Gå til innhold

KORTTEST: Fitbit Aria 2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Virker som om det ikke finnes vekter som klarer å gi korrekt svar på fettprosenten. Mistenker det samme gjelder denne vekten.

Er i markedet for en slik vekt og har vel falt på Nokia, først og fremst på grunn av smartklokken Nokia Steel. Nokia kjøpte opp whitings og deres portefølje i fjor el året før og har dermed både vekt og smartklokke nå. 

Ingen digitale vekter klarer å oppgi korrekt fettprosent idag, se evt. på det som en gøyal feature men ikke vektlegg akkurat den funksjonen når du skal velge vekt. Er fort mange hundrelapper å spare om du velger deg en vekt som ikke oppgir fettprosenten. Og hva skal du med fettprosenten når den jo er feil i utgangspunktet?

Endret av bojangles
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det mulig å koble vekten mot andre apper?

Er ikke noen stor fan av disse dingsene som må kobles til spesifikke apper da de blir ubrukelige i det produsenten slutter å vedlikeholde appen. Og det skjer nesten garantert innen 5-10 år. Tviler på det skjer gjennombrudd innen den tid og man er da stuck med en ubrukelig vekt (eller en vanlig vekt, alt ettersom om den viser målingen i displayet).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jøss. Rart å se dere linke prisen til prisjakt

 

Kan det være fordi prisguiden ikke fulgte med på oppkjøpet av tek som VG gjorde? Eller at VG er inne i begge, og dumper prisjakt til fordel for nettopp prisjakt?

Er vel fordi tek.no tidligere ble betalt av prisguider for å linke til pris der. Nå som Schibsted kjøpte opp tek.no vil de vel bruke sin egen guide (altså prisjakt.no).

Lenke til kommentar

 

 

Jøss. Rart å se dere linke prisen til prisjakt

Kan det være fordi prisguiden ikke fulgte med på oppkjøpet av tek som VG gjorde? Eller at VG er inne i begge, og dumper prisjakt til fordel for nettopp prisjakt?

Er vel fordi tek.no tidligere ble betalt av prisguider for å linke til pris der. Nå som Schibsted kjøpte opp tek.no vil de vel bruke sin egen guide (altså prisjakt.no).

 

 

Så sagt på en annen måte, men akkurat det jeg skrev i første del. Prisguiden ble vel i sin tid laget av HW.no (sine gründere/programmerere), men ble vel skilt ut som eget selskap.

Lenke til kommentar

Virker som om det ikke finnes vekter som klarer å gi korrekt svar på fettprosenten. Mistenker det samme gjelder denne vekten.

 

Er i markedet for en slik vekt og har vel falt på Nokia, først og fremst på grunn av smartklokken Nokia Steel. Nokia kjøpte opp whitings og deres portefølje i fjor el året før og har dermed både vekt og smartklokke nå. 

 

Ingen digitale vekter klarer å oppgi korrekt fettprosent idag, se evt. på det som en gøyal feature men ikke vektlegg akkurat den funksjonen når du skal velge vekt. Er fort mange hundrelapper å spare om du velger deg en vekt som ikke oppgir fettprosenten. Og hva skal du med fettprosenten når den jo er feil i utgangspunktet?

 

Det er flere måter å måle fettprosent på, og alle har sine feilkilder og ulemper. Vekter av denne typen benytter såkalt bioelektrisk impedans, som baserer seg på elektriske impulser som sendes gjennom kroppen. Strøm går tregere gjennom fett enn muskler, så dette korrelerer greit med fettprosent. Ulempe er at nøyaktigheten er så som så, og varierer avhengig av væske i kroppen blant annet. Typen som er på treningstudio blant annet er kanskje hakket mer nøyaktig, siden de gjerne benytter to punkter til, gjennom hendene, men fortsatt en del feilkilder.

 

Andre alternativer er f.eks:

- fettklype, som krever desto mer av brukeren. Blant annet fordi målinger må gjøres på samme sted hver gang, da kroppen lagrer fett ulikt på ulike steder.

- Hydrostatisk veiing (undervannsveiing) - litt upraktisk siden det krever blant annet et basseng eller en veldig beholder for vann.

- DEXA (Dual-Energy X-ray Absorptiometry) - Blir nok litt dyrt for folk flest å måle fettprosent med røntgen på badet hjemme...

- Obduksjon. Ekstremt nøyaktig, bare en ørliten ulempe: personen må være død.

 

Summa sumarum tror jeg måling av fettprosent via en vekt som dette gir en grei indikasjon, om man tar noen forholdsregler. Den viktigste er at veiing skjer under like forhold, som å veie seg til lik tid hver gang.

 

Jeg har første generasjon av Fitbit Aria og sitter med et inntrykk av at den er nøyaktig nok til å gi en grei pekepinn. Fettprosent varierer lite fra gang til gang, og svinger i takt med høytidene. :)

 

Hvor viktig fettprosent er for den jevne bruker er en helt annen sak. Jeg kjøpte den for å få å slippe å logge vekt manuelt, da jeg ser at jeg helt klart er mer oppmerksom på vekten når jeg er bevisst på den.

