Gå til innhold

Volvo reduserer toppfarten på bilene sine


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Spørs hvor godt salget av Volvo i Tyskland blir med en slik begrensning i bilen.

 

Hadde vel vært helt greit å gjøre dette posisjons-basert, slik at dersom man befinner seg i nærheten av en motorvei med fri fartsgrense, så er begrensningen opphevet.

 

Når det er sagt, er det vel ingen som med sine fulle fem mener at man trenger å kunne kjøre mer i enn 180 her i Norge. De som mener de trenger det, er vel de samme som burde få bilen sin plumbert til 110.

 

Mvh

Per Gunnar Hansø

  • Liker 5
Lenke til kommentar

De eneste som blir "rammet" av dette er de med tynn lommebok og alvorlig 40-årskrise.

Hvis vedkommende er så forferdelig interessert i fart og spenning - helt i skjønneste orden: kjøp en bil som er laget for fart og spenning for det er neppe en Volvo uansett (eller enda bedre - mc), og kom deg på banen. Men det er neppe bane det er snakk om her, heller å tøffe seg. Helt på lik linje med de som kjøper "sportslig" stasjonsvogn med "sportsgirkasse" eller noe annet total møl som er hverken hummer eller kanarie.

Det har vært en sånn gjennomgående greie med både toppfart og akselerasjon som om noen av elle de som synes dette teller så mye virkelig har behov for det.

Eneste unntak er Autobahn, men tyskerne klarer seg kjempefint med sine egne biler til dette formålet.

 

Og selv om det ikke er max fart eller rettere sagt muligheten å nå den hastigheten som har vært hovedårsaken bak alle trafikkuhell/død, og er nok litt "symbolpolitikkete" av Volvo, er tanken god. Det og selvkjørende biler først og fremst kan faktisk ha potensialet til å redusere dødsfallene i trafikken betraktelig.

Endret av nessuno
Lenke til kommentar

Er det i realiteten noe særlig større mulighet for å overleve ett krasj i 180 km/t enn f.eks 200 km/t? Uten å vite villle jeg trodd at særlig større fart enn 100-120 så skal det mye "flaks" til. Selvfølgelig avhengig av hvordan krasjet skjer da, front mot front eller sneie en annen bil..

Lenke til kommentar

Spørs hvor godt salget av Volvo i Tyskland blir med en slik begrensning i bilen.

 

Hadde vel vært helt greit å gjøre dette posisjons-basert, slik at dersom man befinner seg i nærheten av en motorvei med fri fartsgrense, så er begrensningen opphevet.

 

Når det er sagt, er det vel ingen som med sine fulle fem mener at man trenger å kunne kjøre mer i enn 180 her i Norge. De som mener de trenger det, er vel de samme som burde få bilen sin plumbert til 110.

 

Mvh

Per Gunnar Hansø

Gjennomsnitshastigheten i tyskland er vel ikke mye over 130 uansett. Det koster mye både i slitasje og drivstoff å kjøre 150-160 over lange strekninger.

Lenke til kommentar

En heftig salgsargument :D

 

JA, jeg tviler ikke på det! Det blir mindre farlig å låne bort bilen til posden som enttopp har fått sertifikat og er udødelig verdensmester bak rattet og vil demonstrere det for vennene.

I Norge er det ikke lov å kjøre for fort, og jeg ser ingen grunn til at ikke biler skal sperres på maks 150 km/t.

Lenke til kommentar

Idiotisk tiltak for de få stedene der man har lov til å kjøre det. Og ren symbolpolitikk for alle andre steder. 180 vil uansett være mer enn nok til å lage eggerøre inni bilen hvis man treffer på en elg eller et tre i de dype skoger i Gnore.

 

Jeg har vært nedover med XC60-en (D4). Toppfarten er sperret til 190, og jeg merker ganske godt at det er et stykke igjen før jeg ville følt meg utrygg i den. Men alt avhenger av hva man er vant til. På mc-ferie i Tyskland er vanlig marsjfart 160. Over det må vi rope i interkommen, så da blir det bare plagsomt. ;) Jeg har ennå ikke vært oppe i toppfarten på rundt 310 (GPS-målt av forrige eier), det holdt med 250 med passasjer og full oppakning (ekte kilometer, jeg har SpeedoHealer). Men det blir nok en tur ned igjen i sommer, og da får jeg vel parkere fruen på hotellet og ta meg en liten fartsetappe.

