Gå til innhold

De første «Mid Range»-modellene er produsert


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De må nok bygge ut serviceapparatet en del ja, men det med å overleve andre produsenter tror jeg man kan ta med knusende ro. Det er lettere for Tesla å bygge ut serviceappartet enn for konkurrentene å ta igjen forsprang på produksjon og teknologi generelt, og spesielt på batteri. I tillegg har man superladernettver med mer.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Samtlige jeg jobber med som har reservert en, er VELDIG skeptisk til serviceapparatet, og vurderer andre alternativer. To med S og X er i tillegg helt sikre på at det blir noe annet enn Tesla neste gang. Tesla har en jobb foran seg om de skal overleve at andre produsenter tar de igjen..

Servicesenterene må bli bedre, ingen tvil . Men at 3 stk som eier Tesla i dag ikke vil ha det neste gang tror jeg ingenting på. Det finnes en og annen som har fått nok av servicen og vil ha noe annet neste gang - typ gå mot strømmen. Men 3 stk? Nei den kjøper jeg ikke.

De har uansett ingenting å være bekymret over framover. Ting blir fort bedre og her på Østlandet har de virkelig skjerpet seg bare de siste mndene. Det finnes ikke noe bedre elektrisk alternativ enn Tesla og velge noe annet drivverk enn elektrisk er å kaste penger ut av vindu. GL HF

 

Edit ; 

Legger til Car consumer reports av bilmerker rundt om i verden. Tesla tar første plass. For 3(?) året på rad. https://tinylink.net/7pxZy 

Endret av Ripcurl87
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Kan i alle fall meddele at situasjonen ikke er kaotisk i Trondheim, etter min erfaring. Hadde min på en garantirep i fellesferien i sommer, da bilen havarerte etter en vask. Brudd i ledningsnett bak, som måtte bestilles fra statene. Det tok tre uker fra havari til fiks ferdig bil, med god oppfølging hele veien. Alle utgifter med fossilbil den første uka ble dekt, og Tesla lånebil ble levert med en gang jeg hadde anledning til å hente en.

 

Bestilte også time nå nylig for å få montert 4g. Tok ca ei uke fra bestilling til montering, og da tok de chromelista bak samtidig, ettersom tidligere eier ikke ordnet det under sitt eie.

 

Hadde også reservert T3, og kjøpte 2015 S85D som "ventetesla" i mellomtiden, men er såpass fornøyd med denne at vi avsluttet reservasjonen og heller venter til vi "må" bytte. Det blir antageligvis Tesla da også, hvis ikke noe revolusjonerende skjer innen den tid hos de andre produsentene.

Lenke til kommentar

Tesla bør ikke "ta det med knusende ro", snarere tvert om. Audi slipper straks sin e-Tron. Etter å ha sett bilen tenker jeg; Hvem i all verden kjøper en modell X når man kan få en e-Tron til samme pris? Hva har en modell X som e-Tron ikke har (vær så snill, ikke si "dørene"). Mercedes og BMW er like rundt neste sving med fullblods el-biler i samme segment. Alt fra etablerte bilprodusenter som kan, og har, alt som Tesla ikke har og ikke kan!

 

Volkswagen AG slipper tidlig i 2020 sin modell ID NEO, bygget på en helt ny plattform. Sener samme år kommer ID Crozz (som den foreløpig heter). Så kommer Skoda, og så kommer selvfølgelig Audi med flere el-modeller. Det samme gjør helt sikkert de fleste andre bilprodusenter også. Igjen undres jeg; Hvorfor kjøpe Tesla? Tesla kunne levere noe som ingen andre kunne levere - derfor har de solgt mye bil (i Norge..). Straks er de ikke alene lenger. Når Tesla lanserte seg selv, gjorde de seg eksklusive. Skulle ikke, og ville ikke, samarbeide med noen. Ville ikke ta innbytte, ikke restverdi, egne opprettere, solgte ikke deler til noen osv. Straks svinger den døra den andre veien - i første omgang er det Tesla eieren som får den fjeset. Prøv å bytte inne en S eller X i f.eks som en e.Tron….. Antatt vil de andre etablere bilprodusentene heller ikke ta en Tesla i innbytte. Hvorfor skal de det? Samtlige leverandører har PT større etterspørsel en de klarer og levere. Risikoen med en brukt Tesla er større en verdien av å selge en ny bil, nettopp fordi Tesla ikke ville, og ikke vill, samarbeide på tvers i bilbransjen.

 

Teslas Supercharger nettverk er unektelig et pre for Tesla. Blant medlemmene i "Tesla menigheten" snakkes det lite om Ionity. Ladenettverket som "et par" Tyske bilprodusenter har gått sammen om. 400 lynladere plassert i Europa (ink. Norge) i løpet av 2020. Ikke et eget sært ladenettverk for ett merke. En ladestandard som passer mange, og som f.eks gir 10 - 12 min ladetid på en ID Neo med 400km rekkevidde. Med dette på plass kan ordet "Rekkeviddeangst" slettes fra ordboken. 

