Gå til innhold

Hva er det med FrP?


Nimzo

Anbefalte innlegg

Jeg må si jeg ble overrasket over hvor mange stemmer FrP fikk ved dette valget. De appellerer tydeligvis til mange mennesker.

 

Jeg har alltid sett på FrP som et protestparti på ytterste høyre fløy. Hva er grunnen til at FrP er så populært?

 

Noen her som stemte FrP? Isåfall lurer jeg på følgende; Hva er den viktigste grunnen til at du stemte FrP ved valget?

 

Jeg hadde satt pris på at folk som "hater" FrP og de som stemmer FrP holdt seg langt vekke fra denne tråden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er et spørsmål som har veldig mange elementer i seg, og vil ta lang tid å svare utfyllende på. Men jeg vil ta opp noen aspekter.

 

Jeg ble først interessert i Frp første gangen jeg opplevde å ha en bestemor som ble avhengig av offentlige helsetjenester, og så hvor forferderlig ansvarsløst og dårlig dette systemet var (og etter min mening fortsatt er). Jeg var vel litt under 18, og dette ble den første politiske saken jeg ble opptatt av. Og da var det Frp som talte til meg, og sa det samme som jeg opplevde. Samtidig satt AP og sa at nei, det er ikke noe ille. Alt er så bra. Problemene Frp tar opp eksisterer ikke.

 

Så man kan si at eldreomsorg, APs løgnaktige falskhet og Frp's engasjement var min introduksjon til norsk politikk.

 

Siden har jeg holdt meg på høyresiden. Og den viktigste grunnen til det er den økonomiske grunnfilosofien. Verdiene må faktisk skapes. Det blir ikke mer verdier og resurser i samfunnet av høyere skatter. Snarere tverdt om. Og det er verdiskapningen som holder liv i velferden.

 

Generelt har Frp mange saker jeg sier meg enig i. Jeg synes en del av avgiftene vi har er tullete, og usosiale. De rammer de som har minst. Jeg synes kriminalpolitikken er for snillistisk. Jeg er helt enig i viktigheten av forebyggende arbeid, men forebyggende arbeid alene er ikke nok. Og politiet driver faktisk veldig mye forebyggende arbeid rettet mot de i faresonen, og bør derfor oppprioriteres. Jeg mener innvandring er greit, men at innvandring medfører en del problemstillinger som må taes på alvor og ignorerers. Jeg mener at mer av ansvaret for offentlige oppgaver må tilbake til staten, men at private gjerne kan utføre oppgavene. Jeg har stor tro på tilrettelegging for konkurranse, og at private tilbydere skal kunne konkurrere om å tilby tjenester til folk. (Egentlig til staten, for tjenestene er statens ansvar). Jeg mener samtisig at statens ansvar skal begrenses til der det er nødvnedig, og at disse behovene skal defineres klarere. Og igjen være et klart statlig ansvar. Jeg har også større tro på menneskene enn den sosialistiske siden. Færre lover og regler, mer personlig ansvar, men strengere straffer når man tråkker over streken. Frp anser jeg også som generelt et mer pragmatisk og mindre bullshit-parti enn de på venstresiden, når det kommer til politiske løsninger.

 

Edit: Glemte at jeg selvsagt er for å hjelpe uland ved å senke tollgrensene og handle med dem. Av samme grunn er jeg mot EU, selv om jeg er for frihandel i prinsippet. Men hele prinsippet med EU er å blokkere de fattige ute. Og det kan jeg ikke støtte. Så omtrent som Frp er det en viss splittelse også hos meg når det gjelder EU.

 

Grunnen til at jeg stemte Frp denne gangen, i tillegg til at jeg prinsipielt er veldig enig med Frp i mye, er at jeg ønsker en borgerlig samarbeidsregjering. Og det eneste partiet som har gått inn for dette er Frp. De andre partiene har stillt seg i veien for dette, og det er derfor ikke aktuelt at de kan få min stemme.

