Gå til innhold

Intel vil ta tilbake AMD-andeler


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg lurer på i hvor langt tidsperspektiv de snakker om denne strategien, nå i år, og kanskje neste år, så ser strategien ut for meg, for å si det litt frekt, å være å følge etter AMD arkiktekturmessig, og lage en CPU som er veldig lik det som AMD har tilbydt en stund.

 

Men det blir i høyeste grad spennede å se hvor varig denne skaden er for Intel, om de kjapt kommer tilbake, eller om det er lettere for folk å velge AMD når de først har prøvd det en gang.

 

AtW

Lenke til kommentar
Paul Otellini argumenterte for selskapets strategi og sa at man ikke bekymret seg over konkurranse fra AMD ettersom Intel har en langsiktig strategi og god historikk.

Er det dette man kaller å hvile på lauvbærene etter tidliere suksesser? :p

 

Intels Andy Bryant sa at selskapet trolig har mistet et par prosentpoeng av markedet til AMD i desember, men at dette ikke kan bekreftes før AMD rapporterer sine tall.

Et par prosentpoeng på en bare en måned er jo enormt! Om jeg ikke husker mye feil så hadde AMD ca 16% markedsandel (totalt innen x86) i 3 kvartal 2005. Hvis dette har økt til 18% på bare en måned så bør det blinke noen varsellamper hos intel. Intel hadde i høst ca 82% og nå altså rundt 80% hvis jeg husker rett.

 

Edit:

1. kvartal 2003 AMD: 16,6% Intel: 81,7%

2. kvartal 2003 AMD: 15,7% Intel: 82,5%

3. kvartal 2003 AMD: 15,8% Intel: 82,6%

4. kvartal 2003 AMD: 14,7% Intel: 83,7%

1. kvartal 2004 AMD: 15,0% Intel: 83,5%

2. kvartal 2004 AMD: 15,6% Intel: 82,6%

3. kvartal 2004 AMD: 15,9% Intel: 82,1%

4. kvartal 2004 AMD: 16,6% Intel: 82,2%

1. kvartal 2005 AMD: 16,9% Intel: 81,6%

2. kvartal 2005 AMD: 16,2% Intel: 82,6%

3. kvartal 2005 AMD: 17,8% Intel: 80,8%

4. kvartal 2005 AMD: 19,8%? Intel: 78,8%?

post-3851-1137585746_thumb.png

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Jeg tror Intel vil slite med å ta tilbake markedsandeler fordi flere nå innser at AMD kan levere solide kvalitetsprodukter. Det er nok bare sunt om AMD vokser opp til 25-30% iløpet av de neste par årene.

5457892[/snapback]

 

Helt enig. Jeg tror ikke Intel kommer til å ta tilbake markeds andeler dette året, tvert imot. Fremgangen til AMD kommer til å fortsette, det er det lite tvil om.

 

Intel er veldig naive når de tror at de kan kan ta tilbake markeds andeler i 2006, med tanke på hvor langt bak de ligger pr. idag.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Intel er veldig naive når de tror at de kan kan ta tilbake markeds andeler i 2006, med tanke på hvor langt bak de ligger pr. idag.

5457975[/snapback]

 

Lurer på hvem som er naive her..jeg...

En gjeng entusiaster som installer AMD-cpu'er beregnet for servere i sine "fildeler"-systemer/Spill-og-benche-PC'er... eller Intel som faktisk har "noen" nyheter på gang i 06' ?

Bortsett fra det.. så hadde det vært fint om AMD økte markedsandelene betraktelig.. og det er ingeng tvil om at siste generasjn A64+S939 er totalt overlegent ytelsesmessig av alt som er levert av chipset's for S775+"bakerovnene-som-må-ha-fasekjøling-for-å-yte-som-en-Opteron"..

:D

Synd at det ikke er slikt som innkjøperne i større IT-firmaer bryr seg om/har peil på.. selv om det nå kan se ut som dette er iferd med å endre seg?

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Jeg lurer på i hvor langt tidsperspektiv de snakker om denne strategien, nå i år, og kanskje neste år, så ser strategien ut for meg, for å si det litt frekt, å være å følge etter AMD arkiktekturmessig, og lage en CPU som er veldig lik det som AMD har tilbydt en stund.

:) hadde egentlig ikke trodd at du ville komme med en slik påstand.