 

Tyske bilprodusenter har forstått at pris er avgjørende for at folk skal velge seg el-bil. Den dyreste Golfen ut på gaten i Tyskland i dag er Golf R. Den nest dyreste er e-Golf. Derfor selges det fint lite e-Golfer i Tyskland pr. i dag. Volkswagen AG skal selge e-biler til samme innstegspris som dagens fossilmodeller. Volkswagen (med flere) har økonomisk ryggrad til å kryssubsidiere e-modellene sine fra salget av fossilmodeller for å tilpasse seg et prisnivå som gjør at kunden velger el-bil. Det er nøyaktig det som er gjort i Norge, bare at her har staten tatt regningen. Hvem skal ta regningen for at Tesla må tilpasse seg et europeisk marked? Vi må ikke glemme at det vi nordmenn betaler for en el-bil i dag er det bilen koster (ingen avgifter), og frem til produksjonskostnaden for el-biler faller til et nivå hvor produksjonen bærer seg selv, må "noen" betale. 

 

Vi må heller ikke glemme at det i Norge selges ca. like mange biler pr. år som i stor-Hamburg. I det store bildet er Norge et ubetydelig bil marked. For de som har kunnet levere el-biler derimot, har vi vært en betydelig aktør. Men, salgsvolumet av el-biler i Norge blir aldri så stort at produksjonen blir lønnsom. Volumene må opp, og når andre markeder begynner å ta ut volum - som vil være betydelig større en det Norske - er det ikke gitt at Norske kunder blir prioritert. Vi er allerede etablererte el-bilister, og vi er både vant og villige til å vente ;-)

 

Modell 3 blir sikkert en fin bil, men den kommer for sent. Den får mange konkurrenter, og Premium-segmentet i den klassen er knøtte lite. Og, det er ikke gitt at kombinasjonen av mellomstor dyr el-bil er det som selger. Mellomstor bil med lang rekkevidde fra en etablert aktør - det selger!

 

Tesla kan fort går fra bilen "alle" vil ha, til bilen "ingen" vil ha. Billigste S på Finn.no er priset til 359 000,-. 2013 modell med 114Tkm på telleren. Garantien har vel gått ut, eller nærmer seg slutt. Bilen er pr.def godt brukt (høy km), servicetilbudet er ustabilt, deletilgangen likeså - og det er dyrt! Billigste brukte X (60) er priset til 680`. Altså det samme som nevnte e-Tron, som er ny.

 

Hvem kjøper disse bilene...?

Endret av Loke
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Tesla bør ikke "ta det med knusende ro", snarere tvert om. Audi slipper straks sin e-Tron. Etter å ha sett bilen tenker jeg; Hvem i all verden kjøper en modell X når man kan få en e-Tron til samme pris? Hva har en modell X som e-Tron ikke har (vær så snill, ikke si "dørene"). Mercedes og BMW er like rundt neste sving med fullblods el-biler i samme segment. Alt fra etablerte bilprodusenter som kan, og har, alt som Tesla ikke har og ikke kan!

 

Volkswagen AG slipper tidlig i 2020 sin modell ID NEO, bygget på en helt ny plattform. Sener samme år kommer ID Crozz (som den foreløpig heter). Så kommer Skoda, og så kommer selvfølgelig Audi med flere el-modeller. Det samme gjør helt sikkert de fleste andre bilprodusenter også. Igjen undres jeg; Hvorfor kjøpe Tesla? Tesla kunne levere noe som ingen andre kunne levere - derfor har de solgt mye bil (i Norge..). Straks er de ikke alene lenger. Når Tesla lanserte seg selv, gjorde de seg eksklusive. Skulle ikke, og ville ikke, samarbeide med noen. Ville ikke ta innbytte, ikke restverdi, egne opprettere, solgte ikke deler til noen osv. Straks svinger den døra den andre veien - i første omgang er det Tesla eieren som får den fjeset. Prøv å bytte inne en S eller X i f.eks som en e.Tron….. Antatt vil de andre etablere bilprodusentene heller ikke ta en Tesla i innbytte. Hvorfor skal de det? Samtlige leverandører har PT større etterspørsel en de klarer og levere. Risikoen med en brukt Tesla er større en verdien av å selge en ny bil, nettopp fordi Tesla ikke ville, og ikke vill, samarbeide på tvers i bilbransjen.

