Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Om det er noe som har holdt lenge ut i mobilverdenen, så må det være Nokias Series 40-menysystem. Siden grensesnittets første opptreden for snart tre år siden, har menyutviklingen gått jevnt og trutt alle andre steder enn hos Nokia, og vi begynner å lure på om Nokia skal skifte ut den gamle traveren snart.

 

Grunnene til det er mange. Først og fremst er Series 40 i sin nåværende form alt for simpelt i forhold til den øvrige utviklingen på telefonene. Systemet har heller ikke tålt den jevne tilstrømningen av nye funksjoner og oppgaver, og ettersom disse er blitt strødd litt vilkårlig utover menyene sitter man igjen med et ganske så uoversiktlig og tungvint menysystem.

Virker som det har gått rett forbi dere at Series 40 er nå i versjon 3. Dere fremstiller det (ikke bare her) at S40 i dagens mobiler er samme S40 som ble brukt ved introduksjonen i 7210.

 

Jeg savner også eksempler på ting som er "strødd vilkårlig", ikke bare å hevde at det er det.

 

Da vi testet Java-ytelsen til 6080, fikk vi konstatert at telefonen ikke når opp til konkurrentene på Java-fronten.

Konkurrentene? Mener dere virkelig at 6630 og D500 er konkurrenter til 6020? Eneste ordentlige konkurrent der er K500 som knuser 6020.

 

Syvende far i huset
Meningen å ha samme overskrift to sider på rad? Ser ikke hva siste bruk av overskriften har med teksten å gjøre.

 

Alt i alt synes vi at 6020 stiller ganske så sterkt på nyttefronten, og kan i motsetning til lignende modeller skryte av mer enn en fissen kalender og en brukbar telefonbok. Selv sammenlignet med mange av Nokias proffmodeller stiller 6020 sterkt, og det er få funksjoner som er utelatt.

Den der forklaringen passer ikke helt sammen med karakteren 4 på nyttefunksjoner. Dere nevnte ikke en eneste negativ ting, men gir den 4 i den seksjonen.

 

Er man glad i spill og synes at mobilspilling er svært underholdende, ja da er Nokia 6020 uten tvil en telefon som stiller sterkt.

Den er utrolig sterk på spill, men slaktes på JAVA-støtte. Litt selvmotsigende, selv om den har 4 spill.

 

Ellers synes jeg dere burde lagt vekt på at dette overhodet ikke er ment som en telefon til det markedet som vil ha underholdningstelefoner.

 

Kunne også nevnt at en oppfølger er rett rundt hjørnet, med bluetooth og uten kamera. Altså 6021.

 

Ellers fin test. Husk at det jeg påpeker her er bare mine meninger, trenger ikke være enig i det :)

Lenke til kommentar
IR-port: Nei

 

...

Og i selve teksten skryten de hvor mye de har brukt ir-porten :) Er også overrasket over at det ikke er bluetooth med, det begynner tross alt å bli endel nyttig utstyr for dette etterhvert.

 

Dessverre kan man ikke legge på effekter eller rammer på bildene, noe som virkelig var et stort savn hos testpanelet. Det fins heller ingen redigeringsmuligheter, slik vi har sett på dyrere Nokia-modeller.

Forstår at vi har forskjellige behov, men vil påstå at dette må være noe av det minst nyttige på en telefon.

 

Den viktigste er sef hvor bra telefonen er å snakke i, man har faktisk fått med dette, men skulle ønske man i slike tester kunne fått med mer om dette. Foruten SMS er de fleste andre funksjonene noe man(hvertfall jeg og de fleste jeg kjenner) leker litt med første ukene :)

Endret av kindings
Lenke til kommentar

Takk for tilbakemeldinger.

 

For å gjøre det helt klart. Telefonen -har- IR-port. Ettersom telefonen også har EDGE og PTT, så mener vi det er rett å gi telefonen en sekser på trådløs tilkobling til torss for mangel på Blåtann.

 

Når det gjelder mytteverdien av rammer, så er det jo klart at dette kan diksuteres. Men det faktum at 6020 er en potensiell første-kameratelefon for mange gjør kanskje at dette blir essensielt for mange kjøpere.

Lenke til kommentar

Telefonen ser fin ut. synd at det ikker er bluetooth. Bare kun ir, og derfor er det bare dumt å gi terningkast 6 på akkurat trådløse teknikker. Og en ting til. Denne ser nesten ut som sonyericsson t610 i følge artikkelen, og Derfor har kanskje nokia tenkt og dilte eter se på desingfronten.

