Gå til innhold

Den store HDCP fiaskoen


Anbefalte innlegg

Link

 

 

We’ve been able to confirm that none of the Built-by-ATI Radeons support HDCP. If you’ve just spent $1000 on a pair of Radeon X1900 XT graphics cards expecting to be able to playback HD-DVD or Blu-Ray movies at 1920x1080 resolution in the future, you’ve just wasted your money.

 

NVIDIA, being a GPU manufacturer was unable to discuss the plans of board manufacturers. We contacted all six of NVIDIA’s Tier-1 board partners. None of the GeForce 6 or 7 video cards available on the market, including the most recently released GeForce 7800GS, have HDCP support. So if you just spent $1500 on a pair of 7800GTX 512MB GPUs expecting to be able to play 1920x1080 HD-DVD or Blu-Ray movies in the future, you’ve just wasted your money.

 

:hmm:

Endret av Kåre Hansen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det jobbes med dette fra nVidia sin side iallefall. Regner med at ATi også jobber med det.

 

Både ATi og nVidia sine brikker er klare for dette, det som må gjøres er å legge til en brikke som håndterer kryptering av signalet, samt krypteringsnøkler osv. på selve kortet. Dette igjen krever re-design av PCB, så det er nok fremdeles litt frem i tid er jeg redd

 

Men ja, det er riktig. Ingen av ATi eller nVidia sine kort på markedet nå kommer til å støtte HDCP.

 

Edit: Viste ikke at Sony hadde laget egne kort som støtter dette. Som sagt så er både brikkene fra ATi og nVidia klare, er komponenter som mangler på PCB.

Endret av [GDI]Raptor
Lenke til kommentar

Fantastisk provoserende! Månedens beste konspirasjonsteori. :yes: Vi blir lurt trill rundt av en grådig storindustri. Eller det vil si i hvertfall de som har kjøpt nytt skjermkort og skjerm i den hensikt å spille av høykvalitets HD-video har blitt lurt trill rundt. :lol:

 

Jeg håper dette skaper opprør og skaper ennå mer harme og irritasjon over hardware kryptering av HD video. Håper også salget av kommende blueray og HD-DVD-spillere forblir nært null. Hvor mye skal forbrukere finne seg i å bli inndoktrinert, lurt trill rundt og spyttet ut igjen av de grådige og paranoide filmprodusentene? Jeg som er så glad i boikotter: Jeg har lenge planlagt å boikotte både Blueray, HD-DVD og HDCP, men nå skal jeg jammen dobbeltboikotte dem. :p

Lenke til kommentar

Det er ikke fritt for skadefryd her heller :evil:

 

Da finnes det vel bare én måte å se høyoppløselig video på uten å kjøpe svindyre TV'er og stasjonære stue-avspillere med sterkt begrenset funksjonalitet: Å laste ned HD-video som enten aldri har vært kryptert eller som noen hjelpsomme personer har dekryptert for oss. ;) (DVD-Jon: hørte du dette? Ikke bare linux-miljøet trenger å reddes, nå er det hele PC-verdenen som trenger å reddes)

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Syns det er bittelitt morsomt jeg da. Siden jeg ikke har råd til slike skjermkort for øyeblikket selv, er det ekstra morsomt å vite at de som har råd kjøper "halvferdige" produkter :)

 

*gni seg i henda, og le ondskapsfullt*

5609369[/snapback]

 

Har selv et 7800GTX og må innrømme at jeg ikke akkurat savner den funksjonaliteten. Er også glad i å boikotte, og boikotter med glede alt som heter HDCP, Blue-Ray og HD-DVD :D

 

(Bør kanskje sies at jeg ikke er så veldig kresen på bildekvalitet på flim og slikt. Ser veldig lite på "blå filmer", og ser ikke noen grunn til å ha topp bildekvalitet med mindre man ser på naturfilmer eller "blå filmer" :D) Å se på Julia Roberts og han tåpelige engelskfyren i "Notting Hill" i 1920x1080p høres i mine øyne ut som en smertefull opplevelse :) (Filmen er smertefull nok å se som det er.) (Kun ment som et eksempel på at HDCP er wast of money for min del)