 

Teslas Supercharger nettverk er unektelig et pre for Tesla. Blant medlemmene i "Tesla menigheten" snakkes det lite om Ionity. Ladenettverket som "et par" Tyske bilprodusenter har gått sammen om. 400 lynladere plassert i Europa (ink. Norge) i løpet av 2020. Ikke et eget sært ladenettverk for ett merke. En ladestandard som passer mange, og som f.eks gir 10 - 12 min ladetid på en ID Neo med 400km rekkevidde. Med dette på plass kan ordet "Rekkeviddeangst" slettes fra ordboken. 

 

Tyske bilprodusenter har forstått at pris er avgjørende for at folk skal velge seg el-bil. Den dyreste Golfen ut på gaten i Tyskland i dag er Golf R. Den nest dyreste er e-Golf. Derfor selges det fint lite e-Golfer i Tyskland pr. i dag. Volkswagen AG skal selge e-biler til samme innstegspris som dagens fossilmodeller. Volkswagen (med flere) har økonomisk ryggrad til å kryssubsidiere e-modellene sine fra salget av fossilmodeller for å tilpasse seg et prisnivå som gjør at kunden velger el-bil. Det er nøyaktig det som er gjort i Norge, bare at her har staten tatt regningen. Hvem skal ta regningen for at Tesla må tilpasse seg et europeisk marked? Vi må ikke glemme at det vi nordmenn betaler for en el-bil i dag er det bilen koster (ingen avgifter), og frem til produksjonskostnaden for el-biler faller til et nivå hvor produksjonen bærer seg selv, må "noen" betale. 

 

Vi må heller ikke glemme at det i Norge selges ca. like mange biler pr. år som i stor-Hamburg. I det store bildet er Norge et ubetydelig bil marked. For de som har kunnet levere el-biler derimot, har vi vært en betydelig aktør. Men, salgsvolumet av el-biler i Norge blir aldri så stort at produksjonen blir lønnsom. Volumene må opp, og når andre markeder begynner å ta ut volum - som vil være betydelig større en det Norske - er det ikke gitt at Norske kunder blir prioritert. Vi er allerede etablererte el-bilister, og vi er både vant og villige til å vente ;-)

 

Modell 3 blir sikkert en fin bil, men den kommer for sent. Den får mange konkurrenter, og Premium-segmentet i den klassen er knøtte lite. Og, det er ikke gitt at kombinasjonen av mellomstor dyr el-bil er det som selger. Mellomstor bil med lang rekkevidde fra en etablert aktør - det selger!

 

Tesla kan fort går fra bilen "alle" vil ha, til bilen "ingen" vil ha. Billigste S på Finn.no er priset til 359 000,-. 2013 modell med 114Tkm på telleren. Garantien har vel gått ut, eller nærmer seg slutt. Bilen er pr.def godt brukt (høy km), servicetilbudet er ustabilt, deletilgangen likeså - og det er dyrt! Billigste brukte X (60) er priset til 680`. Altså det samme som nevnte e-Tron, som er ny.

 

Hvem kjøper disse bilene...?

 

haha, alle som kjøper av VAG supporter løgnere og tyver. De har blitt dømt til å betale _28 milliarder euro_ siden 2015.. Og nesten alt dette er søksmål til USA.. Jeg hørte om en som kjøpe en juksebil i norge, han fikk noen kanner spyleveske i komensasjon... CEO i audi har vært i fengsel siden sommern... Se "Skitne Penger" på Netflix før du vurderer å kjøpe en bil fra VAG konsernet er mitt råd.

 

Ionity ladenettverket er hjertligst velkommen :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

haha, alle som kjøper av VAG supporter løgnere og tyver. De har blitt dømt til å betale _28 milliarder euro_ siden 2015.. Og nesten alt dette er søksmål til USA.. Jeg hørte om en som kjøpe en juksebil i norge, han fikk noen kanner spyleveske i komensasjon... CEO i audi har vært i fengsel siden sommern... Se "Skitne Penger" på Netflix før du vurderer å kjøpe en bil fra VAG konsernet er mitt råd.

 

Ionity ladenettverket er hjertligst velkommen :)

 

Det er mulig det, men dette handler ikke om Audi / Volkswagen AG, eller hva de har gjort, men om utviklingen i el-bil markedet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Teslas Supercharger nettverk er unektelig et pre for Tesla. Blant medlemmene i "Tesla menigheten" snakkes det lite om Ionity. Ladenettverket som "et par" Tyske bilprodusenter har gått sammen om. 400 lynladere plassert i Europa (ink. Norge) i løpet av 2020. Ikke et eget sært ladenettverk for ett merke.

 

 

 

Tesla har sagt at de er åpne til å samarbeide med andre med laderne dems

 

Ikke Tesla sin feil at de har lyst til å tjene ekstra på Ionity nettet dems

 

https://www.teslarati.com/tesla-supercharger-v3-first-details/

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I henhold til retningslinjene §1. Innleggets Innhold, påpekes det at innlegget skal holdes i en høflig og saklig tone. Fokuser på sak, ikke person, og diskuter anstendig. Merk spesielt følgende;  flaming og andre former for personangrep og Trolling er forbudt.

