Gå til innhold

SAMLETEST: Topp wifi overalt: Vi tester rimelige mesh-løsninger


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Synd dere ikke hadde med Ubiquti AmpliFi HD :(

 

Enig, skal ikke si den er best, men fungerer veldig bra og får bra skussmål

 

Ellers er det verdt å nevne at den, og sikkert andre, støtter ethernet backhaul, som kort fortalt betyr at man også kan bruke kabel der det er mulig/aktuelt. En kjempefordel.

 

Selv bruker jeg "storebror" til Amplifi, Unifi, med ethernetkabel med POE til hvert enkelt punkt. Denne støtter også ett hopps mesh på vanlige punkter, eller utbygging med Unifi mesh punkter. Man må da ha en Unifi POE switch og en server for å kjøre kontroller. Med sever menes en datamaskin som programvare installeres på, behøver ikke stå påslått. Alternativ kan Unifi cloud key brukes som i praksis er en ferdig satt opp server. Alt settes opp på 15 minutter. Kan bygges ut med Unifi gateway. Siste versjon av cloud key kommer også med støtte for Unifi video kontroller med harddisk.

 

Alt i alt, et marginalt mer komplekst oppsett, men med mange muligheter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har brukt "Netgear Orbi WiFi System (RBK53) AC3000" på jobb i NRK, og i den forbindelsen kjørte vi masse tester for å sikre at de fungerte smertefritt på en livesending av et lan party i en idrettshall,

 

Det vi oppdaget, er at hvis satellittene er for nære hovedruteren, så kan du få litt problemer med hastighet og oppkobling, løsning er og skru ned sendestyrken på hele systemet så hovedruter og satellitter ikke forstyrre hverandre. Da gikk hastigheten opp igjen (Men da bør du også strengt tatt vurdere om du klarer deg med bare 1 satellitt)  Etter siste firmware så støtter orbi Daisy chain, sånn at satellitten lengst borte ikke trenger og nå hovedruter, men virker bare den når den andre satellitten.

 

Orbi dekket forøvrig hele idrettshallen + kafeteria delen uten problemer :-) 

 

 
Lenke til kommentar

Har brukt "Netgear Orbi WiFi System (RBK53) AC3000" på jobb i NRK, og i den forbindelsen kjørte vi masse tester for å sikre at de fungerte smertefritt på en livesending av et lan party i en idrettshall,

 

Det vi oppdaget, er at hvis satellittene er for nære hovedruteren, så kan du få litt problemer med hastighet og oppkobling, løsning er og skru ned sendestyrken på hele systemet så hovedruter og satellitter ikke forstyrre hverandre. Da gikk hastigheten opp igjen (Men da bør du også strengt tatt vurdere om du klarer deg med bare 1 satellitt)  Etter siste firmware så støtter orbi Daisy chain, sånn at satellitten lengst borte ikke trenger og nå hovedruter, men virker bare den når den andre satellitten.

 

Orbi dekket forøvrig hele idrettshallen + kafeteria delen uten problemer :-) 

   

 

Hm, om alle nodene må ha kontakt med en hovednode så er det vel strengt tatt ikke en mesh nettverkstopologi

 

Med det sagt, hjemmemesh er som regel sårbare by design så lenge de har en hovedbase, selv om man kan hoppe mellom flere noder. Man burde ha to kablede noder og flere trådløse. Men, hjemmemesh brukes som regel som range extendere, så det har vel ikke så mye å si.

Lenke til kommentar

Hvorfor er ikke Zyxel Multy X med på denne testen? Den er jo i samme prisklasse, og har fått mye god omtale andre steder.

 

Jeg har denne selv, og har ingenting å si på dekning og ytelse, men den mangler veldig mye funksjonalitet ut over det helt grunnleggende. Man kan bl.a. ikke angi hvilke IP-adresser som skal brukes av DHCP-serveren, samt at det ikke finnes noe web-basert admin-grensesnitt, kun en mobil-app som ikke virker dersom internettforbindelsen av en eller annen grunn er nede.

 

Hadde vært interessant å se hvordan den måler seg mot disse, siden jeg vurderer å bytte til noe som fortsatt gir god dekning men har mer brukervennlig konfigurasjon både i forhold til metode og muligheter.

Lenke til kommentar

Jeg kjører Orbi RBK50 i et hus med 3 etasjer, der det er armert betong mellom 1. og 2. etg. Etter litt testing fant jeg ut av at det ble best resultat da jeg strakk ethernet mellom routeren i 2. etasje og satelitten i 1. etasje. For å spre ut av huset osv har jeg supplert med en RBW30 i 1 etasje. Strålende fornøyd -- det er vel omtrent ikke en krok i huset som ikke har full dekning. Verdt pengene om man har stort hus.

Lenke til kommentar

Jeg hadde problemer med wifi på soverommet ca 15 meter fra ruteren pga tykke betong vegger det var bare ca 10% dekning så det var nesten ubrukelig, så kom jeg over TP-LINK AC1750 Wi-Fi Range Extender til brøkdelen av pris på hva disse "maskenettverkene " har og jeg fikk 100% dekning på soverommet som er det eneste stedet jeg trenger wifi foruten i stua der ruteren står.

https://www.komplett.no/product/853505/datautstyr/nettverk/aksesspunkt/tp-link-re450-ac1750-range-extender?noredirect=true?noredirect=true#

Endret av Tåka
Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Har lest litt om den nye routeren til Altibox, er det sånn at TV ikke fungerer om den er i Brigde-mode? I såfall så får jeg ikke gjort slik jeg tenker, der jeg skal ha to APer (begge i backhaul) i tillegg til TV  :hmm:

 

Mener du FMG? Det funker fint med TV i bridge i så fall.

Lenke til kommentar

Ja, det vel FMG den heter. Jeg har ikke fått den enda (får den i midten av desember), men vil ikke cashe ut for mesh før jeg har bekreftet at det virker, så takk skal du ha :)

 

Planen er å ha:

- FMG i boden, der fiber kommer inn. Settes i Bridge og kobles til en Ubiquti Amplifi Router (denne)

- I 2 etg. skal jeg sette enda en Amplifi Router. Denne står da ved TVen, da det er kablet opp til et punkt i stua.

Håper dette fungerer, om ikke så må jeg sette da FMG opp i stua, og sette bridge ut derfra, for jeg må vel fortsatt bruke den Media-porten til TV-dekoderen ville jeg anta

Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Ja, det vel FMG den heter. Jeg har ikke fått den enda (får den i midten av desember), men vil ikke cashe ut for mesh før jeg har bekreftet at det virker, så takk skal du ha :)

 

Planen er å ha:

- FMG i boden, der fiber kommer inn. Settes i Bridge og kobles til en Ubiquti Amplifi Router (denne)

- I 2 etg. skal jeg sette enda en Amplifi Router. Denne står da ved TVen, da det er kablet opp til et punkt i stua.

 

Håper dette fungerer, om ikke så må jeg sette da FMG opp i stua, og sette bridge ut derfra, for jeg må vel fortsatt bruke den Media-porten til TV-dekoderen ville jeg anta

 

Du trenger ikke to routere. Gå heller for en Ubiquiti USG og en Unifi-switch samt så mange Unifi AP du trenger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...