Gå til innhold

Leie økonom til å forhandle sin egen gjeld?


Taurean

Anbefalte innlegg

Har ikke spesielt mye gjeld, men en ca 100 000 i kredittkort, fordelt på 4 kort. Det er ingen krise, klarer å betale dem ned veldig sakte og sikkert, men jeg må av og til bruke ett av dem igjen for å holde meg flytende. Så selv om det går nedover, så går det temmelig sakte.

 

Har prøvd å få samla dem, men det er ikke lett. Får bortforklaringer og liten vilje. Men ingen har sagt at det er umulig via loven. Tenker også på at det er lettere å forholde seg til ett kredittkort, enn 4.

 

1) Noen som har hatt erfaring med, eller tror det er mulig, å leie inn en erfaren økonom til å forhandle sin egen gjeld, altså å få samlet dem til det mest fordelaktige utlåneren (i mitt tilfelle, min egen bank)?

 

Da tenker jeg mest på kostnaden. Kan tenke meg det ikke er billig å kjøpe tid av en økonom, men hvis man regner med at det tar 3-4 timer for en erfaren økonom, la oss si det vil koste 4-5000 kr, så vil man jo spare inn de pengene med mye lavere rente og kortere betalingstid. Selv 10 000 kroner antar jeg ville vært fordelaktig.

 

La oss si at gjennomsnittlig nåværende effektiv rente på alle lån, er ca 25%. 100 000 kr/år, det blir ca 25 000 i renter det første året. Hvis jeg betaler ned i gjennomsnitt 2000 per kredittkort, ca 8000 i året, så vil det jo bli mindre renter per år, men det vil ta veldig lang tid før jeg får betalt ned. Altså opp mot 13 år før gjelda er helt borte.

 

Om jeg fikk forhandlet/flyttet gjelda til min bank, hvor den effektive renta på kredittkortet er 20%, så ville jeg spare 5% rente per år, det vil si ca 5000 kr per år, hvis vi ikke tar med den graderte nedbetalingen. Det vil jo utgjøre titusener av kroner over årene.

 

2) Virker for meg som at det kan være fornuftig å gjøre et forsøk? Hvordan kan man vite at økonomen faktisk gjør et verdig forsøk, og ikke gir opp ved første hinder? Kan man be om referanser til tidligere, lignende oppdrag?

Endret av Taurean
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spørsmålet er vel om en erfaren økonom kan gjøre noe særlig mer enn du kan selv.

 

Uten at jeg vet hvordan bransjen for forbrukslån er, så kan jeg ikke se hvorfor nåværende kreditorer skulle gå med på å gjøre noe med renten din. Du har en avtale med de med x % rente, og så lenge det ikke er noe fare for mislighold eller lignende så skjønner ikke jeg at de skulle ønske å hjelpe deg. Mulig jeg tar feil her altså.

 

Men gitt at jeg har rett er da alternativet ditt å ta opp et nytt og billigere lån som erstatter de andre lånene dine. Da ser jeg ikke poenget med å hente inn noe eksperthjelp.

 

Siden du allerede har fått nei, hva er det du har prøvd? Er det selve kredittkortselskapene du har snakket med? Har du snakket med disse selskapene som driver med refinansiering av dyr gjeld? Hvor høy er renten på det du har i dag?

 

2) Jeg vet ikke om noen som driver med slikt, men du må jo få lov å be om referanser. Finnes ikke noe regler for hva du kan be om eller ikke. Om du får det eller ikke er helt opp til motparten. Får du ingenting kan du ikke vite noe om kvaliteten eller verdien av det han/hun gjør annet enn magefølelse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Klarer du å håndtere gjelden din i dag burde det være enkelt å få tilbud om å konsolidere av en seriøs bank som sitter på hele økonomisituasjonen og gjerne historikken din slik at de kan vurdere risiko. Tror nok du har fått mer eller mindre refleks-nei da selskapene du har hørt med er vant med folk som gjerne er lokket langt ned i smørja med den predatoriske praksisen bransjen driver med, eller så ønsker de ikke å tape penger på at du får bedre vilkår. Det lønner seg vel sjelden å snakke med bukken om du er havresekken. Mistenker at de som opererer med at de hjelper folk som ikke får hjelp andre steder gjerne har vilkår som reflekterer risikoen også, så sats på noen seriøse aktører som har vært lenge i bransjen og ikke gå for det første tilbudet du får.

 

Jeg ville hørt med Sbanken (Skandiabanken).

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Hvis du klarer å ordlegge deg bra, har et budsjett og skrive en grei søknad så har du gjort akkurat det samme som en økonom gjør i dette tilfellet. Det er liten vits å få en økonom til å sende inn/fikse standardgreier som dette, det eneste du tjener på det er at du slipper å bruke tid på litt papirarbeid.