I henhold til retningslinjene har innlegg blitt slettet fra tråden. Videre brudd på dette kan føre til reaksjoner i form av advarsler og/eller utestengelse fra forumet.

 

Reaksjoner på dette skal somvanlig ikke kommenteres i tråden men kan gjerne tas på Personlig Melding. Tilbakemelding av generell karakter kan gjøres i Tilbakemeldinger om forumet.

Lenke til kommentar

De må nok bygge ut serviceapparatet en del ja, men det med å overleve andre produsenter tror jeg man kan ta med knusende ro. Det er lettere for Tesla å bygge ut serviceappartet enn for konkurrentene å ta igjen forsprang på produksjon og teknologi generelt, og spesielt på batteri. I tillegg har man superladernettver med mer.

 

Man skulle jo tro, siden Tesla nå tjener penger, at alle andre konkurrenter burde ha "tatt igjen" Tesla for lenge siden? Vi har jo hørt om dette i flere år nå "bare vent til andre begynner med el-biler, da skal dere få se - lolz". Men slik det ser ut, drar ikke Tesla faktisk i fra? 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

 

"Hvem i all verden kjøper en modell X når man kan få en e-Tron til samme pris? "
- Ting Model X har som ikke Audi har. Hengerfeste, stor nok lagringsplass, plass inni bilen, 
teknologi, visjon, hardware / supercomputer. Neural netverk / Kunstlig intelligense. 
Ladenettverk. Praktiske dører. Ladehastighet. 
 
"Mercedes og BMW er like rundt neste sving med fullblods el-biler i samme segment."
- Kilde? Alt mercedes , bmw, VW og Audi har ligger på tegnebrettet og er langt fra produksjon ( 2020 ). 
Videre så viser spesifikasjonene at de er milevis etter. Mest grunnet problemer med å skaffe nok batterier til fornuftig pris ( LG monopol ).
 
"Volkswagen AG slipper tidlig i 2020 sin modell ID NEO."
- Det blir spennende. Fremdeles på tegnebrettet. Langt unna produksjon. Langt etter. Dårlige spesifikasjoner. 
Kan ikke konkurere mot model 3.
 
" Hvorfor kjøpe Tesla? ". 
De er best. så videre da - siden du ikke kjøper den. 
Teknologien er best. Selvkjøringen er best. Sikkerheten er best. Ladenetterverket er best. 
Plassen er best. Følelsen av bilen er best ( alle som har prøvd Tesla over lengre tid elsker bilen. finnes ikke noe som er likt).
 
" snakkes det lite om Ionity. " .
Nei det snakkes veldig mye om Inoity ladenettverket. Problemet er at det ikke fungerer som tiltenkt enda.
For mer informasjon søk opp Bjørn Nyland når han tester det ut. 
 
"Tyske bilprodusenter har forstått at pris er avgjørende for at folk skal velge seg el-bil" 
Det er helt feil. Undersøkelser viser, spesielt i USA at folk lett kjøper dobbelt så dyre biler som før når det kommer til Elbil.
De som gikk for biler til 25 000 dollar, ser nå på Tesla til over 50 000 dollar. 
 
" Hvem skal ta regningen for at Tesla må tilpasse seg et europeisk marked? ". 
De som forurenser og ødelegger miljøet må ta regning. Les oljeindustrien , bensin og diesel biler. 
 
"  I det store bildet er Norge et ubetydelig bil marked. ". 
Nei - Norge har så stort elbil marked at "alle" som selger elbiler starter i Norge. 
Norge er veldig veldig betydelig for industrien. De får testet bilene sine hos noen av de mest kritiske folkene som finnes der ute. For ikke å snakke om kjøreegnskaper, sikkerhet, brukervennlighet og rekkevidde.
Norge er det perfekte markedet å starte i. 
 
" Modell 3 blir sikkert en fin bil, men den kommer for sent.  " 
Nei - model 3 kommer nå. Lenge før 2020 når de andre sier at de kommer etter. Og da leverer de biler som ligger etter i spesifikasjoner. 
De har tapt før de har begynt. Tesla hadde et overskudd på over 350 millioner dollar dette kvartalet fra et underskudd på over 700 millioner dollar. 
Tesla har allerede vunnet. De blir et gigantisk firma som kommer til å utkonkurere de andre der ute. Tyskerne må levere noe som knuser Tesla ASAP hvis ikke blir de gamle kodak / nokia. 
 