Endret av Mastiff
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

- En ting som har forundret meg lenge er...

 

De respektive veidirektoratene har satt en øvre grense for hastighet for ferdsel på strekninger.

Som i overført betydning har blitt lovfestet at man har lov til å kjøre i hastigheter opp til, men ikke over disse makshastighetene.

 

Logisk nok så sier det seg selv at man må kjøre etter forholdene, uavhengig av hva den øvre grensen for hastighet måtte være.

Selv om det står "80km/t" på en gitt strekning så betyr det ikke at man på død og liv må holde den hastigheten med hårfin margin.

 

Absurd nok så får man straff for å kjøre for sakte...

Desto lavere hastighet man holder, desto mindre sjangs for materielle skader og fare for liv og helse.

 

Men slik tenker ikke allmennheten.

Folk har det generelt sett veldig travelt, og det merkes veldig godt på trafikken.

 

Interesant nok så er det nettopp derfor at loven sier at på sterkt trafikkerte veistrekninger som Riksveier og Europaveier med hastigheter på "80km/t" eller høyere så er det forbudt å kjøre med moped(-biler) og/ellert andre kjøretøy som er låst til "45km/t".

Mulig at det samme gjelder for strekninger med hastighet på "70km/t" også, men det kan jeg ikke si helt sikkert.

 

De er vel nok redde for at det skal oppstå farlige situasjoner, som i forbindelse med forbikjøring.

Som ironisk nok sier ganske mye...

Lenke til kommentar

BizzyX8, hvis du ikke er i stand til å holde fartsgrensene i Norge så lenge forholdene er normale (altså ikke is, snø eller ekstremt mye vann), så er det nok på tide å levere inn førerkortet, evetuelt kjøpe et kjøretøy der kjøreegenskaper ikke er et fremmedord. Skiltingen av fart i Norge er så konservativ at jeg ikke kan huske å ha vært et sted der det ikke er mulig å holde fartsgrensa. Og mopedbiler er sikkert greie nok fram og tilbake til landhandelen i Grukkedal, men på riksveier og Europaveier har de ingenting som helst å gjøre, og det er stort sett bare der det er 80 eller mer nå. Selvfølgelig blir man forbanna og vil forbi når noe ligger i 45 km/t foran og sperrer! Det er mulig at du har tålmodighet som en engel, men da er du i veldig mindretall. :green:

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Link til pressemeldingen fra Volvo:

https://www.media.volvocars.com/no/nb-no/media/pressreleases/249678/volvo-cars-reduserer-toppfarten-pa-alle-sine-biler-til-180-kmt-skal-sette-fokus-pa-farene-ved-kjorin

 

Forøvrig er det i dag vanlig at hvis man trimmer motoren så øker trimmefirmaet også den elektroniske sperren av hastighet.

 

Det hadde ikke vært noen dum ide om man måtte brukt en egen nøkkel eller kode for å kunne kjøre raskere enn 180 km/t.

Tror min 13 år gamle V70 2.5T AWD er sperret på 210 eller 230 km/t.

Lenke til kommentar

Det er jo også flere bilmerker som tilbyr justerbare fartssperrer, knyttet til nøkkelen. Det fins på min fars Fiesta, hos Ford heter det My Key. Veldig greit når man lar ferske sjåfører låne bilen. Selv om min egen eneste kollisjon der jeg selv hadde skylden (mot minst 4-5 sammenstøt der jeg har vært erklært skyldfri av forsikringsselskapene) skjedde i rundt 20 km/t på grusvei da jeg var 19... Heldigvis i egen bil, ellers ville jeg nok fått høre ganske mye mer!

Lenke til kommentar

Er det i realiteten noe særlig større mulighet for å overleve ett krasj i 180 km/t enn f.eks 200 km/t? Uten å vite villle jeg trodd at særlig større fart enn 100-120 så skal det mye "flaks" til. Selvfølgelig avhengig av hvordan krasjet skjer da, front mot front eller sneie en annen bil..

Front mot front i 180 er nok også game over, men med tanke på bremsestrekninger, reaksjonstid etc, er det nok en del ulykker som kan unngås helt med litt lavere fart, eller som får et mye bedre utfall om sjofør eller automatikk rekker å bremse ned til 100 i stedet for 140 før det smeller.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...