Gå til innhold

Stadig fler digitale abonnementer - Hvordan håndterer dere betalingsmurer?


Mixy

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Ønsker å starte en diskusjon rundt betalingsmurer på diverse nettsider, kombinert med prisen man betaler for andre digitale tjenester som Spotify/netflix mm. Jeg ser at stadig mer av innholdet jeg ønsker å se/lese forsvinner bak betalingsmurer, og dette på tross av at jeg betaler for en rekke tjenester. I sum betaler jeg rundt 2000 for digitale tjenester (inkl. bredbånd og TV-pakke) i måneden, og syns det bør være nok.

 

Problemet er slik jeg ser det at hver tilbyder skal ha sin egen løsning, og det er få "samlepakker" der man kan få flere tjenester for én pris. Der de tidligere belaget seg på annonseinntekter fra mange kunder har det nå blitt en kombinasjon mellom noe annonseinntekter og abonnementer fra få kunder. Full forståelse for at produsentene må tjene penger og at annonseinntekter ikke var nok, men 70-200kr/mnd for digital tilgang per avis virker i mine øyne stivt og vil gjøre at jeg kun kan velge noen få tilbydere.

 

Hvor mye betaler dere for digitale tjenester i måneden? Hva tenker dere om prisnivået og at det er så oppstykket mellom leverandørene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres urealistisk ut at man skal få tilgang til flere "tjenester" i en samlepakke. Alle aviser og magasiner osv har egne motiver og er egoistiske. En slags delingsmodell ville gitt dem mindre inntekt og uavhengighet.

 

Selv er jeg ikke interessert i å betale for medier som holder lav kvalitet. Jeg er faktisk ikke engang villig til å sponse slike medier med reklameinntekter heller. Totalt sett om situasjonen var noenlunde annerledes ville jeg ha vært villige til å la noen medier reklamere til meg (ikke personalisert reklame), men så lenge reklamen er så stygg og spammete som den er idag og så mye resurser som den tar er jeg generelt uvillig til å motta reklame på nettet.

 

Hadde jeg funnet en nettavise som holder høy standard ville jeg ha vært villig til å betale for en slik. Ikke like mye som et magasinabonnement/avisabonnement i papirutgave, men kanskje halvparten. Nettformat er på mange måter per idag mindre praktisk og atteraktivt for rikt innehold enn det som er tilfellet i f.eks trykkede magasin, noe som vanskeliggjør rikt innnehold eller lange artikler eller slike ting. Med mindre man løser dette, er ikke jeg personlig villig til å betale i nærheten så mye for nettinnehold som f.eks et papirmagasin, ei heller for aviser. Dette gjelder også for spesialinteresser, med mindre nettsiden holder meget høy standard, noe som per idag egentlig er umulig.

 

Teknisk ukeblad f.eks koster ca 1700kr per år på nett, med tilbud akkurat nå for 900kr. Hadde jeg vært særs interessert i inneholdet TU leverer på nett, virker det som en rimelig pris og en rimelig modell.

Teknisk ukeblad papir kommer 11 ganger per år med en pris på 990kr per år.

 

I et slikt tilfelle virker det rimelig å betale mer for daglig oppdatert innehold på nettet, enn månedlig papirutgave. Hadde det vært ukentlig papirutgave, ville den teoretisk ha kostet 3900 per år, noe som ville ha rettferdiggjort en nettpris på 1700kr per år.

 

Totalt sett er jo alt avhengig av inntekt og slike ting, men for min del gir det langt mer mening å betale årlig pris, enn månedlig. Snakker man om diverse abonnementer til et par tusen hver, så er det en grei pris totalt sett. La oss si man har 5 nettabonnement til totalt 10.000 kr, så er ikke dette noe som vil ødelegge et årlig budsjett.

 

Hvordan håndterer jeg betalingsmurer? Jeg blåser i dem. Som sagt er jeg stort sett ikke interessert i inneholdet som leveres uansett. Hadde VG eller DB f.eks gått over til kun betalingsmodell på nett hadde jeg sluttet å lese VG og DB på nett. De er knapt verdt å lese når de er gratis, så de er iallefall ikke verdt å betale for.

Lenke til kommentar

Jeg synes det er irriterende med alle lokalavisene som skjuler hele artikkelen bak en betalingsmur.

 

Tidligere var internett egnet til å lese nyheter fra hele landet. Om jeg er interessert i mer detaljer om en sak i et annet fylke, så kan jeg sjekke lokalavisene deres.

 

Nå er alle lokalavisene bak en betalingsmur. Å kjøpe abonnement for alle landets lokalavisen hvor jeg bare er interessert i å sjekke én opplysning er selvsagt uaktuellt.

