Gå til innhold

KOMMENTAR: Tre tegn på at TV-dekoderen snart er død


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Veldig konstruktiv kommentar! :)

 

Da jeg leste at Get hadde lansert appen til tvOS så vurderte vi å skaffe oss Apple TV (av andre grunner også selvfølgelig). Men en ting jeg lurte på om det vil påvirke nettet for andre som er koblet til? For eksempel vil det hakke når jeg spiller når andre ser på TV gjennom Apple TV? Jeg har forresten bredbånd hastighet på 75/15 mb/s.

Lenke til kommentar

Jeg tror at det også er vesentlig å tenke på de som ikke er unge og kjappe, altså at et idiotsikkert brukergrensesnitt er tilgjengelig.

De fleste apper og andre muligheter er for eldre temmelig umulige løsninger.

Å skulle forholde seg til stadig flere og endrede løsninger fungerer ikke for alle dessverre.

Alle disse løsninger samlet som nesten gir deg en løsning fortoner seg som kakofoni for enkelte.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Bor i utlandet og Netflix er integrert i TVen min, og andre smartTV-tjenester som NRK TV, Plex, Youtube får jeg som regel igjennom Playstation, utenom et par som jeg kjører gjennom Amazon Firestick. Har også en Chromecast om jeg vil caste noe fra nettbrett/mobil, men den er svært lite i bruk.

 

Men når jeg er hjemme i Norge og skal se tv her, er det Altibox og Apple TV som er alternativene. Og hvordan artikkelforfatter kan si at tv-dekoderen er "Treig" kan jeg ikke skjønne. Hos altibox funker den brillefint ihvertfall, og er MYE mer sømløs, kjappere og ikke minst mer oversiktlig enn AppleTV. Det gjelder alt fra kanalbytte, tv-guide, filmutleie og opptak. Noe mer kan du vel ikke forvente fra en tv-dekoder?

 

Legg til at fjernkontrollen til Apple TV ( samme som Firestick har) er noe herk, og at menysystemet til f.eks Netflix og NRK TV + det å søke etter filmer/programmer er så til de grader ulogisk og tungvint (det kan vel ikke være noen som synes det er bra?) sammenlignet med å ha det integrert i en Smart TV / bruke playstation, xbox etc skjønner jeg lite av.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hei!

 

Er RiksTV-kunde med PVR-mottaker.

 

Har i flere år ergret meg over at opptak ofte blir kuttet enten i starten eller på slutten.

 

Den enkle grunnen til det, er at programmet er forskjøvet i tid den ene eller andre veien..

...og at opptaks-tidspunktet bestemmes ene og alene av klokkeslett!

 

Jeg mener at i 2017 bør vi kunne forlange at opptaksstart blir styrt av program-ID!?

 

mvh

 

Asle Johansen

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har ikke dekoder, men cam rett i TVen, så jeg slipper en boks og en fjernkontroll.

 

Aller helst skulle jeg ha droppet canal digital helt, men siden jeg bor så "usentralt" er eneste mulighet for bredbånd mobilt bredbånd. Det blir alt for dyrt å ha store datapakker, 200 GB hos Telia er ikke nok.. Og det er heller ikke alltid raskt nok.

 

Til info, usentralt i denne sammenheng er i Oslo.. Hvis noen vet om en annen mulighet for å få kablet bredbånd, rop ut!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ang. bruk av nettleser til avspilling av videomateriale: ingen nettlesere jeg har prøvd klarer å endre refresh-rate på TV/monitor slik at materialet blir spilt av uten hakking (stuttering), noe som for meg gjør kvaliteten ubrukelig sammenlignet med hva dekoderen leverer. Det samme gjelder Windows 10 app'er (bortsett fra Plex). Det samme gjelder også Chromecast (Ultra også). Synes det er tragisk at ikke flere er opptatt av dette og klager på det!

Endret av jonny
Lenke til kommentar

Veldig konstruktiv kommentar! :)

 

Da jeg leste at Get hadde lansert appen til tvOS så vurderte vi å skaffe oss Apple TV (av andre grunner også selvfølgelig). Men en ting jeg lurte på om det vil påvirke nettet for andre som er koblet til? For eksempel vil det hakke når jeg spiller når andre ser på TV gjennom Apple TV? Jeg har forresten bredbånd hastighet på 75/15 mb/s.

 

Nå er jeg ikke GET-kunde selv, men slik jeg forstår det fra det de sa da jeg var det, så kommer strømmen av TV via appen i tillegg til den datamengden du betaler for, slik at dette ideelt sett ikke påvirker hastigheten i forhold til om du ikke strømmer via appen.

