Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Gjelder den nye åndsverksloven idrett?


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I den nye åndsverkloven står følgende:

 

Med åndsverk forstås i denne loven litterære eller kunstneriske verk av enhver art, som er uttrykk for original og individuell skapende åndsinnsats, slik som

a) tekster av alle slag, blant annet av skjønnlitterær og faglitterær art b) muntlige foredrag c) sceneverk, både dramatiske, musikkdramatiske og koreografiske verk, pantomimer og hørespill d) musikkverk, med eller uten tekst e) filmverk f) fotografiske verk g) malerier, tegninger, grafikk og lignende billedkunst h) skulptur av alle slag i) bygningskunst, både tegninger og modeller, og selve byggverket j) billedvev og gjenstander av kunsthåndverk og kunstindustri, både forbildet og selve verket k) kart, samt tegninger og grafiske og plastiske avbildninger av vitenskapelig eller teknisk art l) datamaskinprogrammer​1 m) oversettelser og andre bearbeidelser av verk som er nevnt foran.

 

 

Jeg kan ikke se at sportssendinger lar seg definere som noe av dette. Det må i så fall være "filmverk" eller "fotografiske verk", men jeg vil tro at siden loven er helt ny, og burde omfatte senere tids piratproblematikk, ville den vært mer eksplisitt om sportssendinger hvis de var målet. Ikke dermed sagt at det er lov å streame.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Idrettsarrangement i seg sjølv er ikkje eit åndsverk, men TV-produksjonen vil kunne falle inn under definisjonen av filkmverk.

 

Det betyr at det vil ikkje nødvendigvis være brudd på åndsverklova å sjå ein stream frå eit bestemt kamera (som ein tilskuer som filmer heile kampen som live stream).

Men ei TV-overføring med fleire kameravinklar, repriser, datagrafikk og kommentator vil nok reknast som eit åndsverk som du då ikkje har lov til å streame frå andre enn opphavspersonen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bootlegging av idrettsarrangementer er sannsynligvis lovlig, men det er vel for særdeles spesielt interesserte. Produsenten av en filmsending har enerett til tilgjengeliggjøring etter åndsverksloven § 20. Men jeg ser ikke noe forbud tilsvarende strømmeforbudet i § 3, og sistnevnte ble vel innført nettopp fordi strømming ikke ble ansett som eksemplarfremstilling eller tilgjengeliggjøring. Det kan derfor umiddelbart virke som at live-sendinger er lovlig å streame, forutsatt at de ikke har verkshøyde.

 

Edit: Med forbehold for strl. § 203 som krikkert nevner, innholdet i den kjenner jeg ikke.

Endret av Herr Brun
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...