Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Brick

 

Har fått sett denne filmen nå! Jeg måtte se den 2 ganger for å være sikker på at jeg fikk med meg alt. Vil helst ikke røpe noe om filmen, men den er godt gjennomtenkt. Regien er god og skuespillet er godt. Dessuten får du hele tiden små hint om hva skjer videre ut i filmen, noe som gir deg noe å tenke på. Du har også artige roller som er med, sånn som "The Brain" bare tenke på hvilke kontakter han må ha.

 

Jeg skal gå så langt som å si at dette er en av de beste filmene jeg har sett :)

 

9/10

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enemy of the State:

 

Filmens handling

Robert Clayton Dean (Will Smith) er en ung, fremgangsrik advokat. Et tilfeldig møte med en gammel venn snur livet hans på hodet. Uten å vite det, kommer han i besittelse av bevismateriale om det brutale mordet på en kjent politiker. Når det viser seg at det er statens hemmelig overvåkningsorgan National Security Agency (NSA) som står bak, innser Robert at både han og familien hans svever i livsfare. Som en levende målskive jages han på desperat flukt fra NSA-agentene, som tar i bruk kommunikasjonssatellitter og avansert overvåkningsteknikk i den vanvittige jakten. Deans eneste håp for å vinne tilbake livet og bevise sin uskyld er en mann han aldri har truffet. En mystisk informant som har gått i dekning, kun kjent under navnet Brill (Gene Hackman). Enemy of the State er en non-stop action-thriller, produsert av Hollywoods ukronede action-konge Jerry Bruckheimer, mannen bak Armageddon, The Rock og Con Air. Will Smith kjenner vi fra megasuksessene Independence Day og Men in Black, mens Gene Hackman, en av sin generasjons mest allsidige og ettertraktede skuespillere, har medvirket i filmer som Rødt Hav, De Nådeløse og The Firm.

 

Min mening:

Dette var ein veldig god film som iallfall gir meg eit varselrop om det overvåkningssamfunnet vi lever i nå til dags.

8.5/10

 

 

Pirates of the Caribbean - Dead Man's Chest:

 

Filmens handling:

Will Turner og Elisabeth Swan tar del i et nytt løssloppet sjøeventyr når Jacks liv blir truet av noen overnaturlige krigere, ledet av den legendariske Davy Jones

 

Min mening:

Dette var ein film eg hadde meget store forventninger til og filmen skuffet ikkje i det hele tatt.

9/10

Lenke til kommentar
Magnolia (1999)

 

Magnolia er en film som tar utgangspunkt i en rekke menneskers forskjellige liv. Vi møter blant annet politimannen Jim Kurring, Quiz Kid Donnie Smith, den døende tvkongen Earl Partridge, motivatoren Frank T.J. Mackey og junkien Claudia Wilson Gator.

Paul Thomas Anderson inviterer oss på en filosofisk reise hvor disse menneskenes skjebner krysser hverandre og vi blir vitne til hvordan ens små, ubetydelige handlinger kan få fatale konsekvenser for andre mennesker.

 

Dette høres kanskje velkjent ut for de aller fleste her inne. Fjorårets Oscarvinner Crash hadde det samme temaet, men det er en viktig forskjell på disse to filmene. Magnolia er nemlig en mye bedre film enn Crash. Hvor sistnevnte var forutsigbar og dessverre heller overfladisk så overrasker PT Anderson stort og leverer en sinnsyk film med flere nivåer enn en gjennomsnittelig løk. Dette er filmkunst på høyt nivå.

 

Rollelisten burde dessuten være nok til gi de fleste gåsehud;

Philip Seymour Hoffman, Julianne Moore, William H. Macy, Tom Cruise, John C. Reilly, Alfred Molina og Felicity Huffman (for å nevne noen av de største navnene).

 

Magnolia er kanskje i lengste laget for mannen i gata med sine 188 minutter, men klarer man skjerpe sansene og ta inn alle inntrykkene så står man ovenfor over tre timer med filmatisk orgasme.

