Gå til innhold

Spillverket.no: Debatt om ny forumstruktur på Gamer.no


Hvilken forumstruktur bør vi jobbe mot?  

388 stemmer

  1. 1. Hvilken forumstruktur bør vi jobbe mot?

    • Forslag 1 (av Gamer.no)
      105
    • Forslag 2 (av Gamer.no)
      42
    • Forslag 3 (av Gamer.no)
      67
    • Forslag 4 (av Gamer.no)
      37
    • Forslag 5 (av ness)
      50
    • Forslag 6 (av Heales)
      16
    • Forslag 7 (av Craaash)
      35
    • Behold strukturen som den er
      25
    • Noe helt annet
      11


Anbefalte innlegg

Oppdatering: 2. mai 2007 ble Forslag 1 satt i drift etter at forslaget gikk av med soleklar seier. Vi kan ikke ta høyde for eventuelle endringer i avstemningsresultatet etter denne datoen.

 

Oppdatering: 8. juni 2006 la vi til tre konkrete forslag fra forumbrukere, og opprettet en avstemning blant de syv forslagene som er lagt frem av redaksjonen og disse brukerne.

 

De siste månedene har forumstrukturen blitt tatt opp som et tilbakevendende problem blant brukerne, i hyppigere og hyppigere grad. Forumstrukturen slik den fremstår i dag, er ikke lenger helt optimal. Såpass kan vi være enige om.

 

Tanken bak det nåværende designet var å skille tråder med konkrete spørsmål/svar, og rene gode diskusjonstråder. Det viste seg på sikt at det ikke fungerte så godt, fordi de fleste ikke forstår forskjellen, og det skaper mye jobb for moderatorer.

 

I tillegg oversvømmes enkelte kategorier med hundrevis av spørsmål om en og samme konsoll i månedene rundt lansering. Dette ødelegger brukervennligheten for de som ikke er interessert i plattformen.

 

Vi i Gamer.no har derfor jobbet frem noen ulike forslag til endringer, og håper på en fruktbar og seriøs debatt rundt fremtidens forumstruktur.

 

Viktig: Alle kategorier fra og med "Spillforum - for de mest omdiskuterte" skal bestå som de er i dag.

 

== FORSLAG 1 (av Gamer.no) ==

 

* Generelt

* PC

* Konsoll

> Nintendo

> Sony

> Microsoft

> Andre/felles

* Spillforum - for de mest omdiskuterte

* Modifikasjoner

* Guild/klandiskusjon og rekruttering

* LAN-parties

* Diskutér artikler (Gamer.no)

* Tilbakemeldinger, ris og ros (Gamer.no)

 

Tanker om forslag 1: En forhåndsvis ryddig løsning. Underkategoriene vil vises på samme måte som underkategoriene i "Spillforum - for de mest omdiskuterte" i dag. De vil altså ikke vises vertikalt før man har trykket på en hovedkategori, så den faktiske listen brukeren først ser blir ikke så lang som i forslaget.

 

== FORSLAG 2 (av Gamer.no) ==

 

* Generelt

* PC

* PlayStation

* GameCube/Wii

* Xbox

* Håndholdt

* Spillforum - for de mest omdiskuterte

* Modifikasjoner

* Guild/klandiskusjon og rekruttering

* LAN-parties

* Diskutér artikler (Gamer.no)

* Tilbakemeldinger, ris og ros (Gamer.no)

 

Tanker om forslag 2: Her har vi valgt å ikke kjøre noen underkategorier, og legge alt på rot. Vi har også lagt til en egen kategori for håndholdt, samt GameCube/Revolution. Strukturen blir dermed veldig tydelig fra første øyekast, men kanskje litt mange kategorier å forholde seg til. Spørsmål og diskusjoner ang. flere konsoller, eller andre produkter som ikke har egen kategori under "Generelt".

 

== FORSLAG 3 (av Gamer.no) ==

 

* Generelt

* PC

* Nintendo

* PlayStation

* Xbox

* Spillforum - for de mest omdiskuterte

* Modifikasjoner

* Guild/klandiskusjon og rekruttering

* LAN-parties

* Diskutér artikler (Gamer.no)

* Tilbakemeldinger, ris og ros (Gamer.no)

 

Tanker om forslag 3: Her har vi kuttet enda mer, slik at det er enda mer effektivt å manøvrere seg rundt. Som i forslag 2 legges emner om flere konsoller, eller produkter som ikke passer inn andre steder, under "Generelt".