 

Edit: Du kan også sjekke denne lille ranten: http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=469617

Endret av JBlack
Lenke til kommentar

Jeg stemte FrP, først og fremst som en "protest" mot de andre partiene som har hatt mange sjanser før og har vist sin udugelighet i saker jeg synes er "viktig". Jeg er bl.a. drittlei den, i mine øyne iallefall, horrible justispolitikken vi har, vil ha noe lavere bilavgifter da bilbruk er en nødvendighet i et land som Norge, mindre naiv innvandrings-/asylpolitikk, mer frihet og ansvar for den enkelte. Dessuten er jeg temmelig lei de andre partienes konstante frieri til barnefamiliene, skjønner de ikke at det er mange andre folk i detta landet?

Lenke til kommentar

Takker for utfyllende innlegg JBlack. Jeg har endel spørsmål etter å ha lest det.

 

1. Kan du si mer ang hva som var galt med omsorgen bestemoren din fikk? Og hvordan mener du det bør være kontra hvordan det er idag.

 

2. Har du noen eksempler på avgifter som er tullete og usosiale?

 

3. Har du eksempler på ting som er snilistisk i kriminalpolitikken, og hva bør gjøres helt spesifikt.

 

4. Hvilke tjenester er mest aktuelle å privatisere?

 

5. Har du eksempler på ting staten har ansvar for som ikke er nødvendig?

 

6. Har du noen eksempler på lover og regler som burde fjernes? Hva burde man ha mer personlig ansvar for?

 

7. Har du eksempler tollgrenser som burde senkes, hvilke varer.

 

8. H, KrF og V stilte jo med en borgerlig samarbeidsregjering. Var det ikke FrP som stilte seg i veien for dette samarbeidet ved å nekte å godta Bondevik som stasminister?

Lenke til kommentar

FRP er et donald duck parti! hadde kanskje passa i andeby! Når man tar en partitest:

 

Vil du betale mere eller mindre i bensin avgift..vil ha ha mere penger til personelig brukt osv osv.. de aller fleste svarer jo ja på det.

 

Å FRPP er for alt som er posetivt! problemet er at vi har noe som heter pris-stigning(infilasjon) å FRP sin brukt å bruk å ikke spar inn på noen områder hadde ikke fungert

 

ps, jeg HATER ikke frp. å de har mye fornuftig. og snakker et språk som folk skjønner, det er derfor de får så mange stemmer.!

Endret av chil
Lenke til kommentar
Jeg har alltid sett på FrP som et protestparti på ytterste høyre fløy. Hva er grunnen til at FrP er så populært?

Vanskelig å si hvorfor det skjer akkurat nå. Det er mulig at partiet rett og slett er blitt mer stuerent, at det har vist seg at mange av kampsakene til partiet har vært reelle. F.eks. innvandringsproblematikk, som Hagen har advart om i mange år.

 

Noen her som stemte FrP? Isåfall lurer jeg på følgende; Hva er den viktigste grunnen til at du stemte FrP ved valget?

Jeg satte meg ned og leste programmet, og så at det var mye bra der. Individet får mer kontroll over seg selv, og det blir mindre sløsing av pengene på offentlige stillinger som ikke produserer noe, men bare er rene utgiftsposter. Det er et liberalt parti som ikke ser ut til å være like ivrig som Høyre etter å slikke globale korporasjoner opp i rumpesprekken til enhver pris.

 

Og jo flere argumenter jeg prøvde å få folk til å komme med mot Frp, desto mer gikk det opp for meg at alt sammen som regel var basert på kunnskapsløshet og et irrasjonelt hat mot noe de ikke hadde peiling på.

Lenke til kommentar

Kan ikke svare på alt dette. Vil ta alt for lang tid. Men kan ta litt.

 

1. Det som skjedde med min bestemor var at hun pga. en ulykke, og misslykkede operasjoner, havnet i omsorgsbolig alene med alt for sterke smertestillende tabletter og ingen som fuglte henne skikkelig opp. Resultatet var at hun dopet seg selv til demens. Når familien tok ansvar, så ble hun bedre.