Endret av daffyd
Lenke til kommentar
Det er ikke fritt for skadefryd her heller  :evil:

 

Da finnes det vel bare én måte å se høyoppløselig video på uten å kjøpe svindyre TV'er og stasjonære stue-avspillere med sterkt begrenset funksjonalitet: Å laste ned HD-video som enten aldri har vært kryptert eller som noen hjelpsomme personer har dekryptert for oss. ;) (DVD-Jon: hørte du dette? Ikke bare linux-miljøet trenger å reddes, nå er det hele PC-verdenen som trenger å reddes)

5609496[/snapback]

 

Jess, satser på det samme, orker ikke det krypteringsmaset, å kjøpe nytt skjermkort og skjermer er uaktuelt for meg. Da skaffer jeg heller til veie en ukryptert versjon.

 

Drømmen er jo at dette får forbrukerene til å reagere.

 

AtW

Lenke til kommentar

Dette er da ikke så farlig. Hvis du tar signalet analogt ut er det ikke HDCP, fordi denne "kopisperren" kun er der om man overfører bildet digitalt. Så enten bruker du VGA utgangen, eller så bruker du overgang dra DVI til komponent! Og VIPS, HD signal:)

 

PS: Ulempen er jo at du da får et analogt signal og ikke digitalt, men tviler på noen her legger merke til det..

Endret av Tim
Lenke til kommentar
Dette er da ikke så farlig. Hvis du tar signalet analogt ut er det ikke HDCP, fordi denne "kopisperren" kun er der om man overfører bildet digitalt. Så enten bruker du VGA utgangen, eller så bruker du overgang dra DVI til komponent! Og VIPS, HD signal:)

 

PS: Ulempen er jo at du da får et analogt signal og ikke digitalt, men tviler på noen her legger merke til det..

5613236[/snapback]

 

Jeg orker ikke å styre med å bruke vga bare for å kunne se en skarve film på lovlig vis, jeg kommer neppe til å kjøpe en eneste film lenger om de tvinger igjennom et slikt system.

 

AtW

Lenke til kommentar
Dette er da ikke så farlig. Hvis du tar signalet analogt ut er det ikke HDCP, fordi denne "kopisperren" kun er der om man overfører bildet digitalt. Så enten bruker du VGA utgangen, eller så bruker du overgang dra DVI til komponent! Og VIPS, HD signal:)

 

PS: Ulempen er jo at du da får et analogt signal og ikke digitalt, men tviler på noen her legger merke til det..

5613236[/snapback]

 

Jeg orker ikke å styre med å bruke vga bare for å kunne se en skarve film på lovlig vis, jeg kommer neppe til å kjøpe en eneste film lenger om de tvinger igjennom et slikt system.

 

AtW

5613489[/snapback]

 

Det er nok det som kommer til å skje med meg også. Kommer _IKKE_ til å kjøpe en film jeg ikke kan spille av på mitt nåværende utstyr. Lurer på om jeg skal bli kriminell og laste ned filmer i HD-kvalitet fra nå av. (Er i ferd med å få en oppgradert linje, så... ;) )

Lenke til kommentar
Hmmmmm se her X800gto2

 

"Integrated 165 MHz TMDS transmitter (DVI 1.0 / HDMI compliant and HDCP ready)"

 

står da vitterlig at dette kortet er hdcp ready.... har nettopp kjøpt dette kortet... har jeg vært heldig?  :dribble:

5614613[/snapback]

 

Ifølge artikkelen det er lenket til er problemet at sleve GPUen støtter HDCP, men man trenger en ekstra chip på selve kortet, og den er ikke tilstede, så jeg hadde undersøkt det nærmere før jeg hadde sprettet champagnen.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...