" Tesla kan fort går fra bilen "alle" vil ha, til bilen "ingen" vil ha" . 
- Kilde? Tesla selger mer enn noensinne før. Det er spydspissen av den elektriske bil verden. Når man tenker elbil tenker man Tesla. 
Alle vil ha Tesla - få har muligheten til å kjøpe tesla - enn så lenge. Mange kommer til å kjøpe tesla framover. Det er litt motsatt egentlig. 
VAG biler har gått fra å være bilene alle vil ha til å bli bilene "ingen" vil ha. 
 
" Hvem kjøper disse bilene...? " .. 
Vel - "alle".. Alle som har råd. Som vet hva de trenger og som ser at Tesla kan levere det de trenger.
Hvis du skal ha pickup, mini lastebil, eller offroad muligheter. Eller bor langt utpå vidda er nok ikke bilen noen for deg. Men ja 
så å si alle der ute vurdere bilen nå. Derfor den utselgere alle andre merker i USA. 
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Problemet er at du er et troll som kaster ut feilinformasjon i den tro om at folk skal bite på og diskutere med deg, eller hisse seg opp ovenfor det du kaster ut. Det er ikke noe å diskutere i det du sier. Du kommer ikke med noen temaer som går an å diskutere. De tingen du kaster ut er fundamentalt feil. Altså når du i første kommentar skriver " Hvem i all verden kjøper en modell X når man kan få en e-Tron til samme pris"  , Hvordan skal vi da ta deg seriøst? De er fundamentale forskjellige. Eneste likheten mellom de 2 bilene er at de begge er elektriske og begge har 4 hjul. De som ser på Model X har helt, HELT, 100%, forskjellige behov enn de som ser på en mindre stasjonsvogn. 

 

Så som jeg sier - Kast ut en kommentar som faktisk er saklig så skal vi vurdere å diskutere med deg. Men nå - per dags dato - det du sier er bare svada. Prøv igjen. 

 

Det er en kjent hersketeknikk og kategorisere sine motedebatanter, og åpenbart har veien fra å ha en annen opplevelse av verden til å bli et "Troll" blitt kort. Der avslører du dine manglende reele motargumenter. 

 

Nå er det ikke jeg som har plassert e-Tron i kategorien mellomstor SUV, men du er den eneste jeg har møtt som har kategorisert den som "stasjonsvogn". Sånn til praktisk ikke-diskuterbar-info så er den større en Q5 og mindre en Q7.

Du kan umulig kjenne alle X-eier sine behov og/eller motivasjon for å velge en modell X. Hvilket jeg heller ikke gjør. Jeg peker på de egenskapene X-har, som de frem til nå har vært alene om og ha.

 

3 av disse egenskapen er; 4x4, el-drift og SUV. Når du så kan få en Audi med nevnte egenskaper til samme-, eller lavere, pris så undres jeg hvem som vill velge en X.

 

Tesla sitt gode salg i Norge skyldes i all hovedsak at de har vært alene om store el-biler med lang rekkevidde i kombinasjon med et prisnivå på fossil Premium biler. Dette i et marked med mye penger. Tesla har i liten grad "solgt"  biler, de har betjent kunder. Tilsvarende som VW har Gjort med e-Golf og Nissan med Leaf osv.  Og, ære være Tesla for det de har gjort, og den "marken de har pløyd" - men nå får de konkurranse - det er ikke vanskeligere en det.

 

Siden du åpenbart vet at jeg feilinformere så lurer jeg; Har du vært i Wolfsburg og sett den nye MEB-plattformen til Volkswagen AG, og hørt på foredraget om el-bilsatsingen til VW AG. Ny batterifabrikk, innfasing av modeller, pristilpassing? Er du kjent med statusen til Ionity? Har du sett og tatt på ID Neo ID Crozz og ID Buzz. Er du i det hele tatt kjent med heleheten i tankesettet til VW AG rundt elektriske biler og mobilitet i fremtiden?

 

Og igjen, dette handler ikke om VW, da de er en av mange. Og det vil overraske meg stort hvis ikke BMW, MB Porsche, Opel, Ford osv. ikke har tilsvarende på gang. Det begynner i 2019, og fra 2020 og utover lanseres mange nye el-modeller fra (nær sagt) alle fabrikanter. 

 

Det kan være lurt og tenke seg at andre har innsikt i ting en selv ikke har. Legg vekk hersketeknikken - et godt sted å begynne.

 

Fortsatt lurer jeg på; Hva er det Tesla "har" som de andre ikke har/får?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

"Hvem i all verden kjøper en modell X når man kan få en e-Tron til samme pris? "
- Ting Model X har som ikke Audi har. Hengerfeste, stor nok lagringsplass, plass inni bilen, 
teknologi, visjon, hardware / supercomputer. Neural netverk / Kunstlig intelligense. 
Ladenettverk. Praktiske dører. Ladehastighet. 
 
