Gå til innhold

Dells nye 49-tommer er som to QHD-skjermer i ett


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har tre 2560x1440 skjermer, og i det store og hele er formatet meningsløst da så og si alle spill der man får satt denne oppløsningen ser het ræva ut. Jo lenger ut til sidene, jo mer strekkes og forvrenges bildet. Jeg har nå droppet hele prosjektet og spille ær på kun en skjerm.

 

2560x1440 = 16:9

16 x 3 = 48.

Så det du har er 48:9

 

Skjermen her er 32:9, mens de fleste vide skjermer er 21:9

 

Du slipper også rammer som går ned midt i bildet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Z9Cy2AAy

Det blir vel rundt 1 million piksler færre enn 4K oppløsning, så det blir litt lettere å drive for et skjermkort i spill vil jeg anta. Sett at spillet støtter oppløsningen godt da.

Lenke til kommentar

Med dette formatet synes jeg det er merkelig at den er retta mot kontorbruk. Ikke nok med at den er 32:9, der den egentlig burde vært 32:10, men den er også forholdvis flat. Man kan leve med lite krumming på en 21:9, men med 32:9 tilsvarende to skjermer er man jo helt avhengig av å vinkle de mer mot hverandre.

Lenke til kommentar

2560x1440 = 16:9

16 x 3 = 48.

Så det du har er 48:9

 

Skjermen her er 32:9, mens de fleste vide skjermer er 21:9

 

Du slipper også rammer som går ned midt i bildet.

Det er forsåvidt riktig, men jeg synes de fleste spillene skalerer dårlig når man går ut over 16:9. Det er naturligvis værre jo lengre man går, men 32:9 og til og med 21:9 har også de samme problemene i noe lavere grad.

 

Det burde være mulig at kamera viser samme format på bildet på høyre og venstre skjerm som om jeg hadde vridd midtre skjerm til denne posisjonen. Hadde jeg skjermer hele veien rundt meg burde jeg se 360 grader rundt meg. Men dette fungerer ikke i det hele tatt.

 

Man får naturligvis ikke rammer i bildet med denne skjermen, men rammene er et billig kompromiss for å få 165Hz G-Sync IPS panel i dette formatet, men, dog mye godt bortkastet og uutnyttet potensiale.

Lenke til kommentar

Idiotisk skjermkonsept, man trenger mer plass i høyden, og bredden på skjermen er for bred til at man kun kan navigere med kun øynene. Når man må begynne å bevege på nakken så blir det effektive skjermarealet mindre for min del da det går så seint å bevege nakken i forhold til øynene. Gikk for ikke lenge siden over fra et to-skerms oppsett til en enkelt 4K 32 tommers skjerm, er veldig fornøyd med det, er veldig nær optimal skjermløsning.

Lenke til kommentar

Har tre 2560x1440 skjermer, og i det store og hele er formatet meningsløst da så og si alle spill der man får satt denne oppløsningen ser het ræva ut. Jo lenger ut til sidene, jo mer strekkes og forvrenges bildet. Jeg har nå droppet hele prosjektet og spille ær på kun en skjerm.

 

Eg har tre 1920x1200-skjermer, og det er akkurat passe til både spel og alt anna.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Idiotisk skjermkonsept, man trenger mer plass i høyden, og bredden på skjermen er for bred til at man kun kan navigere med kun øynene. Når man må begynne å bevege på nakken så blir det effektive skjermarealet mindre for min del da det går så seint å bevege nakken i forhold til øynene. Gikk for ikke lenge siden over fra et to-skerms oppsett til en enkelt 4K 32 tommers skjerm, er veldig fornøyd med det, er veldig nær optimal skjermløsning.

 

Til spill, helt enig. Til kontor og tilsvarende derimot kunne jeg gjerne tatt en 3. skjerm. Skulle jeg satt opp flere skjermer hjemme hadde jeg nok gått for en løsning med én skjerm for spill og én for foto/jobb.

Lenke til kommentar

Eg har tre 1920x1200-skjermer, og det er akkurat passe til både spel og alt anna.

 

Har enda til gode å finne et spill der det fungerer bra, foruten Open Transport Tycoon.

 

Slik ser det eksempelvis ut i Mechwarrior Online

 

Høy FOV

https://1drv.ms/v/s!ArrxS4Y9xWDRku5uRXDRzewAuBcn1w

 

Lav FOV

https://1drv.ms/v/s!ArrxS4Y9xWDRku5w2oHZw9_CRdEY3A

 

Se hvordan bildet strekkes mot sidene, vises spesielt godt på brua. Den er langt unna på midtre skjerm, og så veldig nær på skjermene på siden. Når man da beveger seg fremover og går forbi objekter som forsvinner ut til siden, får man en effekt som gjør at objektene akselererer ut på sidene samtidig som de vokser. Blir bilsyk av mindre, eller mech syk i dette tilfellet.

Lenke til kommentar

Har enda til gode å finne et spill der det fungerer bra, foruten Open Transport Tycoon.

 

Slik ser det eksempelvis ut i Mechwarrior Online

 

Høy FOV

https://1drv.ms/v/s!ArrxS4Y9xWDRku5uRXDRzewAuBcn1w

 

Lav FOV

https://1drv.ms/v/s!ArrxS4Y9xWDRku5w2oHZw9_CRdEY3A

 

Se hvordan bildet strekkes mot sidene, vises spesielt godt på brua. Den er langt unna på midtre skjerm, og så veldig nær på skjermene på siden. Når man da beveger seg fremover og går forbi objekter som forsvinner ut til siden, får man en effekt som gjør at objektene akselererer ut på sidene samtidig som de vokser. Blir bilsyk av mindre, eller mech syk i dette tilfellet.

