Gå til innhold

Seks lydkort i budsjettklassen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg så at det ble satt som + for et av kortene at det hadde medfølgende linux-drivere. Det er i beste fall relativt uinteressant, siden en slik driver vil bare kunne støtte noen få kernel versjoner, i værste fall er det negativt dersom den driveren blir brukt som unnskyldning for å ikke støtte en alsadriver.

 

Dersom dere vil gjøre oss Linux-brukere en ekstra tjeneste når dere tester hardware, må dere se om den er støttet i kernel. (Ikke det, de av oss som har vært i gamet en stund, vet å google for Linux <hardware> før vi kjøper noe, men det ville jo gitt enda en grunn for oss å lese (de forøvrig stort sett riktig gode) anmeldelsene deres)

 

Edit: en rask sjekk of det ser ut som om Creative Live! 24-bit Bulk, Creative Audigy 2 Value, og Terratec Aureon 5.1 har alsa-drivere. Kan være at andre av kortene har chipset som er støttet, men det er godt å ikke vite. (NB mer sjekking anbefales før man kjøper et kort for bruk i et linux system, men creative har en historie på å være linux-vennlige)

 

M.

Endret av mysjkin
Lenke til kommentar
Testvinneren kan man vel saktens hjemmetilkoble en hun phono plugg til to pinner på selve lydkortet, kan man ikke? Brukte samme metode for LIVE! Value, hvor digital coax utgang dinglet ut av maskinen, kabler for bruk med "jumper/pinhetter" finner man på ethvert kabinett, kanskje ofre speaker eller led ledning :)

 

For å sjekke temperatur på mitt Audigy2 kort, satte jeg på en flatføler på selve chippen. Rett på.

 

Start temperatur 42'C Audigy2 chip, CPU#1/2=32'C (vannkjølt)

Fyrte opp GuildWars, 43'C, CPU#1/2=33'C

Etter 17 minutter, 50'C, CPU#1/2=36'C

 

Så det blir litt varme på de. Kortet ligger i bunnen, med et annet kort like under og over (lite lufting). Kabinett døren var åpen.

Akkurat det jeg mener :fun:

 

 

Når det gjelder å høre forskjell så kan man sikkert dette på musikk og lignende. Dog påpeker jeg at det er de som mener de hører forskjell på mp3 of wav. Snakker nå om bra mp3. I blindtester så viser det seg at folk ikke har peiling på om det er mp3 eller wav.

 

Men skal PCn brukes hovedsakelig til film og musikk er det helt greit å kline inn et lydkort.

 

Jeg er allikevel sterkt imot lydkort i vanlige PC'er.

Lenke til kommentar

Jeg merka en _del_ forskjell fra det intergrerte, til SB Audigy 2 ZS. Bl.a. ble bassen ekstremt mye bedre, og hele lydbilde ble et par hakk bedre :]

merka også forskjell på mp3-er også :\

+ at det var litt mindre "cpu-støy" på Audigy kortet..

 

Jeg bruker ikke sånt lite pc-annlegg heller da.. ^^

 

Men, iallefall for meg er forskjellen ganske merkbar.

anbefales på det sterkeste, om du høyttalere som koster mer en 500kr.. :]

Endret av wormy
Lenke til kommentar
Her satser jeg heller på det integrerte i hovedkortet. Tror ikke det er en kjeft i hele verden som hører forskjell på testvinneren og et integrert lydkort på et bra hovedkort.

 

I hvertfall ikke på slike hodetelefoner og høytalere det normale mennesket bruker på PC'n sin.

Jeg hørte hvertfall stor forskjell på det integrerte lydkortet mitt (MSI K8T NEO2 F) og Creative SB Audigy 2 ZS til 499,-

 

mindre støy, renere, rundere og varmere lyd i mine ører. bassen ble også mye mere kontrollert og presis. Dette bare ved avspilling av mp3 og xvid/dvd. Til spilling anslår jeg forskjellen til og være enda større utifra det jeg har lest. Anlegget var bare et Logitech Z-2200 til knappe 1200,- så ikke no hifi akkurat.

 

Anbefaler alle til og spytte et par hundringser i et pci lydkort. Det er et billig komponent som kommer til og vare lenge iforhold til resten av maskinvaren din.