Lenke til kommentar

Nimrad: Har bare snakket med min egen bank. Og jeg tenker at hvis -de- ikke er villige til å i det hele tatt vurdere det, så er det liten vits i å mase på kredittselskapene også. Jeg er ikke så hensynsløs at jeg klarer å forhandle som en profesjonell økonom kanskje ville klart. Og det er litt dette jeg kanskje ville betalt for. Lettere for noen som er 20-30 år dreven i faget.

 

MrL: Har prøvd hos flere slike, får alltid 0 respons.

 

Vidor: Ja, det stemmer nok det du skriver der. Jeg vurderer faktisk å prøve å finne privatpersoner å låne fra, noen i en krets som er naturlig å spørre. Kanskje huseieren. De er jo investorer som lever av utleie.

 

Soseks: Du har nok et poeng. Jeg kunne jo lagd en mal og sendt den til alle utlånere. Kanskje jeg gjør det. Saken blir ofte annerledes når man får ordlagt seg skriftlig, enn når man er litt smånervøs og defensiv på telefonen.

 

Ståle Nordlie: Jasså - ja, det er kanskje noe å tenke på! Har også vurdert å bare betale for 1 time hos en profesjonell økonom, og ha en liste med spørsmål klare. Det tenker jeg kan være vel investerte kroner.

 

Takker for alle svar! Skal ta en totalvurdering og se hva jeg lander på... Flere svar er velkomne!

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Nimrad: Har bare snakket med min egen bank. Og jeg tenker at hvis -de- ikke er villige til å i det hele tatt vurdere det, så er det liten vits i å mase på kredittselskapene også. Jeg er ikke så hensynsløs at jeg klarer å forhandle som en profesjonell økonom kanskje ville klart. Og det er litt dette jeg kanskje ville betalt for. Lettere for noen som er 20-30 år dreven i faget.

Jeg ville tenkt motsatt. Banken er fort mindre risikovillig enn kredittselskapene. Kredittselskapene forventer høyere tap på sine fordringer.

Økonomifaget er bredt. Det er ganske irrelevant å snakke med en økonomisjef, regnskapssjef eller lignende. Ideelt sett bør det heller være noen som har jobbet med akkurat dette.

 

Finner du en privatperson som kan gi deg lån er det uten tvil det rimeligste. Finn et utkast til en låneavtale på nett og sett opp et forslag for nedbetaling til långiver. Det er godt betalt for en privatperson som stoler på deg å kunne få f.eks. 10% på sin investering. Bli også enige om å føre det i skattemeldingen(selvangivelse).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nimrad: Har bare snakket med min egen bank. Og jeg tenker at hvis -de- ikke er villige til å i det hele tatt vurdere det, så er det liten vits i å mase på kredittselskapene også. Jeg er ikke så hensynsløs at jeg klarer å forhandle som en profesjonell økonom kanskje ville klart. Og det er litt dette jeg kanskje ville betalt for. Lettere for noen som er 20-30 år dreven i faget.

 

Soseks: Du har nok et poeng. Jeg kunne jo lagd en mal og sendt den til alle utlånere. Kanskje jeg gjør det. Saken blir ofte annerledes når man får ordlagt seg skriftlig, enn når man er litt smånervøs og defensiv på telefonen.

 

Banker som ikke har gjeldssamling eller andre "høy risiko ting" som et produkt er gjerne noe motvillige, men banken din bør kunne gi deg et tilbud synes jeg.

 

Profesjonelle økonomer er ikke hensynsløse og tøffe når det kommer til dette, de har bare ting skrevet ned på papir med tall i bakhånd. Problemet er at det for noen kan være lettere å høre på en profesjonell som har sjekket tallene dine selv om alt blir likt etter titten. Man stoler vel mer på et merkeverksted med en utdannet mekaniker enn en tilfeldig fyr selv om den tilfeldige fyren har rett (noe man i dette eksempelet ikke egentlig vet).

 

Når det er såppas mye, selv om det i det store og hele ikke er så altfor mye, så er det greit med skriftlige søknader inkludert et budsjett eller en liten økonomisk oversikt som bevis.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Nimrad: Har bare snakket med min egen bank. Og jeg tenker at hvis -de- ikke er villige til å i det hele tatt vurdere det, så er det liten vits i å mase på kredittselskapene også. Jeg er ikke så hensynsløs at jeg klarer å forhandle som en profesjonell økonom kanskje ville klart. Og det er litt dette jeg kanskje ville betalt for. Lettere for noen som er 20-30 år dreven i faget.

Jeg ville tenkt motsatt. Banken er fort mindre risikovillig enn kredittselskapene. 

 

I tillegg har banken ofte sikkerheit i fast eigendom og dermed ikkje risikerer å tape på sitt lån. Det er derfor ikkje sikkert at banken er villig til å ta på seg ytterligare risiko ved å refinansiere forbrukslån når banken alt har ei trygg inntektskilde.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Kanskje du kan få lån i en vanlig bank om du pantsetter leilighet eller bil, om du eier dette. Kanskje kan en kausjonist være til nytte, eller om arbeidsplassen kan gi deg en ordning. Du kan også låne rentefritt av en venn, om du har snille venner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...