Gå til innhold

[Løst] Forhandle opp lønn som systemutvikler


Anbefalte innlegg

Litt bakhistorie først:

Tidlig i fjor begynte jeg i ny jobb i en bedrift der jeg ble ansatt som systemutvikler. Denne bedriften opererer med en bonusordning, der bonusen blir regnet ut av bedriftens overskudd. Både under jobbintervju og i jobbtilbudet ble jeg forespeilet en bonus på rundt 35 000 kr basert på tidligere års overskudd. Nå som regnskapstallene for 2017 er tilgjengelige på Proff.no, har jeg regnet ut at bonusen for 2017 vil bli på ca. 17 000 kr, noe som er nesten 20 000 kr lavere enn forespeilet. Bonusen var selvfølgelig en del av grunnen til at jeg valgte akkurat denne jobben.

 

Så til saken: Dette "sjokket" fikk jeg til å undersøke litt rundt lønn osv. Jeg har hele tiden tenkt at min lønn på 460 000 kr i året var, om ikke bra, så i hvertfall helt grei (erfaring, alder og ansinitet tatt i betraktning). Det var helt til jeg begynte å undersøke hva de andre i bedriften tjener.

 

Kort fortalt tjener jeg nesten 110 000 mindre enn "nestemann" på lønnstigen, en person som jobber på support, og som kun er et par år eldre enn meg. Medianlønnen blant utviklerne er i underkant av 600 000 kr (ikke medregnet meg), og medianlønnen blant andre i bedriften med tilsvarende ansvars- og arbeidsmengde er på rundt 580 000 kr.

 

Så jeg føler meg egentlig litt lurt, og ikke minst at jeg blir utnyttet. Joda, det er min egen feil at jeg ikke har sjekket opp i hva som er en anstendig lønn, men at det skulle være så stor forskjell hadde jeg aldri forestilt meg.

Så jeg ønsker selvfølgelig å forhandle opp lønnen min. Og selvfølgelig tenker jeg da på en økning slik at jeg kommer opp på nivå med de andre i bedriften. Jeg har gjort en del research og funnet ut at "normal" lønn for meg bør ligge på mellom 520 000 og 550 000 kr. Jeg er 27 år, har universitets-utdannelse og ca. 3,5 års erfaring som systemutviker.

 

Spørsmålet er selvfølgelig hvordan jeg skal gå frem for å få mest mulig gjennomslag. Jeg vet allerede at jeg er godt likt, både blant "vanlige" ansatte og blant ledelsen. Har fått masse skryt av sjefen, og heller aldri fått noen negative tilbakemeldinger. Jeg har alltid stilt opp dersom det har vært nødvendig med overtid eller helgearbeid. Jeg fant også frem stillingsannonsen, og i den står det at bedriften tilbyr svært konkurransedyktig lønn og vilkår. Å ligge nesten 200 000 kr under bransjesnittet kan vel ikke klassifiseres som konkurransedyktig?

 

Noen tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor i landet er det du jobber? Geografi har jo også noe å si på lønn. F.eks så tjener mange som jobber midt i Oslo gryta bedre enn en utvikler i en mindre by. Selv om 460 000 høres lite ut for en som har 3,5 års erfaring.

 

Utenom det så har du jo nevnt ganske mange ting som fint kan tas opp i en forhandling. 

 

Mitt tips er å være saklig og rolig under evt forhandlinger. Nevn at du vet at du ligger under hva du burde ha i lønn.

 

Om du ikke får den og enda har lyst på mer lønn, så er jeg redd for at du må bytte jobb, er ikke uvanlig at man må bytte jobb i ny og ned for å få hva markedet er villig til å lønne deg.

Lenke til kommentar

Den eneste måten å få et stort lønnshopp i Norge er å bytte jobb. Lønnen du har nå er lønnen jeg hadde i 2012, ett år etter jeg var nyutdanna...

 

Markedet er fremdeles brennhet for systemutviklere. Firmaer lyser ut nye stillinger daglig på Finn, selv om sommeren.

 

Oppdater CVen din, snakk med nettverket ditt om de behøver folk, send ut søknader og vær klar til intervju når folk kommer tilbake fra ferie om et par ukers tid.

 

Jeg har hatt den følelsen før og det bare tærer på deg. Som arbeidstaker må du sikre dine egne interesser og sørge for at du etter beste evne mottar den kompensasjonen markedet er villig til å betale for din arbeidskraft og kompetanse. Sjefen din er interessert i å betale minst mulig, han er ikke kompisen din.

 

Ta grep om din økonomiske fremtid NÅ.

Lenke til kommentar

Takk for svar. Bor i Bergen. Er fullstendig klar over at jobb-bytte er en reell mulighet, men trives ellers veldig godt i jobben jeg har nå, så det blir i såfall en siste utvei når jeg har forsøkt alt annet.

