Gå til innhold

Hvilken Elbil har best/dårligst støydemping?


Kahuna

Anbefalte innlegg

Jeg så en interessant post om støydemping i går på elbilforum. En bruker har rapportert gode resultater ved å støydempe det ekstra rommet under bagasjerommet. Han kjøpte et sett dempeplater fra biltema (art.nr. 36-9224) og festet på bunn og 3 av sidene. Det virker som litt jobb å komme til men prisen på platene er ikke avskrekkende(299). Dessuten kan man jo gjøre en enkel test ved rett og slett å fylle opp dette ekstrarommet godt?

 

Moderatormelding

Denne tråden er en diskusjon splittet ut fra Tesla Model 3 - kaféen  

 

Evil-Duck

 

Endret av Evil-Duck
Legge inn modmelding om trådsplittelse
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg så en interessant post om støydemping i går på elbilforum. En bruker har rapportert gode resultater ved å støydempe det ekstra rommet under bagasjerommet. Han kjøpte et sett dempeplater fra biltema (art.nr. 36-9224) og festet på bunn og 3 av sidene. Det virker som litt jobb å komme til men prisen på platene er ikke avskrekkende(299). Dessuten kan man jo gjøre en enkel test ved rett og slett å fylle opp dette ekstrarommet godt?

 

Så samme tråden. Synd han ikke hadde tatt noen bilder av hvordan han gjorde det. Tenkte jeg skulle prøve dette selv om det støyer plagsomt mye når jeg mottar min bil. Bestilte i dag, så er vel enda en stund å vente :p

Lenke til kommentar

Har du gjort det med din golf? De er jo på mer eller mindre samme nivå ut i fra Bjørn sine målinger. 

Golfen bråker faktisk mindre, og det er litt merkelig med tanke på at Golfen kommer fra en fossil variant som ikke er designet og laget for støydemping i like stor måte som ei splitter ny elbil. Så jeg har ikke gjort noen ting med det. Dog jeg merker grei forskjell mellom vinterdekkene til sommerdekkene. Sommerdekkene er betydelig mer hørbare, mens det er helt rolig med vinterdekkene. 

 

Når du leser av db forskjeller, så kan du huske på at det er en logaritmisk skala, og ikke en linjer skala. 60db til 70db er altså dobbelt i forskjell i hørbar lyd. 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar

Golfen bråker faktisk mindre, og det er litt merkelig med tanke på at Golfen kommer fra en fossil variant som ikke er designet og laget for støydemping i like stor måte som ei splitter ny elbil. Så jeg har ikke gjort noen ting med det. Dog jeg merker grei forskjell mellom vinterdekkene til sommerdekkene. Sommerdekkene er betydelig mer hørbare, mens det er helt rolig med vinterdekkene. 

 

I følge testene er de svært like. Men, de er ikke testet på samme dekk. Dette kan ha mye å si. Poenget er at model 3 er ikke så gal ift støy, men den er langt i fra premium konkurentene. Den har rammeløse dører.. 

Lenke til kommentar

I følge testene er de svært like. Men, de er ikke testet på samme dekk. Dette kan ha mye å si. Poenget er at model 3 er ikke så gal ift støy, men den er langt i fra premium konkurentene. Den har rammeløse dører.. 

Enig at dekk har veldig mye å si, så det er ikke godt å vite om Golf dekkene gir Golf en fordel, eller en ulempe. 

 

Audi e-tron med Nokian R3 dekk (samme som flere av Model 3 versjonene TeslaBjørn har testet) oppleves som 60-70% mer stille i kupeen, så det at Model 3 er dårlig lydisolert for å være ei reinspikka elbil er jo ingen hemmelighet. 

 

Samtidig må du huske på at 1 db faktisk er hørbart i forskjell. 10 db er dobbelt så høyt i hørbar lyd. 

Lenke til kommentar

Enig at dekk har veldig mye å si, så det er ikke godt å vite om Golf dekkene gir Golf en fordel, eller en ulempe. 

 

Audi e-tron med Nokian R3 dekk (samme som flere av Model 3 versjonene TeslaBjørn har testet) oppleves som 60-70% mer stille i kupeen, så det at Model 3 er dårlig lydisolert for å være ei reinspikka elbil er jo ingen hemmelighet. 

 

Samtidig må du huske på at 1 db faktisk er hørbart i forskjell. 10 db er dobbelt så høyt i hørbar lyd. 

