Gå til innhold

Nå er prisen på elektriske Kia Niro klar


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Utrolig skuffende at de ikke tar sikte på å levere mer enn rundt 2000 biler i hele 2019. Vi har reservert og er rundt nr 4000, men det blir uaktuelt å vente helt til 2020. I tillegg er prisen overraskende høy. I Sør-Korea ligger prisen ca 5% over Kona, det hadde tilsvart ca 350k. Lukter mer og mer Model 3 på oss nå (også på venteliste der)...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Utrolig skuffende at de ikke tar sikte på å levere mer enn rundt 2000 biler i hele 2019. Vi har reservert og er rundt nr 4000, men det blir uaktuelt å vente helt til 2020. I tillegg er prisen overraskende høy. I Sør-Korea ligger prisen ca 5% over Kona, det hadde tilsvart ca 350k. Lukter mer og mer Model 3 på oss nå (også på venteliste der)...

 

Kan jeg spør hvorfor du evt ønsker denne over model 3? Kun ventetid? 

Lenke til kommentar

Utrolig skuffende at de ikke tar sikte på å levere mer enn rundt 2000 biler i hele 2019. Vi har reservert og er rundt nr 4000, men det blir uaktuelt å vente helt til 2020. I tillegg er prisen overraskende høy. I Sør-Korea ligger prisen ca 5% over Kona, det hadde tilsvart ca 350k. Lukter mer og mer Model 3 på oss nå (også på venteliste der)...

 

Hvorfor vil du på død og liv ha en elektrisk bil? Innen ett år er alle fordelene (bompenger, kjøre i kollektivfeltet etc.) være en saga blott. Tilbake sitter du med et kjøretøy som blir vanskelig/tungvint å lade utenfor hjemmet pga. for få ladepunkter, og lang ladetid + vesentlig mindre rekkevidde på vinteren. Norge kan ikke redde miljøet alene selv om myndighetene sier noe annet.

Lenke til kommentar

Hvorfor vil du på død og liv ha en elektrisk bil? Innen ett år er alle fordelene (bompenger, kjøre i kollektivfeltet etc.) være en saga blott. Tilbake sitter du med et kjøretøy som blir vanskelig/tungvint å lade utenfor hjemmet pga. for få ladepunkter, og lang ladetid + vesentlig mindre rekkevidde på vinteren. Norge kan ikke redde miljøet alene selv om myndighetene sier noe annet.

 

Alle fordelene er ikke vekke innen ett år:

-Bompenger innføres, maks 50% av prisen for en "fossil". Altså, fortsatt fordel.

-Kollektivfelt, fosvinner nok snart. Forhåpentligvis. 

 

Den største fordelen av de alle forsvinner ikke, det er ekstremt lavt energibruk. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Utrolig skuffende at de ikke tar sikte på å levere mer enn rundt 2000 biler i hele 2019. Vi har reservert og er rundt nr 4000, men det blir uaktuelt å vente helt til 2020. I tillegg er prisen overraskende høy. I Sør-Korea ligger prisen ca 5% over Kona, det hadde tilsvart ca 350k. Lukter mer og mer Model 3 på oss nå (også på venteliste der)...

 

Hvorfor vil du på død og liv ha en elektrisk bil? Innen ett år er alle fordelene (bompenger, kjøre i kollektivfeltet etc.) være en saga blott. Tilbake sitter du med et kjøretøy som blir vanskelig/tungvint å lade utenfor hjemmet pga. for få ladepunkter, og lang ladetid + vesentlig mindre rekkevidde på vinteren. Norge kan ikke redde miljøet alene selv om myndighetene sier noe annet.

Elbil kommer alltid til å være billigere i både drift og bompenger enn bensinbil, de kan øke bomprisen til 100 kroner passeringen på bensinbiler, men elbiler vi vil aldri betale like mye som bensinbiler, så enkelt er det. Da er spørsmålen hvorfor du vil betale mer enn de andre......

