Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvordan få sykehusbrev på epost?


Mir

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Staten har funnet opp et nytt ord for e-post: Hos dem heter det "digipost".

Ikke si e-post til dem, de forstår ingenting.

Begge deler går over kryptert https, og tofaktor-autentisering kan brukes på begge.

Men de mener deres er bedre.

Det er en drøss med epost som går ukryptert, og et fåtall av leverandører krever to-faktor. 

Vil du ikke ha digipost eller andre tilsvarende løsninger er ikke dette påkrevet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er en drøss med epost som går ukryptert, og et fåtall av leverandører krever to-faktor. 

Vil du ikke ha digipost eller andre tilsvarende løsninger er ikke dette påkrevet.

 

Gi meg ett eksempel på en e-posttjeneste på web som ikke bruker https.

 

Du har rett i at man ikke blir tvunget til å bruke digipost, men det er eneste måten hvis man vil ha brev fra statlige organer rett på PC'en. De sender aldri slikt til e-post adresse.

Lenke til kommentar

Gi meg ett eksempel på en e-posttjeneste på web som ikke bruker https.

 

Du har rett i at man ikke blir tvunget til å bruke digipost, men det er eneste måten hvis man vil ha brev fra statlige organer rett på PC'en. De sender aldri slikt til e-post adresse.

Den vi benytter på jobb sender ukryptert (det er også etter vårt ønske)

Private servere er ofte ukryptert.

Kopimaskiner og mye annet utstyr kan fort kreve ukryptert kommunikasjon.

 

Men jeg er helt enig i at om man velger en seriøst aktør for epost får du kryptering som standard (og eneste mulighet).

 

Det er fortsatt fult mulig å  benytte ukrypterte epost tjenester, og husk at selv om du logger deg inn på epost tjenesten gjennom web med https har dette ingenting med om eposten din sendes og mottaes kryptert gjennom serverene. Det er enda flere som tilbyr både krypterte og ukrypterte porter så da kommer det an på hvordan epostklienten er satt opp.

 

Det bør ikke være opp til den enkelte å vurdere om kommunikasjon av sensitiv informasjon er tilstrekkelig skjermet. Tenker pipa har fått en annen lys om epikriser og rapporter fra psykiske utredninger sendes på hva som helst. 

 

Jeg syns det er helt kurrant at det finnes sertifiserte ordninger for offentlig og sensitiv informasjon. Hvem som har og kan få slik sertifisering legger jeg meg ikke opp i. 

Lenke til kommentar

Skandiabanken måtte jo gi opp sertifikater til browsere fordi "ingen" forstod konseptet, så kan bare forestille meg hva som hadde skjedd om alt gikk over kryptert e-post til pasienter på deres personlige e-postaddresse.

Digipost til Posten er jo et alternativ da. Det har jo gradert sikkerhet pluss varslig på mobil ved viktig post.

Endret av vidor
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Det korte svaret er nei.

Noe kan komme digitalt og annet ikke. Dette gjelder både Nav, helseforetak som fastlege og sykehus med mer.

Det å ha en digital postkasse har egentlig null verdi. Dersom man har problemer med postlevering kan det å leie postboks være et alternativ. Man kan også melde flytting, midlertidig adresseforandring osv. i håp om å finne en løsning som virker for det behovet man har.

Lenke til kommentar

Du får ikkje brev med sensitive opplysningar per epost, men du kan få epost via altinn-systemet dersom du legger inn epostadresse der og ikkje huker av for å reservere deg mot digital utsending. Då vil du få vanlege brev frå det ofentlege på eposten, men altså ikkje brev som inneheld sensitive personopplysningar.

Brev med sensitive personopplysningar får du berre som elektronisk utsending over digipost eller e-boks som er digitale postkasser.

Men det du kan gjere er å sette opp e-post-/SMS-varsel slik at du får ein epost med beskjed om at du har nytt sjukehusbrev som du må logge deg inn for å lese.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...