Gå til innhold

TEST: Evapolar evaLIGHT EV-1000


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

Det betyr altså at du ikke selv kan velge hvor varm eller kjølig luft den dytter ut – her er du fullstendig prisgitt termodynamikkens lover enten du liker det eller ei.

 

..så da hvis man bruker 2 stk av disse i "serie" vil man da kunne få kjølt ned temperaturen ytterlige ?

Eks.: Luft inn -> luft ut -> luft inn -> luft ut = kaldere

 

hmmm..

Lenke til kommentar

 

Det betyr altså at du ikke selv kan velge hvor varm eller kjølig luft den dytter ut – her er du fullstendig prisgitt termodynamikkens lover enten du liker det eller ei.

..så da hvis man bruker 2 stk av disse i "serie" vil man da kunne få kjølt ned temperaturen ytterlige ?

Eks.: Luft inn -> luft ut -> luft inn -> luft ut = kaldere

 

hmmm..

Nei, en slik virker ved at luften inn må være "tørr". Luften som kommer ut blir "fuktig".

Maskin nr.2 i serie vil ikke virke ettersom den da mottar "fuktig" luft.

Men en vil kunne få raskere nedkjøling om en har to slike i parallell, men ikke kaldere temperatur.

Endret av keramikklampe
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Det betyr altså at du ikke selv kan velge hvor varm eller kjølig luft den dytter ut – her er du fullstendig prisgitt termodynamikkens lover enten du liker det eller ei.

..så da hvis man bruker 2 stk av disse i "serie" vil man da kunne få kjølt ned temperaturen ytterlige ?

Eks.: Luft inn -> luft ut -> luft inn -> luft ut = kaldere

 

hmmm..

Nei, en slik virker ved at luften inn må være "tørr". Luften som kommer ut blir "fuktig".

Maskin nr.2 i serie vil ikke virke ettersom den da mottar "fuktig" luft.

Men en vil kunne få raskere nedkjøling om en har to slike i parallell, men ikke kaldere temperatur.

Det kommer vel an på hvor effektiv den er?

Det kan fint hende at luften kan tilføres enda mer fuktighet ved å gå gjennom en ekstra runde.

Lenke til kommentar

Disse (samme "teknologi") selges på tv-shop til kr. 999 for 2 stk.

Men jeg er svært skeptisk til om dette fungerer. Er det forbehold om at man fyller den med iskaldt vann? Så hvis romtemp = 20 og vanntemp = 20, så skal det på magisk vis komme ut 11-13 grader luft ved normal luftfuktighet? For meg høres det veeeeldig usannsynlig ut ;-)

Lenke til kommentar

Hehe dette er jo bare latterlig til den prisen. Du får fullverdig flyttbar air condition til 2000 kr. Som kjøler ned rom opp til 18 kvm.

Om prisen var minst halvert så kan jeg se at produktet har livets rett, men når du får skikkelig air condition som faktisk senker temperaturen i rommet til samme pris så ville jeg aldri vurdert denne her.

 

Med de temperaturene vi har hatt i både mai og juni hvor både ut og innetemp støtt er på 30 grader eller mer så tror jeg ikke en slik liten dings hjelper noe særlig. Og man kan jo få seg en bordvifte eller gulvvifte til et par hundrelapper. De senker heller ikke temp men de kjøler jo huet om man har varmgang. 

Endret av bojangles
Lenke til kommentar

Disse (samme "teknologi") selges på tv-shop til kr. 999 for 2 stk.

Men jeg er svært skeptisk til om dette fungerer. Er det forbehold om at man fyller den med iskaldt vann? Så hvis romtemp = 20 og vanntemp = 20, så skal det på magisk vis komme ut 11-13 grader luft ved normal luftfuktighet? For meg høres det veeeeldig usannsynlig ut ;-)

Prinsippet bak såkalte swamp coolers er velkjent og på ingen måte magisk, men effekten er som det står i artikkelen veldig avhengig av luftfuktigheten. Det fungerer selv om vannet har romtemperatur, men man kan sikkert øke effektiviteten med å ha noen isbiter i vannet.

 

Prisen på denne enheten er jo forøvrig latterlig.

Endret av Deimos_Anomaly
Lenke til kommentar

Kan være verdt å merke seg at Norges Astma og Allergiforbund anbefaler at man unngår luft-fuktere.

"Fukt og muggsoppskader er et stort inneklimaproblem som kan forårsake alvorlige helseproblemer. Høy luftfuktighet vil kunne danne grobunn for vekst av mikrobiologiske organismer som sopp, midd og bakterier.

 
Dette vil så kunne gi helseplager fra slimhinner i nese, hals og lunger. Fukt og muggsoppskader kan gi økt forekomst av astma, flere og verre luftveisinfeksjoner og generelle plager som hodepine, unormalt tretthet og nedsatt arbeidsevne."
Lenke til kommentar

 

Kan være verdt å merke seg at Norges Astma og Allergiforbund anbefaler at man unngår luft-fuktere.

"Fukt og muggsoppskader er et stort inneklimaproblem som kan forårsake alvorlige helseproblemer. Høy luftfuktighet vil kunne danne grobunn for vekst av mikrobiologiske organismer som sopp, midd og bakterier.

 
Dette vil så kunne gi helseplager fra slimhinner i nese, hals og lunger. Fukt og muggsoppskader kan gi økt forekomst av astma, flere og verre luftveisinfeksjoner og generelle plager som hodepine, unormalt tretthet og nedsatt arbeidsevne."

 

Det jeg opplever de advarer mot her er det å ha for fuktig luft, og ikke luftfukter-/renser i seg selv. Det er samtidig også slik at mange får luftveisplager av for tørr luft, og i en god del leiligheter med mye tørst treverk i gulv osv så har man dette. Det man bør gjøre er å bruke luftfukter og -renser sammen med hygrometer for å passe på at fuktigheten hverken blir for lav eller for høy. Dvs måle og følge med på fuktigheten rett og slett. Har man fuktig nok luft fra før så er jeg enig, da er ikke luftfukter noe å dra inn i leiligheten. En 'luftkjølemekanisme' som dette bør ikke inn i leiligheter som allerede har høy nok fuktighet.

Lenke til kommentar

 

Materialet i kassetten har fått gule flekker selv etter relativt kort tids bruk. Foto: Vegar Jansen, Tek.no

 

Betyr dette at dersom man benytter enheten lenge nok så vil det vokse muggsopper og alger i det "trekkpapiret" ??

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...