 

 

Merkelig. Jeg har en 38" ultrawide. 3840x1600 og har til nå ikke sett noen spill med problemer. Nå bruker jeg den riktignok mest til arbeid, men kan det være skjermkortet driver 3 skjermer kontra èn stor på forskjellig vis?

Lenke til kommentar

Merkelig. Jeg har en 38" ultrawide. 3840x1600 og har til nå ikke sett noen spill med problemer. Nå bruker jeg den riktignok mest til arbeid, men kan det være skjermkortet driver 3 skjermer kontra èn stor på forskjellig vis?

Nå skal det legges til at min oppløsning er 7680x1440, og jeg har ikke prøvd hundrevis av spill heller, bare de jeg selv spiller. Men skjønner ikke at dette skal være så problematisk. Mulig jeg bør gjøre litt mer inngående testing i flere spill. Hva har du prøvd?

 

Maskinen presenterer Det hele som en stor skjerm for spillet.

Lenke til kommentar

Nå skal det legges til at min oppløsning er 7680x1440, og jeg har ikke prøvd hundrevis av spill heller, bare de jeg selv spiller. Men skjønner ikke at dette skal være så problematisk. Mulig jeg bør gjøre litt mer inngående testing i flere spill. Hva har du prøvd?

 

Maskinen presenterer Det hele som en stor skjerm for spillet.

 

Ah, ja, det blir jo noe anderledes aspect ratio med en slik oppløsning. Jeg antok igrunn bare at det var rundt 21:9 e.l., men dette er jo 48:9 i mangel på bedre tall :)

Du har nok ikke så mye valg. Enten så kjører du en normal FOV (rundt 50-90), men da cropper du bort mye topp og bunn av bildet, ellers så må du kjøre mere ekstreme FOVs for å få dekket det du skal se fremover, men da med fordreining på sidene. 

 

Jeg jobber som 3D-artist og testet akkurat FOVs og kamera i 3D-softwaren og fikk samme resultat som dine to videoer når aspect ratio ble så ekstrem. Kjedelig, men er nok ikke noen "quickfix" å oppdrive. Om noe måtte det evt. være noe driverhack som kan gjøre perspective tilt av noe slag.

Endret av Trono
Lenke til kommentar

Ah, ja, det blir jo noe anderledes aspect ratio med en slik oppløsning. Jeg antok igrunn bare at det var rundt 21:9 e.l., men dette er jo 48:9 i mangel på bedre tall :)

Du har nok ikke så mye valg. Enten så kjører du en normal FOV (rundt 50-90), men da cropper du bort mye topp og bunn av bildet, ellers så må du kjøre mere ekstreme FOVs for å få dekket det du skal se fremover, men da med fordreining på sidene. 

 

Jeg jobber som 3D-artist og testet akkurat FOVs og kamera i 3D-softwaren og fikk samme resultat som dine to videoer når aspect ratio ble så ekstrem. Kjedelig, men er nok ikke noen "quickfix" å oppdrive. Om noe måtte det evt. være noe driverhack som kan gjøre perspective tilt av noe slag.

Gjorde litt research, og kom over denne...

https://www.anandtech.com/show/10325/the-nvidia-geforce-gtx-1080-and-1070-founders-edition-review/11

 

Men, der virker ikke å ha stort fokus blant urviklere...

Lenke til kommentar

De skjermene her kan fort bli populære. Det er en del software som er rettet mot industribruk der lisensen må betales per skjerm, vi har feks 6 skjermer med samme software på jobben i samme rom der vi betaler 40000 kr per år per skjerm.

 

Men slike skjermer som dette kunne vi ha spart oss for 120000 kr per år ved å ha 1 skjerm i stedet for 2. :)

 

Og det er bare i et enkelt rom, samme software brukes mange andre steder i bedriften og vanligvis har man to skjermer tilgjengelig per person.

Lenke til kommentar

De skjermene her kan fort bli populære. Det er en del software som er rettet mot industribruk der lisensen må betales per skjerm, vi har feks 6 skjermer med samme software på jobben i samme rom der vi betaler 40000 kr per år per skjerm.

 

Men slike skjermer som dette kunne vi ha spart oss for 120000 kr per år ved å ha 1 skjerm i stedet for 2. :)

 

Og det er bare i et enkelt rom, samme software brukes mange andre steder i bedriften og vanligvis har man to skjermer tilgjengelig per person.

Men, hva om man bruker Nvidia surrond eller AMD Eyefinity. Da vil softwaren oppfatte kun en enkelt skjerm uavhengig av faktiske skjermflater.  :hmm:  :xmas:

Lenke til kommentar

Men, hva om man bruker Nvidia surrond eller AMD Eyefinity. Da vil softwaren oppfatte kun en enkelt skjerm uavhengig av faktiske skjermflater.  :hmm:  :xmas:

 

Større selskaper har lisensrevisjoner i brukeravtalene, det hadde ikke vert noe problem å dra skjermen ut men det er rett og slett ikke lov.

 

Man har derimot lov til å kjøpe større skjermer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...