 

Ellers lurer jeg på om jeg kan bruke dette som et argument. Jeg vet at vi allerede er underbemannet på utviklersiden, og at vi har forsøkt i lang tid å få tak i flere utviklere uten hell. Vi har utlyst stillinger i over et år nå. Det er rett og slett alt for få ledige utviklere. I tillegg vet jeg også at vi kommer til å utvide kraftig utover høsten og neste år, og trenger alle utviklere vi har. Så det vil passe svært dårlig for bedriften om jeg skulle slutte. Er dette noe jeg bør bruke som argument? Pr. nå ligger det ca 80 relevante ledige stillinger på Finn.no, bare i Bergen. Hvis ikke denne bedriften vil betale for meg, finnes det garantert en annen som vil.

Lenke til kommentar

Her er en hemmelighet til deg: det finnes mange flere trivelige jobber og bedrifter å jobbe i!

 

Har 7 års erfaring og har trives veldig godt i alle prosjekter hittils. Helt uten unntak. IT jobber innebærer stort sett å ha med andre høyt utdannede oppegående folk å gjøre.

Det finnes så klart dårlige plasser men ved bruk av nettverket kan man luke ut de.

 

Det er bare verdens dårligste argument for å ikke bytte jobb når man jobber med IT.

 

Jeg tror sjansen for at du får en 25% lønnsøkning i år er ganske lav men det går an å forsøke.

Lenke til kommentar

Takk for svar. Bor i Bergen. Er fullstendig klar over at jobb-bytte er en reell mulighet, men trives ellers veldig godt i jobben jeg har nå, så det blir i såfall en siste utvei når jeg har forsøkt alt annet.Ellers lurer jeg på om jeg kan bruke dette som et argument. Jeg vet at vi allerede er underbemannet på utviklersiden, og at vi har forsøkt i lang tid å få tak i flere utviklere uten hell. Vi har utlyst stillinger i over et år nå. Det er rett og slett alt for få ledige utviklere. I tillegg vet jeg også at vi kommer til å utvide kraftig utover høsten og neste år, og trenger alle utviklere vi har. Så det vil passe svært dårlig for bedriften om jeg skulle slutte. Er dette noe jeg bør bruke som argument? Pr. nå ligger det ca 80 relevante ledige stillinger på Finn.no, bare i Bergen. Hvis ikke denne bedriften vil betale for meg, finnes det garantert en annen som vil.

Dette er alltid eẗ argument, du kan, eller bør, forberede deg godt til et slikt møte. Ting du trenger å forberede deg på:

1. Hva slags lønsøning vil du ha, realistisk summer. 100 k kan være mye å be om i en jafs.

2. Hva slags lønn kan du forvente i en annen stilling i en annen jobb. Dette kan være tricky å finne ut av men noen anonser kan kansje gi en pekepinne eller du kan rett å slett ringe og spørre hvilket lønsnivå en stilling som er lyst ut ligger på. Du kan si at du er intresert i å bytte uten å faktisk bytte.

3. Legge en ressursplan for bedriften og hvorfor de trenger akkurat deg nå og i fremtiden. Hvorfor du er vært en høyere løn rett å slett eller hvorfor du er vært at du ikke forsvinner til noen som vill betale mere.

4. Bedrifter som ansetter deg er sjeldent din venn, de vill gjerne være det, men til syvende og sist er du ansat og bedriften har som mål å profitt maksimere for sine eiere (dette er noe anerledes i formålsbedrifter da). Aldri tenk på bedriften som din venn men din motpart, hvorav du gir tid og de gir penger tilbake. Deres oppgave er å betale minst mulig for din tid og din oppgave er å få mest mulig for din tid. At bedriften vil slite hvis du forsvinner bør derfor bety at din tid er mer vært.

5. Vær klar for å bytte jobb, selv om du vill bli. Ditt hovedkort er mangel på arbeidskraft i markede og at derfor du vill ha mer lønn for å ikke bytte arbeidsted. Hvis de ikke går med på dette så sitter du litt med sjegget i postkassa. Du trenger ikke å true direkte med å slutte, men nevne at slik markede er nå så tilbyr andre bedrifter en høyere lønn en det du har (hvis dette stemmer, jamfør punkt over) og at du har alerede blitt kontaktet av folk du kjenner i bransjen, men takket nei fordi du trives i bedriften og gjerne vil bli (Med andre ord, jeg har alternativer, men jeg har lyst til å bli).

6. Vær selvsikker på din verdi og ha instillingen om at du må bytte jobb for å få høyere lønn, det setter deg fri fra tanker om å bli og kan gjøre forhandlingene lettere for din del, selv om du har lyst og vil gjerne bli.

 

Jeg har brukt stegene over for å gå opp i lønn flere ganger i starten av min arbeidskariere til jeg byttet over til fagorganisert arbeid og gjennom regulerte lønnstiger

Lenke til kommentar

460 er omtrent hva man får som nyutdannet bachelor i Oslo, så vet ikke om det er riktig lønn med noen års erfaring.