"Mercedes og BMW er like rundt neste sving med fullblods el-biler i samme segment."
- Kilde? Alt mercedes , bmw, VW og Audi har ligger på tegnebrettet og er langt fra produksjon ( 2020 ). 
Videre så viser spesifikasjonene at de er milevis etter. Mest grunnet problemer med å skaffe nok batterier til fornuftig pris ( LG monopol ).
 
"Volkswagen AG slipper tidlig i 2020 sin modell ID NEO."
- Det blir spennende. Fremdeles på tegnebrettet. Langt unna produksjon. Langt etter. Dårlige spesifikasjoner. 
Kan ikke konkurere mot model 3.
 
" Hvorfor kjøpe Tesla? ". 
De er best. så videre da - siden du ikke kjøper den. 
Teknologien er best. Selvkjøringen er best. Sikkerheten er best. Ladenetterverket er best. 
Plassen er best. Følelsen av bilen er best ( alle som har prøvd Tesla over lengre tid elsker bilen. finnes ikke noe som er likt).
 
" snakkes det lite om Ionity. " .
Nei det snakkes veldig mye om Inoity ladenettverket. Problemet er at det ikke fungerer som tiltenkt enda.
For mer informasjon søk opp Bjørn Nyland når han tester det ut. 
 
"Tyske bilprodusenter har forstått at pris er avgjørende for at folk skal velge seg el-bil" 
Det er helt feil. Undersøkelser viser, spesielt i USA at folk lett kjøper dobbelt så dyre biler som før når det kommer til Elbil.
De som gikk for biler til 25 000 dollar, ser nå på Tesla til over 50 000 dollar. 
 
" Hvem skal ta regningen for at Tesla må tilpasse seg et europeisk marked? ". 
De som forurenser og ødelegger miljøet må ta regning. Les oljeindustrien , bensin og diesel biler. 
 
"  I det store bildet er Norge et ubetydelig bil marked. ". 
Nei - Norge har så stort elbil marked at "alle" som selger elbiler starter i Norge. 
Norge er veldig veldig betydelig for industrien. De får testet bilene sine hos noen av de mest kritiske folkene som finnes der ute. For ikke å snakke om kjøreegnskaper, sikkerhet, brukervennlighet og rekkevidde.
Norge er det perfekte markedet å starte i. 
 
" Modell 3 blir sikkert en fin bil, men den kommer for sent.  " 
Nei - model 3 kommer nå. Lenge før 2020 når de andre sier at de kommer etter. Og da leverer de biler som ligger etter i spesifikasjoner. 
De har tapt før de har begynt. Tesla hadde et overskudd på over 350 millioner dollar dette kvartalet fra et underskudd på over 700 millioner dollar. 
Tesla har allerede vunnet. De blir et gigantisk firma som kommer til å utkonkurere de andre der ute. Tyskerne må levere noe som knuser Tesla ASAP hvis ikke blir de gamle kodak / nokia. 
 
" Tesla kan fort går fra bilen "alle" vil ha, til bilen "ingen" vil ha" . 
- Kilde? Tesla selger mer enn noensinne før. Det er spydspissen av den elektriske bil verden. Når man tenker elbil tenker man Tesla. 
Alle vil ha Tesla - få har muligheten til å kjøpe tesla - enn så lenge. Mange kommer til å kjøpe tesla framover. Det er litt motsatt egentlig. 
VAG biler har gått fra å være bilene alle vil ha til å bli bilene "ingen" vil ha. 
 
" Hvem kjøper disse bilene...? " .. 
Vel - "alle".. Alle som har råd. Som vet hva de trenger og som ser at Tesla kan levere det de trenger.
Hvis du skal ha pickup, mini lastebil, eller offroad muligheter. Eller bor langt utpå vidda er nok ikke bilen noen for deg. Men ja 
så å si alle der ute vurdere bilen nå. Derfor den utselgere alle andre merker i USA. 

 

 

Apropos feil - som i din bok heter bla-bla-bla. Begynner med det enkleste; e-Tron har hengerfeste! Ditt behov for innvendig plass er irrelevant. Andre har jo ikke nødvendigvis det behovet.  ID Neo har forlatt tegnebrettet. Det åpnes for bestilling høst 2019, levering 1.ste kvartal 2020. 

 

Nope - har ikke kilde vedr. MB BMW osv., men som jeg skriver, det overrasker meg stort om de ikke har det.

 

Også er vi helt enige om at Norge er viktige for de som produserer el-bil. Faktisk nøyaktig det jeg skriver, som du ikke tar deg til til å lese ;-). Mens du snakker om det amerikanske markedet (uten kilde henvisning) så snakker jeg om det europeiske. Bil til hvermansen i Tyskland, Nederland, Beliga, privatbiler, firmabiler, flåtebiler osv. Der er ikke betalingsviljen fullt så stor. Derfor må produsenten markedstilpasse seg. 

