Gå til innhold

Toledo døpes Athlon 64 X2?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg synes det er mer rett å kalle en 2* 2,4 for "4800 X2" enn "4000 X2", men jeg hadde forventet att modellnummeret hadde blitt skrudd vesentlig høyere opp...

 

3000+ er jo 1,8Ghz, så 2 stk 2,4 ville jeg ha trodd landet på 5-6000, men det blir vel muligens mer rett med 4800+, tross alt vil den jo ikke være så veldig mye raskere, bare att den kan ta dobbelt så mange tråder...

 

PS Trodde den første A64'en for desktop skulle bli en 10 000kroners FX...

Lenke til kommentar
Greit nok , men hvorfor A64 4800 X2 når den kjører på samme hastighet som en 4000+, ville det da ikke være riktig at den het A64 4000 X2.

Noen som snakket om villedende betegnelser ?

Liker egentlig dobbelt PR-rating av klokkehastigheten om de fortsetter med det. Uansett er det jo sterkt av amd å komme med dualcore helt opp i 4000+ hastighet, imponerende rett og slett. (selv om det sikkert koster skjorta og litt til)

 

AtW

Lenke til kommentar

Her er litt mer info, oppga denne linken til HW.no også men de har ikke tatt den med på forsiden. LINK

Og her er også en side..

 

it would be a pretty good guess to say that these oc simultaniously because the share a memory controller, and being a new core design(1.3v @ 2.2ghz  ), they probably oc pretty well as long as your cooling can take the wattage these babies will put out, as for if you need good air to get reasonable temps.. AMD would say so, but they have a different definition of reasonable temps! so who know..

 

Her er svaret på klokking..

Endret av Furyfax
Lenke til kommentar
Greit nok , men hvorfor A64 4800 X2 når den kjører på samme hastighet som en 4000+, ville det da ikke være riktig at den het A64 4000 X2.

Noen som snakket om villedende betegnelser ?

Enig i at A64 4000+ x2 Hadde vært et mye bedre navn! :)

 

Men når de gjør det på en annen måte, så syns jeg nok de muligens bruker litt lave tall? Her er det uansett rom for diskusjon! :)

Lenke til kommentar

Men AMD's tall er jo uansett ganske vanskelig å få noe ut av bortsett fra at det skal tilsvare en lignende intel prosessor med antall GHz ca like antall poeng/1000.

 

Så hvordan de navngir disse er vel egentlig hips som happ, det er vel bare noen rating tall som kan brukes internt mellom prosessorene i samme serie.

Lenke til kommentar
WOOT! Første gang mitt tips er havna på forsida!

Grattis! Howard og gjengen er tydeligvis tidlig oppe for å lese mail.

 

Og så socket 754 da gitt.... (Bildet).

Jeg tror noen i nyhetsseksjonen har litt lite bilder å ta av :whistle: Det blir nok 939 og 940. :yes:

 

Noen som snakket om villedende betegnelser ?

Er ikke alle hastighetsbetegnelser bare rot for tida? (ikke bare på CPU'er men for GPU'er og ram også) Betegnelsen 4800+ er en mellomting av hva en kjerne yter alene og hva to kjerner kan yte optimalt sammen. Men det var litt synd de valgte så høy PR-rating. De priser jo utfra PR-rating og ikke nødvendigvis ut fra ytelse og det betyr nok at disse blir svindyre selv om de ikke heter FX. (Kanskje dette betyr at alle CPU'ene får låst multiplier oppad?)

 

Lurer på hvordan det er å klokke dual-core cpu'er.. vil de "dele" HTT og multiplikator? eller har de 2 separate "kanaler"?

Ja, de vil dele samme HTT, minnebuss og multiplikator.

 

Prisen på 2.4 Ghz modellen kunne jeg tenke meg å vite.

Jeg vil mest av alt vite prisen på den billigste utgaven X2 4400+. Det er nok mye å håpe på at den prisen blir i nærheten så lav som Pentium D (dualcore "smithfield") 820 2,8GHz som har en listepris på så lite som 241$ (=~ 1528 norske kr + moms)

 

Det spekuleres i hvorvidt Athlon64 X2-serien bare vil få 512kiB L2 cache i stedet for 1MiB slikden nye Opteron-serien vil få. Det spiller nok liten rolle for ytelsen på desktop men jeg skjønner godt hvorfor AMD eventuellt vil gjøre dette. (yield)

Lenke til kommentar

"Well to me a 4800+ at 2.4 x2 would be welcome. The current PR names are simply for comparison with Intel chips and have no relation to actual processor speed. As Intel entered the realm of useless designations, AMD can return to designations resembling the real speed, although you have to divide by 2."

 

4800/2=2400mhz.

 

Er kanskje noe av meninga. ?

 

*edit*

 

Etter hva jeg har lest så skal det finnes 2 forskjellige a64 dualcore Toledo's.

En med 512kb L2 og en med 1024kb L2.

 

http://www.xtremesystems.org/forums/attach...achmentid=28678 <- 512kb version.

 

http://www.hwupgrade.it/articoli/1193/1.html <- 1024kb version.

 

Er også kjent at Athlon64 ikke kan kjøre halve mp's (blir feil minne hastighet da)

 

Så kan jeg kanskje tippe på at:

 

Athlon 64 X2 4400+ = 2x 2200mhz med 512kb L2

Athlon 64 X2 4600+ = 2x 2200mhz med 1024kb L2

Athlon 64 X2 4800+ = 2x 2400mhz med 512kb L2

"Athlon 64 X2 5000+" = 2x 2400mhz med 1024kb L2

 

Osv...

 

Tenker bare høyt :)

Endret av RocketArena
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...