 

Ja det er ingen tvil om at e-tron er langt mer stille. Men det er jo ingen overraskelse, slik har det alltid vært hos tyskerne ift amerikanske biler. Forskjellen nå er bare at e-tron ikke har ICE lyden, som jo bare er en fordel(for de som ønsker stillhet). 

 

Men å sammenligne e-tron og model 3 er jo også passe søkt :) Men dog ett poeng, slik er det bare med amerikanske biler. En ser jo hvordan visa går når de stadig velger rammeløse dører. Noe jeg er sterk motstander av egentlig, men la gå. 

Lenke til kommentar

Men å sammenligne e-tron og model 3 er jo også passe søkt :) Men dog ett poeng, slik er det bare med amerikanske biler. En ser jo hvordan visa går når de stadig velger rammeløse dører. Noe jeg er sterk motstander av egentlig, men la gå. 

Har du sett testkjøringene av daværende ID Neo på youtube? Der nevnes lyddempingen spesielt, der journalisten påpeker at bilen som ellers virker veldig som en eGolf i størrelse, allikevel er merkbart mer stille på veiene enn eGolfen. Så nei, det beviser at selv billigere elbiler kan ha kvalitet i lydisolasjon, og at ID.3 vil fra den konklusjonen ha merkbart lavere db i kupeen kontra eGolf, og dermed også distansere seg fra Model 3 på det området. 

 

Så som sagt, dere som gjør dette på egenhånd og får det til med en slikk og en ingenting fra biltema, burde jo vise løsningene til Tesla? Er det så enkelt å fikse, så ville det jo vært rart om Tesla selv ikke slang disse stegene inn i produksjonen? Det er jo bare bra det, er det ikke? 

Lenke til kommentar

Har du sett testkjøringene av daværende ID Neo på youtube? Der nevnes lyddempingen spesielt, der journalisten påpeker at bilen som ellers virker veldig som en eGolf i størrelse, allikevel er merkbart mer stille på veiene enn eGolfen. Så nei, det beviser at selv billigere elbiler kan ha kvalitet i lydisolasjon, og at ID.3 vil fra den konklusjonen ha merkbart lavere db i kupeen kontra eGolf, og dermed også distansere seg fra Model 3 på det området. 

 

Så som sagt, dere som gjør dette på egenhånd og får det til med en slikk og en ingenting fra biltema, burde jo vise løsningene til Tesla? Er det så enkelt å fikse, så ville det jo vært rart om Tesla selv ikke slang disse stegene inn i produksjonen? Det er jo bare bra det, er det ikke? 

 

Ja jeg sier ikke det er umulig. Men det er uansett bare spekulasjoner fra en prøvekjøring i en prototype. Først må bilen komme på markedet før en kan konkludere med noe slikt. Men det er jo litt av samme greia, Tyskerne er ofte gode på slikt, amerikanerne er ikke det. Det er ikke noe nytt. 

 

Nå har jeg ikke gjort noe som helst for lyddempning i min bil, jeg synes den er aiok for mitt bruk.

Lenke til kommentar

Nå har jeg ikke gjort noe som helst for lyddempning i min bil, jeg synes den er aiok for mitt bruk.

Om folk klarer å forbedre sin Model 3 med noe så enkelt som noen matter fra biltema, hvorfor tar du så på vei for at jeg sier at Tesla selv burde få vite om dette? Det å kunne reklamere for at nye Model 3 versjoner vil få 2-3-5-10 db mindre i kabinen er jo bare kjempe bra for Tesla sin del, for noe så enkelt som dette? 

 

Skjønner ikke helt poenget med å starte å sammenligne med eGolf? 

Lenke til kommentar

Vi vet jo ikke ennå i hvilken grad det vil hjelpe. Enn så lenge er dette kun en interessant tråd jeg følger nøye i håp om at det er repeterbart. Gir det god effekt kan man jo sende en tweet til Musk, han har jo vist tidligere at han hører på kundene sine. ;)

Lenke til kommentar

Vi vet jo ikke ennå i hvilken grad det vil hjelpe. Enn så lenge er dette kun en interessant tråd jeg følger nøye i håp om at det er repeterbart. Gir det god effekt kan man jo sende en tweet til Musk, han har jo vist tidligere at han hører på kundene sine. ;)

Nettopp! Han er ikke så verst på å faktisk ta til seg mindre og store ideer og bare kaste seg i dem (med positivt eller negative utfall ;)). Så hvis noen matter fra biltema fungerer i større eller mindre grad, så hadde jeg lett laget en "tutorial" på det og slengt det i hans retning. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Om folk klarer å forbedre sin Model 3 med noe så enkelt som noen matter fra biltema, hvorfor tar du så på vei for at jeg sier at Tesla selv burde få vite om dette? Det å kunne reklamere for at nye Model 3 versjoner vil få 2-3-5-10 db mindre i kabinen er jo bare kjempe bra for Tesla sin del, for noe så enkelt som dette? 