 

For øvrig tror jeg ikke det er så enkelt som at alle som ikke har Tesla i Norge, ikke har råd.

 

Og, som det nevnes i en annen tråd her, dette med service. Det går 2 Teslar her på huset som firmabiler. Begge brukere - uavhengig av hverandre - er fornøyd med bilen og dens prestanda, men skal ikke ha Tesla igjen, grunnet service, venting og "tull å surr". Hvilket er mitt poeng; Forrige gang de valgte bil, "måtte" det bli Tesla fordi de var alene om ha stor el-bil med lang rekkevidde. Det er de ikke lenger......

 

Dine beskrivelser av Tesla som "Best" i det meste er vel din subjektive opplevelse, og sier ikke så veldig mye - utover at du er fornøyd med din bil. Og det er jo hyggelig. Er selv el-bilist på 4dje året, og for oss fungerer el-bil helt glimrende. Har pt en fossil bil også, men den fases ut når det kommer en 400km 4x4 av noe slag. Kjører Tesla fra tid til annen, og det er moro det, men jeg "tør" ikke å kjøpe en. Mest av økonomiske årsaker, men også svært dårlig erfaring med rep./ og service.

 

Også er det litt rart at Teslaeier (noen..) har en opplevelse av at noen av verdens største bilprodusenter ikke er i stand til å benytte seg av det siste innen teknolog, og at de har blitt "paralysert" av en nykommer i bransjen? Et fenomen som ofte oppstår i et diskusjonsforum som har blitt et ekko-kammer. 

 

Som verden ellers, så er heller ikke bilbransjen sort og hvit. Det er mange nyanser, og ingen dekker alle.

 

En stor bilprodusent som selger godt med fosilbiler, vil ikke nødvendigvis flagge en el-bilsatsning, som de ikke kunne lansere relativt raskt etter introduksjonen. Grunnet risiko for at en brems i fosilbil salget. Det kan derfor tenkes at vi som forbrukere vil oppleve en kortere vei fra "lekasjer" / prototype til et ferdig produkt.

 

De 2 - 3 neste årene blir spennende, selv for et petrolhead!

Endret av Loke
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Apropos feil - som i din bok heter bla-bla-bla. Begynner med det enkleste; e-Tron har hengerfeste! Ditt behov for innvendig plass er irrelevant. Andre har jo ikke nødvendigvis det behovet.

Model X trekker 2250 kg, e-tron trekker 1800 kg. Model X har også bedre ytelser, bedre rekkevidde, mulighet for 7 seter, autopilot, osv. To store fordeler som allerede er nevnt er plass og superladernettverket.

 

Som eier av X100D ser e-tron ut til å bli en helt kurrant bil. Og jeg tror Audi kommer til å selge ca alle de planlegger å produsere. Men samtidig forventer jeg ikke at Audi kommer til å påvirke salget av Model X i det hele tatt, globalt. I mitt syn er det ingen spesielt sterke argumenter for å kjøpe e-tron i stedet for Model X. Men så klart, det finnes alltid grunner. Merkelojalitet tror jeg man kan rangere ganske høyt, og så har e-tron mulighet for noen flere funksjoner (Matrix LED, kamera-speil, takboks, mm). Og så har du serviceapparat som trolig vil være bedre.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tesla bør ikke "ta det med knusende ro", snarere tvert om. Audi slipper straks sin e-Tron. Etter å ha sett bilen tenker jeg; Hvem i all verden kjøper en modell X når man kan få en e-Tron til samme pris? Hva har en modell X som e-Tron ikke har (vær så snill, ikke si "dørene"). Mercedes og BMW er like rundt neste sving med fullblods el-biler i samme segment. Alt fra etablerte bilprodusenter som kan, og har, alt som Tesla ikke har og ikke kan!

 

Volkswagen AG slipper tidlig i 2020 sin modell ID NEO, bygget på en helt ny plattform. Sener samme år kommer ID Crozz (som den foreløpig heter). Så kommer Skoda, og så kommer selvfølgelig Audi med flere el-modeller. Det samme gjør helt sikkert de fleste andre bilprodusenter også. Igjen undres jeg; Hvorfor kjøpe Tesla? Tesla kunne levere noe som ingen andre kunne levere - derfor har de solgt mye bil (i Norge..). Straks er de ikke alene lenger. Når Tesla lanserte seg selv, gjorde de seg eksklusive. Skulle ikke, og ville ikke, samarbeide med noen. Ville ikke ta innbytte, ikke restverdi, egne opprettere, solgte ikke deler til noen osv. Straks svinger den døra den andre veien - i første omgang er det Tesla eieren som får den fjeset. Prøv å bytte inne en S eller X i f.eks som en e.Tron….. Antatt vil de andre etablere bilprodusentene heller ikke ta en Tesla i innbytte. Hvorfor skal de det? Samtlige leverandører har PT større etterspørsel en de klarer og levere. Risikoen med en brukt Tesla er større en verdien av å selge en ny bil, nettopp fordi Tesla ikke ville, og ikke vill, samarbeide på tvers i bilbransjen.

