Gå til innhold

TEST: Sony Xperia XZ1 Compact


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

- Hadde den hatt en 4,5"-skjerm med "1920*1080"-oppløsning, eller "1080*1920"-oppløsning som det heter på mobil-TLF'er, 3000mAh-batteri og 64GB-Userdisk så hadde jeg kjøp den på dagen.

 

Minne-kort er greit nok det, men intern-lagring er å foretrekke.

Og 64GB burde ha vært et minimum i dag.

 

Hei! Jeg er enig i det du sier om både skjerm og internlagring, men samtidig må man jo spørre seg: trenger jeg virkelig dette? Kommer jeg virkelig DAGLIG til å tenke på at skjermen har 720 piksler i bredden i stedet for 1 080 piksler? Og merker jeg egentlig forskjell på at bildene mine er lagret på minnekortet og ikke internt?

 

Hvorfor du mener 4,5 tommer kontra 4,6 tommer stor skjerm vil utgjøre en forskjell er jeg litt mer usikker på. Telefonen ville nok neppe vært mye mindre, uansett.

 

– Torstein

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Den har mindre yttermål på bredde og høyde enn LG Spirit LTE, men på tykkelsen så slår den gamle LG-mobilen denne Sony-en, tross at LG-en har mulighet for å åpne baklokk og bytte batteri.

 

Til å være en folkemodell, så syntes jeg den var dyr. Veldig dyr. Ikke noe folkelig med prisen altså.

 

Maks kr 3000 for en folkemodell, og det er ingen uting om det er rimeligere. f.eks. 2000 til 2500, eller lavere..

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor ha s8+ på sammenlignings bilder..??? Sonyen er bare 2 mm lavere og 4 mm smalere enn vanlig s8.. Vanlig s8 er over 1 mm tynnere enn sony "compact"..

 

Det er vel ikke helt riktig når det gjelder høyden. XZ1 Compact er 12,9 cm høy, mens S8 er 14,89 cm høy, så er rett ved 2 cm høyere. S8+ er 15,95 cm, så rett i overkant av 3 cm høyere enn XZ1 Compact.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Hvorfor ha s8+ på sammenlignings bilder..??? Sonyen er bare 2 mm lavere og 4 mm smalere enn vanlig s8.. Vanlig s8 er over 1 mm tynnere enn sony "compact"..

 

Det er vel ikke helt riktig når det gjelder høyden. XZ1 Compact er 12,9 cm høy, mens S8 er 14,89 cm høy, så er rett ved 2 cm høyere. S8+ er 15,95 cm, så rett i overkant av 3 cm høyere enn XZ1 Compact.
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

- Hadde den hatt en 4,5"-skjerm med "1920*1080"-oppløsning, eller "1080*1920"-oppløsning som det heter på mobil-TLF'er, 3000mAh-batteri og 64GB-Userdisk så hadde jeg kjøp den på dagen.

 

Minne-kort er greit nok det, men intern-lagring er å foretrekke.

Og 64GB burde ha vært et minimum i dag.

 

 

 

 

Hei!

Jeg er enig i det du sier om både skjerm og internlagring, men samtidig må man jo spørre seg: trenger jeg virkelig dette? Kommer jeg virkelig DAGLIG til å tenke på at skjermen har 720 piksler i bredden i stedet for 1 080 piksler?

Og merker jeg egentlig forskjell på at bildene mine er lagret på minnekortet og ikke internt?

 

Hvorfor du mener 4,5 tommer kontra 4,6 tommer stor skjerm vil utgjøre en forskjell er jeg litt mer usikker på.

Telefonen ville nok neppe vært mye mindre, uansett.

 

– Torstein

 

 

 

- Hei tilbake...

 

Trenger og trenger, fru Blom...he he...

Nei, det er nok mer en ønsketenkning.

 

For min del så er det ikke så veldig nøye om den har "720*1280"-oppløsning eller "1080*1920"-oppløsning.

Jeg er bare stickler for detail, og foretrekker at ting går i målestokk.

Og i så måte så er det et mer realistisk steg å ta fra 4,6" ned til 4,5" i "1080*1920"-oppløsning, enn ned til 3,0" i "720*1280"-oppløsning.

 

Side note...

Jeg tar bortimot aldri bilder med Mobil-TLF'en.

Sist jeg brukte kamera på Mobil-TLF'en så gjor jeg det for å slå ihjel tid når jeg ventet på søsteren min da vi skulle ut for å ta oss en bedre middag.

 

Slettet bildene etter hvert da det var bare snakk om bilder av en boks med tannpirkere og liggnende dill-dall.