 

== FORSLAG 4 (av Gamer.no) ==

 

* Maskinvare

* Rollespill

* Action

* Sports

* Racing

* Eventyr

* Festspill

* Strategi

* Simulator

* Slåssespill

* Gåteløsning

* MMORPG

* Spillforum - for de mest omdiskuterte

* Modifikasjoner

* Guild/klandiskusjon og rekruttering

* LAN-parties

* Diskutér artikler (Gamer.no)

* Tilbakemeldinger, ris og ros (Gamer.no)

 

Tanker om forslag 4: Et helt annet forslag, basert på at alle tekniske maskinvarespørsmål havner i en mappe, mens diskusjoner og spørsmål om spill havner i respektive sjangerkategorier. Problemet med sjangeroppdelingen er at det blir veldig mange kategorier, og at sjangerdefinisjonen er vanskelig. Dette er derfor ikke et ønsket alternativ, men heller noe som blir lagt frem for demonstrasjonens skyld.

 

== FORSLAG 5 (av Ness) ==

 

* Generelt

* PC

* Konsoll

> Nintendo

> Sony

> Microsoft

> Andre/Felles

* Håndholdt

> Nintendo

> Sony

> Andre/Felles

* Spillforum - for de mest omdiskuterte

* Modifikasjoner

* Guild/klandiskusjon og rekruttering

* LAN-parties

* Diskutér artikler (Gamer.no)

* Tilbakemeldinger, ris og ros (Gamer.no)

 

== FORSLAG 6 (av Heales) ==

 

* Generelt

* PC

* Konsoll

* Spillforum - for de mest omdiskuterte

* Modifikasjoner

* Guild/klandiskusjon og rekruttering

* LAN-parties

* Diskutér artikler (Gamer.no)

* Tilbakemeldinger, ris og ros (Gamer.no)

 

== FORSLAG 7 (av Craaash) ==

 

* Generelt

* PC

* Nintendo

* PlayStation

* Xbox

* Håndholdt

* Retro/Arcade/Import/Annen spillkonsoll

* PC - Teknisk

* Konsoll - Teknisk

* Spillforum - for de mest omdiskuterte

* Modifikasjoner

* Guild/klandiskusjon og rekruttering

* LAN-parties

* Diskutér artikler (Gamer.no)

* Tilbakemeldinger, ris og ros (Gamer.no)

 

Til slutt vil jeg si at det er helt umulig å tilfredstille alle på et forum som er så stort som vårt. Ser likevel frem til en interessant debatt. Kom gjerne med andre godt gjennomtenkte forslag.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3124

* Generelt

* PC

* Konsoll

> Nintendo

> Sony

> Microsoft

> Andre/felles

* Spillforum - for de mest omdiskuterte

* Modifikasjoner

* Guild/klandiskusjon og rekruttering

* LAN-parties

* Diskutér artikler (Gamer.no)

* Tilbakemeldinger, ris og ros (Gamer.no)

 

Forslag 1 synes jeg er det beste av disse 4 forslagene som er listet opp her. Men how ever...

 

1. LAN-parties kan legges som en underkategori til "generelt". Da dette er omhandler generelle temaer.

 

2. "Diskuter artikler" denne kategorien kan fjernes helt, og man kan heller legge omtalen av artiklen rett inn i den kategorien der den hører hjemme. F. eks: Omtale av BF 2 legges i kategorien Battlefield 2, og ikke under "diskuter artikler" slik som i dag.

 

Dette var min "brainstorming". :)

 

Edit: endret litt på innlegget mitt.

Endret av Slettet+3124
Lenke til kommentar

Liten kommentar: Alle kategorier fra og med "Spillforum - for de mest omdiskuterte" skal bestå som de er i dag. Ingen endringer der. Skal gjøre det tydeligere i første innlegg.

 

Vil også legge til at vi i denne tråden ønsker mer enn bare "jeg stemmer forslag X". Vi ønsker konstruktive tilbakemeldinger, tanker og meninger rundt fremtidens forumstruktur på Gamer.no. Si deg gjerne enig i et forslag, men ta gjerne også med hvorfor du liker det. Dermed får vi et bedre bilde av hva brukerne liker.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132
Vanskelig å bestemme seg for hvilket forslag som er best. Men synes det er en god ide og samle "Maskinvare" spørsmålene i en kategori. En ganske uinteressant kategori inntil man selv trenger den, og da er jo alt samlet på ett sted.

