Gå til innhold

Advokat om Ampera-e: – Ikke godta den nye prisen uten videre


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg ser selvfølgelig at ett prisestimat er nettopp det, ett estimat. Det jeg lurer på er hvor fritt selger er til å endre denne prisen, estimat bør vel være noenlunde representativt for sluttprisen.

 

Her er det vel snakk om en stor prisendring, bør det falle utenfor ett rimelig prisestimat? Eks. at estimat ikke kan avvike mer enn 10-15%. For å unngå at selger binder kjøper til salg basert på selgers urimelige estimat.

 

Hvor sterkt står selger til å bestemme, og potensielt binde kjøper til kontrakten til tross for stor prisendring. Alternativt om en bil hadde blitt tilsvarende billigere, men selger opprettholdt estimert pris i avtalen.

Lenke til kommentar
Det gjelder også de som har signert kontrakt.

 

 

Dette er jo kjempe råttent, enten er dette ulovelig eller så kontraktene skrevet slik at de direkte lurer sine kunder.

 

Uansett så er dette råttent og tror og håper at kundene flykter fra Opel.

 

edit: Enig med det Spoki0 skriver, hadde de justert prisen med et par høvdinger så tror jeg neppe dette hadde vært et problem for de aller fleste.

  Endret av MysticoN
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fikk heldigvis kansellert kontrakten og vil aldri mer vurdere Opel som et alternativ. Etter slett behandling og å ha blitt holdt for narr av Opel et helt år slo det meg at det nok ikke var uten grunn at vi kalte Opel for Skropel i hinne tider. Nå har jeg bestilt en Hyundai KONA av en seriøs forhandler og gleder meg til å få den sensommeren 2018.

Lenke til kommentar

Fikk heldigvis kansellert kontrakten og vil aldri mer vurdere Opel som et alternativ. Etter slett behandling og å ha blitt holdt for narr av Opel et helt år slo det meg at det nok ikke var uten grunn at vi kalte Opel for Skropel i hinne tider. Nå har jeg bestilt en Hyundai KONA av en seriøs forhandler og gleder meg til å få den sensommeren 2018.

 

Bensinutgaven da? EL utgaven har jo ikke fått pris engang enda.

Lenke til kommentar

Bare fordi dette er en elbil er det tek.no sak?

 

Det hadde vært fint om en nettside kunne samlet alle nyheter jeg ønsker å lese. Facebook har prøvd.... Og ja... Facebook er ødelagt.

 

Så inntil videre kan dere sortere teknologi til tek. Økonomi til e24 og juridiske tvister sammen med andre nyheter på vg.no?

Lenke til kommentar

Bare fordi dette er en elbil er det tek.no sak?

 

Det hadde vært fint om en nettside kunne samlet alle nyheter jeg ønsker å lese. Facebook har prøvd.... Og ja... Facebook er ødelagt.

 

Så inntil videre kan dere sortere teknologi til tek. Økonomi til e24 og juridiske tvister sammen med andre nyheter på vg.no?

 

digg.com

Lenke til kommentar

Fikk heldigvis kansellert kontrakten og vil aldri mer vurdere Opel som et alternativ. Etter slett behandling og å ha blitt holdt for narr av Opel et helt år slo det meg at det nok ikke var uten grunn at vi kalte Opel for Skropel i hinne tider. Nå har jeg bestilt en Hyundai KONA av en seriøs forhandler og gleder meg til å få den sensommeren 2018.

 

Ikke ha for store forventninger, hyundai har hatt store leveringsproblemer de også. 

Lenke til kommentar

Jeg har sett én kontrakt der prisen fremkommer klart både på bil og ekstrautstyr, og det ikke er tatt noe som helst forbehold om prisendringer i samme dokument. Kjøper sier hun aldri fikk noen standardvilkår med forbehold om prisendringer som forhandleren viser til. Siden forhandler ikke ser ut til å kunne dokumentere at kjøper har akseptert noe vilkår om prisendringer, ville jeg blitt veldig overrasket om kjøper ikke kunne kreve at bilen leveres til avtalt pris.

 

Selv der slike standardvilkår ER en del av avtalen, er ikke det noen garanti i seg selv, dersom det på kontraktens forside med detaljer om bilen og pris, ikke nevnes noe om et slikt forbehold. I en standardkontrakt som er ensidig utformet av en profesjonell part vil de ha et klart ansvar for å unngå uklarheter og få frem vesentlige momenter. En "fri" adgang til å sette opp prisen er et svært vesentlig moment som bør fremkomme sammen med prisen, om man skal være sikker på å vinne frem med at kunden har akseptert vilkåret. Å vise til at man så det dersom man finleset vedlegget til vedlegget med lupe er ikke akkurat noe sikkert kort.

