Gå til innhold

120GB harddisk - borte


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Igår startet jeg å få problemer med en av mine WDC disker på 120GB.

Når jeg skulle til å starte et spill som lå på denne disken (kun en partisjon) fikk jeg opp feilmeldinger om at diverse filer ikke kunne nåes - ingen tilgang, eller at filene / mappene var korrupte. Fikk også en del feilmeldinger fra selve spillet om at et par filer hadde annet versjonnummer enn det de skulle ha.

Ikke noe jeg kunne gjøre med det, gadd ikke bry meg særlig så jeg satt meg ned for å se en film. Underveis i denne filmen, som ligger på en annen disk, fikk jeg opp de samme feilmeldingene. "No access or corrupted files", mener å huske at det var noe av det som sto i feilmeldingen. Den henviste også til forskjellige filer.

 

Jeg trykket OK på den første feilmeldingen, men det kom bare flere frem igjen. Disse henviste til andre filer.

Jeg valgte å starte maskinen på nytt og nå kan jeg ikke se disken som en partisjon.

 

Jeg finner disken i bios og i disk managment. Her er et bilde fra disk managment:

 

Disk Managment

 

Disken med en rød firkant rundt er det feil med.

 

Update:

Her er også et skjermbilde fra event viewer:

 

Event Viewer

 

Hva er det som kan være galt ?

Formatering av disken er det siste jeg ønsker.

 

Jeg kjører Windows XP SP1.

Installert de siste security patchene fra Windows update.

 

Systemet har fungert knirkefritt tildligere..

 

 

:cry:

Endret av lommis
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei lommis,

 

de bildene får jeg ikke til å fungere, men det du bør gjøre er å laste ned produsentens diagnoseverktøy. Det er ofte en bootbar diskett/CD som analyserer disken og rapporterer om det er noe skader på disken.

 

Jeg har selv opplevd akkurat det samme som du skriver i forbindelse med et strømbrudd, men hos meg var det ingen skader på disken, men bare ødelagt filtabell. Jeg aktiverte disken i diskmgmt.msc, installerte et data recovery program og reddet det som var verd å ta vare på. Heldigvis for meg var det bare backup av DVDer på den disken.

Lenke til kommentar

Takk for svar Gunnar_.

 

Bildene skal være ok nå.

 

Jeg har ikke testet diagnoseverktøyet enda, men jeg tittet i disk management og nå virker det som den er helt ute å kjører.

 

Henviser igjen til en bilde:

 

http://www.lommis.net/pics/diskmanager2.jpg

 

Nå står den som 677GB som total størrelse.

 

En ting jeg la merke til, som var nytt når jeg gikk inn i disk management, var at jeg fikk opp en wizard der jeg kunne gjøre om disken til en dynamisk disk. Dette har jeg ikke hørt så mye positivt om, så jeg trykket meg forbi. Frem kom da denne disken det har klikket for.

 

Skal jeg gjøre disken om til en dynamisk disk eller bør jeg unngå dette ?

 

Jeg skal teste diagnoseverktøyet som jeg fant på www.wdc.com, samt et program som heter GetDataBack. Kommer med en tilbakemelding når dette er gjort.

Lenke til kommentar

Jeg har nå fått aktivert disken i disk managment, den viser i tillegg riktig størrelse på 111GB. Jeg har ikke gjort noe på selve disken som formatering.

 

Jeg har fått kjørt gjennom Easy Recovery Pro 6 sin disk diagnostic. Denne fant ingen feil på harddisken. Har også testet Raw Recovery i dette verktøyet, ikke noe særlig resultat. Jeg testet med å hente ut et par .mp3 filer, disse fungerte ikke.

 

Det neste jeg skal gjøre blir å ta en hurtig formatering på disken, deretter kjøre GetDataBack.

Endret av lommis
Lenke til kommentar

Nå har jeg formatert disken (hurtigformat), valgt NTFS som filsystem og angitt ønsket diskplass (all diskplass på en partisjon - samme oppsett som tidligere).

 

Dette har gått fint.

Jeg har testet å hente frem en fil som lå på denne partisjonen via GetDataBack

Den finner mange filer som lå på denne disken tidligere.

Men når jeg har fått kopiert over denne mp3 filen jeg testet til en annen partisjon vil den ikke spilles av..

 

Hva kan være galt ?

 

 

 

Problem 2:

Nå ser jeg at de andre partisjonene får samme feilmelding,

 

G:\ is not accessible

The file or directore is corrupted and unreadable.

 

Det samme har skjedd med både M:\ og N:\.

Jeg kjørte "chkdsk /F M:" i command prompten, fikk beskjed om at denne ble kjørt når jeg startet maskinen på nytt.

Startet så maskinen på nytt, scandisk startet og begynte å grave seg i index filene.

 

Når maskinen var oppe igjen ser jeg at jeg har mistet over 20GB av data.

Hvordan kan dette ha seg ?

 

Nå er jeg skrekkelig redd for at de andre diskene / partisjonene skal bli rammet av samme skjebne..

 

 

 

Noen som har noen forslag ?

Dette begynner virkelig å gå meg på nervene.. :realmad:

Endret av lommis
Lenke til kommentar

Jeg har kun ett tips, da det ser ut til at din HD holder på å ta kveld! Kjøp en ny disk, installer Windows på denne, og overfør alle filer du vil ta vare på over på den nye disken. Hvis du bruker den gamle disken mer risikerer du å miste alt.

Hvis det er filer som du mangler, og som du vil ha tilbake/trenger, så last ned et FileRecovery program, ev. kjøpe GetDataBack for NTFS. Jeg har det selv, og hjalp meg mye da jeg "mistet" 80gig på en WD HD som begynnte å tulle.