 

Et tips for å spare 300 kroner om man vurderer denne kan være å heller velge første generasjon. Så vidt jeg kan se er det minimale forskjeller, annet enn enklere oppsett (kan ikke huske at det var komplisert, men kan nå gjøres via bluetooth), bedre display (med ikoner, yay!) og høyere maksgrense for vekt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skal ikke diskutere de forskjellige metodene å måle fettprosenten på da det ser ut til at du har kontroll på det. 

Men det som er for disse smart vektene er at variasjonene kan være svært store selv innenfor korte tidsrom. Om fettprosenten varierer mellom 7-22 % som i et tilfelle jeg vet om så er jo ikke det en brukbar indikator på noe som helst. Ingen har så store svingninger i løpet av noen døgn. 

 

Også blir vel gjerne alt annet også helt skjevt når fettprosenten først blir feil? Er jo flere vekter som også oppgir veskebalansen, beintetthet. muskelmasse etc. 

Endret av bojangles
Lenke til kommentar

Er det mulig å koble vekten mot andre apper?

Er ikke noen stor fan av disse dingsene som må kobles til spesifikke apper da de blir ubrukelige i det produsenten slutter å vedlikeholde appen. Og det skjer nesten garantert innen 5-10 år. Tviler på det skjer gjennombrudd innen den tid og man er da stuck med en ubrukelig vekt (eller en vanlig vekt, alt ettersom om den viser målingen i displayet).

 

Fitbit og Nokia(Withings) kan kobles til IFTTT. Jeg har en Withings vekt som jeg overfører vekt til Fitbit og Strava via IFTTT.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Veldig tynt grunnlag for en anbefaling. Hvilken badevekt anbefales ikke med så enkle krav? Hvordan kommuniserer vekta med andre apper enn Fitbit? Hvor bra håndterer den forskjellige underlag? (teppe/hard gulv). Hvor langt unna routeren kan den stå før den sliter. Batteri? Vanntett? Hvor mange brukere? Kan man redigere hva som skal vises når man veier seg? Byggematerialer? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skal ikke diskutere de forskjellige metodene å måle fettprosenten på da det ser ut til at du har kontroll på det. 

Men det som er for disse smart vektene er at variasjonene kan være svært store selv innenfor korte tidsrom. Om fettprosenten varierer mellom 7-22 % som i et tilfelle jeg vet om så er jo ikke det en brukbar indikator på noe som helst. Ingen har så store svingninger i løpet av noen døgn. 

 

Også blir vel gjerne alt annet også helt skjevt når fettprosenten først blir feil? Er jo flere vekter som også oppgir veskebalansen, beintetthet. muskelmasse etc. 

 

Måtte undersøke egne data for å se variasjoner, og jeg har ikke mer enn en halv prosent innenfor noen dager. Alt i alt en veldig jevn kurve, uavhengig om jeg har veid meg 5 dager i uken, eller 1 gang i måneden. Men opp og ned har den gått. Og omvendt. :D De fleste jeg har sett kommentere stor variasjon veier seg "feil". Det er helt vanlig å gå opp og ned litt i løpet av dagen. En halvliter væske veier en halvkilo. Og væske har ganske stor innvirkning på måling av fettprosent med strøm. Så om man veier seg om morgenen etter et dobesøk og før frokost er det helt naturlig at vekten vil vise noe helt annet rett etter lunsj, 4 kopper kaffe og én liter vann. Veier man seg til samme tid hver dag, blir det gjerne jevnere.

 

Jeg har ikke tatt en profesjonell måling av fettprosent, så jeg kan ikke si hvor nøyaktig den egentlig er. Men den gir meg en trend over tid som jeg kan forholde meg til for både vekt og fettprosent. Og kanskje ta noen grep deretter om det sklir helt ut etter litt mye ribbe og julekos. Høyst teoretisk eksempel, selvsagt...  ;)

Lenke til kommentar

Jeg trodde fettprosenten på slike smartvekter var ren Lurium og snake oil, men XmasB har annen erfaring. Om en leser tester og kommentarer på dette med fettprosent så virker det likevel å være temmelig stor variasjon mellom fettprosent oppgitt på smartvekt og det du får feks med fettklype. 

 

Likevel, xmasb sier fettprosenten på vekten er stabil nok til at det er mulig å bruke det som et referansepunkt. Og det er vel det som er viktig for oss vanlig dødlige? Vi skal ikke på en scene i speedo, så vi trenger ikke ha fettprosent mindre enn 5%. Men om vi ser at fettprosenten øker så er det jo likevel en grei måte å feks bli motivert til mer regelmessig vekt-trening, der økt muskelmasse vil hjelpe for å holde lav fettprosent. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...

Jeg har brukt første generasjon Aria noen år, og pleier måle meg på dyre apparater (Inbody og Tanita) et par ganger i året. Fitbitvekten viser som regel en fettprosent på meg som er mellom en og tre prosentpoeng over det de mer proffe målingene sier. Målingene er nokså stabile, bortsett fra når jeg veier meg etter å ha kommet hjem med fly. Da viser den alltid litt rare tall. Dagen etter er den normal igjen.

 

Vekten er veldig følsom for underlaget. Det må være hardt og flatt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...