Gå til innhold

Android-sjef: Neste uke vil bli snakket om i flere år


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Med mindre de også har noen andre nye produktsegmenter i skjul, virker det ganske åpenbart at det han snakker om er Google Home.

Android har nesten hele markedet på mobiltelefoner. Om det er noe som skal sammenlignes med/overgå Android-launchen må det enten dekke like mange enheter som hele mobilmarkedet, eller ha like stor/større økonomisk og/eller inflydelsesmessig verdi som Android.

Da er det en ting som skiller seg ut - alle mennesker har [eller burde ha] hjem og så godt som ingen av disse er "smarte". Smarthjem er et potensielt gigantisk marked, og vi ser at ting har begynt å rulle der. Hvis ikke Google gjør et støt nå, vil Samsung ta brorparten av det tidlige markedet, og da gjør de det med Tizen, ikke Android. Hvis markedet får vokse for sakte, ligger det an til at noen som Apple kan gjøre en ny iPod-overtakelse av markedet. Så Google (og alle andre) må hive seg på nå, og...

...dette er det nye Klondyke.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Med mindre de også har noen andre nye produktsegmenter i skjul, virker det ganske åpenbart at det han snakker om er Google Home.

 

Android har nesten hele markedet på mobiltelefoner. Om det er noe som skal sammenlignes med/overgå Android-launchen må det enten dekke like mange enheter som hele mobilmarkedet, eller ha like stor/større økonomisk og/eller inflydelsesmessig verdi som Android.

 

Da er det en ting som skiller seg ut - alle mennesker har [eller burde ha] hjem og så godt som ingen av disse er "smarte". Smarthjem er et potensielt gigantisk marked, og vi ser at ting har begynt å rulle der. Hvis ikke Google gjør et støt nå, vil Samsung ta brorparten av det tidlige markedet, og da gjør de det med Tizen, ikke Android. Hvis markedet får vokse for sakte, ligger det an til at noen som Apple kan gjøre en ny iPod-overtakelse av markedet. Så Google (og alle andre) må hive seg på nå, og...

 

...dette er det nye Klondyke.

 

Google har jo snakket om denne home-satsningen sin lenge, uten at det har kommet særlig mye fornuftig ut av det i mine øyne.

 

AtW

Lenke til kommentar

Har stor tro på at det blir en Android Implementering av Project Soli: https://atap.google.com/soli/

 

Dette blir en teknologi som vil utklassere all moderne interface. Hva skal du med en fjernkontroll til Apple TV f.eks om du kan knipse med fingra eller velge kanal i løse luften?

 

Google kjøpte nylig flere radarselskap som antyder at de hvertfall nærmer seg et paradigme-skifte innenfor konsumer teknologi.

Lenke til kommentar

 

Gjetter på en koordinert smarthjem satsing. Styring av det meste i hjemmet, alarm lyd, strøm.

 

De har mange elementer på plass.

 

Ikke at jeg finner det usannsynlig, men hvilke elementer er det de har på plass? Jeg synes knapt de har noen elementer på plass.

 

AtW

 

Trådløst med Chromecast for bilde og lyd, Nest produkter for termostat, CCTV, røyk/CO varsler. De trenger aktuatorer for å styre strøm og en home controller som kan integrere alt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Gjetter på en koordinert smarthjem satsing. Styring av det meste i hjemmet, alarm lyd, strøm.

 

De har mange elementer på plass.

 

Ikke at jeg finner det usannsynlig, men hvilke elementer er det de har på plass? Jeg synes knapt de har noen elementer på plass.

 

AtW

 

Trådløst med Chromecast for bilde og lyd, Nest produkter for termostat, CCTV, røyk/CO varsler. De trenger aktuatorer for å styre strøm og en home controller som kan integrere alt.

 

 

Bilde og lyd har ikke så mye direkte med smarthjem å gjøre, og det kan man styre i omtrent alle OS. Men joda, de har sitt eget proprietære NEST-system, synes bare ikke det er særlig nærme et komplett system. Også med aktuatorer for strøm ligger de ganske langt bak de som er markedsledene i dag, så jeg håper de ikke får suksess om det er planen. Proprietære systemer for slikt er en dårlig ide.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

 

Gjetter på en koordinert smarthjem satsing. Styring av det meste i hjemmet, alarm lyd, strøm.

 

De har mange elementer på plass.

 

Ikke at jeg finner det usannsynlig, men hvilke elementer er det de har på plass? Jeg synes knapt de har noen elementer på plass.

 

AtW

 

Trådløst med Chromecast for bilde og lyd, Nest produkter for termostat, CCTV, røyk/CO varsler. De trenger aktuatorer for å styre strøm og en home controller som kan integrere alt.

 

 

Bilde og lyd har ikke så mye direkte med smarthjem å gjøre, og det kan man styre i omtrent alle OS. Men joda, de har sitt eget proprietære NEST-system, synes bare ikke det er særlig nærme et komplett system. Også med aktuatorer for strøm ligger de ganske langt bak de som er markedsledene i dag, så jeg håper de ikke får suksess om det er planen. Proprietære systemer for slikt er en dårlig ide.