 

Ellers så er det helt klart enklere for AMD å ta markedsandeler enn det er for Intel å ta markedsandeler, dvs Intel har nok en mer "flyktig" kundegruppe som er villig til å switche enn det AMD har med sine 16-20%.

 

Når det er sagt får jo Intel ganske mye gratis gjennom Apple avtalen, noe som garantert vil hjelpe Intel til å oppnå målet sitt. Ellers har de fremdeles ett god tak på det bærbare markedet som vel etterhvert er større enn markedet for stasjonære PCer. Og jeg regner med at hovedandelen av de nye markedsandelene til AMD er i sistnevnte segment... derav Intels påstand om fremtidsrettet strategi?

Endret av kindings
Lenke til kommentar
Lurer på hvem som er naive her..jeg...

En gjeng entusiaster som installer AMD-cpu'er beregnet for servere i sine "fildeler"-systemer/Spill-og-benche-PC'er...

 

En god del entusiaster som gjerne jobber innen IT-sektoren og har en finger med bildet ved innkjøp.

 

Det at AMD havner i mye servere for tiden hjelper med å gi AMD et bedre image. De fleste forbinder servere med ekstra solide systemer, så når AMD har fått innpass her så får de også lettere innpass i arbeidsstasjoner ol. siden de allerede har bevist at de kan. Det er har Intel vil slite siden AMD nå mer og mer blir sett på som en likeverdig leverandør - hvor da pris/ytelse kommer i fokus framfor navn.

Lenke til kommentar
Jeg lurer på i hvor langt tidsperspektiv de snakker om denne strategien, nå i år, og kanskje neste år, så ser strategien ut for meg, for å si det litt frekt, å være å følge etter AMD arkiktekturmessig, og lage en CPU som er veldig lik det som AMD har tilbydt en stund.

:) hadde egentlig ikke trodd at du ville komme med en slik påstand.

 

Ellers så er det helt klart enklere for AMD å ta markedsandeler enn det er for Intel å ta markedsandeler, dvs Intel har nok en mer "flyktig" kundegruppe som er villig til å switche enn det AMD har med sine 16-20%.

 

Når det er sagt får jo Intel ganske mye gratis gjennom Apple avtalen, noe som garantert vil hjelpe Intel til å oppnå målet sitt. Ellers har de fremdeles ett god tak på det bærbare markedet som vel etterhvert er større enn markedet for stasjonære PCer. Og jeg regner med at hovedandelen av de nye markedsandelene til AMD er i sistnevnte segment... derav Intels påstand om fremtidsrettet strategi?

5458112[/snapback]

 

Det var litt flåsete sagt, men jeg mener allikevel det har en liten kjerne av sannhet. i s939-tiden mener jeg intel har vært på bakbeina i forhold til AMD, og intels nyere arkiktektur for desktop og bærbar ser ut til å få en ytelse per klokke og effektforbruk som ligger nærme AMD sine modeller. Jeg renger ikke med at Intel har planer om fortsette å være på etterskudd, men peonget mitt var at det som er på veikartene nå ikke akkurat oser "langsiktig strategi" (i mine øyne). Det virker mer som "vi tok feil, og er i ferd med å komme oss på banen igjen".

 

AtW

Lenke til kommentar

Det er vanskelig å si om Intel tar dette med stormende ro, selv om det ser sånn ut. Altså som det ble sakt så har AMD tatt noen prosentpoeng av markede i desember. Desember er bare en måned. Tenk hva AMD kan gjøre i et år. Et år som 2006. Hvis ikke Intel innser det at AMD kan feie markede rent hvis ikke de kommer med noe, så tror jeg at Intel bør skaffe seg nye markedssjefer.

 

Det er vel en ny sokkel fra AMD på vei. Intel har en del ting de skal kunne sleppe i 2006 som kanskje kan sikkre dem, men som sakt er det AMD som er den regjerende mester for øyeblikket. Personlig tror jeg Intel har innsett dette for lengst og vi skal ikke ta noen forhånds besluttninger angående 2006 enda. Alt kommer an på de nye sokklene og cpu'ene som kommer. Det er nærmest vin eller forsvinn nå (altså ingen kommer til å forsvinne, men det høres jo bra ut :) ).

 

Selv ønsker jeg at AMD skal bare rase frem og ta over Intel til det blir en 50/50 situasjon på markede. Jeg er innbitt AMD fan og skulle sett at Intel sine avtaler med Dell og lignende forsvant slik at vi kan ha konkurasje på markede. Uansett blir nok 2006 et godt år for oss forbrukere!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Desember er bare en måned. Tenk hva AMD kan gjøre i et år. Et år som 2006. Hvis ikke Intel innser det at AMD kan feie markede rent hvis ikke de kommer med noe, så tror jeg at Intel bør skaffe seg nye markedssjefer.