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Utrolig skuffende at de ikke tar sikte på å levere mer enn rundt 2000 biler i hele 2019. Vi har reservert og er rundt nr 4000, men det blir uaktuelt å vente helt til 2020. I tillegg er prisen overraskende høy. I Sør-Korea ligger prisen ca 5% over Kona, det hadde tilsvart ca 350k. Lukter mer og mer Model 3 på oss nå (også på venteliste der)...

Dessverre er det bare en produsent som har tatt batterier seriøst, og faktisk bygd opp kapasitet til å produsere batterier i store volum, og det er Tesla.
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hadde vært utrolig gøy om Tesla hadde rettet hele produksjonskapasiteten av model 3 mot europa på nyåret. Altså levert 7000 biler i uka. Det vil si opp mot 30000 biler pr mnd...

 

De leverer alt de kan til USA i 2018 fordi 7500$ pr bil i insentiver som er i effekt nå, blir halvert etter nyttår. 

 

 

Kilde: https://electrek.co/2018/10/26/tesla-model-3-production-week-q4/

Lenke til kommentar

Hadde ikke vært meg imot om de hadde kjørt rubbel og bit hit, så vi kunne byttet ut den eldgamle og dårlige bilparken vi har.

 

 

Utrolig skuffende at de ikke tar sikte på å levere mer enn rundt 2000 biler i hele 2019. Vi har reservert og er rundt nr 4000, men det blir uaktuelt å vente helt til 2020. I tillegg er prisen overraskende høy. I Sør-Korea ligger prisen ca 5% over Kona, det hadde tilsvart ca 350k. Lukter mer og mer Model 3 på oss nå (også på venteliste der)...

Hvorfor vil du på død og liv ha en elektrisk bil? Innen ett år er alle fordelene (bompenger, kjøre i kollektivfeltet etc.) være en saga blott. Tilbake sitter du med et kjøretøy som blir vanskelig/tungvint å lade utenfor hjemmet pga. for få ladepunkter, og lang ladetid + vesentlig mindre rekkevidde på vinteren. Norge kan ikke redde miljøet alene selv om myndighetene sier noe annet.

 

Du har allerede blitt arrestert på første uttalelse, men hvis du faktisk skal skjønne hvorfor resten blir feil også:

Det blir stadig flere ladepunkter, og færre bensinstasjoner. Når elbilsalget øker, til 75% (?) neste år, så blir det tungt å holde liv i serviceordningene for forbrenningsbil også. Masse ekstra slite/deler, proprietært det meste av det, og merkeverksted som legges ned. Rekkeviddenedgangen er ikke vesentlig, og nesten fullstendig irrelevant, all den tid det er mer rekkevidde tilgjengelig enn folk gidder å kjøre.

Om man nå skulle ut på langtur, så er ikke en times stopp noe å ta på vei for.

 

Nærmiljøet i Norge bedres i vesentlig grad ved at forbrenningsbiler fjernes fra veiene. Det redder liv.

Endret av Spetsnaz
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Elbil kommer alltid til å være billigere i både drift og bompenger enn bensinbil, de kan øke bomprisen til 100 kroner passeringen på bensinbiler, men elbiler vi vil aldri betale like mye som bensinbiler, så enkelt er det. Da er spørsmålen hvorfor du vil betale mer enn de andre......

 

Når det gjelder bompenger er nok påstanden din riv ruskende gal tror nå jeg: På kort sikt kan du ha rett, men at man "aldri" kommer til å betale like mye for en bompassering med en elbil enn med en bil drevet med fosilt drivstoff tror jeg ingenting på. Bare vent til elbiler nærmer seg antallet fosilbiler eller overgår antallet fosilbiler, så blir nok satsene for en bompassering MINST like høy som for fosilbiler.

Lenke til kommentar

Når det gjelder bompenger er nok påstanden din riv ruskende gal tror nå jeg: På kort sikt kan du ha rett, men at man "aldri" kommer til å betale like mye for en bompassering med en elbil enn med en bil drevet med fosilt drivstoff tror jeg ingenting på. Bare vent til elbiler nærmer seg antallet fosilbiler eller overgår antallet fosilbiler, så blir nok satsene for en bompassering MINST like høy som for fosilbiler.

