Gå til innhold

SAMLETEST: Vi har testet ti SSD-er til under tusenlappen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er ikke dette en merkelig test å gjøre én måned før 960 evo / pro er på markedet? De har jo hinsides mye mer ytelse enn samtlige i samme prisklasse. Blir kanskje ett noe annet marked mtp de krever NVMe støtte.

 

Samsung 960 Pro ligger i en annen prisklasse og er i likhet med den kommende 960 Evo kun å få i M.2-formfaktoren. Dette er en test av billige 2,5-tommers SSD-er.
  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

Er ikke dette en merkelig test å gjøre én måned før 960 evo / pro er på markedet? De har jo hinsides mye mer ytelse enn samtlige i samme prisklasse. Blir kanskje ett noe annet marked mtp de krever NVMe støtte.

Samsung 960 Pro ligger i en annen prisklasse og er i likhet med den kommende 960 Evo kun å få i M.2-formfaktoren. Dette er en test av billige 2,5-tommers SSD-er.

 

Jeg vil heller ha en full test av:

Intel® SSD 600p Series 512GB PCIe M.2

M.2 NGFF 80mm PCIe 3.0, x2, x4, 3D1, TLC, up to 1775/560MB/s read/write

 

Da det er bedre kjøp i den prisklassen sata SSD diskene er nok på vei ut, derfor er de nok billigere.

Men problemet med denne sies at den bli veldig varm 70 grader eller noe slik? Så ITX kabinett og laptop er vel ikke beste med tanke på best mulig levetid\ytelse over tid?

 

Da ingen av testene av SSD diskene her blir særlig varme med mindre de er teipet i cpu kjøleren eller kabinettet er varm.

 

http://www.eteknix.com/plextor-m8peg-256gb-m-2-nvme-ssd-heatsink-review/

Da jeg ikke kan forstå hvorfor intel ikke har heatsink som standard?

 

Skal man først ha sata 2.5" i dag bør man satse på 1\2 TB i så fall?

 

 

Likevel skal vi ikke la oss skremme av grensen på 60 terabyte heller, ettersom dette ved normal bruk vil være mer enn nok til at garantitiden vil gå ut først. En disk kan skrives til med nærmere 55 gigabyte hver bidige dag i tre år før vi kommer til seksti terabyte totalt, eller 41 gigabyte i fem år dersom vi ser på Samsung 850 Evo og dennes grense på 75 TB.

TBW-grensa betyr jo heller ikke at disken automatisk vil konke ut når tallet passeres – det er snarere slik at dette er garantert så lenge SSD-en også er innafor garantitiden i antall år. Og som så mye annet kan en SSD fint leve lenge etter at garantitiden er passert.

Men vi vet sandforce\OCZ trion etc eller annen billig SSD blir vesentlig tregere over tid.

Samsung 830\840 Evo hadde noe treghet problemer om man ikke oppgradere firmware.

 

Husk skal man selge SSD disken eller bruke den levere en 5 år er det invistering å vurdere levetid også.

Da jeg tror fleste iriter seg grønn over SSD disker som blir like trege som harddisk når kapasiteten er sprengt tar 10-20 minutter å starte windows med OCZ trion 100 om man har SSD Utility SSD Management Software

installert på pcen.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

 

 

Er ikke dette en merkelig test å gjøre én måned før 960 evo / pro er på markedet? De har jo hinsides mye mer ytelse enn samtlige i samme prisklasse. Blir kanskje ett noe annet marked mtp de krever NVMe støtte.

Samsung 960 Pro ligger i en annen prisklasse og er i likhet med den kommende 960 Evo kun å få i M.2-formfaktoren. Dette er en test av billige 2,5-tommers SSD-er.

 

Jeg vil heller ha en full test av:

Intel® SSD 600p Series 512GB PCIe M.2

M.2 NGFF 80mm PCIe 3.0, x2, x4, 3D1, TLC, up to 1775/560MB/s read/write

 

 

Bare å kose seg! :wee:

Endret av Cthulhu
  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

  • Ikke full støtte i Intel SSD Toolbox (ennå)
  • SLC-buffer kan begrense hastigheten på store overføringer
  • Blir fort varm ved hard belastning, også under rene skriveoperasjoner

Fint om dere kan sammenligne Sata\mot PCI-E i egen test, vil gjerne like å vite eksakt hvor mye raskere pc man får?

Gjerne med sokkel 2011-3\lga 1151.

 

Da min testing av intel NUG har jeg konkludert med det er lite å hente på PCI-E men bra produkt alikevell.

Særlig hvis man skal kompilere mye filer eller ha mange programmer i oppstart.

 

Men man får ikke installert windows 10 på 5 minutter uansett om man har 10 gigabit ethernet til serveren.

 

Da jeg mener hadde man tatt bruk Sata express kunne man fått bedre konkuranse.

Men PCI-E vil helt klart har større fordel særlig på stasjonær da responstiden er bedre på små filer.

Man har også mere PCI lans en det sata express kan stille opp med.

 

Så syns begge testene er mangelfulle.

Men like vell nyttig til de få som vurder billig SSD.

 

Fleste har råd til 2000 kr for SSD, ulempen det ikke finnes software som kan brukes til caching av filer som gjør pcene raskere med dette, blir mere ramdisk i så fall.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

 

Er ikke dette en merkelig test å gjøre én måned før 960 evo / pro er på markedet? De har jo hinsides mye mer ytelse enn samtlige i samme prisklasse. Blir kanskje ett noe annet marked mtp de krever NVMe støtte.

