Gå til innhold

DDR3 på desktopen tar form


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det ser bra ut både med tanke på klokkehastigheter og latency men jeg skulle gjerne sett smalere og raskere minnebusser som f.eks XDR-ram eller FB-DIMM til desktop fra 2008.

 

Latencyen på Elpida sine DDR3-brikker er forresten meget bra. CL7 på hastigheten 1600 er jo svært mye bedre enn det som finnes på Samsungs GDDR3-brikker med hastigheten 1800 som brukes i geforce 7800GTX 512MiB. (Der er CAS Latency hele 11 klokkesykluserpå hastighetene 1800 og 1600. På hastigheten 1400 kan man kjøre CL10 og for å komme med på CL7 må man ned til hastigheten 1000. kilde)

Lenke til kommentar

Vi ser vel her en tendens til at forsinkelsen flyttes fra linkene og mot minnemodulene. Dvs. minnemodulene vil i fremtiden stå for en relativt sett større del av forsinkelsen enn nettverket mellom minnet og CPU i forhold til hv som er tilfellet i dag. Gevinsten fra integrering av minnekontrolleren minskes altså, mens teknikker for å gjemme/unngå forsinkelsen mot RAM blir mer viktige som virkemidler. Dette var jo forsåvidt forventet. Integrerte minnekontrollere blir nok likevel populære i fremtiden siden all den lavthengende frukta på ytelsestreet er plukket for lengst.

Lenke til kommentar

Det er sikkert flere som blir skuffet over DDR2 når sokkel AM2 blir lansert. Men jeg vil påstå at skuffelsen i stor grad skyldes for høye forventninger. Det er sikkert mange som har trodd at "2 må være dobbelt så bra som 1", akkurat som med GPU'er i SLI, mengden minne på skjermkort, mengden systemminne, antall kjerner på en CPU, antall minnekanaler, harddisker i Raid0, 2 damer i senga må være dobbelt så bra som 1, skolestiler eller arbeidsrapporter på 4 sider må være dobbelt så bra som de på 2 sider osv.

 

Når skal folk lære seg å ikke anta gull og grønne skoger med en gang de hører om noe som dobles? Når skal folk begynne å se litt dypere?

Lenke til kommentar
Vet ikke helt om kommentaren din delvis var rettet til mitt innlegg, men i de fleste tester jeg har lest har DDR2 kommet likt eller bare 1-2% bedre enn DDR.

Dette virker lite i noe som egentlig skal være et "generasjonsskifte".

5603892[/snapback]

Kommer an på hvilke tester du er opptatt av, personlig skulle jeg gjerne sett DDR2 for AMD i fjor. Vanlig hjemmebruk er sjeldent begrenset av minnebåndbredde, men det finnes nok av FP-tung kode som er det, og med DC kan dette fort bli en flaskehals. For hjemmebruk er denne flaskehalsen flyttet over til GPU, som gjerne har 10x større båndbredde enn CPU.

Lenke til kommentar
2 damer i senga må være dobbelt så bra som 1
Hehe, du vil herved avkrefte denne hypotesen? Jeg mener ytterligere tester bør legges til grunn før dette forkastes helt.... :dribble::thumbup:

5604272[/snapback]

Hehe, jeg tenkte noen kom til å reagere på minst en av påstandene mine. :cool: 2 damer er sikkert bedre enn 1, men om det er dobbelt så bra er nok en annen sak. Man er jo ikke utstyrt til å kunne benytte seg av de doblede mulighetene selv, hverken samtidig eller etter hverandre. Som regel er det damene som er mest utholdende, så det er ikke automatisk sånn at man kan holde på dobbelt så lenge eller få doblet (n)ytelsen den stunden det pågår. Men det er ikke meg i mot å gjøre litt flere feltundersøkelser for å bekrefte påstanden min :p

 

Poenget er i hvertfall at 2 ofte er bedre enn 1 men skjelden dobbelt så bra.

Lenke til kommentar
Jeg liker at spenningen går ned. Det er bra mindre effektbruk kommer til alle aspekter av datamaskinene.

 

AtW

5602970[/snapback]

 

 

Lavere spenning betyr ikke lavere effektforbruk. Går spenningen ned, så går strømmen opp, effektforbruket forblir det samme.

 

Grunnen til at de senker spenningen er for å forhindre elektromigrasjon. Men til gjengjeld må bredden på kobberbanene økes for å kunne takle større strømmer. Dette tar mer plass, men etterhvert som transistorene blir mindre og mindre så går det opp i opp.

Lenke til kommentar
Lavere spenning betyr ikke lavere effektforbruk. Går spenningen ned, så går strømmen opp, effektforbruket forblir det samme.

5608305[/snapback]

Det er riktig at lavere spenning ikke automatisk betyr lavere effektforbruk, men det er heller ingen automatikk i at lavere spenning betyr høyere strøm. I denne sammenhengen (DDR3-minne) så betyr nok lavere spenning også lavere effektforbruk. DDR2 er standarisert til ca 1,8V og selv om kretsene har blitt krympet fra ca 130nm da DDR2-spesifikasjonen var klar til 73 eller 65nm nå så har ikke spenningen sunket tilsvarende fordi hovedkortene er designet etter spesifikasjonen og må levere de 1,8V som spesifisert. Internt på minnemodulen må spenningen senkes til det nivået som passer brikkene som sitter på modulen. På grunn av plassproblemer må dette gjøres med spenningsdelere. Dvs. at spenningsdelerene i seg selv forbruker mye effekt. DDR3 gjør det derimot mulig å ha en maksimal spenning som er mye lavere slik at man slipper å bruke spenningsdelere til å ta bort mye av spenningen til ingen nytte.

 

Det samme gjelder DDR som forsynes med ca 2,6V uansett om moderne DDR-brikker bare trenger 1,6V. Grunnen er at DDR-sporene skal være kompatible med gamle minnebrikker som er produsert med så gammel teknologi som 180nm og dermed trenger høyere spenning. Forskjellen på 1V mellom det minnesporene leverer og det brikkene bruker er direkte fyring for kråka.

Lenke til kommentar

Uansett så vil det nok ta litt tid før det blir gunstig å kjøpe DDR3 og jeg tipper at i midten av 2007 så vil vi kunne kjøpe hovedkort som er kompatible med disse brikkene.

 

Personlig så synnes jeg utviklingen på minnefronten har gått sent og vi har ikke sett noen store forandringer eller teknologier som øker ytelsen markant.

 

Mener selvsagt ikke at forbedringene har vært dårlig, men bare at det vi hittil har sett kun er en vidreutvikling av de teknologiene vi har fra før av DDR>DDR2>DDR3.

 

Lurer litt på om Rambus virkelig kommer med noe nytt og imponerende som de lovet for en stund tilbake.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...