Gå til innhold

Virgin-milliardæren Richard Branson hiver seg på Hyperloop-prosjektet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Oslo - Bergen, Oslo - T rondheim, Oslo - Kristiansand - Stavanger = Felles arbeidsmarkedsregioner med Hyperloop! (dagpendling) Energiforbruket er forsvinnende lite, sammenligna med alt annet. Løpende driftskostnader (ex. finans) likeså.

OM

Vi kan bruke fjellandet til vår fordel her, utvikle TBM'er som er kostnadseffektive nok, og raske nok, så er Hyperloop den langsiktige erstatningen for den enorme flytrafikken vi har. Budsjettene for lyntog oppe i dagen, var ikke SÅ avskrekkende heller, men skepsisen m.h.t. driftskostnader er det så definitivt, i vårt klima.

Hyperloopen derimot ...

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Det er godt å se at de som ikke kan en skit om fysikk kan forene seg om dette fantastiske prosjektet.

 

Fortsatt har ingen vist oss et realistisk scenario på hvordan man kan løse problemet som oppstår ved en eventuell punktering. I praksis vil dette, om ingen kommer opp med noe helt unikt, kunne medføre at samtlige pod-er på en strekning knuses til atomer, og at stasjonene i begge ender utslettes sammen med de nærliggende delene av byene.

 

Får man en punktering 30 mil fra endestasjonen på et 2-meters rør vil man få en luftsøyle på 1130 tonn som beveger seg med en fart på omkring 1000km/t mot endestasjonen. Podene den treffer på veien vil bli tilintetgjort og noen endestopp for å fange opp en slik luftsøyle kan man simpelthen ikke lage på en realistisk måte. Dette tilsvarer 15 fullastede Boeing 737 som krasjer samtidig for full maskin rett ned i stasjonsområdet. Man får en gate av ødeleggelser man ellers bare ser etter atomvåpen eller asteroidenedslag.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er godt å se at de som ikke kan en skit om fysikk kan forene seg om dette fantastiske prosjektet.

 

Fortsatt har ingen vist oss et realistisk scenario på hvordan man kan løse problemet som oppstår ved en eventuell punktering. I praksis vil dette, om ingen kommer opp med noe helt unikt, kunne medføre at samtlige pod-er på en strekning knuses til atomer, og at stasjonene i begge ender utslettes sammen med de nærliggende delene av byene.

 

Får man en punktering 30 mil fra endestasjonen på et 2-meters rør vil man få en luftsøyle på 1130 tonn som beveger seg med en fart på omkring 1000km/t mot endestasjonen. Podene den treffer på veien vil bli tilintetgjort og noen endestopp for å fange opp en slik luftsøyle kan man simpelthen ikke lage på en realistisk måte. Dette tilsvarer 15 fullastede Boeing 737 som krasjer samtidig for full maskin rett ned i stasjonsområdet. Man får en gate av ødeleggelser man ellers bare ser etter atomvåpen eller asteroidenedslag.

 

Hvor mener du disse kreftene kommer fra?

 

AtW

Lenke til kommentar

Det er godt å se at de som ikke kan en skit om fysikk kan forene seg om dette fantastiske prosjektet.

 

Fortsatt har ingen vist oss et realistisk scenario på hvordan man kan løse problemet som oppstår ved en eventuell punktering. I praksis vil dette, om ingen kommer opp med noe helt unikt, kunne medføre at samtlige pod-er på en strekning knuses til atomer, og at stasjonene i begge ender utslettes sammen med de nærliggende delene av byene.

 

Får man en punktering 30 mil fra endestasjonen på et 2-meters rør vil man få en luftsøyle på 1130 tonn som beveger seg med en fart på omkring 1000km/t mot endestasjonen. Podene den treffer på veien vil bli tilintetgjort og noen endestopp for å fange opp en slik luftsøyle kan man simpelthen ikke lage på en realistisk måte. Dette tilsvarer 15 fullastede Boeing 737 som krasjer samtidig for full maskin rett ned i stasjonsområdet. Man får en gate av ødeleggelser man ellers bare ser etter atomvåpen eller asteroidenedslag.

