Gå til innhold

Nå kommer Surface Go i 4G-utgave


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

GPD win, Dragonbox Pyra osv. er vesentlig mer portable.

 

Ja, og en mobiltelefon er mer portabel enn disse igjen. Men begge deler er langt unna bruksområdet Surface Go er tiltenkt.

Jeg vil til og med sette spørsmålstegn ved hvorvidt de faktisk er spesielt mye mer portable også. I alle fall Dragonbox Pyra. Men som du sier, det er en totalt uinteressant sammenligning uansett.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg vil til og med sette spørsmålstegn ved hvorvidt de faktisk er spesielt mye mer portable også. I alle fall Dragonbox Pyra. Men som du sier, det er en totalt uinteressant sammenligning uansett.

Noe man får ned i en lomme, og ikke krever egen lader, og er lettere, er vesentlig mer portabelt enn noe man må ha veske/ryggsekk til.
Lenke til kommentar

Noe man får ned i en lomme, og ikke krever egen lader, og er lettere, er vesentlig mer portabelt enn noe man må ha veske/ryggsekk til.

Jeg hadde aldri min Game Boy i lomma, og jeg ville aldri gått med DBP i lomma heller, selv om jeg strengt tatt kanskje kunne ha presset den ned i en ekstra stor bukselomme eller en jakkelomme. Bare for å gi en visuell referanse. Selv om man strengt tatt kan ha noe i lomma, så er det ikke nødvendigvis lommevennlig.

 

Men igjen, for min del vil ingen av disse være et alternativ til en Surface, eller SFG i dette tilfellet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"En av de mest portable", ikke "Den mest portable".

Ben nanonote er vel mest portabel. Når det er sagt så er ikke Surface Go en av de mest portable, den er middels portabel, litt mer portabel enn en vanlig bærbar, fordi den veier litt mindre. Av størrelse gir den ikke flere muligheter til transport. Den er ikke mer portabel en gjengse nettbrett-løsninger. Går man ned i 7", så kan man til nød få noe i jakken.

 

Den er heller ikke liten nok til å være håndholdt, så da må man ha et bord å sette den på, eller knote i fanget, noe som ikke er ergonomisk i det hele og det store.

 

Jeg hadde aldri min Game Boy i lomma, og jeg ville aldri gått med DBP i lomma heller, selv om jeg strengt tatt kanskje kunne ha presset den ned i en ekstra stor bukselomme eller en jakkelomme. Bare for å gi en visuell referanse. Selv om man strengt tatt kan ha noe i lomma, så er det ikke nødvendigvis lommevennlig.

 

Men igjen, for min del vil ingen av disse være et alternativ til en Surface, eller SFG i dette tilfellet.

Kanskje fordi du var 8 år da du hadde GameBoy? Derimot hadde mange barn GameBoy, og de fikk dem med seg, fordi de går i jakkelommene i barneklær. Gir man poden noe i nettbretts størrelse, og forventer at det skal medbringes, og opereres med én hånd, så blir det knust.

 

DBP går ned i vanlige Jeans-lommer, selv om akkurat det er et absolutt minimum, går den meget fint ned i vanlig jakkelomme, eller i foret. Jeg hadde senest i går en vannflaske i glass, 0,75 liter, i jakkelommen, og hadde ofte med meg forgjengeren Openpandora, og det gikk helt fint. En vanlig bærbar ville det ikke blitt plass til.

 

Derfor erstatter ikke Surface Go mobiltelefon, og da blir man i sum mye mindre fleksibel, fordi man må regne vekt og ekstra enhet, samt at man må ha bæreutstyr for å få den med seg.

 

Surface og SFG blir for mitt vedkommende totalt malplassert når man allerede har mobiltelefon/minibærbar til håndholdt bruk, og ellers har vanlig laptop til jobb på reise, samt stasjonær hjemme. Ikke det ene, og langt unna å være det andre. Vet ikke om den har 4G, men hvis det var tilfelle så kunne den passet på fly og tog uten Wi-Fi. I det fjerneste østeuropa.

 

Sett at man likevel ikke gjør noe fornuftig, og reiser med kun håndholdt dokumentmappe så er HP sin mye stiligere.

Endret av Spetsnaz
Lenke til kommentar

.....

 

Surface og SFG blir for mitt vedkommende totalt malplassert når man allerede har mobiltelefon/minibærbar til håndholdt bruk, ......

 

Du ser ut til å ha oversikt (og sterke meninger) over håndholdt/små bærbare. Kjenner ikke markedet så godt og hadde tenkt å bytte ut min gamle Surface RT (som har vært ekstremt nyttig) med Surface Go.

 

Målet er liten og lett PC, og har ikke sett noe reelt alternativ i samme størrelse. 

Minimumskrav er

- Sw: Windows 10 (Pro), MS Office, Remote desktop og mulighet for Adobe Photoshop

- Hw:

      Kan ikke være kravstor i denne klassen, og CPU i Surface Go er i underkant, men kan leve med det.

      128/256GB lagring (gjerne mer, men det tror jeg ikke finnes)

      Mulighet for OK tastatur (og mus)

      Mulighet for ekstern skjerm

      Rundt 10-tommes skjerm. Har tab med 7.7 og det er for lite, Surface Pro blir for nærme laptopen

      Helst USB-C med lademulighet

      Helst vifteløs

 

Surface Go dekker dette, og man kan også bruke Surface docking som gir flere porter og det er et pluss selv om det ikke er essensielt og ikke nødvendigvis noe jeg kjøper.

 

Kjenner du til noe annet som dekker - noen av produktene du nevnte i første innlegg?

 

Har også sett på HP og de har noe som ligner Surface Pro, men har ikke sett noe opplagt alternativ til Surface Go.

