Gå til innhold

SAMLETEST: Robotklippere til under 20 000 kroner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ingen Bosch Indego-modeller med? Og ikke et ord om hvordan disse navigerer? Kjører de på måfå eller mapper de området og klipper det systematisk? 

 

Man må som oftest opp på toppserien for å få med GPS-styring, det er spesielt gunstig for dem med komplisert plen. Foruten det, så spiller det ikke så stor rolle for min del hvordan klipperen navigerer. Det blir en svært pen plen og det er det viktigste.

 

De billigste klipperne tåler som regel terreng/ujevnheter dårligere enn de som er med i testen her, personlig hadde jeg tenkt meg om før jeg kjøpte mindre enn dem som er omtalt her. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fin test, men synes 20K er litt mye for en gressklipper. Det finnes i dag roboter som koster ned mot 4-5000.

Hva med en test av robotklippere til under 10.000 kr?

 

Nå vet ikke jeg hvordan alle modeller er, men mange til under 10k klarer toppen 300 kvadrat av det jeg har sett, disse skulle jo klare minst 1000, men du kan også sett etter tilbud å eventuelle fjor års modeller som kanskje er billigere.

Robomow rx20 og rx12 er under 10k f.eks, men bare 300 kvadrat, vet at jula selger slike av merket Meec til godt under 10k, men det er vel strengt tatt ett veldig billig merke, prøves på eget ansvar.

Hvis du ser helt nederst i artikkelen så har de lagt en oversikt over priser på forskjellige butikker og der koster robomow304 9k i en del nettbutikker og hos power, men hos lefdal/elkjøp og felleskjøpet ligger den på rundt 11k.

 

Ingen Bosch Indego-modeller med? Og ikke et ord om hvordan disse navigerer? Kjører de på måfå eller mapper de området og klipper det systematisk? 

 

Eneste klippern jeg er kjent med er robomow rc304 pro gsm, den går vilkårlig over plenen, men ser ikke helt hvorfor den får så dårlig score i denne testen, mye av det som trekkes ned for vil jeg egentlig ikke stille meg bak, har testet den klippern, riktig nok med grønt "lokk" og riper er det lite av og den er ikke vanskelig i det hele tatt og skjønner ikke hvorfor dårlig skjerm trekkes for når du egentlig skal bare bruke appen på klippern.

Nå er plena her relativt firkanta med noen busker og trær i ytterkantene, men det er ikke noe problem å bare la den støte borti det og vi kjøpte den for 8k, var riktig nok fjor års modell, men den funker utmerket vil jeg si og jeg vil ikke si den bråker, vi har knappe 225-250 kvadrat plen, den har satt seg litt fast ett par ganger, men det er mest vår egen sløvhet, vi kunne ha fylt i litt jord eller noe i ett hull her.

Man kan også kjøpe ekstra piggete hjul til robomow også som gir den bedre grep, har ikke prøvd det enda, eneste gangen den også "setter seg fast" er når plena er fuktig, er det helt tørt så er det ikke noe problem her.

Robomow rc304 er vel den klippern i den klassen som har bredest klippebredde, om man ser bort ifra den andre robomowen som er med i testen her.

Eneste som kanskje var litt dumt med robomow var at det ikke var med en ekstra kniv, det var kniv på montert, men var ikke med noen ekstra, kanskje det bare er jeg som er gnien, men var kanskje med litt lite utstyr, men det er nok utstyr til å få den opp å gå og fungere uten problemer, men kunne vært med en ekstra kniv syns jeg ihvertfall(ja jeg er gnien på pengene, hehe).

 

Men den bosch indego eller hva den heter går mer som en vanlig person frem og tilbake, så en russer på youtube som testa ut det, veldig dårlig engelsk så jeg så mer på hva de klipperne gjorde.

Bosch bruker vel ikke kantledning heller.

 

Og hvorfor de mener at det at man må gå med kantklipper etterpå er en ulempe?

Vi måtte det her i hagen før også selv med en "normal" gå bak motor klipper også, for man kommer ikke helt 100% inntil vegger og gjerder uansett hvordan du gjør det.

Begrensningene til mange av disse klipperne er egentlig brukern selv.

 

Ja, dette ble ett langt og klønete innlegg.

Endret av meg0709
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Kjære Tek, her må dere ha drukket på jobb under test. Jeg har selv RC304 og den outshiner alle de andre svindyre robotene. Det som faktisk gir den styrke har dere gitt minus på. Den trenger ikke skjerm! Du har alt på appen. Den har en helt genial app. Du kan sette opp alt på den, se når den skal kjøre neste gang, hva som skjedde sist. osv. I tillegg har den aldri kjørt seg fast igjen etter at jeg fikk powerwheels. Ikke at det var noe stort problem heller.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Har selv en Husqvarna Automower, og kan skrive under på at dette er en meget god klipper som er vel verdt de ekstra pengene.