 

Fint å se at enkelte av oss holder seg positive.

Lenke til kommentar

 

Skjønner ikke at han tørr. Har sett flere seriøse innlegg her på forumet som tilsier at dette aldri vil kunne fungere.

 

Har du? Planene virker ikke særlig praktiske, og har store utfordringer såvidt jeg kan se, men jeg har ikke sett seriøse innlegg som tilsier det (har sett innlegg dog....)

 

AtW

Her kan du lese med både en stor dose sarkasme og ironi.
Lenke til kommentar

Det er godt å se at de som ikke kan en skit om fysikk kan forene seg om dette fantastiske prosjektet.

 

Fortsatt har ingen vist oss et realistisk scenario på hvordan man kan løse problemet som oppstår ved en eventuell punktering. I praksis vil dette, om ingen kommer opp med noe helt unikt, kunne medføre at samtlige pod-er på en strekning knuses til atomer, og at stasjonene i begge ender utslettes sammen med de nærliggende delene av byene.

 

Får man en punktering 30 mil fra endestasjonen på et 2-meters rør vil man få en luftsøyle på 1130 tonn som beveger seg med en fart på omkring 1000km/t mot endestasjonen. Podene den treffer på veien vil bli tilintetgjort og noen endestopp for å fange opp en slik luftsøyle kan man simpelthen ikke lage på en realistisk måte. Dette tilsvarer 15 fullastede Boeing 737 som krasjer samtidig for full maskin rett ned i stasjonsområdet. Man får en gate av ødeleggelser man ellers bare ser etter atomvåpen eller asteroidenedslag.

 

Haha. Nei, de bør heller forholde seg til en forumcowboy fremfor ingeniørene som vet hva de snakker om.

 

Den der røret fylles med lufttesen er ikke som du sier. Luftstrømmen gjennom røret vil ikke være konstant, og åpningen på røret er fantastisk liten relativt til lengden på røret. Kort sagt vil luften bremse jo lenger inn den kommer. Selv med en teoretisk hastighet tilsvarende lyden i det luften går inn i røret, vil den omtrent 2km lenger inn i røret ligge på en hastighet lavere enn 150. Dette forutsetter også at hullet tilsvarer hele diameteren på røret. Om hullet er 50cm stort, vil luftstrømmen reduseres til omtrent 6% av dette.

 

Den teoretiske sjansen for en katastrofisk feil i denne størrelsen, akkurat når en kapsel er i nærheten er veldig liten. Og vil i alle tilfeller berøre et mindre antall i særlig grad. En katastrofal togavsporing eller flystyrt vil så og si alltid være værre på grunn av antallet samtidige passasjerer man normalt har.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nå sitter det vel slektninger til de som påstod at mennesket ville eksplodere i bil ved hastigheter over 90 km/t her i forumet, så lurt å overlate dette til folk som har litt mer peiling tydeligvis.

 

Branson har jo drevet med romfart og flyindustri med mere i noen tiår allerede, så er tilbøyelig til å tro at han kanskje har noen positive bidrag. For er det en ting man vet om rikinger, så er det at de ønsker resultater, og da kan de ikke satse på papirtynne rør og dårlige løsninger heller. Selv om de nok er ute etter å spare en tier her og en tier der de også  :)

 

 

Haha. Nei, de bør heller forholde seg til en forumcowboy fremfor ingeniørene som vet hva de snakker om.

 

Den der røret fylles med lufttesen er ikke som du sier. Luftstrømmen gjennom røret vil ikke være konstant, og åpningen på røret er fantastisk liten relativt til lengden på røret. Kort sagt vil luften bremse jo lenger inn den kommer. Selv med en teoretisk hastighet tilsvarende lyden i det luften går inn i røret, vil den omtrent 2km lenger inn i røret ligge på en hastighet lavere enn 150. Dette forutsetter også at hullet tilsvarer hele diameteren på røret. Om hullet er 50cm stort, vil luftstrømmen reduseres til omtrent 6% av dette.