Du missforstår, i kroner å øre blir de nok det og gjerne langt mer. Men peosentvis skal de ligge på 50% av alternativet skal en tro på de som styrer dette. Dvs at når det blir for mange øker de bare fossilene til det dobbelte og voila en har samme pris for elbiler.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dessverre er det bare en produsent som har tatt batterier seriøst, og faktisk bygd opp kapasitet til å produsere batterier i store volum, og det er Tesla.

 

Det er vel ikke HELT riktig?:

 

"Tesla" har vel ikke bygd opp kapasitet til å produsere batterier i store volum, men Tesla OG Panasonic har i samarbeid bygget opp kapasitet til å produsere batterier i stort volum... Muligens med nyansen at Panasonic (og Tesla) produserer battericellene, og at Tesla forsåvidt bygger batteriene, men det blir "semantics"...

 

Og selv om de vel ikke produserer battericeller selv, så innbiller jeg meg at Nissan selger fler elbiler i form av Leaf enn det Tesla selger og produserer? Og selv om batteriene i Leaf'er er mindre enn i (de fleste/alle) Tesla'er innbiller jeg meg at Leaf fortsatt selger fler battericeller enn det Tesla gjør? 

 

Arrest me if I'm wrong når det gjelder begge påstandene/inntrykkene mine.

Endret av Gjest MKII
Lenke til kommentar

Dette forumet er dårlig utformet med tanke på at alle innlegg kommer etter hverandre med alle nye innlegg til slutt og ikke i sammenheng med enkelttråder/"undertråder" undervegs. Men går det virkelig ikke en gang å slette innlegg som f.eks. dette innlegget var etter ennå et krasj av Vivaldi?!

Endret av Gjest MKII
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nissan selger ca 10.000 biler per måned (estimert i mars 2018 av insideevs.com https://insideevs.com/nissan-leaf-sales-heads-10000-a-month-over-100000-a-year/)

 

Tesla ligger nå stabilt på ca 4.300 Model 3, pr uke. Altså 17.200 biler pr mnd. Dette tallet stiger jevnt mot stabilt 5.000 biler per uke, som de antagelig vil ligge endel over før Q4 tallene kommer.

 

I tillegg til Model 3 produksjonen, så kommer Model S og X.

 

Samtlige Model 3 er som er levert fram til nå er long-range performance som har 75 Kwh batteri. (mid-range ble lansert nylig med 62 Kwh, men ingen av disse bilene er levert ennå såvidt jeg vet)

 

Nissan Leaf har vel 40 Kwh nå? og 60 Kwh modell på vei (men ikke levert til kunde?). Dermed vil Tesla levere vesentlig flere Kwh selv om de skulle hatt tilsvarende antall biler. 

 

Men klart, spoler vi tilbake i tid til f.eks Mars måned i år, så var nok det du sa muligens riktig. Men Tesla har en så enorm vekst for tiden, at selv tall som er tre uker gamle, er unøyaktige og utdaterte.

 

Det er vel ikke HELT riktig?:

 

"Tesla" har vel ikke bygd opp kapasitet til å produsere batterier i store volum, men Tesla OG Panasonic har i samarbeid bygget opp kapasitet til å produsere batterier i stort volum... Muligens med nyansen at Panasonic (og Tesla) produserer battericellene, og at Tesla forsåvidt bygger batteriene, men det blir "semantics"...

 

Og selv om de vel ikke produserer battericeller selv, så innbiller jeg meg at Nissan selger fler elbiler i form av Leaf enn det Tesla selger og produserer? Og selv om batteriene i Leaf'er er mindre enn i (de fleste/alle) Tesla'er innbiller jeg meg at Leaf fortsatt selger fler battericeller enn det Tesla gjør? 

 

Arrest me if I'm wrong når det gjelder begge påstandene/inntrykkene mine.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...