 

Skjønner ikke helt poenget med å starte å sammenligne med eGolf? 

 

Jeg tar ikke på vei? Matter for lydisolasjon vill hjelpe i alle biler. Det er vell ikke noe nytt? Det er hele formålet til mattene. 

Lenke til kommentar

Jeg tar ikke på vei? Matter for lydisolasjon vill hjelpe i alle biler. Det er vell ikke noe nytt? Det er hele formålet til mattene. 

Forskjellen er om man trenger matter eller ikke. Er man på utkikk etter matter for å lydisolere, så er man jo ikke direkte fornøyd med lydisolasjonen i utgangspunktet? Når man ser at bilen er sammenlignbar med VW eUP på det området, så forstår jeg jo hvorfor. Det er rimelig grei forskjell fra eGolfen og eUP'en som jeg har hatt på utlån når bilen har fått kastet på seg dekk fra dekkhotellet. 

 

1-2 db forskjell ser ut som ingenting, men det er som sagt greit hørbart forskjell. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Forskjellen er om man trenger matter eller ikke. Er man på utkikk etter matter for å lydisolere, så er man jo ikke direkte fornøyd med lydisolasjonen i utgangspunktet? Når man ser at bilen er sammenlignbar med VW eUP på det området, så forstår jeg jo hvorfor. Det er rimelig grei forskjell fra eGolfen og eUP'en som jeg har hatt på utlån når bilen har fått kastet på seg dekk fra dekkhotellet. 

 

1-2 db forskjell ser ut som ingenting, men det er som sagt greit hørbart forskjell. 

 

Men det er jo ikke 1-2 db? Det er snakk om 0,3 db forskjell fra golfen feks. Men det er igjen med forskjellige dekk. 

 

Men for all del, den som ønsker å lage en guide på slikt er helt klart velkommen. Jeg lurte bare på om du hadde gjort det samme gitt at det ser ut til å være små forskjeller mellom model 3 og golf ut i fra målinger. 

Lenke til kommentar

Men det er jo ikke 1-2 db? Det er snakk om 0,3 db forskjell fra golfen feks. Men det er igjen med forskjellige dekk. 

 

Men for all del, den som ønsker å lage en guide på slikt er helt klart velkommen. Jeg lurte bare på om du hadde gjort det samme gitt at det ser ut til å være små forskjeller mellom model 3 og golf ut i fra målinger. 

Du sammenligner "Winter" og "Summer" tallene og "dry" og "wet", og det blir åpenbart feil. 

 

I 60 km/t så er forskjellen på  2,2 db. 

I 80 km/t så er forskjellen på 0,8 db

I 120 km/t så er forskjellen på 1 db.

 

Så nei, jeg som har kjørt både Model 3 og eGolf på samme dagen og har hatt muligheten til å sammenligne vet forskjellen. Jeg har også sammenlignet eGolf og eUp innenfor den samme dagen, og Model 3 og eUp er en bedre sammenligning. De bråker stort sett omtrent likt, og for min del er det ei smule for mye. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du sammenligner "Winter" og "Summer" tallene og "dry" og "wet", og det blir åpenbart feil. 

 

I 60 km/t så er forskjellen på  2,2 db. 

I 80 km/t så er forskjellen på 0,8 db

I 120 km/t så er forskjellen på 1 db.

 

Så nei, jeg som har kjørt både Model 3 og eGolf på samme dagen og har hatt muligheten til å sammenligne vet forskjellen. Jeg har også sammenlignet eGolf og eUp innenfor den samme dagen, og Model 3 og eUp er en bedre sammenligning. De bråker stort sett omtrent likt, og for min del er det ei smule for mye. 

 

Nei, begge er winter og golf har dry conditions(fordel), tesla wet. 

 

golf; avg 67,7

Model 3; avg 68

 

Forøvrig bør dette splittes til en egen tråd. Som vanlig havner diskusjonen på ville veier. Satser på en moderator rydder opp. 

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...