 

Den teoretiske sjansen for en katastrofisk feil i denne størrelsen, akkurat når en kapsel er i nærheten er veldig liten. Og vil i alle tilfeller berøre et mindre antall i særlig grad. En katastrofal togavsporing eller flystyrt vil så og si alltid være værre på grunn av antallet samtidige passasjerer man normalt har.

Herlig.

 

Jeg har en idé om et eksternt nedbremsingsapparat (les: nødbrems) der det interne bremsesystemet svikter. Bare å sprute inn nok kubikkmeter med slik gukke, så får en nok bremset ned på monsteret. Det bør selvsagt være preinnstallert, for mulighet for momentan eksekvering. Noen som er villige til å punge uten noen slanter for idéen min?  :wee:

 

Obs! jeg har for øvrig ingen eierinteresser innen skismørning/-klister. Man kan sikkert finne annen passende seig gukke. Asfalt, sirup, Tec 7? Og liknende.

 

 

31orZAju7%2BL._SY355_.jpg

 

 

cross-country-ski-wax-tube.jpg

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den der røret fylles med lufttesen er ikke som du sier. Luftstrømmen gjennom røret vil ikke være konstant, og åpningen på røret er fantastisk liten relativt til lengden på røret. Kort sagt vil luften bremse jo lenger inn den kommer. Selv med en teoretisk hastighet tilsvarende lyden i det luften går inn i røret, vil den omtrent 2km lenger inn i røret ligge på en hastighet lavere enn 150. Dette forutsetter også at hullet tilsvarer hele diameteren på røret. Om hullet er 50cm stort, vil luftstrømmen reduseres til omtrent 6% av dette.

 

Problemet her er jo at man har et rør med nærmest vakuum, altså null atmosfære, mens på utsiden av røret er det 1 atmosfære.

 

Trykkforskjellen er enorm, dersom den minste punktering av røret skjer, så vil trykket utjevnes, å null atmosfære gir ingen motstand å snakke om.

Trykkutjevningen vil være nærmest konstant inntil endene av røret påtreffes, og alt er utjevnet, og trykket fra en slik utjevning tilsvarer nesten en atombombe.

 

Det sier seg vel litt selv, at dersom man har en kraft på rundt ti tonn per kvadratmeter på den ene siden, og ingenting på den andre siden, så vil trykket relativt raskt utjevnes, og det er ingen kraft som stopper den utjevningen i et vakuum.

 

Alt som finnes i røret, vil som Snickers-is skriver pulveriseres, og trykkbølgen vil sannsynligvis komme ut ved endestasjonene i en slik hastighet at de vil totalt ødelegges. 

 

Nå er jo dette et mikroskopisk problem i forhold til det faktumet at disse stålrørene utvider seg med varme.

Forlagt over bakken vil de bil varmere på toppen, enn i bunnen, og bli "skjeve", samt at forskjellen på en kald dag og en varm dag kan gi lengdeforskjeller på flere hundre meter.

 

Dette vil kreve ekspansjonshylser mellom rørene, noe som er nærmest umulig å få til per i dag i den dimensjonen og kvantumet vi snakker om her.

Lenke til kommentar

Det er godt å se at de som ikke kan en skit om fysikk kan forene seg om dette fantastiske prosjektet.

 

Fortsatt har ingen vist oss et realistisk scenario på hvordan man kan løse problemet som oppstår ved en eventuell punktering. I praksis vil dette, om ingen kommer opp med noe helt unikt, kunne medføre at samtlige pod-er på en strekning knuses til atomer, og at stasjonene i begge ender utslettes sammen med de nærliggende delene av byene.

 

 

Ja, Virgin kan ikke en skit om fysikk. Eller utfordringer med trykk under høy hastighet. 

 

5106cd146619e.jpg?v=1359349200

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

Nå sitter det vel slektninger til de som påstod at mennesket ville eksplodere i bil ved hastigheter over 90 km/t her i forumet, så lurt å overlate dette til folk som har litt mer peiling tydeligvis.

