Gå til innhold

Kineserne spiser stadig mer av mobilmarkedet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå er dette ikke overraskende i seg selv, ofte velger vel folk de mobilene man får mest valuta for pengene.

Men man trodde apple\samsung og HTC og sony klarte å lure folk at mobiler er dyrt å produsere.

 

Ikke vet jeg sikkert men vil tro Xiaomi bruker samsung sin maskinvare med billig enkel programvare på toppen.

Skulle gjerne like å vite for får inntrykk av programvare på kina mobilene er litt billig\dårlig som man skulle tro de vil spare penger.

Uansett får man mye maskinvare for pengene.

Lenke til kommentar

Jeg har hatt både Xiaomi, Huawei, Samsung og Apple, og jeg må si at spesielt Xiaomi hadde utmerket programvare. Den var kjapp, enkel å tilpasse fikk ofte nye funksjoner og det var lite problemer. Det samme gjelder forsåvidt Huawei. Samsung derimot klarte jeg aldri å like. Det ble for mye som ble låst. Jeg kunne jo ha lastet ned tredjepartslaunchere, men dette burde nesten være inkludert i dag.

Jeg vil anbefale alle å prøve ut Xiaomi, da det er veldig mye for pengene

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Folk flest velger faktisk en iphone. Det burde vel salgslistene hos operatørene og elektronikkjedene vise klart og tydelig. Og Apple får 90% av all inntektene totalt sett. At vi har billige alternativer, er kjekt og godt for konkurransen. Men i det lange løp vil de små produsentene likevel bare tjene småpenger i forhold til Apple.

Lenke til kommentar

Folk flest velger faktisk en iphone. Det burde vel salgslistene hos operatørene og elektronikkjedene vise klart og tydelig. Og Apple får 90% av all inntektene totalt sett. At vi har billige alternativer, er kjekt og godt for konkurransen. Men i det lange løp vil de små produsentene likevel bare tjene småpenger i forhold til Apple.

 

Jeg tror det er veldig mye mer en 11% iPhoner i Norge.
Lenke til kommentar

 

Folk flest velger faktisk en iphone. Det burde vel salgslistene hos operatørene og elektronikkjedene vise klart og tydelig. Og Apple får 90% av all inntektene totalt sett. At vi har billige alternativer, er kjekt og godt for konkurransen. Men i det lange løp vil de små produsentene likevel bare tjene småpenger i forhold til Apple.

 

Jeg tror det er veldig mye mer en 11% iPhoner i Norge.
At Norge topper IPhone tilhengere, betyr ikke at det er normen i resten av verden..

 

Norge skiller seg ut med sin store gruppe Iphone tilhengere og vilje/mulighet til å betale mye for en mobil.

Andel Tesla salg i Norge er heller på ingen måte representativt for hva som er salgsandel i andre land...

 

Det er flott at Apple faller ned, ikke fordi Apple er dårlig, men folk ser man får fullgode alternativ. At man handler ut fra bruksbehov og ikke merkestatus er flott. Det er trist å se familier med dårlig råd (også i Norge) blakke seg på totalt unødvendig dyrt og kanskje da sterkt overpriset produkt. Jeg tenker da generelt på "luksusmerker". Når vi er så rike som vi faktisk er, så er heller ikke IPhone noe som krever mange månedslønninger. I andre store markeder koster en IPhone gjerne 4-5 månedslønninger for en industriansatt.

 

Dette er ikke noen IPhone VS Android...!

De to operativsystemene er i dag strengt talt likeverdig i stabilitet, funksjon og ytelse.

 

I nye markeder så vil heller ikke folk forstå hvorfor iPhone skal være bedre enn annet, fordi det er slutt på de første årene da iPhone faktisk var mer overlegen.

 

Når et merke har fått en plass i Norge, så er vi veldig lojale til det merket.

To løsrevne eksempler: Matvarebutikkene Lidl måtte legges ned her, vi var ikke åpne for andre merker enn Toro og lignende. Sveriges GB ispinner, måtte trekke seg ut av Norge, vi var ikke klare for annet enn Diplom is og Henning Olsen.

 

Poenget mitt er at Norge fraviker en del forbruksmønster enn mange andre land.

Selv i iPhone sitt hjemland USA svikter salget.

 

Husk at i de største befolkede landene i verden,tjener mange ansatte under 100 kr dagen. De er i målgruppen til smarttelefoner mm. Lønninger på under 1000 kr i måneden er ikke uvanlig i de landene.

Ikke rart vi kan få billige varer...

 

Minner om at LG og Samsung var den dårligste "dritten man kunne få" av TVer ved starten av 90-tallet. Kvalitet og bildekvalitet var meget dårlig. I dag er dem ledende.

Da fikk jeg slengt inn litt av hvert i dette innlegget. Håper poenget forstås.

Endret av plankeby
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Folk flest velger faktisk en iphone. Det burde vel salgslistene hos operatørene og elektronikkjedene vise klart og tydelig. Og Apple får 90% av all inntektene totalt sett. At vi har billige alternativer, er kjekt og godt for konkurransen. Men i det lange løp vil de små produsentene likevel bare tjene småpenger i forhold til Apple.