Lenke til kommentar

Må først og fremst si at jeg ikke ser hvordan denne likner på T610.

Kanskje joysticken er litt lik, men ellers lite.

 

Litt få bilder av telefonen og det bildet av den mot 3230 var ikke så særlig til sammenlikning...

De var noen cm fra hverandre og bildet var tatt på skrå.

Ikke bra

Lenke til kommentar
For å gjøre det helt klart. Telefonen -har- IR-port. Ettersom telefonen også har EDGE og PTT, så mener vi det er rett å gi telefonen en sekser på trådløs tilkobling til torss for mangel på Blåtann.

Særlig når blåtann er en veldig nyttig funksjon som brukes både til å utnytte EDGE-muligheten, bruke trådløse handsfree og å sync'e avtaler/kontakter. Og siden PTT jo ikke støttes i norge så er dette en ekstra viktig funksjon å gi poengfor framfor blåtann.

 

Ærlig talt, bare innrøm at dere har gjort en feil og sett karakteren ned til 5.

 

Jeg syens testene deres bærer generelt preg av at dere legger veldig stor vekt på nye og ofte lite brukte teknologier og tjenester enn det som folk bruker telefonen mest. Det er for eksempel stor forkus på videoopptak og PTT og mindre fokus på sms, redigering av telefonbok, avtaler, overføring av bilder fra telefon til PC osv. Kanskje ta en brukerundersøkelse på hva folk ønske å få vite avtestene? Bare en tanke...

Lenke til kommentar
For å gjøre det helt klart. Telefonen -har- IR-port. Ettersom telefonen også har EDGE og PTT, så mener vi det er rett å gi telefonen en sekser på trådløs tilkobling til torss for mangel på Blåtann.

Særlig når blåtann er en veldig nyttig funksjon som brukes både til å utnytte EDGE-muligheten, bruke trådløse handsfree og å sync'e avtaler/kontakter. Og siden PTT jo ikke støttes i norge så er dette en ekstra viktig funksjon å gi poengfor framfor blåtann.

 

Ærlig talt, bare innrøm at dere har gjort en feil og sett karakteren ned til 5.

 

Jeg syens testene deres bærer generelt preg av at dere legger veldig stor vekt på nye og ofte lite brukte teknologier og tjenester enn det som folk bruker telefonen mest. Det er for eksempel stor forkus på videoopptak og PTT og mindre fokus på sms, redigering av telefonbok, avtaler, overføring av bilder fra telefon til PC osv. Kanskje ta en brukerundersøkelse på hva folk ønske å få vite avtestene? Bare en tanke...

Må si jeg støtter Amobil i avgjørelsen om å gi den 6 i denne seksjonen. Du finner ikke mange mobiler til samme pris med bluetooth. Ja, det er T6x0, men der stopper det vel om jeg ikke tar helt feil.

 

Hva skal egentlig kravet være for å få en sekser i denne kategorien? Oppfylle alle krav unntatt 3G? Da synes jeg du krever for mye av en mobil til så lite penger.

 

Enig i at PTT kanskje blir overvurdert, men det må da likevel være et pluss selv om det ikke funker i Norge.

 

6020 har alt av av trådløs teknologi utenom 3G og BT. Det bør gi full pott for en telefon til så få kr.

 

Min mening :)

Lenke til kommentar

Slenger meg kort på diskusjonen.

 

Altså... som nevnt tidligere, har ikke denne telefonen blåtann. Men den har edge, den har brukbar IR, og den har ptt (som jeg skulle ønske at norske mobiloperatører kunne støtte, men de vil vel ikke fordi de er en gjeng med gniene fandener som skal tyne oss for mest mulig penger).

 

Telefonen koster rett over 1 500 kroner. Det er jo gi-bort pris for disse funksjonene. Greit, t61x har blåtann og er også billig, men den har ikke edge og er billig bare fordi den har vært på markedet i en evighet.

 

Synes det er helt greit at en så billig telefon får 6 på trådløs teknologi med de funksjonene den har. Det er tross alt ikke Nokia sin feil at mobiloperatørene i Norge ikke støtter ptt.