 

Vel verdt å forsøke å klage til forbrukerrådet i hvert fall, det er jo tross alt gratis.

Lenke til kommentar

Opel er betegnelsen for rust.

Min første bil var en Opel. Den rustet. Min andre var en volvo. Den rustet også. Er nå på min tredje. Den har også startet å ruste. Dette er en Volkswagen. Felles for dem alle er labert med vask og omtanke fra eier på saltede veier.

 

Er sikker på at med fraværende eieransvar så ruster også en BMW.

Lenke til kommentar

Jeg ser selvfølgelig at ett prisestimat er nettopp det, ett estimat. Det jeg lurer på er hvor fritt selger er til å endre denne prisen, estimat bør vel være noenlunde representativt for sluttprisen.

 

Her er det vel snakk om en stor prisendring, bør det falle utenfor ett rimelig prisestimat? Eks. at estimat ikke kan avvike mer enn 10-15%. For å unngå at selger binder kjøper til salg basert på selgers urimelige estimat.

 

Hvor sterkt står selger til å bestemme, og potensielt binde kjøper til kontrakten til tross for stor prisendring. Alternativt om en bil hadde blitt tilsvarende billigere, men selger opprettholdt estimert pris i avtalen.

 

Dette var ikke et estimat, men en kjøpspris. Estimatet på bilen var ca. 330.000 før lansering.

Etter lansering fikk bilen en startpris på 289.000,- og bestillingene haglet inn. Prisen var da ikke lenger et estimat, men en fastsatt pris for et bestilt produkt!

Lenke til kommentar

 

Jeg ser selvfølgelig at ett prisestimat er nettopp det, ett estimat. Det jeg lurer på er hvor fritt selger er til å endre denne prisen, estimat bør vel være noenlunde representativt for sluttprisen.

 

Her er det vel snakk om en stor prisendring, bør det falle utenfor ett rimelig prisestimat? Eks. at estimat ikke kan avvike mer enn 10-15%. For å unngå at selger binder kjøper til salg basert på selgers urimelige estimat.

 

Hvor sterkt står selger til å bestemme, og potensielt binde kjøper til kontrakten til tross for stor prisendring. Alternativt om en bil hadde blitt tilsvarende billigere, men selger opprettholdt estimert pris i avtalen.

Dette var ikke et estimat, men en kjøpspris. Estimatet på bilen var ca. 330.000 før lansering.

Etter lansering fikk bilen en startpris på 289.000,- og bestillingene haglet inn. Prisen var da ikke lenger et estimat, men en fastsatt pris for et bestilt produkt!

Da er dette en stor ikke-sak, siden de ikke kan endre en fastsatt kjøpspris med bindende kjøpekontrakt uten samtykke.

 

Mitt spørsmål står uansett fremdeles ubesvart.

Lenke til kommentar

 

 

Jeg ser selvfølgelig at ett prisestimat er nettopp det, ett estimat. Det jeg lurer på er hvor fritt selger er til å endre denne prisen, estimat bør vel være noenlunde representativt for sluttprisen.

 

Her er det vel snakk om en stor prisendring, bør det falle utenfor ett rimelig prisestimat? Eks. at estimat ikke kan avvike mer enn 10-15%. For å unngå at selger binder kjøper til salg basert på selgers urimelige estimat.

 

Hvor sterkt står selger til å bestemme, og potensielt binde kjøper til kontrakten til tross for stor prisendring. Alternativt om en bil hadde blitt tilsvarende billigere, men selger opprettholdt estimert pris i avtalen.

Dette var ikke et estimat, men en kjøpspris. Estimatet på bilen var ca. 330.000 før lansering.

Etter lansering fikk bilen en startpris på 289.000,- og bestillingene haglet inn. Prisen var da ikke lenger et estimat, men en fastsatt pris for et bestilt produkt!

Da er dette en stor ikke-sak, siden de ikke kan endre en fastsatt kjøpspris med bindende kjøpekontrakt uten samtykke.

 

Mitt spørsmål står uansett fremdeles ubesvart.

 

 

Slik jeg har skjønt det så har forhandlerne gitt kjøperne en mulighet om å trekke seg fra kontrakten som følge av de nye prisjusteringene. Dette ser jeg på som en selvfølge, da det er urimelig å forvente en prisoppgang på over 20%.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...