 

Hvordan dette er når du strømmer via web-interfacet, er jeg ikke klar over, men tipper at de klarer separere det der og, slik at samme betingelser er gjeldende.

 

Dog, å tro det ikke påvirker litt, først og fremst i forhold til lag, det gjør jeg ikke. Den innebygde dekoderen er grei men ikke "top of the line", så vil tro den vil påvirkes noe av de ekstra beregningene.

 

Men om det er nok til at du merker det, overlater jeg til noen som har Get, og som strømmer og gamer endel, til å uttale seg mer bastant om.

Lenke til kommentar

Hva er poenget med apple tv? Kan noen fortelle meg hva man trenger den til??

 

Siden du må spørre, er vel egentlig svaret for din del, ingen verdens ting.  :tease:

 

En AppleTV er fint for å kunne strømme skjermbildet eller medieinnhold (musikk, yotube etc) fra dine andre Apple-enheter, alternativt fra Android eller MS-enheter via tredjeparts-apper. Mye av dette kunne du også gjort via Googles Chromecast (CC).

 

Ellers er AppleTV grei til å kunne vise annet innhold på TV'en din fra apper, uten at du trenger å bruke PCen eller mobilen din som kilde, i tillegg til selvsagt å leie filmer fra Apple sin utleieordning, 

 

Alternativet er å sette opp en Rasberry Pi (RP) med programvare som gjør at den hermer og opptrer som en AppleTV, men uen mange av begrensningene som AppleTV har. deriblant muligheten til å bruke Plex til å spille av medieinnhold fra en ekstern disk eller home-server. Med den får du også mulighet til å bruke den som en RP, dvs at du fritt kan bruke den som en liten HTPC.

 

Så kort oppsummert, siden du ikke savner den nå, så trenger du den neppe. Om du derimot har savnet en liten boks til å kunne gjøre mange av de tingene nevnt her, sjekk den og alternativene ut, og se hva du selv lander på som ditt valg.

 

A1)

CC koster ca 350,- eller ca 750 for CC Ultra som støtter 4K-innhold. En Chromebox, som i tillegg er en litenPC kommer på rundt 2000,-

 

A2)

RP, som skal takle å spille av 4K-innhold, kommer på ca 700,-med lader, minnekort for OS og kabinett, og så kommer ev. mus og tastatursett (ca. 300,- og opp) i tillegg.

 

A3)

Apple TV kommer på ca 1500,- for 32 GB-utgaven eller 2000,- for 64 GB-utgaven. Eventuelt så får du tak i eldre versjoner på Finn.no yil en billigere pris. AppleTV er foreløpig begrenset til 1080P.

Lenke til kommentar

Synes det er viktig med egen harddisk istedenfor å la innholdet bli lagret hos altibox. I 2011 sperret Altibox tilgang til lovlig anskaffet opptak når de fjernet discovery fra tv-basis pakken. Og jeg mener det samme skjedde igjen for 2-3år siden når altibox i noen dager/uker var uten rettigheter til discovery. Da mener jeg å huske at folk mistet tilgangen til sine PVR opptak som de fikk tak i på lovlig måte.

 

Det neste blir vel at altibox struper båndbredden til sine kunder til feks 100-200GB per mnd når de finner ut de ikke kan bygge ut nettverket sitt lengre eller at det bare blir for dyrt å gjøre det.

 

 

https://www.forbrukerradet.no/pressemelding/altibox-sperrer-kunders-tv-opptak/

Lenke til kommentar

Fortsatt kun 25fps på slike streaming-sider, så inntil de oppgraderer til 50fps så er det ikke "ekte" TV-sendinger for min del... Mye innhold broadcastes i 50p, og sånn har det vært helt siden 1954. Dumt å halvere frameraten, det må vel disse selskapene snart skjønne dersom dette er den fremtidens erstatning?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Med mindre du struper hastigheten til individuelle enheter så vil båndbredde og deling alltid være et problem.

 

Nææ.. Har aldri hatt problem med båndbredde selv med både nedlasting av store filer på PC, streaming av 4K på Netflix og f.eks YouTube i QHD på mobilen samtidig.. + Sirfing på ett nettbrett eller PC nr 2 etc... Har en 80/80MB/s fiberlinje delt med huseier.

Han har også TV via internett leverandøren, men den går på en egen linje og berører da heller ikke selve internett tilkoblingen ellers.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...