Lenke til kommentar

Tror at dette kan komme enten pga :

 

*Defekt harddisk, fysisk feil eller problemer med skrivehode. Sjekk s.m.ar.t : Feil = retur.

*Overklokket Pc og ikke innen "sikker sone"

*Virusinfeksjon (kjør en grundig av test).

*Løs Sata/Pata Kabel eller dårlig kabel.

 

Så hvis du har overklokket så må du klokke ned litt samt formatere / reparere hd med riktig verktøy, har du derimot ikke overklokket så sjekk om det er virus eller kablene.

Lenke til kommentar
Jeg har kun ett tips, da det ser ut til at din HD holder på å ta kveld! Kjøp en ny disk, installer Windows på denne, og overfør alle filer du vil ta vare på over på den nye disken. Hvis du bruker den gamle disken mer risikerer du å miste alt.

Hvis det er filer som du mangler, og som du vil ha tilbake/trenger, så last ned et FileRecovery program, ev. kjøpe GetDataBack for NTFS. Jeg har det selv, og hjalp meg mye da jeg "mistet" 80gig på en WD HD som begynnte å tulle.

Jeg har testet getdataback, filene jeg henter tilbake fungerer ikke.

Jeg legger disse på en helt annen disk. Dette gjelder alle filene jeg har testet.

 

Hva kan være galt da ?

 

Jeg har kjørt full systemscan med norton 2004 pro. Finner ingenting.

Lenke til kommentar
Jeg kjører Windows XP SP1.

Installert de siste security patchene fra Windows update.

uhm, nei. xp sp2 har kommet ut for lengst, du burde kjøre windows update så du får de siste sikkerhetsoppdateringene.

 

siden problemet gjelder flere disker så heller jeg til å tro at det kan være strømforsyningen din som sliter, hvor kraftig er denne?

Lenke til kommentar

Jeg har ikke overklokket noe.

PSU er på 500W, kjøpt for 3-4 uker siden.

 

Løse kabler sjekket jeg etter, ingenting er løst.

 

Ser dog at det lyser en rød og grønn LED på hoverkortet.

Dette har jeg ikke lagt merke til før, kan jo være en indikator på at hk og andre ting får strøm. Men kan bare ikke huske å ha sett det.

Sjekket i ABIT sin brukerhåndbok. Der sto det ingenting om den røde LED'en.

 

 

abit as8 775 socket.

 

p4 3.2ghz prescott 775 socket.

 

1024mb corsair ram.

 

1x 120GB WDC disk. (feiler)

1x 200GB WDC disk (feiler)

1x 80GB WDC disk

1x 160GB WDC disk (feiler)

1x 30GB Maxtor disk.

 

Diskene er ikke varme heller, merker ingenting når jeg tar på dem.

 

Jeg skal prøve å skru ut alt, og forsiktig skru alt sammen igjen, da uten et par komponenter.

 

 

Jeg misstenker ikke helt at PSU'en skal være syndern, slike feil oppstår jo ikke av at en enhet ikke får nok strøm, skjønner hvertfall ikke hvorfor det skulle være syndern.

 

 

 

:cry:

Endret av lommis
Lenke til kommentar

Nå har jeg gitt opp.

Har til nå mistet over 160GB med data lagret på 4 forskjellige partisjoner utover 3 disker. Alle av merket WDC.

 

Heldigvis har det ikke gått utover den disken jeg har Windows på.. enda.

 

 

Jeg har testet mange forskjellige verktøy, både diagnostikk- og gjennoprettingsprogrammer.

 

Jeg har kjørt:

SpinRite som kjører i FreeDOS - Denne fant ingen feil.

WDC sine diagnoseprogrammer - Disse fant ingen feil.

GetBackData - Fant filer, men går ikke å åpne disse.

Easy Recovery Pro 6 - Fant filer, går ikke å åpne filene.

Partition Magic 8 - Ingen feil.

Chkdsk stasjonsbokstav: /F - Slettet bare data.

 

 

 

Jeg kjøpte på torsdag en brenner (NEC 3520A) for å ta backup av det aller viktigste som ligger på de restrerende partisjonene.

 

Har også fjernet Norton 2004 ( som ikke fant noe virus), la inn F-Secure antivirus 2005 og fjernet det den fant. (21 infiserte filer)

Har selvfølgelig glemt hva disse virusene het, men "Trojan.DOS.ControlDuSockets.a" og "Type_Win32" var to av de 5-6 forskjellige. Nå som systemet er virusfritt (ifølge F-Secure) venter jeg bare på en ny harddisk jeg har bestilt.

 

Seagate Barracuda 7200.8 300GB S-ATA 8MB cache 7200RPM NCQ

 

Jeg har ingen anelse om hva som har skjedd disse diskene / partisjonene.

Alt skjedde helt plutslig over en tidsperiode på 4 dager. Alle diskene var av merket WDC, kanskje tilfeldig, hvem vet.

 

Jeg stoler hvertfall ikke på disse diskene lenger og kommer til å legge uviktig data på disse i tiden fremover. Jeg er veldig usikker på om jeg kommer til å kjøpe WDC disker etter det som har skjedd meg i det siste.

 

Tusen takk til alle som har komt med innlegg.

Endret av lommis
Lenke til kommentar

Det er ikke noen hemmelighet at 120 GB diskene til WD (den gamle serien) er en problemserie. Har selv nå vært borti 4 slike disker som har røket ganske så samtidig. Sjekk SMART infoen på disken for å se om du har noen unormale verdier der.

 

apropos... hva er temperaturen på diskene dine? Kan hende de rett og slett "svetter ihjel" over litt tid.

Endret av JKJK
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...