 

Etter hvert havnet hun på gamle og sykehjem. Ble dårligere igjen. Livet hennes i ca fem år var å ligge på dobbeltrom alene, holdt i live på piller, oppe noen få timer om dagen og forferderlig deprimert og uten lyst til å leve.

 

Min bestemor nummer to led forresten omtrent samme skjebne på offentlig gamlehjem. Gamle menensker som har overlevd krigen og levd et hardt og langt liv, mister både livstroen og gudstroen i de siste årene av sine liv. Det er forferderlig skammelig av et så rikt samfunn som vårt.

 

Så hva kan gjøres. For det første er det prioritering og mer penger. Penger til behandling, ergoterapi og trening. De gamle trenger å bevege mer på seg. Når de bare ligger i senga blir de svakere og musklene svinner. Og livet svinner samtidig.

 

Men vi trenger også en omorganisering av ansvaret og oppgavene. Staten må ha ansvaret slik at det ikke er opp til kommunøkonomien og tilfeldighetene hvor god omsorg man har. Eldreomsorg skal ikke prioriteres opp mot lønna til ordføreren. De gamle skal ikke lide fordi det snødde mye om vintern og snømåkingsbudsjettet har tat pengene.

 

Videre, med en slik fordeling av ansavr, så vil man få en stat med ansvar og en kommune som er pasientens klageinnstans forhold til staten. I dag er det kommunen man både skal klage til, og få hjelp av. Og det skaper et uryddig forhold, og kan føre til at folk som trenger hjelp blir stemplet som kranglefanter som er vanskelige å ha med å gjøre. Det er derfor viktig å klage et sted, og få hjelp et annet sted. (Dette avsnittet er muligens ikke Frp-politikk, men slik jeg tenker. Men jeg føler Frp er nærmest.)

 

Så kommer privatisering og konkurranseutsetting inn. Når det er statens ansvar å kjøpe gamlehjemsplasser, så kan staten godt kjøpe det av kommunen, eller av private tilbydere. Fordelen med dette er at forskjellige tilbydere vil undersøke hva folk trenger, og søke å finne sine nisjer, og sine måter å lokke til seg pasienter. Et offentlig byråkrati kan ikke vedta kreativitet. Men private bedrifter kan være kreative på denne måten. Da kan vi få forskjellige aldershjem som fokusere på forskjellige ting, som ergoterapi, svømmebasseng, nærhet til marka, nærhet til byen, religiøst tilbud, kombinert med barnehage eller andre ting som verken du eller jeg kan tenke oss. Men som kreative mennesker finner ut av og tilbyr.

 

7. Varer som utviklingsland produserer. Først og fremst matvarer.

 

8. Nei. Saken med Bondevik var et resultat av at de andre ikke ville samarbeide. Frp samarbeidet med de andre partiene lenge. Men ble fortsatt ikke akseptert som en mulig regjeringspartner. Og da satte Frp til slutt foten ned.

Lenke til kommentar

har ikke lest hele posten så ikke skyt meg vis jeg sier noe som er tatt opp..

 

Frp vil ha lavere avgifter og mindre skatter osv! men staten trenger jo alle pengene den får inn til vedlikehold av landet så vis en avgift (la oss si bensin) hadde blitt mye lavere så måtte de ha laget en ny avgift eller økt en anna kjip avgift for å kompensere...uansett hva som skjer så kommer de bare t å øke en annen avgift for å tjene det inn igjen...

 

Dessuten vil de jo privatisere alt slik at det kan hende at vi må begynne å betale penger for mange ting som er en selvfølge at er gratis i dag, mot at en eller annen avgift synker da selfølgelig!

 

Dette er de to hovedgrunnene til at jeg ikke vil stemme frp.

Eneste fordelen med dem som jeg kan se må være invandringspolitikken deres som jeg er stor fan av!

Endret av Fat_ASS
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...