Det finnes endel andre tester rundtom i markedet og det er svært sjeldent jeg har sett noe annet enn Husqvarna som vinner.

 

Om det er verdt prisen å bruke 10-20.000 på en robotklipper?

Mer verdt enn på en håndveske, lettmetallfelger, gassgrill og hva det nå er man blåser kronasjer på.

 

Og har man idag en bensinklipper som man rusler bak, så tipper jeg man får bedre treningseffekt av en tur i marka i stedet for å klippe plenen en gang i uka.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dere påstår at man ikke kan løfte i dekselet til Viking Imow 422p og lar dette bli et minus på maskinen, da bør dere jaggu lese instruksjonsboka for det er nettopp det man skal. Det skal gjøres slik at motoren ikke går og man skader seg. Løfter man i dekselet stopper motoren øyeblikkelig, dette bør dere få gjort om i teksten på testen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Måtte lese hele testen nøye igjen, men det står at knivene til Robomow RS615 har mye kjøtt på beina og kanskje kan slipes, nå skal man jo egentlig ikke slipe slike kniver, det kan lett føre til kast i kniven som ødelegger aksling/motoren til kniven, hvor ømfintlige de egentlig er vet jeg ikke, men det gjøres helt og holdent på EGET ansvar, en kniv er billigere enn en motor antar jeg, selv om knivene ikke akkurat er kjempe billige heller.
Også er det nok en anelse lettere å bytte kniv enn motor.

Litt morsomt at robomow 304u sies å ha smal klippe bredde når den er en av to klippere som har nest bredest klippebredde i hele testen.
Men sammenlignes det mot RS615 så er det jo sant nok, men jeg mistenker at de ikke mener bare mot sin større "bror".
Rc304 er vel også den eneste som klipper utenfor hjulets bredde på høyre siden sett bak ifra, som også burde vært nevnt, samme gjelder for de andre modellene også hvordan ståa der er.

Kunne også med fordel ha tatt flere bilder av klipperne, spesielt under(rett ut av boksen), med mindre jeg ikke har oversett nevnte bilder helt(skal sjekke igjen).

Endret av meg0709
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Fin test, men synes 20K er litt mye for en gressklipper. Det finnes i dag roboter som koster ned mot 4-5000.

Hva med en test av robotklippere til under 10.000 kr?

 

Og disse gjør for de aller fleste den akkurat samme jobben. Jeg kjøpte en Gardena R40 til min bestemor, med en middels stor, over gjennomsnittet vanskelig plen, med bakker og små passasjer, og jeg kan ikke se hvordan en dobbelt så dyr klipper ville gjort en bedre jobb. Til syvende og sist så er det vel størrelsen på plenen som regjerer hvilket kaliber du må gå for.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Ingen Bosch Indego-modeller med? Og ikke et ord om hvordan disse navigerer? Kjører de på måfå eller mapper de området og klipper det systematisk? 

 

Man må som oftest opp på toppserien for å få med GPS-styring, det er spesielt gunstig for dem med komplisert plen. Foruten det, så spiller det ikke så stor rolle for min del hvordan klipperen navigerer. Det blir en svært pen plen og det er det viktigste.

 

De billigste klipperne tåler som regel terreng/ujevnheter dårligere enn de som er med i testen her, personlig hadde jeg tenkt meg om før jeg kjøpte mindre enn dem som er omtalt her. 

 

Har Gardena R50li og den fungerer fin fint på en plen på 170m2. Hadde jeg kjøpt en av de modellene her ville det vært 8-10 kNOK ut vinduet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke, men er det litt middels store epler så dyttes de vel bare unna?

Mulig noen har opplevd det selv, kanskje du finner noen videoer av noe sånt på youtube?

De er jo like lavt nedtil bakken som en hver normal gå bak klipper og epler er jo nokså lette å rulle unna vil jeg tro, med mindre klippern ikke klarer å klatre oppå de på en eller anna måte.

Endret av meg0709
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ingen Bosch Indego-modeller med? Og ikke et ord om hvordan disse navigerer? Kjører de på måfå eller mapper de området og klipper det systematisk? 

 

Klipping på kryss og tvers gir helt klart det fineste resultatet. Bosch sin metode med helt systematisk klipping i parallelle linjer blir ikke i nærheten av like pent. Fordelen er at den klipper raskere, men sammenligner du mot en plen klippet av Husqvarna så er det ingen tvil om hvem som klipper penest.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...