Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjøp av nybil - hvordan er prosessen?


TMB

Anbefalte innlegg

Først vil jeg bare si at jeg ikke ønsker noen diskusjon om hvor vidt det er lurt å kjøpe ny bil i stedet for brukt etc.

 

Jeg vurderer å kjøpe en helt ny bil hos forhandler. Jeg har aldri kjøpt ny bil før og lurer litt på hvordan selve prosessen er.

 

Jeg har fått innvilget lån av banken min for deler av summen, resten har jeg på konto som egenkapital. Dette i form av et finansieringsbevis jeg kan omgjøre til lån i nettbanken dersom jeg ønsker å benytte meg av det.

 

Jeg lurer på om jeg har forstått det riktig:

 

Si at jeg får et tilbud av selger som jeg ønsker å gå for. Regner med det signeres en kontrakt før forhandler bestiller bilen fra fabrikken. Etter at kontrakt er undertegnet og bilen blir bestilt går jeg inn i nettbanken og gjør om finansieringsbeviset til lånesøknad og legger ved kopi av kontrakten. Jeg får innvilget lånet.

 

Hva skjer så? Regner med forhandler ikke skal ha oppgjøret før bilen overleveres meg? Fikk vite av banken at det var veldig viktig at lånedokumenter undertegnes FØR bilen registreres på meg. Hvordan koordineres dette? For man vet jo ikke 100% leveringsdato på bilen? Og siden jeg skal betale deler av beløpet med min egenkapital, står det forhandlers kontonummer på kontrakten? Totalsummen må vel stå på forhandlers konto før nøklene overleveres til meg?

 

Håper noen som har vært gjennom dette kan gjøre meg litt klokere. På forhånd takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er det ikke noe problem å få til.

 

Om du skal bestille en fabrikkny bil, så tar det x-antall uker fra den er bestilt til den blir produsert. Fra produksjons datoen blir satt, og til bilen fysisk blir produsert er også noen uker. Så skal den transporteres fra fabrikken til en eller annen kai, og så med båt til Norge (såfremt det ikke er Volvo du skal kjøpe da).

 

Når bilen er under transport til Norge, så kan du begynne å tenke på å undertegne lånepapirene. Så når bilen kommer til Norge, så skal den i de fleste tilfeller inn til et hovedmottak for klargjøring, og så sendes den til din forhandler for å klargjøre resten. Når den har kommet til forhandler så kan du betale den, for det tar gjerne 2-3 dager fra den ankommer din forhandler til den blir levert til deg. For du skal muligens ha med f.eks. vinterhjul, skvettlapper, etc, og så må tollpapirene komme før de kan registrere den på deg.

Lenke til kommentar

Først vil jeg bare si at jeg ikke ønsker noen diskusjon om hvor vidt det er lurt å kjøpe ny bil i stedet for brukt etc.

 

Jeg vurderer å kjøpe en helt ny bil hos forhandler. Jeg har aldri kjøpt ny bil før og lurer litt på hvordan selve prosessen er.

 

Jeg har fått innvilget lån av banken min for deler av summen, resten har jeg på konto som egenkapital. Dette i form av et finansieringsbevis jeg kan omgjøre til lån i nettbanken dersom jeg ønsker å benytte meg av det.

 

Jeg lurer på om jeg har forstått det riktig:

 

Si at jeg får et tilbud av selger som jeg ønsker å gå for. Regner med det signeres en kontrakt før forhandler bestiller bilen fra fabrikken. Etter at kontrakt er undertegnet og bilen blir bestilt går jeg inn i nettbanken og gjør om finansieringsbeviset til lånesøknad og legger ved kopi av kontrakten. Jeg får innvilget lånet.

 

Hva skjer så? Regner med forhandler ikke skal ha oppgjøret før bilen overleveres meg? Fikk vite av banken at det var veldig viktig at lånedokumenter undertegnes FØR bilen registreres på meg. Hvordan koordineres dette? For man vet jo ikke 100% leveringsdato på bilen? Og siden jeg skal betale deler av beløpet med min egenkapital, står det forhandlers kontonummer på kontrakten? Totalsummen må vel stå på forhandlers konto før nøklene overleveres til meg?

 

Håper noen som har vært gjennom dette kan gjøre meg litt klokere. På forhånd takk :)

 

Når jeg kjøpte nybil ordnet banken alt for meg, eller forhandler. Jeg husker ikke helt, men det var problemfritt iallefall. Mener å huske at bilen måtte betales fra en uke i forveien og helt opp til hentepunktet. Skrev under på noen papirer og så var det bare til å kjøre.

Lenke til kommentar

Var nylig innom den samme prosessen og der hadde jeg søkt om lån fra banken, heldigvis kunne forhandler tilby litt bedre lån(fra samme bank) så jeg slapp å måtte ordne med papirer frem og tilbake.