 

Samsung 960 Pro ligger i en annen prisklasse og er i likhet med den kommende 960 Evo kun å få i M.2-formfaktoren. Dette er en test av billige 2,5-tommers SSD-er.

Det gir mening, takk for svar :)

Lenke til kommentar

Hei!

Ønsker å sette inn en SSD im min ca 5 år gamle stasjonære maskin, og beholde den roterende disken. Vil SSDene som er testet her passe for en stasjonær PC? Noe spesielt av kabler eller lignende jeg må passe på å få med?

Det eneste du må sjekke er om hovedkortet har støtte for SATA 6Gb/s noe jeg tror du har. Alt av kabler og slikt følger med SSDen.

Endret av TheKims
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Hei!

Ønsker å sette inn en SSD im min ca 5 år gamle stasjonære maskin, og beholde den roterende disken. Vil SSDene som er testet her passe for en stasjonær PC? Noe spesielt av kabler eller lignende jeg må passe på å få med?

Det eneste du må sjekke er om hovedkortet har støtte for SATA 6Gb/s noe jeg vil tro du har.

Alt av kabler og slikt følger med SSDen

 

Sikker på dette? Uansett hvor det ikke følger med sjekke ebay.com

Ikke vits å betale hundre lapper for satakabel i butikk.

Men ikke kjøp de billigste da mange kabeler går i stykker fort.

 

Særlig samsung SSD følger ikke med kabel eller OCZ det følger med kabel til hovedkortet ofte 5 stk hvis du bygger selv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Et et par skikkelige nybegynnerspørsmål: Jeg har en cirka fem år gammel stasjonær PC som begynner å gå treigt. Har 8 gb ram og tror det er et greit grafikkort. Fungerer i hvert fall godt til de fleste spill.

 

Spørsmålet: Kan en SSD brukes til en sånn maskin, uten at jeg her har anledning til å gå for mye inn på spesikfikasjoner som jeg ikke husker nå? Og med kloneprogram, er det da enkelt å gjøre om SSD til startdisk?

Har det noen hensikt i det hele tatt?

Lenke til kommentar

8 GB ram da tror jeg du har 2007 modell så ja har du sata 300 eller bedre bør SSD hjelpe noe.

 

Ja gå fra Harddisk til SSD bør ikke være noe problem.

Gå for samsung 850 Pro\evo da de følger med slik program.

 

Hvis det ikke følger med kan du kjøpe:

https://www.paragon-software.com/home/migrate-OS-to-SSD/eshop.html

 

Det bør fungere på alle harddisker\SSD.

Usikkert om det funger på m.2 eller pci-e.

 

Sjekk om hovedkortet har AHCI ellers vil SSD disken bli tregere etterhvert, da bør du reinstallere\bytte hovedkort hvis du ikke har det aktivert eller får aktivert det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

  • Ikke full støtte i Intel SSD Toolbox (ennå)
  • SLC-buffer kan begrense hastigheten på store overføringer
  • Blir fort varm ved hard belastning, også under rene skriveoperasjoner
Men man får ikke installert windows 10 på 5 minutter uansett om man har 10 gigabit ethernet til serveren.

Ikke så langt unna med en slik https://www.komplett.no/product/851636/datautstyr/programvare/operativsystem/microsoft-windows-10-home#reviews

Lenke til kommentar

8 GB ram da tror jeg du har 2007 modell så ja har du sata 300 eller bedre bør SSD hjelpe noe.

 

Ja gå fra Harddisk til SSD bør ikke være noe problem.

Gå for samsung 850 Pro\evo da de følger med slik program.

 

Hvis det ikke følger med kan du kjøpe:

https://www.paragon-software.com/home/migrate-OS-to-SSD/eshop.html

 

Det bør fungere på alle harddisker\SSD.

Usikkert om det funger på m.2 eller pci-e.

 

Sjekk om hovedkortet har AHCI ellers vil SSD disken bli tregere etterhvert, da bør du reinstallere\bytte hovedkort hvis du ikke har det aktivert eller får aktivert det.

 

Takker for svar, jeg sjekket, har følgende hovedkort og grafikkort, kjøpt som Gamer-pc hos komplett 2011:

- ZOTAC GeForce GTX 460 1GB PhysX CUDA, PCI-Express 2.0, GDDR5, 2xDVI, native-HDMI, DisplayPort, 256bit,

- MSI 870A-G54, Socket-AM3, ATX, AMD870+SB850, DDR3, 2xPCIe(2.0)x16, SATA 6Gb/s, USB 3.0,

 

Var med 4GB ram, men har økt denne til 8GB.

Endret av AK47
Lenke til kommentar

 

Hei!

Ønsker å sette inn en SSD im min ca 5 år gamle stasjonære maskin, og beholde den roterende disken. Vil SSDene som er testet her passe for en stasjonær PC? Noe spesielt av kabler eller lignende jeg må passe på å få med?

Det eneste du må sjekke er om hovedkortet har støtte for SATA 6Gb/s noe jeg tror du har. Alt av kabler og slikt følger med SSDen.

Dette er ikke nødvendigvis korrekt, ,in Crucial MX100 hadde ingen kabler medfølgende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...