Gå til innhold

Seks lydkort i budsjettklassen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Her satser jeg heller på det integrerte i hovedkortet. Tror ikke det er en kjeft i hele verden som hører forskjell på testvinneren og et integrert lydkort på et bra hovedkort.

 

I hvertfall ikke på slike hodetelefoner og høytalere det normale mennesket bruker på PC'n sin.

 

Selv er jeg også sterkt motstander av å kline inn et lydkort (med mindre du ikke lager en maskin for musikk) da dette opptar en plass i kabinettet og bidrar til mer varme og mindre luftgjennomtrekk.

 

my 2 cent

 

 

men bra test sum summarum :D

 

 

edit:

 

Glemte å spøør om hvordan du opplevde doom på den PC'n der- Må ha vært en skrekkelig opplevelse :D

Endret av oivind_dahle
Lenke til kommentar

Ut i fra konklusjonen her, hvliket kort egner seg best dersom man vil bruke en optisk kabel for å koble til Hjemmekino anlegget til lydkortet? Terratec korter var jo bare 2.1 lyd (kan jo ordnes med Pro Logic 2, men det er jo å foretrekke å få det i 5.1 med en gang)

 

Stod noe om en tilleggsmodul til audigy 2 som ga optisk ut? hvor?

Lenke til kommentar

Da jeg gikk over fra integrert lyd (SoundMAX) til SB Audigy 2 for et par år siden, så merket jeg STOR forskjell på lydkvaliteten, selv med et par vanlige standard PC-høyttalere... Jeg trodde jeg hadde bra lyd fra før, men den nye lyden var faktisk enda bedre...

 

http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=87732&hl=

 

Link til den tråden jeg posta for litt over 2 år siden :p

Lenke til kommentar
Selv er jeg også sterkt motstander av å kline inn et lydkort (med mindre du ikke lager en maskin for musikk) da dette opptar en plass i kabinettet og bidrar til mer varme og mindre luftgjennomtrekk.

har fått med meg at du sier det der som lydkort, og etter å ha fått 37 øst-tyske professorer til å måle forskjel med "store tå" teknikken kom dem frem til at det ikke var merkbar tempratur forandring i kabinettet/cpu/ etc. :yes:

Lenke til kommentar

Jeg tror heller ikke at lydkort bidrar særlig mye til varmen i kabinettet. Trolig ikke mer enn 3-5W siden de ikke har kjøleribbe på brikken en gang.

 

Ellers så sitter jeg og tenker litt på CPU-bruken. 2-10% av en Pentium4 C 2,4GHz. Jeg klarer ikke helt å bestemme meg om jeg skal synes det er lite eller mye. Det er relativt lite ut fra at det ikke påvirker ytelsen til så mye annet noe særlig, men relativt mye i forhold til gamle CPU'er. F.eks kan man estimere en CPU-bruk på 100% bare til lyd på PC'er med 2-300MHz CPU'er.

Lenke til kommentar
Her satser jeg heller på det integrerte i hovedkortet. Tror ikke det er en kjeft i hele verden som hører forskjell på testvinneren og et integrert lydkort på et bra hovedkort.

Er nok få som hører forskjell i oppløsning, dynamikk og alt annet yotz. Men volumet kan være drastisk bedre (om man ikke bruker digital ut da :D )

Særlig gjelder det filmer som bruker AC3 codec, siden volumet er ofte lavt da.

Lenke til kommentar

Testvinneren kan man vel saktens hjemmetilkoble en hun phono plugg til to pinner på selve lydkortet, kan man ikke? Brukte samme metode for LIVE! Value, hvor digital coax utgang dinglet ut av maskinen, kabler for bruk med "jumper/pinhetter" finner man på ethvert kabinett, kanskje ofre speaker eller led ledning :)

 

For å sjekke temperatur på mitt Audigy2 kort, satte jeg på en flatføler på selve chippen. Rett på.

 

Start temperatur 42'C Audigy2 chip, CPU#1/2=32'C (vannkjølt)

Fyrte opp GuildWars, 43'C, CPU#1/2=33'C

Etter 17 minutter, 50'C, CPU#1/2=36'C

 

Så det blir litt varme på de. Kortet ligger i bunnen, med et annet kort like under og over (lite lufting). Kabinett døren var åpen.

Lenke til kommentar
Her satser jeg heller på det integrerte i hovedkortet. Tror ikke det er en kjeft i hele verden som hører forskjell på testvinneren og et integrert lydkort på et bra hovedkort.

Åjo, vil påstå svært mange vil høre forskjell. Gikk for ikke så alt for lenge siden over fra Soundstorm-greia på A7N8X-E Deluxe til riktig nok SB Audigy 2 ZS, og det var definitivt forskjell i lyden. Litt vanskelig å definere eksakt hva, men forskjellen var så absolutt til stedet. Forskjellen fra 2.1-settet jeg hadde før og 7.1-settet jeg bruker nå var derimot betydelig, men det er en annen sak :)

Lenke til kommentar

Kjempe bra test dette, nå fikk jeg ihvertfall endel klarhet i hva jeg skal ha neste gang. For meg har jeg altid brukt Creative. husker godt mitt gode gamle AWE32 som jeg stappet inn med 16MB minne, hehe. Har en intrigrert lydmodul i min shuttle, og må si at jeg hører litt statisk støy noen ganger, mer enn det jeg har lyst til, syntes det skulle være rart hvis man ikke hører forskjell på et lydkort en en modul på hovedkortet?

 

Frankie

Lenke til kommentar

Da jeg kjøpte meg ny pc med mitt første hovedkort som hadde integrert lydchip (samme C-Media-brikke som på to av korta i testen her, regner jeg med), testa jeg dette kontra mitt gamle SB Live 1024 Player. Hørte _klar_ forskjell i hele registeret, egentlig. Vanskelig å peke eksakt på noe, men det ble definitivt bedre og mer behagelig lyd med Live-kortet. Bedre dynamikk, tenker jeg vi sier.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...