 

Jeg holder allerede mitt distrikts lokalavis, og synes godt at alle avisene kunne gått sammen om en slags Spotify for aviser. Så kan de fordele inntektene utifra hvem som har flest lesere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg synes det er irriterende med alle lokalavisene som skjuler hele artikkelen bak en betalingsmur.

 

Tidligere var internett egnet til å lese nyheter fra hele landet. Om jeg er interessert i mer detaljer om en sak i et annet fylke, så kan jeg sjekke lokalavisene deres.

 

Nå er alle lokalavisene bak en betalingsmur. Å kjøpe abonnement for alle landets lokalavisen hvor jeg bare er interessert i å sjekke én opplysning er selvsagt uaktuellt.

 

Jeg holder allerede mitt distrikts lokalavis, og synes godt at alle avisene kunne gått sammen om en slags Spotify for aviser. Så kan de fordele inntektene utifra hvem som har flest lesere.

Det har vi allerede betalt for via kringkastingsavgiften.  Synd nrk fortsatt ikke har skjønt dette og latt seg politisere/prostituere.

Vi trenger definitivt en uavhengig nyhet/informasjons-kilde som forsøker og opplyse, ikke mørklegge.

Lenke til kommentar

Når man ikke engang slipper reklamen ved å betale, så er det uaktuelt. Men mest av alt er verdien av nyhetene ikke verd fem flate øre. Det hører med til sjeldenhetene at jeg leser en artikkel og ikke sitter igjen med en følelse av å ha kastet bort tid. Journalistene produserer for det meste søppel, og har frekkhet til å ta seg betalt for det.

Lenke til kommentar

Per nå er det ingen nyhetspublikasjoner som jeg anser som verdige å betale for blant de norske. Aftenposten som er den jeg anser som best sammen med NRK tar 199 per måned som jeg anser som ublu priser.

 

Til sammenligning koster New York TImes 10 usd /måned; Washington Post 60/90 USD per år og The Economist for 1799 per år. Alle disse tre har jeg sett tilgjengelig med en større rabatt hvis en leter litt. NYT og Washington Post dekker nok nyhetsbehovet for mange med unntak av Norske forhold og her dekker NRK det greit nok. Legg til f.eks BBC så får en flere synspunkt på samme materiale.

 

Med en <=100 nok/måned pris kunne jeg nok tenkt meg Aftenposten etter hvert siden de plasserer mer og mer bak paywallen. Når det gjelder DB+/VG+ så er det enda ikke en eneste artikkel jeg virkelig ønsker å lese. Da forsvinner poenget med hele greia.

 

Når det gjelder musikk så synes jeg tidal/spotify er rimelig greit priset. Når det gjelder netflix m.m. så er det ikke prisene som jeg anser som problemet. Jeg synes heller at alle disse tjenestene kunne vært lagt opp slik at jeg kan benytte en "hovedside" som samler innhold fra alle tjenester jeg abonnerer på og fremstiller dette på en fornuftig måte.

Lenke til kommentar

Hei,

 

Ønsker å starte en diskusjon rundt betalingsmurer på diverse nettsider, kombinert med prisen man betaler for andre digitale tjenester som Spotify/netflix mm. Jeg ser at stadig mer av innholdet jeg ønsker å se/lese forsvinner bak betalingsmurer, og dette på tross av at jeg betaler for en rekke tjenester. I sum betaler jeg rundt 2000 for digitale tjenester (inkl. bredbånd og TV-pakke) i måneden, og syns det bør være nok.

 

Problemet er slik jeg ser det at hver tilbyder skal ha sin egen løsning, og det er få "samlepakker" der man kan få flere tjenester for én pris. Der de tidligere belaget seg på annonseinntekter fra mange kunder har det nå blitt en kombinasjon mellom noe annonseinntekter og abonnementer fra få kunder. Full forståelse for at produsentene må tjene penger og at annonseinntekter ikke var nok, men 70-200kr/mnd for digital tilgang per avis virker i mine øyne stivt og vil gjøre at jeg kun kan velge noen få tilbydere.

 

Hvor mye betaler dere for digitale tjenester i måneden? Hva tenker dere om prisnivået og at det er så oppstykket mellom leverandørene?

 

Har ingen digitale abonnementer utover internett. Bruker alternative kanaler som ikke åpenbart sprer propaganda og vranglære og dessuten har kommentarfelt som slipper igjennom meninger, også sterke slike.  Resett, Document, Steigan er blant disse og mange bloggere skriver godt.

 

Betalingsmurer håndteres med et klikk - kryss-vekk, og takk for titten.

De fortjener ikke mer.

Endret av clink
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...