 

Kongefilm! 10/10

6588746[/snapback]

 

Kan ikke si meg annet enn helt enig, Magnolia er en av mine absolutte favoritter, noe som minner meg på at jeg må se den igjen snart, noen måneder siden sist :)

Lenke til kommentar

så skrik 1 i går kveld..

første filmen i en rekke på 3 er det vel.

Makan til shit skal du lete lenge etter!

Den er jo bare tåpelig. Lite skremmende.

 

Handler om en syk morder (eller 2) som løper rundt og dreper og har det moro.

 

Ligner vel kanskje litt på de aller gamleste halloween filmene egentlig.

Megadårlig film!

Lenke til kommentar
Så altfor enig her eg sitter. Den filmen er rett og slett nydelig fantastisk. I slutten måtte eg nesten bare kaste inn hånkle for å si det slik.

 

Anbefales virkelig! :)

6594795[/snapback]

Enig. Var like før jeg begynte å grine på slutten der. Er faktisk fortsatt litt trist, selv om det er noen timer siden jeg så den nå :cry:

Lenke til kommentar
så skrik 1 i går kveld..

første filmen i en rekke på 3 er det vel.

Makan til shit skal du lete lenge etter!

Den er jo bare tåpelig. Lite skremmende.

 

Handler om en syk morder (eller 2) som løper rundt og dreper og har det moro.

 

Ligner vel kanskje litt på de aller gamleste halloween filmene egentlig.

Megadårlig film!

6596135[/snapback]

What? Dagens ungdom altså. Den første Scream-filmen er en av de mest minneverdige filmene jeg har sett. Husker fremdeles at hele vennegjengen satt nærmest bak sofaen da vi så Scream 1 - Uncut på barneskolen.

 

Ser at du sammenligner den med de originale Halloween-filmene. Du mener vel ikke at de og er dårlige filmer? :ohmy:

Lenke til kommentar
så skrik 1 i går kveld..

første filmen i en rekke på 3 er det vel.

Makan til shit skal du lete lenge etter!

Den er jo bare tåpelig. Lite skremmende.

 

Handler om en syk morder (eller 2) som løper rundt og dreper og har det moro.

 

Ligner vel kanskje litt på de aller gamleste halloween filmene egentlig.

Megadårlig film!

6596135[/snapback]

What? Dagens ungdom altså. Den første Scream-filmen er en av de mest minneverdige filmene jeg har sett. Husker fremdeles at hele vennegjengen satt nærmest bak sofaen da vi så Scream 1 - Uncut på barneskolen.

 

Ser at du sammenligner den med de originale Halloween-filmene. Du mener vel ikke at de og er dårlige filmer? :ohmy:

6596725[/snapback]

 

Så Du Scream på Barneskolen?

vi så på Grisen Babe og filmer om jesus.

Lenke til kommentar

Pulp Fiction (har sett den før, men så den igjen i kveld) :love:

 

Rollelisten er fantastisk: Samuel L. Jackson, John Travolta,Uma Thurman,Bruce Willis, Christopher Walken, Harvey Keitel med mere?

 

Filmen handler om to mafia hitmen, en boxer, og en mafiamanns hustrus forskjellige eskapader. Denne filmen mangler ingenting, den har bra skuespiller liste pluss skuespiller prestasjoner, den har action osv. Manusen er opphav til flere sitat-klassiskere slik som " No, let me ask you a question. When you came pulling in here, did you see a sign out in front of my house that said Dead Nigger Storage?" og en rekke andre perler. I sin type film, synes jeg, den er den beste.

 

10/10. :thumbup:

Lenke til kommentar
helt enig Taegukgi hwinalrimyeo er seirøst en av de beste filmen EVER jeg har sett. vi snakker The Shawshank Redemption bra.

 

men den var så sterk og trist at jeg har liksom ikke greid å se den igjen.