 

Kommentar/Forslag?

Lenke til kommentar

@se# Høres ut som du beskriver hva det er, så gjenstår spørsmålet om hva du skal bruke det til og hvordan for å finne ut hvorvidt Surface Go er det beste.

 

ASUS Transformer Mini T103HAF er ikke så ulik, samme med Acer flip. Lenovo Miix har for mange feil.

 

XPS 13 har mindre skjermkant og blir dermed mindre enn størrelsen skulle tilsi. Finnes også i 2i1 variant.

 

https://puri.sm/products/librem-13/ (+Wine / VirtualBox?) LibreOffice, Remmina og Gimpshop er naturligvis det _riktige_ valget.

Endret av Spetsnaz
Lenke til kommentar

…..

ASUS Transformer Mini T103HAF er ikke så ulik, samme med Acer flip. Lenovo Miix har for mange feil.

….

 

Takk for svar. Ser at hvis jeg godtar vekt (inklusiv tastatur) på rundt en kilo i stedet for 6-700 gram så er det mye mer å velge i. Men det blir uansett ikke nok lagringsplass, ytelse og til en viss grad skjermstørrelse til å være hovedlaptop og da prioriterer jeg størrelse/vekt.

 

Når det gjelder Linux er ikke det noe alternativ for meg som desktop OS. Skulle gjerne sett at Linux ble et konkurransedyktig alternativ for Mac/Windows, men uten mulighet for MS Office og Adobe PS/LR passer det ikke for mitt bruk. Da er en Android tablet nærmere hvor jeg kan få både en Office-versjon (har ikke prøvd dette) og en lettvektsversjon av Lightroom.

 

Samsung Tab S3 og S4 er vel egentlig det nærmeste jeg finner Surface Go i størrelse og vekt. Der får jeg også bedre batterilevetid og litt lavere vekt, men ingen mulighet til å kjøre fullversjon av Photoshop. Det er selvsagt ikke ideelt å kjøre Photoshop på så liten skjerm, men mulig for litt enkel editering.  

 

Bruksområde er vel gitt av kommentarer over, men typisk er Word, Excel, surfing, ebøker, litt Photoshop i nødstilfeller. Når er på møter, reise/tur og andre steder hvor det ikke er aktuelt å ha med hovedlaptop.

Lenke til kommentar

Ben nanonote er vel mest portabel. Når det er sagt så er ikke Surface Go en av de mest portable, den er middels portabel, litt mer portabel enn en vanlig bærbar, fordi den veier litt mindre. Av størrelse gir den ikke flere muligheter til transport. Den er ikke mer portabel en gjengse nettbrett-løsninger. Går man ned i 7", så kan man til nød få noe i jakken.

 

Den er heller ikke liten nok til å være håndholdt, så da må man ha et bord å sette den på, eller knote i fanget, noe som ikke er ergonomisk i det hele og det store.

 

 

Kanskje fordi du var 8 år da du hadde GameBoy? Derimot hadde mange barn GameBoy, og de fikk dem med seg, fordi de går i jakkelommene i barneklær. Gir man poden noe i nettbretts størrelse, og forventer at det skal medbringes, og opereres med én hånd, så blir det knust.

 

DBP går ned i vanlige Jeans-lommer, selv om akkurat det er et absolutt minimum, går den meget fint ned i vanlig jakkelomme, eller i foret. Jeg hadde senest i går en vannflaske i glass, 0,75 liter, i jakkelommen, og hadde ofte med meg forgjengeren Openpandora, og det gikk helt fint. En vanlig bærbar ville det ikke blitt plass til.

 

Derfor erstatter ikke Surface Go mobiltelefon, og da blir man i sum mye mindre fleksibel, fordi man må regne vekt og ekstra enhet, samt at man må ha bæreutstyr for å få den med seg.

 

Surface og SFG blir for mitt vedkommende totalt malplassert når man allerede har mobiltelefon/minibærbar til håndholdt bruk, og ellers har vanlig laptop til jobb på reise, samt stasjonær hjemme. Ikke det ene, og langt unna å være det andre. Vet ikke om den har 4G, men hvis det var tilfelle så kunne den passet på fly og tog uten Wi-Fi. I det fjerneste østeuropa.

 

Sett at man likevel ikke gjør noe fornuftig, og reiser med kun håndholdt dokumentmappe så er HP sin mye stiligere.

 

Disse erstatter ikke mobilen, de erstatter tablet og laptop. Selv har jeg en Surface Pro 2017, Thinkpad Yoga X1 og Thinkpad T480s, og bruker nesten bare førstnevnte. Vanlig nettbrett har jeg ikke brukt side, nei, husker ikke hvor lenge.

 

DBP er for meg den malplasserte enheten, og det kunne ikke falle meg inn å gå med den i lomma. Har for øvrig Gameboy enda.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

@Serpentbane Akkurat, dermed vektstraff tilsvarende det en mobil veier, pluss det en tynn bærbar veier mer enn en håndholdt bærbar. Pluss at en bærbar ikke kan brukes håndholdt, og ikke kommer i nærheten av stasjonær innomhus. Samt at man må ha bæreutstyr med seg hvis man vil ha den med seg noensteds hen.

 

DBP er litt dårligere på skriving, men vesentlig lettere, og også vesentlig mer portabel.

Det lille jeg bruker min thinkpad til på farten, all den tid jeg alltid har mobil med, kan unngås glatt, fordi DBP overgår mobil, og spiser seg inn på alt som har med bærbar å gjøre.

 

Ordentlig OS, lang batteribrukstid.

 

Hvor ofte fisker du fram mobilen kontra bærbar?

Hva bruker du Surface Pro til, og når?

Endret av Spetsnaz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...