 

Teslas Supercharger nettverk er unektelig et pre for Tesla. Blant medlemmene i "Tesla menigheten" snakkes det lite om Ionity. Ladenettverket som "et par" Tyske bilprodusenter har gått sammen om. 400 lynladere plassert i Europa (ink. Norge) i løpet av 2020. Ikke et eget sært ladenettverk for ett merke. En ladestandard som passer mange, og som f.eks gir 10 - 12 min ladetid på en ID Neo med 400km rekkevidde. Med dette på plass kan ordet "Rekkeviddeangst" slettes fra ordboken. 

 

Tyske bilprodusenter har forstått at pris er avgjørende for at folk skal velge seg el-bil. Den dyreste Golfen ut på gaten i Tyskland i dag er Golf R. Den nest dyreste er e-Golf. Derfor selges det fint lite e-Golfer i Tyskland pr. i dag. Volkswagen AG skal selge e-biler til samme innstegspris som dagens fossilmodeller. Volkswagen (med flere) har økonomisk ryggrad til å kryssubsidiere e-modellene sine fra salget av fossilmodeller for å tilpasse seg et prisnivå som gjør at kunden velger el-bil. Det er nøyaktig det som er gjort i Norge, bare at her har staten tatt regningen. Hvem skal ta regningen for at Tesla må tilpasse seg et europeisk marked? Vi må ikke glemme at det vi nordmenn betaler for en el-bil i dag er det bilen koster (ingen avgifter), og frem til produksjonskostnaden for el-biler faller til et nivå hvor produksjonen bærer seg selv, må "noen" betale. 

 

Vi må heller ikke glemme at det i Norge selges ca. like mange biler pr. år som i stor-Hamburg. I det store bildet er Norge et ubetydelig bil marked. For de som har kunnet levere el-biler derimot, har vi vært en betydelig aktør. Men, salgsvolumet av el-biler i Norge blir aldri så stort at produksjonen blir lønnsom. Volumene må opp, og når andre markeder begynner å ta ut volum - som vil være betydelig større en det Norske - er det ikke gitt at Norske kunder blir prioritert. Vi er allerede etablererte el-bilister, og vi er både vant og villige til å vente ;-)

 

Modell 3 blir sikkert en fin bil, men den kommer for sent. Den får mange konkurrenter, og Premium-segmentet i den klassen er knøtte lite. Og, det er ikke gitt at kombinasjonen av mellomstor dyr el-bil er det som selger. Mellomstor bil med lang rekkevidde fra en etablert aktør - det selger!

 

Tesla kan fort går fra bilen "alle" vil ha, til bilen "ingen" vil ha. Billigste S på Finn.no er priset til 359 000,-. 2013 modell med 114Tkm på telleren. Garantien har vel gått ut, eller nærmer seg slutt. Bilen er pr.def godt brukt (høy km), servicetilbudet er ustabilt, deletilgangen likeså - og det er dyrt! Billigste brukte X (60) er priset til 680`. Altså det samme som nevnte e-Tron, som er ny.

 

Hvem kjøper disse bilene...?

 

Jeg vet om en ting Tesla X har som ikke e-tron har: dørene! :-) Men det er derfor jeg heller venter på en e-Tron, vil ha mulighet til skistativ... Litt mer seriøst: Plass. X er en større bil enn E-tron, for noen er det viktig, enten de bruker plassen til to ekstra personer eller mer bagasje. Dersom Tesla X hadde hatt vanlige dører hadde jeg sannsynligvis kjøpt en for flere år siden.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Model X trekker 2250 kg, e-tron trekker 1800 kg. Model X har også bedre ytelser, bedre rekkevidde, mulighet for 7 seter, autopilot, osv. To store fordeler som allerede er nevnt er plass og superladernettverket.

 

Som eier av X100D ser e-tron ut til å bli en helt kurrant bil. Og jeg tror Audi kommer til å selge ca alle de planlegger å produsere. Men samtidig forventer jeg ikke at Audi kommer til å påvirke salget av Model X i det hele tatt, globalt. I mitt syn er det ingen spesielt sterke argumenter for å kjøpe e-tron i stedet for Model X. Men så klart, det finnes alltid grunner. Merkelojalitet tror jeg man kan rangere ganske høyt, og så har e-tron mulighet for noen flere funksjoner (Matrix LED, kamera-speil, takboks, mm). Og så har du serviceapparat som trolig vil være bedre.

 

Si ikke det, Møller er ikke akkurat *godt kjent* for god kundetilfredshet de heller 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...