 

tar nok enda en stund før jeg setter den inn i dvd spilleren

6594780[/snapback]

 

Ble litt skuffet over den egentlig jeg...syns skuespillet var litt overdrevet til tider og skjønte ikke helt hva som skjedde på slutten...men skal få sett den en gang til og revurdert min mening :whistle:

Lenke til kommentar

The Rocky Horror Picture Show

 

Fra før har jeg vært noe skeptisk til musikaler, uvist hvorfor.. Men denne filmen har stått i film hylla en stund uten at jeg har fått sett den, så jeg tenkte at jeg skulle gi den en sjanse. Med et så genialt navn kan den umulig være så dårlig.. Så feil kunne jeg ta, den var jo ikke i nærheten av å være dårlig. Den var rett og slett genial.

 

Vis noen sier noe stykt om spesial effektene på slutten vanker det en sur pm! :p

8/10

Lenke til kommentar

Orange County

 

Film som i stor grad ble kjøpt ettersom at jeg har en liten "ting" for Jack Black. Filmen ble satt på uten de helt store forventningene. Det oser fra begynnelsen av amerikansk film av denne, blir en del scener der du på mange måter "vet" hva som skjer. Filmen handler forøvrig om Shaun Brumder (Colin Hanks) og hans kamp mot å nå hans nye mål i livet: Å bli forfatter. Det skal vise seg å ikke bli så lett, ikke på grunn av hans kunnskaper, men på grunn av de som står han nær.

 

Sånn i forhold til hvor bra og dårlig denne filmen er, ler jeg faktisk hver gang Jack Black (som spiller en til tider meget rufsete bror av Shaun) er på skjermen. Dette synes jeg trekker svært opp. Ellers er det en ULTRA-typisk amerikansk ungdomsfilm uten de helt store overraskelsene. Helt grei underholdning og til tider morsom!

 

6/10

Endret av Bilet
Lenke til kommentar

V for Vendetta

 

tøff film om noe kjedelig litt over halveis.

beste med filmen var overture 1812 sammen eksplosonene.

effektene var jo på høyde med det meste som har blitt vist.

mener at X3 fremdeles er årest film(har ikke sett superman enda?)

så får nå får V nøye seg på en andre plass.

Lenke til kommentar

LADDER 49

 

Hva er det som gjør en mann i stand til å løpe hodestups inn i en brennende bygning mens alle andre prøver å komme seg ut? LADDER 49 - FANGET I FLAMMENE er et spennende og bevegende actiondrama om hvordan mennesker som lever et helt vanlig liv, med vanlige forhold og drømmer, blir til helter helt utenom det vanlige. I hovedrollene møter vi velkjente John Travolta og Joaquin Phoenix, og regien er ved Jay Russell.

 

Jeg vet at det er en del som ikke liker denne filmen, men jeg elsker den. Den ligger godt plassert på mine topp 20 filmer. Filmen er vel den tristeste jeg har sett, og selv jeg, en kald person som aldri har blitt rørt av en film før, fikk noen tårer i øynene. Selv for andre gang jeg så den. En utrolig fin film.

 

10/10

Lenke til kommentar

Hellraiser

 

Hvor skal jeg begynne med denne filmen? Vel, kan jo begynne med at jeg kjøpte denne hos platekompaniet på DVD budgett, mest på grunn av at LarsP sa at silent hill var tidenes hyllest til Hellraiser filmene. Silent Hill var jo meget underholdene så jeg skrudde på denne filmen med ganske høye forventninger. Hva slags forventninger jeg hadde er jeg litt i tvil om, men når andre scene i filmen begynte skjønte jeg at dette er en film jeg kommer til å like. Filmen var underholdene hele tiden. Alt i alt en koslig film som fortjener 7/10

Lenke til kommentar

Interstate 60

 

IMDB - link

 

Dette var en film som overrasket positivt. En annerledes road-movie type film. Filmen handler i korte trekk om Neil Oliver som på sin fødelsesdag får et ønske oppfylt av en noe merkelig servitør på en restaurant. Han ønsker seg å finne ut av meningen med livet, og det ele er i gang.

