Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Snylte på andres trådløse nett?


Anbefalte innlegg

det er ulovlig...

Vel .. jeg skal ikke si at jeg vet, men jeg tviler sterkt på at det finnes noen lover mot dette. Kom med link til den aktuelle loven om du er sikker på dette. Da får vi avklart det en gang for alle. Inntil dokumentasjonen er linket her i tråden så velger jeg å tro at det er lov.

 

NB: Husk at Lov og moral er to forskjellige ting. Når det gjelder moral så mener jeg man bør følge kardemommeloven og ikke være til pest og plage for de som så generøst tilbyr gratis åpen trådløs internett-aksess.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg leste en artikel i dagbladet hvor journalisten skrev at han hadde et åpent, trådløst nett hjemme slik at andre kunne bruke hans båndbredde. Siden det finnes noen som deler sin linje på denne måten er min konklusjon at du trygt kan bruke åpne nett med mindre du har grunn til å tro at eier av nettet mente det motsatte.

Endret av roolf
Lenke til kommentar
Tenk litt på det, neste gang du setter fra deg bilen eller sykkelen i 5 minutter uten å låse den. Når den er borte, husk å ikke bli sur - det er jo DIN feil. Og det er LOV å bare ta av andres ting.

Latterlig argumentasjon!

Hvorfor er det latterlig? Din eiendel bare står der. Det samme gjelder med WiFi, nettet bare er der. Eneste forskjellen er at sykkelen din er en fysisk gjenstand mens nettet er over eteren. Sammenhengen er at begge deler er noe du eier og har betalt penger for å bruke.

 

Spør om lov eller bare la vær!

 

_

johanf

Lenke til kommentar

Det jeg har gjort når jeg har lånt nett tidligere er å passe på å dele en tekstfil som gir en emailadresse til en konto jeg har slik at de kan kontakte meg hvis jeg er plagsom. Jeg skriver også at jeg kan hjelpe dem med å sikre nettet hvis de ikke ønsker at det skal gjenta seg. Men jeg har også passet på å bare låne nett til web sørfing og epost lesning. Ikke til spill og laste ned ting og slikt. Og har passet på å alltid ha nett der jeg bor. Men det har lltid vært i kabel, så jeg har vel kanskje ikke vært like snill med andre som de har vært for meg

Lenke til kommentar

Jeg mener dette har vært i media så mange ganger nå, og de som har trådløst bør ha fått det med seg, og hvis de da ikke sikrer dette så kan de vel bare ha det så godt?!?... det er min mening, og mener sterkt at det kom frem i media at det ikke var ulovlig å "låne" nettet til surfing helt til man gikk inn på dems pc/pc'er---

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-10579
Jeg ser ingen grunn til ikke å gjøre det. Folk bør lære seg å sette opp ting på en ordentlig måte hvis de ikke vil ha besøk :yes:

Helt utrolig.

 

Så det du sier, er at det er greitt dersom du har glemt å låse, at jeg tusler inn i stuen din, setter meg ned og ser på TV, og slenger meg nedpå sengen din etterpå, før jeg tømmer kjøleskapet ditt for mat og vin?

 

Jeez. Jeg tror du mangler litt folkeskikk, og synet på hva som er mitt/ditt bør kanskje tunes noe.

 

Tyveri av båndbredde/abb. er fortsatt tyveri.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-10579
Er det noen som har noen sysnpunkter på hvorfor jeg IKKE skulle gjøre det?

 

Ville DU akseptert at noen snylta på deg?

 

--

Henning

Tyveri.

 

Nei, jeg ville ikke akseptert det. Jeg mener, ville du ha hatt noe imot at jeg beiser over dama di? Hun er jo ikke låst fast/sikret, så hva er problemet i så fall?

 

Har du henne låst inne, er jo det et annet, litt mer alvorlig problem.

Lenke til kommentar
Jeg tror jeg hadde blitt lettere forbannet. Hvorfor skal alle ta seg til rette, bare for at det er mulig?

 

Ville du tatt en sykkel som stod ulåst utenfor butikken? Hvorfor ikke? Den er jo tilgjengelig for alle og ingenting hindrer deg i å stjele den. Tenk litt på det, neste gang du setter fra deg bilen eller sykkelen i 5 minutter uten å låse den. Når den er borte, husk å ikke bli sur - det er jo DIN feil. Og det er LOV å bare ta av andres ting.

Nå går sammenligningene laaangt over streken her. Det å benytte andres åpne trådløse nettverk er IKKE det samme som å stjele noe, men mer som å låne noe som andre åpent har lagt fra seg på et offentlig sted, og som ingen bruker i øyeblikket.