 

Branson har jo drevet med romfart og flyindustri med mere i noen tiår allerede, så er tilbøyelig til å tro at han kanskje har noen positive bidrag. For er det en ting man vet om rikinger, så er det at de ønsker resultater, og da kan de ikke satse på papirtynne rør og dårlige løsninger heller. Selv om de nok er ute etter å spare en tier her og en tier der de også  :)

 

haha oh yes !

 

Men klart 2 ekstremt smarte menn som har både IQ, nysgjerrigheten, pengene og bevist gang på gang at de får til ting, har ingenting å stille opp mot tastaturløkene i et norsk forum!

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

Den der røret fylles med lufttesen er ikke som du sier. Luftstrømmen gjennom røret vil ikke være konstant, og åpningen på røret er fantastisk liten relativt til lengden på røret. Kort sagt vil luften bremse jo lenger inn den kommer. Selv med en teoretisk hastighet tilsvarende lyden i det luften går inn i røret, vil den omtrent 2km lenger inn i røret ligge på en hastighet lavere enn 150. Dette forutsetter også at hullet tilsvarer hele diameteren på røret. Om hullet er 50cm stort, vil luftstrømmen reduseres til omtrent 6% av dette.

 

Problemet her er jo at man har et rør med nærmest vakuum, altså null atmosfære, mens på utsiden av røret er det 1 atmosfære.

 

Trykkforskjellen er enorm, dersom den minste punktering av røret skjer, så vil trykket utjevnes, å null atmosfære gir ingen motstand å snakke om.

Trykkutjevningen vil være nærmest konstant inntil endene av røret påtreffes, og alt er utjevnet, og trykket fra en slik utjevning tilsvarer nesten en atombombe.

 

Det sier seg vel litt selv, at dersom man har en kraft på rundt ti tonn per kvadratmeter på den ene siden, og ingenting på den andre siden, så vil trykket relativt raskt utjevnes, og det er ingen kraft som stopper den utjevningen i et vakuum.

 

Alt som finnes i røret, vil som Snickers-is skriver pulveriseres, og trykkbølgen vil sannsynligvis komme ut ved endestasjonene i en slik hastighet at de vil totalt ødelegges. 

 

Nå er jo dette et mikroskopisk problem i forhold til det faktumet at disse stålrørene utvider seg med varme.

Forlagt over bakken vil de bil varmere på toppen, enn i bunnen, og bli "skjeve", samt at forskjellen på en kald dag og en varm dag kan gi lengdeforskjeller på flere hundre meter.

 

Dette vil kreve ekspansjonshylser mellom rørene, noe som er nærmest umulig å få til per i dag i den dimensjonen og kvantumet vi snakker om her.

Du har en formening om hvordan dette fungerer uten å kjenne til fysikken bak, har er alt du behøver å vite.

 

https://www.engineeringtoolbox.com/pressure-drop-compressed-air-pipes-d_852.html

 

Det sier seg ikke selv hva som skjer, som jeg skriver ovenfor vil kreftene være store akkurat i det området hullet oppstår, men vi snakker om at et helt rørsegment forsvinner for at man får noe slikt som du foreslår.

 

Og selv da vil effekten kun skje innenfor en svært kort distanse. Etter 2km er nesten alt trykket utjevnet. Det vil ikke være en bølge av luft som raser avgårde gjennom hele hullet, selv om det er nært vakum.

 

Skjer et katastrofalt brudd rett bak en vogn vil luften ta den igjen, men den relative forskjellen i hastighet er så lav at området rund vognen vil fylles med luft og man vil oppleve "drag", altså at vognen bremses ned fordi vakumet forsvinner.

 

For vognene som kjører mot hullet er det potensielt kritisk for de som er nærmere enn 2km. I henhold til whitepaper spesifikasjonene vil vognene ved trykkfall kunne gjøre en nødnedbremsing på 9g, og stå helt stille på fire sekunder. Dette vil kunne halvere de potensielle maksimale eksterne kreftene vognene påvirkes av.