Lenke til kommentar

Problemet med integrerte lydkretser på hovedkortet er vel at det går en drøss andre baner på kryss og tvers av banene med det analoge lydsignalet. Disse kryssende banene kan vel gi en del "crosstalk", altså støy i lydkretsen.

 

På PCI lydkort er det natulig nok mindre slik crosstalk på grunn av mye lengre avstander mellom de analoge sporene og kilder til elektronisk støy fra blandt annet hovedkortet.

 

Det får meg til å lure på: Hvorfor skjermes ikke lydkretser på både hovedkort og PCI lydkort fra elektronisk støy ved å bruke en tynn blikkboks rundt de sensistive stedene slik som det gjøres på f.eks PCI TV-kort?

Lenke til kommentar

Kjøpte Gainward-kortet til HTPC`en kun fordi det var billig og at det har spdif passthrough (optisk). Bruker kun spdif`en, og det fungerer faktisk helt supert. Lydkortet gjør jo ingenting med lyden da, bare befordrer den videre til receiver.

 

Det var heller ikke et minus at det kunne kuttes bort en cm av kortet for å få det til å passe i boksen. Et stort jordingsområde i ytterkanten er blitt mindre.

:)

Lenke til kommentar
Jeg ser at han setter Digital Coax på creative som noe negativt, fordi den ikke hadde tos-link som endel andre bruker. Jeg ville nå heller se dette som positivt. Men det er vel kanskje bare meg.?

Den største ulempen med den diagitale coax utgangen på Creative kortene er at de benytter 3.5mm mini-jack istedenfor vanlig phono plugg.

Lenke til kommentar
Synd at Chaintech sitt billige lydkort basert på Envy24 med utmerket lydkvalitet er så å si umulig å få tak i her i Norge siden hovedimportøren hovedkort.no gikk konkurs. Chaintech AV-710 hadde slått alle lydkort i denne testen.

Jeg kjøpte dette for ca en mnd siden. Skal se om jeg finner siden

 

 

Edit: http://www.pm-data.no/

Endret av tonna
Lenke til kommentar
Tre grunner tenker jeg: pris, pris og pris....

Men at ikke en gang semiproffe lydkort som M-audio 2496 har skjermete analogkretser overrasket meg da jeg kjøpte det.

Ja, på de billigste kortene skal jeg være enig, men alt fra mellomklassekort og oppover kunne gjerne hatt det. En utstanset tynn blikkplate legger neppe på prisen mer enn en ussel prosent for produsenten, så det er ikke akkurat dyre saker. Selv TV-kort i prisklassen 400kr har jo det, og jeg tror ikke kortet og kretsene er så mye billigere enn på lydkort. Uansett synes jeg det er litt unødvendig å lage uskjermede kretser når det er så billig å legge til en bit blekk. F.eks koster sikkert en passiv NB-kjøler langt mer enn en sånn blikkplate.

Lenke til kommentar
Er dette seriøst? Foreslår et samarbeid mellom et seriøst lyd blad/side i neste lydtest. (ta f.eks en prat med rune fra hjemmekino.no)

 

Så får dere litt hjelp.

Synes det er greitt de ikke har tester der en bedrevitende hifigalning anbefaler produkter som koster ti ganger mer enn hva den normale person synes er akseptabelt å bruke bare for å få ørlite bedre lyd..

Endret av kosh
Lenke til kommentar

@simen1: (helt enig med deg, bare for å understreke poenget mitt) Problemet er jo at når det produseres svært mange enheter så blir en innsparing på 98 øre pr enhet en god sum på bunnlinjen. Og av en eller annen grunn så har ikke 'skjermet anlogkretsløp' blitt en släger i markedsføringen av (bedre) lydkort mens en fett utseende kjøleribbe er noe som i seg selv gjør et kort mer attraktivt i mange noks øyne til at det lønner seg. Verden er rar... (og vil ofte bedras..)

 

M.

Lenke til kommentar
Glemte å spøør om hvordan du opplevde doom på den PC'n der- Må ha vært en skrekkelig opplevelse :D

Doom 3 kjørte fint på en Radeon 9500 i 1024x768, men dessverre renderte kortet sin siste pixel i en bydel i San Andreas, midtveis i testingen. Spillet kjører ikke spesielt bra på en MX 460, og det gjør ikke GTA SA eller.

 

Men desto lettere blir det å bedømme lyden. ;-)

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...