 

Så det blir nok ikke bilder som blir hoved målet for minne-kort for min del.

For min del kunne dem ha troppet hele kamera-biten og heller brukt ressursene til å forbedre Mobil-TLF'en på andre måter.

Men det er en smaksak, og i så måte høyst subjektivt.

Lenke til kommentar

Den har mindre yttermål på bredde og høyde enn LG Spirit LTE, men på tykkelsen så slår den gamle LG-mobilen denne Sony-en, tross at LG-en har mulighet for å åpne baklokk og bytte batteri.

 

Til å være en folkemodell, så syntes jeg den var dyr. Veldig dyr. Ikke noe folkelig med prisen altså.

 

Maks kr 3000 for en folkemodell, og det er ingen uting om det er rimeligere. f.eks. 2000 til 2500, eller lavere..

 

Er ikke en folkemodell men toppmodell. Derfor prisen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

- Hadde den hatt en 4,5"-skjerm med "1920*1080"-oppløsning, eller "1080*1920"-oppløsning som det heter på mobil-TLF'er, 3000mAh-batteri og 64GB-Userdisk så hadde jeg kjøp den på dagen.

 

Minne-kort er greit nok det, men intern-lagring er å foretrekke.

Og 64GB burde ha vært et minimum i dag.

 

 

 

 

Hvilken telefon er det du bruker idag da?

 

 

 

- Per i dag så har jeg en "Nokia N97".

Så, så godt som en hvilken som helst Mobil-TLF hadde biltt en oppgradering.

 

Er ikke så glad i tanken om å drasse på ei skjærefjøl, så jeg setter grensen ved "1440*2560"-oppløsning på 6,0", max 6,1".

 

Men som jeg sa til Torstein...

Jeg klarer meg fint med 4,5" i "1080*1920"-oppløsning, eller 3,0" i "720*1280"-oppløsning.

Lenke til kommentar

 

Den har mindre yttermål på bredde og høyde enn LG Spirit LTE, men på tykkelsen så slår den gamle LG-mobilen denne Sony-en, tross at LG-en har mulighet for å åpne baklokk og bytte batteri.

 

Til å være en folkemodell, så syntes jeg den var dyr. Veldig dyr. Ikke noe folkelig med prisen altså.

 

Maks kr 3000 for en folkemodell, og det er ingen uting om det er rimeligere. f.eks. 2000 til 2500, eller lavere..

Er ikke en folkemodell men toppmodell. Derfor prisen.

 

 

 

Men herregud, hvilken verden lever dere i?

 

Sjekk hva som står innledningsvis. Den modellen på 5,2" forsøkte de å nå ut til de store mengdene med. Men den var jo bare enda dyrere, langt over kr 6000,-

 

Og denne modellen er rimeligere, og kalles en toppmodell. La merke til det i artikkelen nå.

 

Stort sett så har vel størst mulig skjerm brukt å være et salgsfremmende element. Selv om det virker negativt på meg å ha så stor skjerm. Liker å ha mobil i bukselommen, om mulig.

 

 

 

For kort tid siden landet testen vår av Sonys Xperia XZ1, telefonen selskapet forsøker å nå de store breddene med. Med sine 5,2 tommer og heftige spesifikasjoner skiller den seg imidlertid ikke veldig ut fra konkurrentene, men Sony har et skikkelig ess i ermet.
Endret av G
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-BnKsB4Fg0P

Synes den er fin jeg. Designet er litt annerledes, og det er kun positivt i mine øyne. Tror ikke jeg ville merket om det er 720p eller 1080p skjerm, så den lar jeg ligge.

 

Den er litt dyr, men muligens verdt det på de fleste områdene. Men jeg er litt skeptisk til Sonykameraene. De har liksom aldri fått helt full pott hos meg. Liker ikke kamera appen spesielt godt, og heller ikke dette h.265 tullet, når alle andre bruker h.264.

 

Og kvaliteten på video opptak har ofte skuffet meg på Sonymodellene. Håper de snart kan få orden på det.

Endret av Slettet-BnKsB4Fg0P
Lenke til kommentar

Synd...1080 skjerm,så hadde den vært bestilt alt :D

 

Venter fortsatt i spenning på en liten mobil med store specs ;)

 

Vil heller ha batteri tid , forskjellen på 720p og 1080p sitter hovedsakelig i hode ditt, da de er nærmest umulig å se forskjell på en 4,6tommer skjerm. Litt som alle med 2k skjem streamer netflix å e kjempe fornøyd selv om Netflix bare strømmer det "nødvendige" til små enheter. Dette er faktisk tilfelle fler steder.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...