Gå til innhold

TEST: Fire mellomklassekort


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er vel greit nok med dårlige kjøleløsninger. MAnge på HW.no ville nok byttet kjøler uansett, mens de fleste andre bryr seg lite. Hadde nVidia begynt med dyre kjølere, hadde nok mange produsenter begynt å lage versjoner med billig kjøling->enda mer forvirring om hva man skal kjøpe.

 

Men den 760+0GT kjøeren er dårlig altså. som ATW nevner, dekker den bare GPU. Enda værre, de bruker samme kjøleren på 7900GT! Du blir nesten dømt til å bytte den.

Lenke til kommentar

 

Men den 760+0GT kjøeren er dårlig altså. som ATW nevner, dekker den bare GPU. Enda værre, de bruker samme kjøleren på 7900GT! Du blir nesten dømt til å bytte den.

6088552[/snapback]

 

Ok, jeg så altså feil, 7xxx-kjølere dekker IKKE minnet? Egentlig fungerer det fint for meg, så er man sikker på at vannkjøling fungerer fint, på kort der minnet er dekt risikerer man å måtte klokke ned, om blokka bare dekker kjernen.

 

AtW

Lenke til kommentar
7600GT/7900GT er de eneste kortene som har denne dårlige kjøleren. De andre kortene har kjøling på minnet. av topp/middelklassekortene ihvertfall. (Se bildet av 7600GT i prisguiden, ganske tydelig der.)

6088614[/snapback]

 

Jaja, da klarer man seg i det minste uten, noe som er positivt i min bok.

 

AtW

Lenke til kommentar
Tviler på at det er så store forskjeller på minnebrikkene att det er noen fordel å ikke ha minnekjølere for de fleste.

6088643[/snapback]

 

Vet ikke helt, en kamerat hadde en x800, da fikk han ikke kjørt på stock-speed uten kjøling på minnet, det er ikke det at mangel på kjøler er en fordel, men det tyder ihvertfall på at det går fint uten kjøler.

 

AtW

Lenke til kommentar
Ser ut som 7xxx-serien sin kjøler dekker minnet(?) det gjør det ikke på min 6600 GT, betyr det at minnet ikke klarer seg uten kjøling på disse kortene? AtW

6088540[/snapback]

Jeg har sett noen andre tester der det er bilde av kjølere fra siden. Hvis jeg ikke husker galt så er det ikke kontakt mellom minnebrikkene og kjøleren på andre enn toppmodellen 7900GTX. Dvs. at 7600GT klarer seg uten kjøling på minnet.

 

Den samme siden viste til spesifikasjonene for minnet som brukes og kunne avsløre at hver GDDR3-brikke på 7900GTX og orginal hastighet utvikler 1,6W. Altså noe mindre enn 486SX-prosessorer som ikke trengte noen passiv kjøleribbe en gang.

 

(De klikkbare bildene leder til store bilder i ukomprimert BMP-format).

Tips: Bruk heller PNG-formatet. Det gir også perfekt bildekvalitet (lossless), men er i motsetning til BMP komprimert med lossless komprimering. Dvs. samme perfekte bildekvalitet men mindre filstørrelser. En annen fordel med PNG-formatet er at flere nettlesere støtter bildevisning av PNG enn BMP. Dermed slipper en del av leserene å måtte lagre bildet på disk og så åpne med sitt favoritt bildeprogram for å se bildene.

Lenke til kommentar

Jeg vet dette er tatt opp før, men etterlyser igjen.

 

Hvorfor ikke ha med 1280x1024 med AA/AF isteden for 1600x1200.

 

Spesielt på mellomklassekort må det jo være der det er interesant.

 

Man behøver jo ikke etterteste gamle kort, eller kjøre den testen på toppkort, men på mellomklasse, så er det vel mellomklasseoppløsninger som er interesant også.

Lenke til kommentar

bra at de tester mellomklassen, enig i med at en gjerne skulle sett overklokking, men, men. Skal kjøpe ny PC til sommeren/tidl høst og nå er jeg faktisk litt imponert over X1800 GTO, får se hvordan prisene synker blir vel den eller et 7900GT.

 

-Flashing høres jo interresant ut skulle gjerne hørt mer om fremgangsmåter og i det hele tatt om temaet, og hvilke kort man kunne åpne ekstra piplines på. :)

Lenke til kommentar

Den samme siden viste til spesifikasjonene for minnet som brukes og kunne avsløre at hver GDDR3-brikke på 7900GTX og orginal hastighet utvikler 1,6W. Altså noe mindre enn 486SX-prosessorer som ikke trengte noen passiv kjøleribbe en gang.

 

men 486 har en del større flate å spre ut varmen på....

Lenke til kommentar
Hva med overklokking?

Finnes ikke det ordet lengre på hw.no?

Det nevnes BIOS-flash av X1800GTO, hva med å prøve det? Evt. kort (produsent) kan flashes og hvor ofte lykkes man?

 

*overklokking.no!*

6089258[/snapback]

 

Det har jo nylig vært to tester av entusiast-minne her. Mener du hver eneste artikkel må ha med klokking fordi OK.no og hw.no er slått sammen?

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...