5426779[/snapback]

Mener du forslag 4? Jeg syntes at det ble litt for mange underkategorier. Jeg likte best forslag 3 jeg... Syntes at det ble mest oversiktlig. Men, et spørsmål, hvorfor kan vi ikke ha med "Spørsmål og svar - PC?"

 

* Generelt

* PC

* Konsoll

> Nintendo

> Sony

> Microsoft

> Andre/felles

* Spillforum - for de mest omdiskuterte

* Modifikasjoner

* Guild/klandiskusjon og rekruttering

* LAN-parties

* Diskutér artikler (Gamer.no)

* Tilbakemeldinger, ris og ros (Gamer.no)

 

Forslag 1 synes jeg er det beste av disse 4 forslagene som er listet opp her. Men how ever...

 

1. LAN-parties kan legges som en underkategori til "generelt". Da dette er omhandler generelle temaer.

 

2. "Diskuter artikler" denne kategorien kan fjernes helt, og man kan heller legge omtalen av artiklen rett inn i den kategorien der den hører hjemme. F. eks: Omtale av BF 2 legges i kategorien Battlefield 2, og ikke under "diskuter artikler" slik som i dag.

 

Dette var min "brainstorming". smile.gif

 

Edit: endret litt på innlegget mitt.

Svar på spørsmål nr. 1:

Jeg syntes ikke at det er noen god ide, da LAN-partyer fort blir oversvømt av andre tråder om spill generelt.

 

Svar på spørsmål nr. 2:

Det er nok nesten umulig og få gjennomført (for ikke å si helt), fordi at tråder opprettes automatisk i "Diskutér artikler (Gamer.no)" (tror jeg). Hvis den forsvinner, må jo konsoll relaterte ting opprettes der, en ting som omhandler Sony må jo opprettes der, en ting om Microsoft må opprettes der. I tillegg, når det kommer nye spill-nyheter, omtaler, blogger etc, så må disse havne et sted, og de blir fort oversvømt om det ikke er en egen kategori til det...

 

PS: Mulig at dette ble litt uoversiktlig

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132
Men, et spørsmål, hvorfor kan vi ikke ha med "Spørsmål og svar - PC?"

Se andre avsnitt åpningsinnlegget.

5426843[/snapback]

Oh, beklager, så ikke den. Min feil :blush:

Lenke til kommentar

Dagens struktur er ikke heldig nei, i tillegg syns jeg at spessielt kategorien Spørsmål og Svar - PC er ganske villedene, da folk spør om diverse PCproblemer her noe som vel burde puttes under kategoriene til hardware..

 

Forslag 4 er ikke heldig nei, men en slik løsning er samtidig alltid en løsning jeg har ønsket meg bare noe komprimert..

* Rollespill/MMORPG/Eventyr

* Action/Slåssespill

* Sports/Racing

* Festspill/Gåteløsning

* Strategi

* Simulator

 

Noe slikt kunne vel faktisk gått..? :hmm:

Det eneste man må passe på er at sjangerne er ganske "familiære" for eksempel passer jo Rollespill og MMORPG sammen ganske godt, fordi de er den samme sjangeren, men i sistnevnte spillet med mange andre mennesker over internett. Eventyr vil jeg også påstå er noe av det samme.

 

Men sett at dere gikk for løsning 4, ville da "spillkategorien - for de mest omdiskuterte" fortsatt bestå? Hvis ikke kunne dere jo bare kalt den Spillkategorien og lagt alle sjangerne under den. Men det syns vel dere kanskje blir for mye trykking...

 

Nei, er nok vanskelig å finne en løsning.. Men skal komme med flere forslag etterhvert. Ellers må jeg si at jeg likte forslag 1 ganske godt, syns selv at det ikke blir for mye trykking..

Lenke til kommentar

Flott at denne diskusjonen kommer skikkelig frem i lyset igjen. Jeg vil påstå at forslag 1 er mest fremtidsrettet. Også tanke på nye maskiner fra de forskjellige eksisterende fabrikanter, men om det skulle komme ett nytt merke som viser seg verdig, er det allerede gjort klart for å legge til enda en underkategori fra "konsoll".

Det ene klikket ekstra vil tjenes fort inn med tanke på at du finner mye fortere det du leter etter. Jeg er litt redd for hva "Andre/felles"-kategorien kommer til å bli brukt til. Denne bør kanskje ha egne regler, og i alle fall pekepinner.