 

Dette er faktisk feil. I følge NITO tjener nyutdannet bachelor i Oslo 445000 i privat sektor. Dette er fagforeningen selv sine statistikker. 

Endret av Permanent jobb
Lenke til kommentar

Det er da ikke faktisk feil. Jeg skrev omtrent, 15 000 fra eller til gjør ikke at det jeg skrev var feil. Jeg kjenner flere som fikk mer enn 460 000 i startlønn i fjor, selv fikk jeg nesten 490 000 for ca 2 år siden. Med 3 års erfaring i Oslo og om man faktisk er dyktig så kan man få opp mot 700 000 i dag, selv med bachelor(det er riktignok unntakene, de fleste ligger et sted mellom 520-650).

 

De fleste av de jeg kjenner som har gått ut i jobb som utviklere, altså ikke innen support eller drift, så har de fleste ligget mellom 430-470 de siste 2-3 årene.

Endret av xaco
Lenke til kommentar

Det er da ikke faktisk feil. Jeg skrev omtrent, 15 000 fra eller til gjør ikke at det jeg skrev var feil. Jeg kjenner flere som fikk mer enn 460 000 i startlønn i fjor, selv fikk jeg nesten 490 000 for ca 2 år siden. Med 3 års erfaring i Oslo og om man faktisk er dyktig så kan man få opp mot 700 000 i dag, selv med bachelor(det er riktignok unntakene, de fleste ligger et sted mellom 520-650).

 

De fleste av de jeg kjenner som har gått ut i jobb som utviklere, altså ikke innen support eller drift, så har de fleste ligget mellom 430-470 de siste 2-3 årene.

 

15 000 er mye penger, og det betyr faktisk at du skrev feil. 

Lenke til kommentar

Takk for mange svar :) Som nevnt har jeg tre og et halvt års erfaring. Hva som er startlønn for en nyutdannet er derfor helt uinteressant. Sammenlignet med lønnsnivået i bedriften ligger jeg lavt. Og uansett var dette aldri en tråd for å diskutere hvorvidt min lønn var bra eller ikke ute i den store verden, så jeg foreslår at vi legger den debatten død. Det jeg ønsker er tips og argumenter jeg kan bruke for å få en lønn som er mer lik mine sammenlignbare kollegaers lønn.

Lenke til kommentar

Takk for mange svar :) Som nevnt har jeg tre og et halvt års erfaring. Hva som er startlønn for en nyutdannet er derfor helt uinteressant. Sammenlignet med lønnsnivået i bedriften ligger jeg lavt. Og uansett var dette aldri en tråd for å diskutere hvorvidt min lønn var bra eller ikke ute i den store verden, så jeg foreslår at vi legger den debatten død. Det jeg ønsker er tips og argumenter jeg kan bruke for å få en lønn som er mer lik mine sammenlignbare kollegaers lønn.

Hvordan gikk det?

Lenke til kommentar

Med bachelorgrad og 3,5 års erfaring synes jeg ikke 460 000 er helt ille. Det tar tid å lære opp en systemutvikler, særlig en som ikke har mastergrad, og du er sannsynligvis mye mer verdt i dag enn da du startet i jobben takket være nettopp den jobben. Du kan godt bruke erfaring, sammen med resultatoppnåelse mv., som argument for høyere lønn – og det er godt mulig at du vil få det – men du er ikke veldig dårlig betalt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

La meg klarifisere: 3,5 års erfaring som yrkes-utvikler, 14 års erfaring som hobby-utvikler. I følge f.eks. Digi.no sin lønnskalkulator, der man spesifiserer blant annet alder, bosted, yrkes-erfaring og utdanning, får jeg en estimert normal-lønn på over 550 000 kr. Tilsvarende tall finner jeg hos blant annet SSB, Tekna, etc. Medianlønn for en utvikler uavhengig av erfaring og ansinitet er på 636 000 kr i hele norge. Høyere i store byer som Oslo, Bergen, Stavanger, etc.

 

Så selv om 460 000 kr er til å leve av, er det alt for lavt i forhold til markedet. For ikke å snakke om i forhold til lønnsforholdet ellers i bedriften. Hadde mine kollegaer tjent mindre, hadde jeg neppe reagert på denne måten.

Endret av snurredassen
Lenke til kommentar

Ellers lurer jeg på om jeg kan bruke dette som et argument. Jeg vet at vi allerede er underbemannet på utviklersiden, og at vi har forsøkt i lang tid å få tak i flere utviklere uten hell. Vi har utlyst stillinger i over et år nå. Det er rett og slett alt for få ledige utviklere.

Høres ut som om bedriften også prøver seg med lav lønn på nyansettelser, og derfor ikke får noen som biter på. Det er alltid tilgjengelige arbeidstakere, bare man vil betale hva det koster...

Men om det er et tegn på hva de synes lønnsnivået bør være, kan det være vanskelig å få den bumpen du er ute etter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...