Gå til innhold

Bretteavgift på melkekartonger


Hvordan reagerer du på denne avgiften?  

1 303 stemmer

  1. 1. Hvordan reagerer du på denne avgiften?

    • Tullete avgift, boikotter ved å slutte å brette til denne avgiften er fjernet
      509
    • Støtter avgiften
      75
    • Er imot avgift, men vil ikke slutte å brette av den grunn
      303
    • Bryr meg ikke, bretter ikke uansett.
      370
    • Annet/vet ikke/ingen formening
      46


Anbefalte innlegg

Det er funnet ut at vi er for dårlige til å skylle, tørke og brette kartonger. For å øke resirkuleringsgraden legges det en "miljøavgift" på 45 øre på hver kartong.

 

Jeg lurer veldig på hvordan i all verden dette skal få flere til å brette kartonger?

 

Jeg kunne skjønt det hvis det var snakk om en slags "pant" der de som er flinke til å brette får igjen panten når de leverer den tomme kartongen. Men det er visst snakk om at alle skal betale denne avgiften uavhengig av om man er flink til å brette kartonger eller ikke.

 

Personlig blir jeg provosert over slike tulleforslag og får lyst til å starte en streikekampanje mot bretting.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er jo akkurat sånn man har på plastflasker jo! Panten er gradsbasert, og siden vi er så flinke så er avgiften på brus såpass lav. På øl-boks er vi ikke så flinke og avgiften er desto høyere. Engangsflasker slipper unna, vel? Var vel det som ble kalt for engangsavgiften/grunnavgiften/miljøavgiften?

 

Syntes bretteavgiften var en god idé. Om noen er flinke, mens andre ikke har lite å si. Det er den store sammenhengen som spiller en rolle, derfor må alle ta i en tak, og avgiften går også utover alle, før resten (de som ikke bretter) begynner å brette de også.

Endret av MRN
Lenke til kommentar

MRN: Poenget med pant på plastflasker, glassflasker og bokser er at folk som er flinke til å returnere de skal bli "belønnet". Det er altså en belønning for ønskelig oppførsel.

 

Det som innføres på drikkekartonger nå er ikke en slik løsning. Alle må betale "panten" uten å få penger igjen ved levering. Det er altså ingen premiering for god oppførsel, men rettere en straff som er like streng for god og dårlig oppførsel. Motivasjonsfaktoren for å gjøre det miljøriktige er ikke til stede.

Lenke til kommentar
Er det regjeringen som har sagt dette ?

 

*virke stolt*

5368965[/snapback]

Så vidt jeg har hørt så er det forrige regjering som dikterte statsbudsjettet slik. Den nye regjeringen tok seg ikke bryet med å fjerne denne foreslåtte tulleavgiften.

 

Forresten: Er det noen som vet hvor mange liter melk som selges per år i norge? Jeg tenkte å finne ut hvor mange avgiftskroner staten urettmessig presser oss miljøriktige kartongbrettere for.

Lenke til kommentar

Dette virker som enda en tulleavgift de har funnet på for å ta inn penger.

Problemet er at det vil aldri bi returnert 95% av melkepakkene ettersom de er ypperlig å tenne opp i ovnen med.

Må i såfall legge inn aluminiumsfolie på innsiden for å motvirke dette.

 

Ligner litt på piggdekkavgiften i Trondheim, tror ikke det blir 80% som bruker piggfrie dekk heller og da blir disse avgiftene innposter på stats og kommunebudgetter i uoverskuelig frammtid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...