 

Det hadde vært morsomt med en egen retro-kategori, men om "Andre/felles" blir nok avlastet, vil dette være et fint sted å snakke om gamle dager.

 

Var litt nervøs da jeg leste forslag 4, bra det bare var for demonstrasjonens skyld:) Uansett håper jeg andre også ser fordelen med forslag 1, det mest fremtidsrettede forslaget!

Lenke til kommentar

Bare for å tilføye noe i diskusjonen.. Jeg syns at dere i gamer.no bør skjønne at to klikk, eventuelt tre for å komme til en kategori, ikke er mye i det hele tatt...

 

Jeg syns det er ganske idiotisk av dere å tro at en underkategori, under en kategori i rot er lite gjennomtenkt og så lite brukervennlig som dere hevder. Om dere mister 10-15 brukere fordi noen ikke vil klikke på musen sin mer enn tre ganger, når de skal til en kategori (og ut av den.. Om de ikke har forstått meningen med navigasjonsfeltet da (noe de burde forstå)...), syns ikke jeg at det er dere i gamer.no sin feil, men brukerernes helt sinnsykt late instilling. Om en person syns det er lite brukervennlig å måte klikke "hele" 3 ganger på musen sin for å komme inn i en kategori, og forlater forumet av denne ene grunn er det brukerne som har gjort en stor feil ikke dere. Jeg tviler dere vil miste 50+ brukere for å innføre +1 klikk, maksimalt kanskje 10 brukere.. Sannsynligvis ingen.

 

Håper dere etterhvert får samme mening om dette som meg :)

Endret av The Strategy-player
Lenke til kommentar

TSP: Leste faktisk en gang for en god stund siden om en nokså seriøs undersøkelse som sa at folk flest syntes 3 klikk burde være max for å finne slik info. Jeg merker selv at 4-5 klikk bare for å i det hele tatt kunne se NOEN poster om emnet jeg leter etter blir tullete i lengden.

 

Nei, kan vi klare oss uten for mange underkategorier tror jeg det er best.

 

Så slik jeg ser det: Forslag 1: Med underforaer, 2: standard, 3: forkortet og 4: jalla!

 

Selv stemmer jeg 3.

Lenke til kommentar

Selv stemmer jeg forslag 3. Det ser rett og slett ut som en av de mer ryddige forslagene.

Men misforstår jeg hvis jeg sier at håndholdt kommer under hver enkelt produsents navn f. eks:PSP under playstation, DS under Nintendo osv :hmm: ??

Det er sånn jeg tolker det.. :)

 

Jeg synes definitivt ikke at det bør bli Alt 4, dette blir som tidligere nevnt alt for mange klikk og for tungvint synes jeg! :hrm:

Lenke til kommentar
Jeg syns det er ganske idiotisk av dere å tro at en underkategori, under en kategori i rot er lite gjennomtenkt og så lite brukervennlig som dere hevder. Om dere mister 10-15 brukere fordi noen ikke vil klikke på musen sin mer enn tre ganger, når de skal til en kategori (og ut av den.. Om de ikke har forstått meningen med navigasjonsfeltet da (noe de burde forstå)...), syns ikke jeg at det er dere i gamer.no sin feil, men brukerernes helt sinnsykt late instilling.

 

Så lenge det er trafikk og flere nye poster å lese i hver underkategori hver dag, så er det ikke noe problem. Men med den forumstrukturen som var før (der det var underkategorier for hver konsoll), ble det ekstremt mye klikking for ingenting for de som var innom daglig, ettersom en del av underkategoriene kun hadde noen få nye poster i uka.

Lenke til kommentar

NR1. Likte den strukturerte konsollbiten og den lett oversiktlige biten med "få" hovedtemaer med mye innhold tror jeg dere kan tjene på. En eget hovedtopic for amneldelser/nyhet tror jeg ikke hadde vært dumt ettersom de blir automatisk generert i innleggsscriptet .

 

MEN, nå har det seg slik at gamerforumet til Gamer.no har ganske stor trafikk hvis jeg ikke tar feil(?), og dere kunne jo også prøvd dere ut på å sett om det var noe positiv tilbakemelding på akkurat det med å kanskje litt flere hovedkategorier. Det er jo klart mye mer oversiktlig, men som bieffekt blir det jo et ekstra trykk med musen eller to. Anbefaler dere å kanskje lage en liten "nyhet" for å få litt publisitet rundt akkurat dette med nytt forum. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...