 

Og angående hva folk har lyst til å lese om. Dette forumet er jo en glimrende mulighet for dere å fortelle oss akkurat det. Jeg er sikker på at alle skribentene følger diskusjonene rundt sine egne innlegg, og vi må prøve å plukke opp signalene. Jeg lover at telefonen jeg sitter og skriver en test om i disse dager ikke skal få nevneverdig med plusspoeng fordi den har muligheten til å sette inn noen rammer rundt bildene, eller trekk fordi den ikke har ptt :)

Lenke til kommentar

Synes det var en grei test jeg.

Litt festlig den 6'ern på kommunikasjon der, uten å ha BT.

IR er jo dritt i motsetning til BT!!!

Og edge, teknologien som Nokia er fryktelig stolte av, hvor mange bruker det egentlig?

Halloo UMTS er greia hvis du skal ha turtall på surfinga...

Hverken PTT eller edge er noe som veldig mange land ikke har, da er det jaggu meg bedre med noe alle har enn noe som er kun på papiret.

BT er mye bedre da, kunne jo vært 1.1, trenger jo ikke være 2.0-hvis vi snakker om lav budsjett?

 

Og arehei, series 40 er series 40, det er ingen ting er som revolusjonerende ved versjon 3 (om det er det det har kommet til nå?), det er gammelt, kjedelig og fargeløst!

 

 

:whistle:

Lenke til kommentar
Synes det var en grei test jeg.

Litt festlig den 6'ern på kommunikasjon der, uten å ha BT.

IR er jo dritt i motsetning til BT!!!

Og edge, teknologien som Nokia er fryktelig stolte av, hvor mange bruker det egentlig?

Halloo UMTS er greia hvis du skal ha turtall på surfinga...

Hverken PTT eller edge er noe som veldig mange land ikke har, da er det jaggu meg bedre med noe alle har enn noe som er kun på papiret.

BT er mye bedre da, kunne jo vært 1.1, trenger jo ikke være 2.0-hvis vi snakker om lav budsjett?

 

Og arehei, series 40 er series 40, det er ingen ting er som revolusjonerende ved versjon 3 (om det er det det har kommet til nå?), det er gammelt, kjedelig og fargeløst!

 

 

:whistle:

Er rett og slett latterlig å få full pott uten BT.

 

EDGE er kun brukelig i nordnorge og derfor ikke å regne emd for 3/4 av Norges befolkning.

 

PTT støttes ikke i norge.

 

Vi sitter altså igjen med IR og dette får den 6 for? :thumbup:

 

6020 er nok den minst spennende nyheten på lang lang tid. En modell det finnes utallige varianter av fra før, både fra nokia og andre produsenter.

Lenke til kommentar
Synes det var en grei test jeg.

Litt festlig den 6'ern på kommunikasjon der, uten å ha BT.

IR er jo dritt i motsetning til BT!!!

Og edge, teknologien som Nokia er fryktelig stolte av, hvor mange bruker det egentlig?

Halloo UMTS er greia hvis du skal ha turtall på surfinga...

Hverken PTT eller edge er noe som veldig mange land ikke har, da er det jaggu meg bedre med noe alle har enn noe som er kun på papiret.

BT er mye bedre da, kunne jo vært 1.1, trenger jo ikke være 2.0-hvis vi snakker om lav budsjett?

 

Og arehei, series 40 er series 40, det er ingen ting er som revolusjonerende ved versjon 3 (om det er det det har kommet til nå?), det er gammelt, kjedelig og fargeløst!

 

 

:whistle:

Er rett og slett latterlig å få full pott uten BT.

 

EDGE er kun brukelig i nordnorge og derfor ikke å regne emd for 3/4 av Norges befolkning.

 

PTT støttes ikke i norge.

 

Vi sitter altså igjen med IR og dette får den 6 for? :thumbup:

 

6020 er nok den minst spennende nyheten på lang lang tid. En modell det finnes utallige varianter av fra før, både fra nokia og andre produsenter.

Crazy, siden du quote'r meg får jeg gjøre det med deg-hehe.

 

Og jeg sier meg helt enig med Craztsteps.

Til å være en "ny" mobil, er dette et eneste stort gjesp, dessverre typisk nokia.

 

Zzzzz....

Lenke til kommentar
Og en ting til. Denne ser nesten ut som sonyericsson t610 i følge artikkelen, og Derfor har kanskje nokia tenkt og dilte eter se på desingfronten.

610 er sikkert en bra tlf, men i likhet med Vegard har jeg store problemer med å se likhetstrekkene. Utseendemessig er det flere nokia tlf som likner mer enn 610. Dog mulig det er på innsiden de er like :)

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...