Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Snylte på andres trådløse nett?


Anbefalte innlegg

Etter en kjøretur i nabolaget med NetStumbler, så har jeg funnet ut at overraskende mange har åpne trådløse nett. Bør jeg utnytte dette, og kjøpe meg trådløst nettverkskort og lage meg en antenne, og bruke deres linjer?

 

Det frister! Jeg har bare modem...

 

--

Henning

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville "snyltet", men bare til å sjekket email og surfet litt. Ikke nedlasting av noe som helst.

 

Det er så mange åpne nettverk om man kjører gjennom hvilke som helst by, og mange av disse er bevisst satt åpne så folk kan bruke dem, mens mange er satt opp av folk som ikke vet noen ting og dermed har et åpent nett mens dette ikke var intensjonen.

 

Så om du bare vil surfe litt og sjekke email så tror jeg ikke det vil skade, men om du begynner å utnytte linja synes jeg ikke det er "bra gjort". Husk også at du kan bli peilet inn veldig fort om du "leecher" fra feil folk ;)

Lenke til kommentar

Dette hadde eg gjort med en gang, uten tvil, det er ikke ulovlig så lenge du ikke gjør annet "snusk" enn lovlig surfing, det ulovlige begynner om du tar deg inn på dems pc'er.. så bare kjør på, men vær obs på at plutselig ktypterer de og da sitter du der med nettverkskort og ingen internett, så hvorfor ikke spandere på seg 350,- så har du eget net?? :w00t:

Lenke til kommentar
Er det noen som har noen sysnpunkter på hvorfor jeg IKKE skulle gjøre det?

 

Ville DU akseptert at noen snylta på deg?

 

--

Henning

Jepp, jeg ville akseptert det om det ikke hadde tatt mye av båndbredden. Hvis det hadde vært til merkbar ulempe for meg så ville jeg økt sikkerhetsnivået slik at jeg forhåpentligvis slipper folk som utnytter mitt nett plagsomt mye.

 

PS. Nettene som er vidåpne nærmest inviterer andre til å benytte seg av dem. Jeg synes kardemommeloven bør gjelde slik at man ikke ødelegger for de som er så greie å ha åpne nett.

 

Noen har ikke åpne nett fordi de er greie, men fordi de er dumme/ikke har peiling på sikkerhet. Som regel er ikke låning av det åpne nettet til ulempe for disse, men hvis noen utnytter slike plagsomt mye så er det egentlig deres problem. Da får de skaffe seg kompetanse som kan fjerne denne ulempen .. og det vil jo ikke de som låner litt kapasitet fra dem .. ergo: Benytt kardemommeloven. Vær snill og grei så vil det fortsatt være flust av åpne nett.

Lenke til kommentar

Jeg tror jeg hadde blitt lettere forbannet. Hvorfor skal alle ta seg til rette, bare for at det er mulig?

 

Ville du tatt en sykkel som stod ulåst utenfor butikken? Hvorfor ikke? Den er jo tilgjengelig for alle og ingenting hindrer deg i å stjele den.

 

Hvorfor skal vi være nødt til å bruke firewall? Det er pga. idioter som ikke kan la andres ting være i fred og er nødt til å prøve å komme seg inn i eller sende virus til andres systemer.

 

Skjerp dere! Jeg vet det er lett å snylte, men det er totalt på trynet feil å forsvare det med at det er andres skyld siden de ikke sikrer nettet sitt.

 

Tenk litt på det, neste gang du setter fra deg bilen eller sykkelen i 5 minutter uten å låse den. Når den er borte, husk å ikke bli sur - det er jo DIN feil. Og det er LOV å bare ta av andres ting.

 

_

johanf :no:

Lenke til kommentar

Satellitt, ja - hehe

 

Sjølv om dette kanskje er uloveleg, hadde ikkje eg klart å la vær. Eg "låner" alltid nett når eg er ute på tur. "Gratis Internett i luften", heiter dette på folkemunne.. Kven eg låner av og om dei kan sjå meg og min trafikk forblir uvist. Eg sjekker epost, vær på web og kanskje kartet for å koma meg vidare...

 

Men etter mi meining blir det liksom ekstra ille, om du "utnytter" det usikra nettet til å gjere ulovelege ting. Så om du først har tenkt å bryte lover og regler på nett, bør du i alle fall ikkje gjere det på ei tjuvlånt linje!

Lenke til kommentar
Jeg tror jeg hadde blitt lettere forbannet. Hvorfor skal alle ta seg til rette, bare for at det er mulig?

 

Ville du tatt en sykkel som stod ulåst utenfor butikken? Hvorfor ikke? Den er jo tilgjengelig for alle og ingenting hindrer deg i å stjele den.

 

Hvorfor skal vi være nødt til å bruke firewall? Det er pga. idioter som ikke kan la andres ting være i fred og er nødt til å prøve å komme seg inn i eller sende virus til andres systemer.

 

Skjerp dere! Jeg vet det er lett å snylte, men det er totalt på trynet feil å forsvare det med at det er andres skyld siden de ikke sikrer nettet sitt.

 

Tenk litt på det, neste gang du setter fra deg bilen eller sykkelen i 5 minutter uten å låse den. Når den er borte, husk å ikke bli sur - det er jo DIN feil. Og det er LOV å bare ta av andres ting.

 

_

johanf :no:

Vel talt!

 

Men hadde "snylteren" spurt pent om lov så kanskje...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...