Gå til innhold

Minnepenn slår seg konstant av og på


Anbefalte innlegg

Hei, har en minnepenn som konstant slår seg av og på. Jeg ser innholdet på den i ca 2-3 sek, den blir gjenkjent av OS og får tildelt diskstatus. Men så slår den seg brått av. For å starte et sekund senere igjen. Sånn holder den på som en jojo.

Noen som har en formening om hva som har skjedd? Prøver å formatere den, men er jo umulig når jeg knapt nok får tid til å trykke på format før den slår seg av igjen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-376f9

Hvor mye har du betalt for den?

 

Edit: ikke lsit deg ut med å fikse lagringsmedier som oppfører seg ustabilt. Skaff deg en ny enhet og prøv å få igjen pengene for den gamle. Selv om du skulle klare å fikse en enhet er det stor sjanse for at den ryker i fremtiden.

 

Og når du har lest dette, tar du backup av alle viktige data.

Endret av Slettet-376f9
Lenke til kommentar

Hvor mye har du betalt for den?

 

Edit: ikke lsit deg ut med å fikse lagringsmedier som oppfører seg ustabilt. Skaff deg en ny enhet og prøv å få igjen pengene for den gamle. Selv om du skulle klare å fikse en enhet er det stor sjanse for at den ryker i fremtiden.

 

Og når du har lest dette, tar du backup av alle viktige data.

Den er ikke ny, så får ikke igjen noe penger. Backup har jeg, men skulle gjerne sett over den en siste gang om det var noe jeg har oversett.

 

Den får jo tydeligvis kontakt, før den fortsetter dette jojo sirkuset.

 

Dog om det ikke er noe man kan gjøre uten å åpne den, begynne å lodde etc, så tror jeg heller den får et snarlig møte hammern.

Lenke til kommentar

Det er en Transcend 16gb som runder snart 6 år. Har ikke noe problem med annet usb utstyr så det er neppe noe driverproblem på gang.

Bare merkelig at den ikke er helt død om elektronikken er skadet, men slår seg av og på som en jojo. Har prøvd å google problemet, men ser ut til at min penn er ganske unik på det problemet her.

Lenke til kommentar

Bare merkelig at den ikke er helt død om elektronikken er skadet, men slår seg av og på som en jojo. Har prøvd å google problemet, men ser ut til at min penn er ganske unik på det problemet her.

Kan jo være kodensator eller chips som er skadet: Men uansett ikke verdt bryet å bruke tid på det da det koster så lite med raskere usb3 minnepenn.

usb_thumb_repair_04.jpg

Lenke til kommentar

Om du på ett eller annet tidspunkt har vært litt uforsiktig med den, og kanskje tatt den ut uten å løse den ut fra Windows først, så kan slike USB minnepenner ta skade av slikt. På samme måte som SSD disker blir skadet av samme behandling.

6 år er lenge for en USB minnepenn, så den har nok gjort nytten sin. Er nok uansett på tide å skaffe seg en ny.

Når den først begynner å oppføre seg slik, er det ikke noe mer du kan gjøre for den. Shit happens.

Lenke til kommentar

Det er begrenset hvor mye man kan kopiere inn og ut på en minnepenn. Sier ikke at du har nådd det men det vet man aldri.

 

Corsair (sånn super beskyttet) minnepenn ble ødelagt hos meg, men så var den gammelt og vært mye brukt.

Jaja, så var den ikke så stor heller, så like greit å bytte det ut =)

 

Ikke det at jeg anbefaler dette men så på komplett tilbud siden, sikkert OK til noe tull lagring =)

https://www.komplett.no/product/865447/datautstyr/minnepenn-usb/transcend-jetflash-790-128gb#

Lenke til kommentar

Hvordan blir disker/minnepenner skadet av ikke å løses ut? Er med på at data eller filsystemet kan rotes til, men ikke noe mer. Typisk får man bare satt 'dirty flag'.

 

Om systemet skriver til USB/disken fra RAM når du tar den ut kan den skades. Har ødelagt noen disker oppover årene ved bruk av f.eks USB docking stasjoner med harddisker, og tatt ut disken uten å være klar over at systemet fortsatt overfører data fra RAM. (overføringene har blitt avsluttet i utforsker). Ikke at det har skjedd ofte, men det har skjedd.

Lenke til kommentar

Kan ikke forstå hvilken mekanisme som skulle føre til skade på selve disken. Sikker på at det ikke bare er filsystemet som var skadet? Prøvd å slette MBR?

 

Har faktisk opplevd at HELT nye SSD disker har dødd helt av dette. Opptil flere ganger. Såpass mange ganger at det ikke kan ha vært selve disken som har vært ødelagt fra fabrikk. Men har lært, så nå fjerner jeg aldri en disk før jeg vet at det ikke skrives til den.

De gangene det har skjedd meg har jeg alltid fått erstattet diskene fra leverandør, så de har bekreftet at diskene er totalt ødelagt etter dette.

Lenke til kommentar

 

 

Har faktisk opplevd at HELT nye SSD disker har dødd helt av dette. Opptil flere ganger. Såpass mange ganger at det ikke kan ha vært selve disken som har vært ødelagt fra fabrikk. Men har lært, så nå fjerner jeg aldri en disk før jeg vet at det ikke skrives til den.

De gangene det har skjedd meg har jeg alltid fått erstattet diskene fra leverandør, så de har bekreftet at diskene er totalt ødelagt etter dette.

 

Hva slags bekreftelse? (annet enn at de har tatt den gamle i retur og gitt deg ny)

Lenke til kommentar

Hva slags bekreftelse? (annet enn at de har tatt den gamle i retur og gitt deg ny)

 

 

Så vidt jeg vet så tester faktisk komplett.no disker for feil. Har ved en anledning fått en disk i retur (ikke i denne sammenheng, men en snurredisk) som de ikke fant noe feil på. Så når de gir deg en ny disk, så har de med stor sannsynlighet testet disken først.

Om de har andre rutiner på SSD disker kontra snurredisker vet jeg jo ikke.

Uansett, jeg bare delte min erfaring gjennom årene med akkurat dette temaet. Min erfaring er og blir min erfaring. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...