5458262[/snapback]

 

Har inntil nylig ikke hatt helt sansen for både vinkling på innlegg og en viss signatur hos en "kjent aktør" her på fourmet..

Men.. nå må jeg si jeg ser han har en god grunn til å "henge ut" mr.Ottelini.. en typisk økonom/markeds-mann som dessverre har kommet til topps hos Intel.. :hrm:

Lenke til kommentar

Det er tydelig at AMD har blitt mer anerkjent de siste par årene, som veksten i servermarkedet helt klart viser. I "starten" var det jo mange barnesykdommer med AMD-arkitekturen, med ustabilitet og andre faktorer som gjorde at de umiddelbart fikk et dårlig rykte blant folket. De har brukt lang tid på å reparere det ryktet, men ser jo fremdeles folk i forumet som ber om intel-pc-er fordi "AMD er så ustabile".

 

Anerkjennele i servermarkedet er veldig viktig for AMD, da det gjør at bedrifter verden over får større tiltro til merket, noe som gjør at det etterhvert vil øke salget enda mer.

 

Når det gjelder markedsandeler i forbrukermarkedet, er det vel klart at intel vil øke noen prosentpoeng på Apple-samarbeidet. Akkurat hvor mye er avhengig av salget selvsagt, men det er uansett noen "gratisprosenter" å hente der for intels del, uten at AMD vil tape markedsandeler på det.

Lenke til kommentar
Det er tydelig at AMD har blitt mer anerkjent de siste par årene, som veksten i servermarkedet helt klart viser. I "starten" var det jo mange barnesykdommer med AMD-arkitekturen, med ustabilitet og andre faktorer som gjorde at de umiddelbart fikk et dårlig rykte blant folket. De har brukt lang tid på å reparere det ryktet, men ser jo fremdeles folk i forumet som ber om intel-pc-er fordi "AMD er så ustabile".

5458430[/snapback]

Hvilke utgaver CPU fra AMD var dette? Jeg spør fordi jeg selv ikke hadde AMD CPU den gang. PC'er var uansett veldig dyre når AMD kom på banen første gangen. Det gjorde ihvertfall sitt til at jeg satt med et system betraktelig lengre enn hva jeg ville gjort i dag. Min første CPU var en Intel 60 Mhz Pentium, og den ble brukt 3 år før jeg skaffet en 133 Mhz Pentium. Så har det gått i AMD siden den gang. Den første AMD CPU'en min var en budsjett utgave (Duron 700 Mhz).

Lenke til kommentar
Hele greia er rimelig enkel  ;)

 

Servermarkedet:

AMD fortsetter å ta markedsandeler fra Intel.  Dell leverer Opteronbaserte servere

 

Desktop:

Intel tar tilbake det tapte takket være avtalen med Apple og Conroe/Merom som snart lanseres.

 

 

Legg til i favoritter og skyt meg om ett år  :p

5459068[/snapback]

 

Spørs om ikke Dell kommer på banen med AMD-maskiner..?

 

Hehe ! el-asso, kulene er blitt så dyre nå for tiden så jeg vet ikke om noen

er villig til å spandere en på deg.... ;)

Lenke til kommentar

Spørs om ikke Dell kommer på banen med AMD-maskiner..?

5459096[/snapback]

Tipper det ligger så mye i den eksklusive avtalen med Intel at Dell neppe skifter leverandør eller kjører med flere leverandører på alle områder. Dessuten er hele produksjon og serviceapparat innrettet mot Intel. Kanskje en eller annen vagt formulert intensjonsavtale med AMD om leveranser en gang i fremtiden.

 

På serverfronten derimot tror jeg Dell har ønske om å spise kirsebær med de store og siden Intel ikke lenger klinger like bra på denne fronten tipper jeg Dell ikke har noe annet valg enn å tilby Opteron. Dessuten kan det være en døråpner for senere overgang til AMD på andre områder.

 

Passer jo også greit i en forhandlingssituasjon å skille servermarkedet fra resten av røkla.

Hehe ! el-asso, kulene er blitt så dyre nå for tiden så jeg vet ikke om noen

er villig til å spandere en på deg.... ;)

5459096[/snapback]

Satser på at jeg får rett da ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...