 

Folk flest velger ikke en iphone og jeg lurer på hva du har inntatt når ditt regnestykke tilsier at Apple får 90% av de totale inntektene.

 

Jeg vil heller snu det på hode og si at Samsung i bunn og grunne får det meste av inntektene, siden Samsung i mange år har vært en av hovedleverandørene av komponenter til iphone.

 

PS!! jeg bruker hverken Samsung eller epletelefon selv!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Folk flest velger faktisk en iphone. Det burde vel salgslistene hos operatørene og elektronikkjedene vise klart og tydelig. Og Apple får 90% av all inntektene totalt sett. At vi har billige alternativer, er kjekt og godt for konkurransen. Men i det lange løp vil de små produsentene likevel bare tjene småpenger i forhold til Apple.

 

Iphone er nok den mestselgende mobilen i norge, men folk flest handler samsung.

Lenke til kommentar

Jeg går etter salgslistene som gjelder i Norge. Og jeg har lest via norske nettaviser at Apple håver inn nesten all profitten. Samsung på en liten andreplass og resten av røkla deler på smulene. Må dog legge til unntak i noen markeder der salgslistene avviker fra vestlige mettede markeder.

Lenke til kommentar

Jeg sammenlignet telefonen jeg kjøpte med en iphone 7.

FOR MEG og min bruk var den jeg kjøpte 70 % så bra som iphone 7 men til 25 % av prisen.

De billige kinesiske telefonene begynner virkelig å bli bra nå, men strømlinjeformet og alltid flytende er det jo ikke.

iphone er vel det som er enklest å bruke og mest stabilt siden produsenten har kontroll over alt fra design, produksjon, hw, software, os og apper på telefonen. Dette er en unik posisjon men de må stadig utvikle seg de også skal de ikke bli frakjørt. 

Kineserne ligger ikke på latsiden på noen måte og tar gjerne kunder fra iphone hvis de vil.

Andre steder i verden er en iphone mest et statussymbol og ikke noe de fleste har. De fleste har billige telefoner fra xiaomi, oppo osv, særlig i asia.

Lenke til kommentar

Nå som Samsung akkurat har lansert en ny mobil vil det jo være naturlig at Samsung selger mye, Apple har jo ikke sluppet noen tlf siden iPhone 7 jeg kan tenke meg at Apples sine tall kommer til å stige når iPhone 8 kommer?

 

Folk begynner å bli lei av Apple sitt desogn. 6-7 ser identiske ut. A10 chipen er ok, men med en kirin 930 slår den. Min P8 har en Kirin 930 og den er 2 generasjoner gammel. BL octacore på 2 og 1,8 GHz slår en A10. Huawei og andre kinesiske telefonselskaper har hatt 4K oppløsning på front og back kameraet i mange år nå + skjermen er 1080p. Apple er fort treg til å utvikle og har for høy pris for det de har.

Lenke til kommentar

Folk flest velger faktisk en iphone. Det burde vel salgslistene hos operatørene og elektronikkjedene vise klart og tydelig. Og Apple får 90% av all inntektene totalt sett. At vi har billige alternativer, er kjekt og godt for konkurransen. Men i det lange løp vil de små produsentene likevel bare tjene småpenger i forhold til Apple.

 

Ville ikke kalt samme pris for "billigere alternativer" meste parten er billig men fortsatt en del store. Husk at Apple gjør alt de kan for å melke kundene. Ville ikke kalt 2% for nesten alt. Husk at for 5 år siden så var det sjeldent at du fant Oppo og Huawei på topplisten. Nå er det 2% i fra å ta igjen Apple. Selv i Norge begynner Apple og miste enorme deler av markedet. Sammenlign smarttelefoner med konsoller. Apple VS Kina, Konsoll VS PC. Apple og konsoll = Ok ytelse men sliter med å sammenlignes med Kina og PC. Apple og konsoll = lukket platform og mister utrolig store deler av markedet. Kina og PC = åpen plattform og vokser noe grusomt fort.

Jeg vet at Foxconn holder på i Kina men jeg tenkte på asiatiske selskaper

Lenke til kommentar

Har selv en Xiaomi 4, etter en rekke kinesiske tlf. Det som overrasket meg mest er egentlig software, det som er lagt oppå Android og det er ganske mye. Man kan endre så mye, ikoner, temaer man laster ned, gjøre skjermen mindre, mye snarveier etc. Merker små bugs og det er nok at oppdateringer er ikke å finne eller er skjeldne men denne mobilen til 1400 kr er helt topp og har ikke tenkt å bytte den siden jeg hadde kjøpt han. Har en kolleger som bruker 3 og 5 og er veldig fornøyd. Så sitter man i kantina og hører noen vanlige skeptiske stemmer men de øvrige tallene lyver ikke. Det er flere som begynner å ikke undervurdere kinesiske tlf og vent i 2 år til til nye tallene kommer.

Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...