 

F.eks om du fant dagens avis liggende på en rasteplass langs veien. Noen anhdre har kjøpt og betalt for den, men synes du virkelig det er så fælt å låne avisa mens du spiser matpakken og legge den tilbake etterpå? Noen eier den, men ingen savner den og den ligger åpent tilgjengelig for hvem som helst. Hvorfor la vær å lese den? Fordi det er moralsk riktig å betale for den selv?

 

Nå må dere få fingeren i jorda, og se hvor uskyldig låning av andres nettverk er. Sammenlign gjerne med andre "umoralske"/umoralske/ulovlige gjerninger og vei dem opp mot det å låne et åpent nettverk. Ikke kom og påstå at du vil bli like forbanna om noen stikker av med bilen din som om noen sjekker mail via ditt vidåpne nettverk.

Lenke til kommentar

 

 

 

absolutt ja, er du så lat og ikkje sikrer nettet så får du bare ha besøkende

Med en sånn argumentasjon, så ville du tillatt crackere. Så lenge banken din ikke sikrer seg, er det ingens skyld i at nettop dine penger forsvant fra din konto.

 

Om banken bruker ingeon form for sikkerheit så kan du tru om folk ville ha brukt den banken.

 

Så hvis du reiser på ferie og LÅSER døren så har du ingenting imot at jeg tar meg en tur innom og sover der? Jeg lover å bare ta ut et vindu å sette dette fint på plass etter meg.

Du får kose deg når securitas kjem og vekker deg. Eller om naboen ringer politiet.

Om du bare hadde gått inn for å drikke litt vann for å så stikke av igjen uten å legge igjen merker til innbrudd så har det ingen betydning sida ingen andre enn deg sjølv veit kva som har skjedd.

Lenke til kommentar

Simen1, om jeg satt på en benk med en avis ved siden av meg, ville du bare tatt avisen uten å spørre om å få låne den?

 

Om bilen min stod parkert med nøklene i, ville du bare tatt den og kjørt en liten tur og parkert den på plassen sin etter at du var ferdig?

 

Selvfølgelig ville jeg blitt mere forbanna hvis noen tok bilen min, men det er pga. at den koster tusentals ganger mer enn min internettlinje.

 

Jeg mener det er tyveri, uansett hvordan du vender og vrir på det. Selv om internett er det rene anarki, betyr det ikke at det er en fri verden hvor alle kan tillate seg å gjøre hva som helst. Generelt sett hater vi idioter som driver med cracking og DoS.

 

Så hvorfor skal vi synes det er greit at andre stjeler båndbredde fra naboen?

 

Eneste grunnen til at vi låser bilen og huset er for at andre ikke respekterer at det som ikke tilhører de, ikke tilhører de! Det er fortsatt like ulovlig å ta andres eiendeler, uansett om de er låst eller ikke. Sykler som biler som hus som aviser som ... som ... som ...

 

_

johanf

Lenke til kommentar

siDDIs, våkn opp litt da ...

 

Poenget er ikke om banken villle hatt kunder eller ikke, men om det ville vært greit for deg å miste pengene dine pga. at banken ikke hadde sikret kontoen din mot ondsinnede tullinger som bare skal ta alt mulig og ikke bryr seg om amdres eiendel.

 

_

johanf

Lenke til kommentar
Jeg tror jeg hadde blitt lettere forbannet. Hvorfor skal alle ta seg til rette, bare for at det er mulig?

 

Ville du tatt en sykkel som stod ulåst utenfor butikken? Hvorfor ikke? Den er jo tilgjengelig for alle og ingenting hindrer deg i å stjele den. Tenk litt på det, neste gang du setter fra deg bilen eller sykkelen i 5 minutter uten å låse den. Når den er borte, husk å ikke bli sur - det er jo DIN feil. Og det er LOV å bare ta av andres ting.

Nå går sammenligningene laaangt over streken her. Det å benytte andres åpne trådløse nettverk er IKKE det samme som å stjele noe, men mer som å låne noe som andre åpent har lagt fra seg på et offentlig sted, og som ingen bruker i øyeblikket.

Så hvis du setter fra deg sykkelen ulåst utenfor butikken, så kan jeg ta å låne den i f.eks 1/2 time til å sykle ned til postkontoret for å hente en pakke. Så lenge jeg bare setter den på plass etter meg. Det kan sikkert være at ingen bryr seg om du "låner" litt båndbredde av dem, men for al del spør først, det kan jo være de ikke har noe imot det. Og har de noe imot det kan det jo være de sikrer linja si etter ditt besøk. Og da har du jo gjort en god gjerning for som dere sier er det jo de som lar linjene være åpne som er dumme, og da er det vel bra at noen informerer dem om at linjene deres er åpne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...