Gå til innhold

TEST: Samsung HMD Odyssey


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Spørsmålet er om forbedringene opp til Vive Pro er verdt økningen i pris? Kjører man Golf og får prøve en Lamborghini er det åpenbare forskjeller. Like fullt kjøper de fleste Golf. Bør man spare litt mer og gå for det dyreste, eller bare spare pengene?

Vive 2.0 har en del fordeler, det kan ha flere sensorer enn 1.0, slik at du kan dekke et område på hele 20kvm. Det vil også komme en trådløs adapter til dette headesettet, det har også klart bedre tracking. Fordelen/ulempen med vive er fresnel linsene (det har linser som har sirkulære innskjæringer for å ikke lage "tønne bilde" for de som har litt spesiell  øyeform (ja, det er mange med rare øye epler  og for bedre kompatibilitet for de som bruker briller) - Ulempen ved fresnel er "godrays", lyset blir brutt litt annerledes, gjør det litt mer slitsomt å se (blir "glare") og innsnevrer området hvor du ser alt crisp. Disse kan du bytte ut med Gear VR linser, men det koster litt og vil også snevre inn FOV til 100 istedenfor 110 grunnet at Gear VR linsa er litt mindre

Endret av Eldrach
Lenke til kommentar

Jeg har selv Lenovo explorer.

Dette kjører også Windows mixed reality.

 

Forskjellen er prisen.

Jeg kjøpte mitt i USA for ca. 2200 kroner.

Elkjøp har hatt dette på tilbud ned i samme prisklasse.

 

Og jeg kan si meg veldig fornøyd med det til den prisen.

Klart vive pro og Odyssey er bedre. Men det er i mine øyne ikke verdt mange ganger prisen på Explorer.

 

Og Lenovo explorer går fint å bruke i mange timer. Det har jeg forsåvidt gjort noen ganger. Det fungerer knirkefritt og uten ubehag.

 

Jeg angrer ikke et sekund på det kjøpet.

Lenke til kommentar

Jeg har selv Lenovo explorer.

Dette kjører også Windows mixed reality.

 

Forskjellen er prisen.

Jeg kjøpte mitt i USA for ca. 2200 kroner.

Elkjøp har hatt dette på tilbud ned i samme prisklasse.

 

Og jeg kan si meg veldig fornøyd med det til den prisen.

Klart vive pro og Odyssey er bedre. Men det er i mine øyne ikke verdt mange ganger prisen på Explorer.

 

Og Lenovo explorer går fint å bruke i mange timer. Det har jeg forsåvidt gjort noen ganger. Det fungerer knirkefritt og uten ubehag.

 

Jeg angrer ikke et sekund på det kjøpet.

HP sin versjon av headsettet, "HP Windows Mixed Reality Heaset", med eksakt samme specs, bare annen utforming, var på salg på Elkjøp for 2000 kr nå for ca 2 uker siden.

Endret av Sondre K
Lenke til kommentar

 

Jeg har selv Lenovo explorer.

Dette kjører også Windows mixed reality.

 

Forskjellen er prisen.

Jeg kjøpte mitt i USA for ca. 2200 kroner.

Elkjøp har hatt dette på tilbud ned i samme prisklasse.

 

Og jeg kan si meg veldig fornøyd med det til den prisen.

Klart vive pro og Odyssey er bedre. Men det er i mine øyne ikke verdt mange ganger prisen på Explorer.

 

Og Lenovo explorer går fint å bruke i mange timer. Det har jeg forsåvidt gjort noen ganger. Det fungerer knirkefritt og uten ubehag.

 

Jeg angrer ikke et sekund på det kjøpet.

HP sin versjon av headsettet, "HP Windows Mixed Reality Heaset", med eksakt samme specs, bare annen utforming, var på salg på Elkjøp for 2000 kr nå for ca 2 uker siden.

Og da burde folk som er interessert i vr handlet. ?

Lenke til kommentar

Bruker en Samsung Gear VR (2017) og en S8 la med Riftcat. Det fungerer utmerket for enn så lenge.

Minuset er romskalering, men bruker windows mixed reality. Så her kan håndkontroller brukes (xbox kontroller).

Oppløsning, bilde og synsvinkel er faktisk ganske grei.

 

Prøvde den første Vive, så ønsker å oppleve en pro. Bare litt lite giret på å bruke 10K+ på Vive settet.

Lenke til kommentar

Sabla synd kun DigitalImpuls ser ut til å ha tatt de inn, prisen blir fort sabla høy. I utlandet ligger den på ~$400, DI selger den til 8999kr.

Ingen får ta de inn direkte i Norge, eller i Europa generelt så vidt jeg vet (det var ihvertfall slik ved lansering). DigitalImpuls har gråimportert fra USA.

Her er det de skrev da jeg kontaktet dem i det de tok dem inn: "En god kunde ville ha dette og jeg sikler litt selv ... Disse er kjøpt fra samsung usa til vanlig pris og derfor høyere pris når vi skal løpe reklamasjonsrisken."

Lenke til kommentar

Lavt betyg syns jeg, dette er det beste mixed realitet settet av dem alle. Har 2 sett i huset og gutta som bruker det syns det er helt topp med bare en USB og en hdmi for full funksjon.

 

At du kan bruke spill både for Oculus og HTC Vive er en stor fordel. Tracking bak ryggen er et ikke Problem for alle de spill som de har lastet ned.

 

For 8.000kr som en butikk skal ha for den er det et veldig dårlig kjøp. Men får du importert den før ca 3000kr som jeg fikk så er det et fenomenalt bra kjøp.

Lenke til kommentar

Spørsmålet er om forbedringene opp til Vive Pro er verdt økningen i pris? Kjører man Golf og får prøve en Lamborghini er det åpenbare forskjeller. Like fullt kjøper de fleste Golf. Bør man spare litt mer og gå for det dyreste, eller bare spare pengene?

 

Leste tilfeldigvis denne i dag, der Vive kommer bedre ut enn Vive Pro: https://www.digitaltrends.com/virtual-reality/htc-vive-vs-htc-vive-pro/

Lenke til kommentar

Bare så synd at ingen(*) bryr seg om VR.

 

(*Her regner jeg ikke med en ørliten minoritet med spesielt interesserte.)

 

Du er klar over at fleire kjøper VR enn EL-biler?

Kva om vi heller seie det slik at ingen bryr seg om EL-biler da di bare er for ein øriten minoritet spesiellt interesserte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...