Gå til innhold

Stem på århundrets nordmann


Stem via bildet under og fortell hvem dere stemte på her:  

149 stemmer

  1. 1. Stem via bildet under og fortell hvem dere stemte på her:

    • Mari Boine
      1
    • Gro Harlem Brundtland
      10
    • Erik Bye
      10
    • Kim Friele
      6
    • Einar Gerhardsen
      13
    • Thor Heyerdahl
      44
    • Kong Haakon 7
      6
    • Christian Michelsen
      9
    • Fridtjof Nansen
      31
    • Kong Olav V
      19


Anbefalte innlegg

NRK har gående en avstemning på århundrets nordmann. Du kan i følge NRK stemme inntil en gang hver dag. I tillegg kan du stemme på SMS eller telefon.

 

438702.jpeg

 

Her er mer info: http://www.nrk.no/storenorske/

 

Her er hele kandidatlisten:

Mari Boine

Gro Harlem Brundtland

Erik Bye

Kim Friele

Einar Gerhardsen

Thor Heyerdahl

Kong Haakon 7

Christian Michelsen

Fridtjof Nansen

Kong Olav V

 

Selv stemmer jeg på Norges største vitenskapsmann og eventyrlige inspirator gjennom tidene: Thor Heyerdahl

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Superior: Jeg vet han har fått en del kritikk, men mye mener jeg er uberettiget også. Om han var ferdig utdannet eller ikke spiller ikke så stor rolle. "Vitenskapsmann" er ikke en tittel eller en stilling, det er en holdning. En holdning jeg mener Thor Heyerdahl hadde i aller høyeste grad.

Lenke til kommentar

Hm. Skal vi se. Tre politikere, to konger, to artister, to vitenskapsmenn, og en homoaktivist. Grei spredning...

 

Vanskelig å velge syns jeg. For meg står det mellom Erik Bye og Thor Heyerdahl, med Einar Gerhardsen som en meget god tredje kandidat.

 

Til dere som lurer på hvor "den_og_den" er hen bør dere kanskje lese litt her først: Nomineringsfasen er over, og en komité har plukket ut de 50 finalistene som går videre i kåringen av Store Norske.

Og her: Vi fikk inn mange hundre forslag, plukket ut 50 kandidater, og lot folket stemme over dem. De ti mest populære kandidatene står nå igjen i kampen om å bli kåret til århundrets største norske.

f.eks. Sam Eyde var med i de femti som "gikk videre".

Lenke til kommentar

Herregud for en gjeng. Det er tydelig at Norge ikke akkurat er kjempers fødeland, om det er disse menneskene som er kremen av kremen. :no:

 

Jeg valgte til slutt Haakon 7.

 

(De som stemmer på Gro mottar et virtuelt ballespark fra undertegnede.)

 

Edit: Hører forresten ikke dette temaet inn under samfunn, og ikke under vitenskap?

Endret av JBlack
Lenke til kommentar

Christian Michelsen. Han vinner vel egentlig ganske klart for min del. Viktig rolle i prosessen med å gjøre Norge til et selvstendig land og var en viktig bidragsyter når det kom til innførelsen av demokratiske "rutiner". De to kongene på listen kan vel egentlig takke han for at de er der også, på en måte ;)

Å drive litt utforskelse på verdensbasis i luftballong m.m eller være forfatter kommer litt i skyggen...

 

Gro har gjort mye, men det er peanuts i forhold til Michelsen.

Endret av Dotten
Lenke til kommentar
Skuffende å se at Grieg ikke en gang kom på Topp 50-listen.

5195057[/snapback]

 

Fra begrunnelsen jeg linket til over:

Hverken Edvard Grieg eller Henrik Ibsen er med i kåringen. Norvik forklarer dette med at de levde i århundret før.

 

- Grieg døde i 1907 og Ibsen i 1906. De har jo satt sitt store preg på forrige århundre. De kommer nok til å sette sitt preg på de kommende århundrer, og skulle en tenke slik ville de vare evig. Vi fant ut at de ikke hørte hjemme blant finalistene, forklarer Nordvik.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...