Gå til innhold

MacBook Pro fikk masse kritikk for batteriproblemer – nå skal det være løst


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hadde batteri-levetid enda vært det eneste problemet med Mac'en ...

 

Etter først å ha droppa Windows til fordel for Unix (OpenBSD/FreeBSD/Linux) omtrent på den tiden Win95 ble lansert begynte jeg å bruke Mac for ca 10 år siden for å få tilgang til kommersielle verktøy for redigering av lyd/foto/video. Da var det en utmerket plattform, men de siste årene har det gått nedover. Antallet til dels alvorlige feil som ikke rettes, men isteden henger med fra versjon til versjon øker stadig. Siden hver MacOS-versjon har sine egne særheter må man som bruker av flere ulike programpakker nesten ha en egen Mac for hver applikasjon. For 10 år siden var det nok å vente et par måneder etter at en ny version av OSet ble lansert så hadde alle 3-parts blitt tilpasset i den grad det var nødvendig. Nå virker det av en eller annen grunn slik at flere 3-parts leverandører ikke rekker eller evner å støtte nye MacOS-versjoner skikkelig.

Utviklingen av maskinvare har stagnert. Min Macbook fra 2012 har et mye mer hensiktsmessig design enn årets modeller. På toppen av det hele så mangler plattformen ett verktøy for programvare-administrasjon som integrerer 3-parts applikasjoner på en skikkelig måte. Mens jeg kan oppdatere all installert programvare i en operasjon på maskiner med linux/fbsd så blir det samme en omfattende oppgave med en haug manuelle operasjoner med både Windows og MacOS. Nå har Apple fjerna ESC-tasten og snart blir det vel slik at man må vente til batteriet tømmes før maskinen kan startes på nytt om noe har hengt seg opp. Jeg gremmes.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Consumer Report.....kjøpt, betalt og bør innlemmes i Apple support.

 

 

En skikkelig moroklump du. Om Consumer Reports hadde vært kjøpt og betalt / inhabile så hadde de vel ikke gått åpenlyst ut å frarådet kjøp av nye MacBook Pro og klaget på batteriet i utgangspunktet. Eller?

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Språktips: venligst ikke bruk "masse" i artikler, da dette refererer til stoffmengde (eg. "hvor stor masse har objektet?"). Her kan en heller benytte "mye"; "Macbook Pro fikk mye kritikk for batteriproblemer".

Mange, mye osb. er som regel det en mener når en benytter ordet "masse" :-). God helg!

Endret av Haaheim
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Ehh, du er vel klar over at MacBook Pro 13-tommer med Touch Bar har en raskere 28W CPU (+GPU), kontra en svakere 15W CPU (+GPU) på den uten Touch Bar? Samt at batteriet er fysisk mindre på den med Touch Bar enn den uten? Er neppe Touch Bar i seg selv som er årsaken til forskjellen i batterilevetiden.

Endret av RamGuy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ehh, du er vel klar over at MacBook Pro 13-tommer med Touch Bar har en raskere 28W CPU (+GPU), kontra en svakere 15W CPU (+GPU) på den uten Touch Bar? Samt at batteriet er fysisk mindre på den med Touch Bar enn den uten? Er neppe Touch Bar i seg selv som er årsaken til forskjellen i batterilevetiden.

 

What he said.
Lenke til kommentar

 

Consumer Report.....kjøpt, betalt og bør innlemmes i Apple support.

 

 

En skikkelig moroklump du. Om Consumer Reports hadde vært kjøpt og betalt / inhabile så hadde de vel ikke gått åpenlyst ut å frarådet kjøp av nye MacBook Pro og klaget på batteriet i utgangspunktet. Eller?

 

Alt er bare en plan mellom CR og Apple for å skape mer publisitet rundt maskinene deres :p

Lenke til kommentar

Hva tjener Apple på å ikke teste grundigere i utgangspunktet, slike fallgruver?

Hvis du ser på Microsoft sin Surface og Dell sin XPS for eksempel har jo også disse maskinene problemer som rammer enkelte maskiner. Så det at det er slike feil ved launch er egentlig relativt vanlig. Det er mer uvanlig at Apple har slike feil ved launch, men Mac har blitt nedprioritert en god del i det siste, og det har åpenbart også påvirket testingen.  Samme gjelder forøvrig iOS.

 

Apple, og alle andre, tjener ikke noe på å ikke teste grundigere, men de sparer helt klart penger. Det er problemer som vanlige tester ikke avdekker, og du må gjerne ha ganske mange modeller og teste forskjellig. Det blir lett litt sånn en eller annen tilfeldig kombinasjon av noe gjør at det blir en feil. Selv når de visste om feilen har de jo brukt litt tid på å fikse den, som tyder på at den er ganske kompleks og kan da lett slippe gjennom testing om du ikke har veldig ekstensiv testing. Vanligvis er det ikke lønnsomt.

Lenke til kommentar

Språktips: venligst ikke bruk "masse" i artikler, da dette refererer til stoffmengde (eg. "hvor stor masse har objektet?"). Her kan en heller benytte "mye"; "Macbook Pro fikk mye kritikk for batteriproblemer".

 

Mange, mye osb. er som regel det en mener når en benytter ordet "masse" :-). God helg!