 

For de vognene som er så nært at de faktisk blir truffet av en sjokkbølge, så vil påkjenningen også avgjøres av størrelsen på vognene. Noen av designene fyller ikke røret, men utgjør bar 1/4 av rørets diameter, som betyr at de kun blokkerer for 6% av trykket. Så det er vanskelig for meg å si noe eksakt om trykket for det er mange faktorer som spiller inn. Men jeg leste et sted at man med et gitt design kunne oppleve 16psi overtrykk, mot 14.7psi som er det atmosfæriske trykket. Om vognen har en diameter på 1.5 m og veier 15000kg slik den er beskrevet i whitepaper så vil man kunne få en umiddelbar akselerasjon på mellom 5 og 5.5g. Det vil kjennes, men det er noe vognene skal tåle.

 

Det skal legges til at det er mange forutsetninger i det siste avsnittet her, men vi snakker da altså om hva som skjer i en begrenset strekning opp mot et katastrofalt brudd. Er man nært nok, og har full fart, vil det naturligvis kunne få fatale konsekvenser. Men totalt sett anser jeg dette som mye tryggere en tog og fly, for sjansene for noe slikt er så små, og det vil være et mindre antall vogner som berøres.

 

Videre vil man kunne ha sensorer som registrerer brudd og skade. Det er disse som nødbremser togene i umiddelbar nærhet så hardt som jeg beskriver ovenfor. Disse kan også gjøre flere ting. Det finnes design for airbags som blåere opp inne t rørene og tetter dem helt. Dette vil kunne begrense effekten av et brudd. Samtidig kan man sprenge ventiler langs rørets lengderetning og slippe inn luft. Dette vil også bremse en trykkbølge dramatisk skulle bruddet være av den katastrofale typen.

 

En trykkutjevning i røret vil føre til at vognene ikke går som de skal. Men de vil ha hjul, og de vil ha elektriske motorer. Mister de fremdriften vil de lande på hjulene, og man kjører sakte til nærmeste stasjon. I fall at en vogn blir skadet av trykkbølgen og ikke kan kjøre, vil vognene ha interne oksygenmasker. Det vil være relativt lett for redningsmannskaper å kutte gjennom røret og åpne vognen. Trykket er også allerede utjevnet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

<snip>

 

Nå er jo dette et mikroskopisk problem i forhold til det faktumet at disse stålrørene utvider seg med varme.

Forlagt over bakken vil de bil varmere på toppen, enn i bunnen, og bli "skjeve", samt at forskjellen på en kald dag og en varm dag kan gi lengdeforskjeller på flere hundre meter.

 

Dette vil kreve ekspansjonshylser mellom rørene, noe som er nærmest umulig å få til per i dag i den dimensjonen og kvantumet vi snakker om her.

 

 

Vil rørene bli skjeve pga. mangelen av medium (vakuum)? Tenker sammenliknet med vannrør, oljerør som har væske, hvor varmen effektivt spres. Eller også noe for gassrør, da varmen sannsynligvis til en viss grad sprees med gassmolekylene der også, selv om det er mindre medium å spre varmen til.

Endret av G
Lenke til kommentar

 

 

Nå er jo dette et mikroskopisk problem i forhold til det faktumet at disse stålrørene utvider seg med varme.

Forlagt over bakken vil de bil varmere på toppen, enn i bunnen, og bli "skjeve", samt at forskjellen på en kald dag og en varm dag kan gi lengdeforskjeller på flere hundre meter.

 

Dette vil kreve ekspansjonshylser mellom rørene, noe som er nærmest umulig å få til per i dag i den dimensjonen og kvantumet vi snakker om her.

 

 

Vil rørene bli skjeve pga. mangelen av medium (vakuum)? Tenker sammenliknet med vannrør, oljerør som har væske, hvor varmen effektivt spres. Eller også noe for gassrør, da varmen sannsynligvis til en viss grad sprees med gassmolekylene der også, selv om det er mindre medium å spre varmen til.

Dette er et problem ingeniører har kjent til og løst i en evighet, både på jorda og i verdensrommet.

 

https://www.tesla.com/sites/default/files/blog_images/hyperloop-alpha.pdf

 

Side 5.

 

At noen presenterer dette som et helt nytt og fantastisk vanskelig problem ingeniørene hos de forskjellige aktørene som jobber med hyperloop på ett eller annet vis har glemt å tenke på grenser mot banalt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...