Artig plott, gode påfunn stort sett hele veien gjennom filmen gjør denne til en skjult perle.

 

Annerledes og underholdende. :thumbup:

 

8/10

Lenke til kommentar

Battle for Britain

 

En kamerat av meg som er en liten krigsfantast med en forkjærlighet for alt som er britisk tvang meg til å se denne i går.

I korte trekk et ganske greit stykke film, håndverk som er veldig bra, med tanke på at filmen er fra 1969. Handlingen er rett og slett nazi-Tysklands forsøk på å invadere England i 1940, og filmen slutter med at britene seirer. Veldig lite "handling", dvs dialog og mennesklig interaction ( fant ikke et godt norsk ord for det :tease: ), det meste er i grunn luftkrig. Mye fin kameraføring og effektmakeri, men ble litt tynt for min del, selv om det kanskje ikke er mye å bygge ei god historie på.

 

Får 7/10 av meg.

Lenke til kommentar

Battle of the Bulge 1965

 

en fin fantasi film som egetlig viser veldig lite av hva som egetlig skjedde.

den over driver viktigheten av slaget. og får det til å virke som at hvis de allierte tapte dette slaget ville tyskland vinne krigen. alle tanksene er amerikanske(selv de "tyske") biler har spansk cammo da de ble leid av det spanske forsvaret.

egentlig lite i denne filmen stemmer med virkeligheten, og den eneste grunnen til å se den er å se Robert Shaw som blond, blue eyed nazi.

 

3/10

Lenke til kommentar

Jeg har som nevnt hatt en kjip hodepine i dag, men i kveld har jeg spist litt Paracet og Ibux for å kunne se et par filmer :)

 

Så nettopp Salmer fra Kjøkkenet, for første gang siden den gikk på kino. Har hatt dvden liggende veldig lenge, men satte den på i sted.

 

Handlingen er satt i Landstad mener jeg det var, ei grisgrendt bygd i Norge på 50-tallet ca. Et svensk forskningsinstitutt spesialiserer seg i hvordan man skal forenkle hverdagen på kjøkkenet, dvs redusere gangen frem og tilbake. Av den grunn blir en gjeng svenske observatører sendt til noen frivillige husstander der de kun skal observere, ikke snakke, ikke hjelpe etc. Man får jo se hvordan det går :)

 

Noen vil nok si dette er en spesielt kjedelig film, men jeg vil ikke være enig i en slik uttalelse. Greit nok, veldig lite som foregår i grunnen, men dette er nok den koseligste filmen jeg vet om tror jeg. Mange små øyeblikk jeg ikke kan annet enn humre av, og jeg sitter igjen med en god følelse nå. Musikken synes jeg passet 100%, karakterene er (faktisk) interessante og de er virkelig menneskelige, det gjelder også noen alkoholiserte bikarakterer som gir en fin liten gnist. Koselig film.

 

8/10

 

Forresten, om det er noe av betydning dere mener jeg har utelatt i anmeldelsen, så la meg få høre, vil jo gjøre det så bra som mulig :)

 

Edit: Fikk tenkt meg litt om før jeg sovna i går og justerte karakteren litt.

Endret av Doga
Lenke til kommentar

Superman Returns:

 

Filmens handling:

Supermann forsvant på mystisk vis for fem år siden. Krisene på kloden har bare blitt større. Hans livs kjærlighet, Lois Lane, har gått videre i livet. Mannen fra Krypton kommer nå tilbake for å finne sin plass bak menneskene. Men Lex Luthor har andre planer for ham.

 

Min mening:

Dette var ein film som begynte veldig bra og underholdt meg ganske bra i begynelsen, men jo nærmere sluttet jo mer langtekelig og kjedlig syns eg filmen vart. Filmen hadde flotte effekter og fine skuespiller prestasjoner og det trekker filmen litt opp.

5/10

Endret av mafiaman
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...