Gå til innhold

Høyttalere med IP-støtte


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva gjør denne nyheten på hw.no?

Det eneste jeg ka se som grunnlag er at den kobles til via en nettverkskabel, og kan gis/har en IP adresse.

Det kommer ikke frem noe om event. fordeler/muligheter ved denne løsningen.

 

Om en går inn på siden til Polk Audio finner en jo ut at det er noen spennende høyttalere med integrerte digitale forsterkere og DSP mm.

A Room Correction Software Program, which Integrators can use via the front-panel mounted USB connection and a PC, or through the NetStreams™ network, optimizes each speaker for its location and room environment. Simply take a series of room dimensions, the speaker location in the room and how the speaker is configured. Input those measurements into the Room Correction Software program, and each LCi-IP is configured to deliver outstanding performance.

 

Etter og ha lest litt mer på eksterne linker kan en muligens finne en innfallsvinkel til plassering på hw.no, men dette kommer sørgelig nok ikke frem i artikkelen.

Lenke til kommentar

Fordelene ved et slikt system er nok ikke relatert til produsentens påstand om at man slipper å bruke analoge kabler (analog kabling har i motsetning til det mange tror ingen påviselig effekt på lydkvaliteten over en gitt minstestandard, og den er LAV).

 

På den annen side kan man integrere D/A og forsterker i samme boks, så man får jo et veldig kompakt system, med de fordeler det har. Prismessig kan man skvise mer kvalitet per krone i elektronikk og ikke minst høyttalerkonstruksjonen, som er den definitivt mest betydningsfulle faktoren for lydkvalitet, sammen med rommet høyttaleren står i.

 

Og audio over IP er jo spennende i denne sammenhengen. Man kan gjøre mye i software med dagens maskiner :)

 

Edit: Og det der med rommet ser jeg nå at de ahr korreksjon for, det gjør produktet veldig spennende. Synd at prisen er såpass høy enda.

Endret av argon264
Lenke til kommentar

Leste om denne skaen i går eller noe. Veldig spennde, håper flere begynner med det samme. Liker at ting har ip :) Men bruker den TCP til overføring og ikke UDP?

 

Romkorreksjon er jo greit nok det, men det ser ut til at det bare er en simpel EQ, litt mer fancy romkorreksjon hadde vært bra. Og digital forsterking er jo lykke og velstand, håper det blir litt mer populært etterhvert, så får vi kanskje "litt" mer prektiske størrelser på forsterkerene.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg hadde vanskelig for og se relevansen før jeg leste om dem i de eksterne linkene ;)

 

@Howard B: Når du nemner creative og logitech er det snakk om høyttalerpakker/sett som er rettet mot pc bruk. Høyttalerne som her omtales er ikke rettet mot samme målgruppe. Det som gjør at disse har kommet inn på hw.no sin side er muligheten en har til og sette opp og tune disse høyttalerne ved hjelp av en pc. "Problemet mitt" er at ingen av disse mulighetene nemnes i artikkelen.

Lenke til kommentar
Jeg hadde vanskelig for og se relevansen før jeg leste om dem i de eksterne linkene ;)

 

@Howard B: Når du nemner creative og logitech er det snakk om høyttalerpakker/sett som er rettet mot pc bruk. Høyttalerne som her omtales er ikke rettet mot samme målgruppe. Det som gjør at disse har kommet inn på hw.no sin side er muligheten en har til og sette opp og tune disse høyttalerne ved hjelp av en pc. "Problemet mitt" er at ingen av disse mulighetene nemnes i artikkelen.

ahh.. slik å forstå :)

Lenke til kommentar

Interesant at man får digitalt ledd helt ut til høyttalerne. Dette åpner også lettere for å ha trådløse høyttalere som kan plasseres uavhengig av lydkilde hvis det integreres wlan støtte. Da slipper man støy i trådløse ordninger, men kanskje man får høyttaler-jitter i stedet.. lyd er jo veldig følsomt for trafikkflyt.

 

Genial, men på høy tid ;)

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Interesant at man får digitalt ledd helt ut til høyttalerne. Dette åpner også lettere for å ha trådløse høyttalere som kan plasseres uavhengig av lydkilde hvis det integreres wlan støtte. Da slipper man støy i trådløse ordninger, men kanskje man får høyttaler-jitter i stedet.. lyd er jo veldig følsomt for trafikkflyt.

 

Genial, men på høy tid ;)

Det burde være mulig å kunne bøte på med litt buffring skulle man tro...

 

AtW

Lenke til kommentar

AT:

Jepps, regner med at de implementerer det allerede fra start :). Er et must.

 

Det at en DJ kan boltre seg med lyden i din høyttaler er jo mulig nå også hehe, ved at man går inn på radiostasjoner etc på nett.

 

Og det at man kan koble en høyttaler hvor som helst bare det er kablet nettverk, er også mulig i dag bare det er kablet til det.

 

Det jeg synes er så flott med dette konseptet er for det første

 

1. at det lett åpner for trådløs standard via WLAN

2. Man kan ha så mange høyttalere man orker på en lydkilde uten å tenke på forsterker utganger osv. Man må dog tenke på strøm der høyttaleren skal stå, men shit hell.

3. Man kan sette opp mange forskjellige sett med høyttaler "objekter" i et gruppe hirarki hvor de forskjellige gruppene har forskjellige lydkilder etter ønske.

eks. bad, kjøkken, stue, sov osv. eller venterom, behandlingsrom osv.

4. Det åpner kanskje for fjernadministrasjon også av hver høyttaler slik at det meste kan administreres sentralt og man kan sette de i hvilemodus og slå de på etc ettersom osv.

5. Man kan enkelt sette på høyttalende telefonsamtaler eller telefonkonferanser der man evt. befinner seg hvor det er høyttalere.

 

Uante muligheter her.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...