 

Ifølge ordboka tar du feil: http://ordbok.uib.no/perl/ordbok.cgi?OPP=masse&ant_bokmaal=5&ant_nynorsk=5&bokmaal=+&ordbok=nynorsk

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har sett dere har pubilisert flere artikler om dette med batteritiden. For å legge til informasjon om batteriene:

MacBook Pro 13' 2015: 74.9 watttimer
MacBook Pro 13' 2016 (touch) 49 wattimer

Selv om det sitter nyere prosessor i den nye varianten, kan ikke dette kompansere for 30% mindre kapasitet på den nyere modellen. Under last bruker den nye varianten ca. like mye strøm. Mest sannsynlig har apple bare downclocket prosessoren (max hastighet) for å spare strøm.

Det er dette som er årsaken til 'batteriproblemet' altså for lite batteri.

 

Referanser (teardown):

2015: https://www.ifixit.com/Teardown/MacBook+Pro+13-Inch+Retina+Display+Early+2015+Teardown/38300 (step 9)

2016: https://www.ifixit.com/Teardown/MacBook+Pro+13-Inch+Touch+Bar+Teardown/73480 (step 18)

 

Hadde dere funnet denne informasjonen kunne dere gitt leserne den faktiske GRUNNEN til at det er et problem. Kanskje fulgt opp med ytelsetest før og etter software oppdateringen (se om CPUen ble downclocket) kunne blitt mange gode artikkelen for medlemmene i ekstra.

Endret av spots
Lenke til kommentar

 

Hva tjener Apple på å ikke teste grundigere i utgangspunktet, slike fallgruver?

Hvis du ser på Microsoft sin Surface og Dell sin XPS for eksempel har jo også disse maskinene problemer som rammer enkelte maskiner. Så det at det er slike feil ved launch er egentlig relativt vanlig. Det er mer uvanlig at Apple har slike feil ved launch, men Mac har blitt nedprioritert en god del i det siste, og det har åpenbart også påvirket testingen.  Samme gjelder forøvrig iOS.

 

Apple, og alle andre, tjener ikke noe på å ikke teste grundigere, men de sparer helt klart penger. Det er problemer som vanlige tester ikke avdekker, og du må gjerne ha ganske mange modeller og teste forskjellig. Det blir lett litt sånn en eller annen tilfeldig kombinasjon av noe gjør at det blir en feil. Selv når de visste om feilen har de jo brukt litt tid på å fikse den, som tyder på at den er ganske kompleks og kan da lett slippe gjennom testing om du ikke har veldig ekstensiv testing. Vanligvis er det ikke lønnsomt.

 

 

Spillkonsoller:

Det som virkelig er imponerende er all den så og si feilfrie software som f.eks. er laget på CD-ROM som ikke lar seg oppdatere fordi det ikke er knyttet mot internett på tidligere konsoller. Det er sikkert mange slike eldre eksempler (Playstation). Commodore 64 har jo også mange velfungerende spill (men den gang var jo koden begrenset i størrelse).

 

Fordelen med slik programmering er jo at man slipper å måtte lappe på ting i ettertid, og man slipper dårlig omtale.

Endret av G
Lenke til kommentar

 

 

Hva tjener Apple på å ikke teste grundigere i utgangspunktet, slike fallgruver?

Hvis du ser på Microsoft sin Surface og Dell sin XPS for eksempel har jo også disse maskinene problemer som rammer enkelte maskiner. Så det at det er slike feil ved launch er egentlig relativt vanlig. Det er mer uvanlig at Apple har slike feil ved launch, men Mac har blitt nedprioritert en god del i det siste, og det har åpenbart også påvirket testingen.  Samme gjelder forøvrig iOS.

 

Apple, og alle andre, tjener ikke noe på å ikke teste grundigere, men de sparer helt klart penger. Det er problemer som vanlige tester ikke avdekker, og du må gjerne ha ganske mange modeller og teste forskjellig. Det blir lett litt sånn en eller annen tilfeldig kombinasjon av noe gjør at det blir en feil. Selv når de visste om feilen har de jo brukt litt tid på å fikse den, som tyder på at den er ganske kompleks og kan da lett slippe gjennom testing om du ikke har veldig ekstensiv testing. Vanligvis er det ikke lønnsomt.

 

 

Spillkonsoller:

Det som virkelig er imponerende er all den så og si feilfrie software som f.eks. er laget på CD-ROM som ikke lar seg oppdatere fordi det ikke er knyttet mot internett på tidligere konsoller. Det er sikkert mange slike eldre eksempler (Playstation). Commodore 64 har jo også mange velfungerende spill (men den gang var jo koden begrenset i størrelse).

 

Fordelen med slik programmering er jo at man slipper å måtte lappe på ting i ettertid, og man slipper dårlig omtale.

 

Det er ganske mye enklere å fjerne bugs når man ikke må ta hensyn til alle tingene et vanlig OS må ta hensyn til. Spillet trenger bare gjøre akkurat det som trengs for å kunne spille det, og da er det færre mulige feilkilder.

 

Et OS som MacOS eller Windows har jo null kontroll på hva brukere plugger inn eller hva han eller hun foretar seg i OSet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...