 

AtW

 

 

Helt uenig i at lyd og bilde ikke skal være en del av et smart hus. F.eks. alarm går, avspilling av alarm via lydenheter i huset. 

 

Sett lyd og lys samtid for f.eks hjemmekino eller bare stemning.

 

Les inn lyd bildebeskjeder som avspilles ved eventer osv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

"Smart"-hjem er åpen en protokoll som f.eks z-wave. Slik at mange fabrikanter kan implementere støtte i sine dingser uten alt for mye styr. En får jo til og med lyspærer med z-wave chip, såpass rimelig er det å implementere; Gammel dum lampe blir brått smart...

 

Så kan heller Google konkurrere med slike som HomeSeer om å lage en "hjem" -kontroller enhet.

 

Forøvrig er det vel HTC som lager Pixel her jeg lest, Google har vel ingen egne fabrikker (enda). Er dette da å regne som en en forbrukertelefon og ikke primært en test/utvikler skapning som Nexus var ? Vil Google komme med en Nexus i tillegg etterhvert ? Kanskje vi får noen svar den 5 okt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Helt uenig i at lyd og bilde ikke skal være en del av et smart hus. F.eks. alarm går, avspilling av alarm via lydenheter i huset.

Det er en del, men en knøtt liten del. Du kan ikke presentere noe som kun styrer lyd og bilde og si at det er en smart-hjem kontroller. Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Gjetter på en koordinert smarthjem satsing. Styring av det meste i hjemmet, alarm lyd, strøm.

 

De har mange elementer på plass.

 

Ikke at jeg finner det usannsynlig, men hvilke elementer er det de har på plass? Jeg synes knapt de har noen elementer på plass.

 

AtW

 

Trådløst med Chromecast for bilde og lyd, Nest produkter for termostat, CCTV, røyk/CO varsler. De trenger aktuatorer for å styre strøm og en home controller som kan integrere alt.

 

 

Bilde og lyd har ikke så mye direkte med smarthjem å gjøre, og det kan man styre i omtrent alle OS. Men joda, de har sitt eget proprietære NEST-system, synes bare ikke det er særlig nærme et komplett system. Også med aktuatorer for strøm ligger de ganske langt bak de som er markedsledene i dag, så jeg håper de ikke får suksess om det er planen. Proprietære systemer for slikt er en dårlig ide.

 

AtW

 

 

Helt uenig i at lyd og bilde ikke skal være en del av et smart hus. F.eks. alarm går, avspilling av alarm via lydenheter i huset. 

 

Sett lyd og lys samtid for f.eks hjemmekino eller bare stemning.

 

Les inn lyd bildebeskjeder som avspilles ved eventer osv.

 

 

Det er ikke det at det ikke skal implementeres, men det har ikke direkte så mye med smarthjemsystemet å gjøre, det systemet trenger å gjøre er å gi beskjed til en enhet som kan spille lyd. Og det kan i praksis alle systemer i dag. Smarthjem handler om hvordan utstyr kommuniserer, og hva utstyr gjør. Å ha en "smarthjemhøyttaler" er ikke så praktisk som å styre høyttaleren via et litt mer avansert os, og "smarthjemmet" kan snakke med OS i dag, så der stiller ikke google noe voldsomt sterkt med rammeverk.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Med mindre de også har noen andre nye produktsegmenter i skjul, virker det ganske åpenbart at det han snakker om er Google Home.

(...)

 

 

Google har jo snakket om denne home-satsningen sin lenge, uten at det har kommet særlig mye fornuftig ut av det i mine øyne.

De har jo kjøpt opp Nest, ellers er det vel begrenset hva konkret som har kommet ut av det.

 

Google Home, enheten, har de snakket om men ikke levert. De måtte snakke om den for at markedet skulle holde tilbake og ikke satse for sterkt på Amazon Echo/Alexa og Samsung SmarterThings eller hva det nå er Samsung leverer per i dag. I motsetning til Amazon (begrenset til USA, nylig også UK) har Google ikke hatt enheten i salg enda, de har bare vist noen pene bilder av et plastlys. Google Home har vært en Placeholder, en Metoo til Amazons Echo, som jo faktisk har en viss suksess og popularitet å vise til.

 

Det er enheten Google Home jeg regner med kommer nå. Det må nødvendigvis være noe "smart" i enheten, så vi får avdekkingen av et nytt stemmekontrollert UI basert på Ok Google/Google Assistant. Hvis folk skal snakke om det i flere år framover, bør det være noe mer enn bare mer Ok Google fra dag en, ellers forblir de mindre interessante enn Amazons Echo og Alexa. Men så lave ambisjoner kan de neppe ha, når de hyper opp releasen så mye som dette.

 

Dersom målet er å pushe OS/økosystem kan vi kanskje anta at de matcher APIet AVS (Amazon Voice Services). Men jeg tror målet i første omgang er egne enheter, og kanskje så lite som én Echo-konkurrent.

 

Likevel, uten en eller annen snakkis på software-siden, så kan de ikke forvente at vi snakker om 4. oktober 8 år fra nå. Ett eller annet nytt UI kommer vi til å møte på 4. oktober. Og mye tyder på stemmebasert. La oss håpe det er noe som betyr noe, og ikke bare en revisjon på Ok Google.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...