Gå til innhold

ICH8 støtter kun SATA


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det koster å beholde støtte for gamle teknologier også, både fart, stabilitet(?) plass på hovedkortet og økonomisk.

 

AtW

5640139[/snapback]

 

Stemmer det, du, men jeg tviler sterkt at det kommer oss til gode, blir vel brukt på forskning/produkt utvikling.

 

Har altid irritert meg over f. eks. TV. Hvis man vil ha TV med god bildet, så må man kjøpe en dyr TV som er dyr pga at det er mange systemer med som man egentlig ikke har noe bruk for.

 

Staljin

Lenke til kommentar

det er jo bare snakk om sørsiden her?

 

det er jo ingen sak for evt. implementører å legge inn både en ekstra SATA kontrollerbrikke og en PATA brikke på Hovedkortene (ekstra SI SATA kontroller er vel mer normen enn untaket på mid-high end hovedkort for å øke kontaktmengden?).

 

Hovedpoenget her er at den nye teknologien kvitter seg med noe av det gamle. Betyr ikke nødvendigvis at vi som forbrukere får hovedkort uten støtte for det... men vi kan forhåpentligvis velge det bort hvis vi vill (ved å kjøpe modellen uten den ekstra PATA brikka f.eks...)

Endret av MrLee
Lenke til kommentar
Det koster å beholde støtte for gamle teknologier også, både fart, stabilitet(?) plass på hovedkortet og økonomisk.

 

AtW

5640139[/snapback]

 

Stemmer det, du, men jeg tviler sterkt at det kommer oss til gode, blir vel brukt på forskning/produkt utvikling.

 

Har altid irritert meg over f. eks. TV. Hvis man vil ha TV med god bildet, så må man kjøpe en dyr TV som er dyr pga at det er mange systemer med som man egentlig ikke har noe bruk for.

 

Staljin

5640197[/snapback]

Siden det er beinhard konkurranse i dette markedet så vil innsparelsene bli brukt der hver enkelt bedrift finner det mest taktisk. Til syvende og sist vil mye av det komme kundene til gode.

 

Ellers er det vel litt inkonsekvent å irritere seg over dyre TV apparter med for mye dilldall og sammtidig irritere seg over at den slags dilldall fjernes fra datamaskiner.

 

Jeg tipper at innen ICH8 HK er mainstream så er også optiske enheter med S-ata mainstream. Timingen for fjerning av P-ATA fra sørbroen virker helt ok for meg. Det vill tross alt være mulig å få en del ICH8 baserte HK med P-ATA uansett. I allefall i begynnelsen.

Lenke til kommentar
Hvordan er det med egne PATA-kontrollere og kompatibilitet med optiske drev? Har det ikke vært en del problemer med slike før? F.eks at man ikke kan boote Windows/Linux CD'en fra slike kontrollere?

5640253[/snapback]

 

Mener å huske jeg hadde litt problemer med det på mitt P4GD1, måtte vel ha CD-romen på den ene pata-utgangen som var innebygd på chipsettet for å få det til å funke, om jeg ikke husker feil.

 

AtW

Lenke til kommentar
Hvordan er det med egne PATA-kontrollere og kompatibilitet med optiske drev? Har det ikke vært en del problemer med slike før? F.eks at man ikke kan boote Windows/Linux CD'en fra slike kontrollere?

5640253[/snapback]

 

Mener å huske jeg hadde litt problemer med det på mitt P4GD1, måtte vel ha CD-romen på den ene pata-utgangen som var innebygd på chipsettet for å få det til å funke, om jeg ikke husker feil.

 

AtW

5640259[/snapback]

 

Edit:

Dette er vel egentlig BIOS-relaterte problemer, samt hvis man har glemt å fjerne MBR på andre disker som står på Primary eller Secondary på hovedkortet.

 

I BIOS har man i mulighet for å velge ekstra kontroller som boot-up device.

Endret av kloining
Lenke til kommentar
Hvordan er det med egne PATA-kontrollere og kompatibilitet med optiske drev? Har det ikke vært en del problemer med slike før? F.eks at man ikke kan boote Windows/Linux CD'en fra slike kontrollere?

5640253[/snapback]

 

Mener å huske jeg hadde litt problemer med det på mitt P4GD1, måtte vel ha CD-romen på den ene pata-utgangen som var innebygd på chipsettet for å få det til å funke, om jeg ikke husker feil.

 

AtW

5640259[/snapback]

 

Se her.

Du har mulighet til å bruke en IDE->SATA konverter. På denne måten kan du bruke "gamle" disker og drev med nye SATA-only chipset.

5640289[/snapback]

 

Personlig trenger jeg ikke dette, men du er sikker på at dette støtter CD-romer på en skikkelig måte? Dvs at man kan boote fra de?

 

AtW

Lenke til kommentar
Hvordan er det med egne PATA-kontrollere og kompatibilitet med optiske drev? Har det ikke vært en del problemer med slike før? F.eks at man ikke kan boote Windows/Linux CD'en fra slike kontrollere?

5640253[/snapback]

 

Mener å huske jeg hadde litt problemer med det på mitt P4GD1, måtte vel ha CD-romen på den ene pata-utgangen som var innebygd på chipsettet for å få det til å funke, om jeg ikke husker feil.

 

AtW

5640259[/snapback]

 

Se her.

Du har mulighet til å bruke en IDE->SATA konverter. På denne måten kan du bruke "gamle" disker og drev med nye SATA-only chipset.

5640289[/snapback]

 

Personlig trenger jeg ikke dette, men du er sikker på at dette støtter CD-romer på en skikkelig måte? Dvs at man kan boote fra de?

 

AtW

5640297[/snapback]

 

Nå har jeg endret kommentaren over, siden svaret mitt var helt irrelevant for spørsmålet.

 

Uansett: konvererten tar ikke livet av noe signaler, men gjør det mulig å koble PATA på SATA, og motsatt. Boot-up skal ikke påvirkes av dette.

Lenke til kommentar
Hvordan er det med egne PATA-kontrollere og kompatibilitet med optiske drev? Har det ikke vært en del problemer med slike før? F.eks at man ikke kan boote Windows/Linux CD'en fra slike kontrollere?

5640253[/snapback]

 

Mener å huske jeg hadde litt problemer med det på mitt P4GD1, måtte vel ha CD-romen på den ene pata-utgangen som var innebygd på chipsettet for å få det til å funke, om jeg ikke husker feil.

 

AtW

5640259[/snapback]

 

Edit:

Dette er vel egentlig BIOS-relaterte problemer, samt hvis man har glemt å fjerne MBR på andre disker som står på Primary eller Secondary på hovedkortet.

 

I BIOS har man i mulighet for å velge ekstra kontroller som boot-up device.

5640289[/snapback]

 

Jeg er ganske sikker på at jeg satte den ekstra kontrolleren som boot-up-device. Ofte skal jo slike ting fungere fint, men er ikke alltid det gjør det i praksis.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...