Og føre jeg fikk nøklene måtte egenandelen vært ført over til forhandler.

 

Lykke til med kjøp av ny bil :D

Lenke til kommentar

Dette er det ikke noe problem å få til.

 

Om du skal bestille en fabrikkny bil, så tar det x-antall uker fra den er bestilt til den blir produsert. Fra produksjons datoen blir satt, og til bilen fysisk blir produsert er også noen uker. Så skal den transporteres fra fabrikken til en eller annen kai, og så med båt til Norge (såfremt det ikke er Volvo du skal kjøpe da).

 

Når bilen er under transport til Norge, så kan du begynne å tenke på å undertegne lånepapirene. Så når bilen kommer til Norge, så skal den i de fleste tilfeller inn til et hovedmottak for klargjøring, og så sendes den til din forhandler for å klargjøre resten. Når den har kommet til forhandler så kan du betale den, for det tar gjerne 2-3 dager fra den ankommer din forhandler til den blir levert til deg. For du skal muligens ha med f.eks. vinterhjul, skvettlapper, etc, og så må tollpapirene komme før de kan registrere den på deg.

 

 

Først vil jeg bare si at jeg ikke ønsker noen diskusjon om hvor vidt det er lurt å kjøpe ny bil i stedet for brukt etc.

 

Jeg vurderer å kjøpe en helt ny bil hos forhandler. Jeg har aldri kjøpt ny bil før og lurer litt på hvordan selve prosessen er.

 

Jeg har fått innvilget lån av banken min for deler av summen, resten har jeg på konto som egenkapital. Dette i form av et finansieringsbevis jeg kan omgjøre til lån i nettbanken dersom jeg ønsker å benytte meg av det.

 

Jeg lurer på om jeg har forstått det riktig:

 

Si at jeg får et tilbud av selger som jeg ønsker å gå for. Regner med det signeres en kontrakt før forhandler bestiller bilen fra fabrikken. Etter at kontrakt er undertegnet og bilen blir bestilt går jeg inn i nettbanken og gjør om finansieringsbeviset til lånesøknad og legger ved kopi av kontrakten. Jeg får innvilget lånet.

 

Hva skjer så? Regner med forhandler ikke skal ha oppgjøret før bilen overleveres meg? Fikk vite av banken at det var veldig viktig at lånedokumenter undertegnes FØR bilen registreres på meg. Hvordan koordineres dette? For man vet jo ikke 100% leveringsdato på bilen? Og siden jeg skal betale deler av beløpet med min egenkapital, står det forhandlers kontonummer på kontrakten? Totalsummen må vel stå på forhandlers konto før nøklene overleveres til meg?

 

Håper noen som har vært gjennom dette kan gjøre meg litt klokere. På forhånd takk :)

 

Når jeg kjøpte nybil ordnet banken alt for meg, eller forhandler. Jeg husker ikke helt, men det var problemfritt iallefall. Mener å huske at bilen måtte betales fra en uke i forveien og helt opp til hentepunktet. Skrev under på noen papirer og så var det bare til å kjøre.

 

 

Ok, så jeg kan oversende kontrakt til banken, men de kan vente med å utbetale pengene til jeg sier ifra? :)

 

Var nylig innom den samme prosessen og der hadde jeg søkt om lån fra banken, heldigvis kunne forhandler tilby litt bedre lån(fra samme bank) så jeg slapp å måtte ordne med papirer frem og tilbake.

Og føre jeg fikk nøklene måtte egenandelen vært ført over til forhandler.

 

Lykke til med kjøp av ny bil :D

 

Mulig de kan det her også, hadde jo vært det beste :)

Lenke til kommentar

Kan ikke banken bare innvilge lånet og overføre totalsummen fra lånet og kontoen din til forhandler? Blir bare 1 overføring så ordner alt seg, var slik det funka med en leilighet jeg kjøpte for en del år tilbake hvertfall.

 

Kontrakten på bilen blir skrevet under når du kjøper den så har du en tidsfrist til å betale og bare sier ifra til banken når kontrakten er skrevet og gir de kontoen de skal sette pengene inn på.

 

Jeg vil anta at det ikke er vanskeligere enn det når det er slik det fungerer ved andre store kjøp, hvertfall slik jeg har forstått.

Lenke til kommentar

Er selv inne i prosessen med å kjøpe min første nybil nå i disse dager, så er ikke 100% sikker, Men har kjøpt brukt bil fra forhandler tidligere og så langt ser alt ut til å være likt.

 

I mitt tilfelle gjør selger nesten all jobben, jeg søkte først lån hos banken selv men etter godkjenning har selger oversikt over det som må gjøres, jeg skal betale egenandelen med mitt bankkort når jeg henter bilen. Forsikring har jeg opplyst om forsikringsselskap så da skal selger ordne det når registering er gjort. Selger tar også å har kontakt med det firma som skal kjøpe min forrige bil og har sagt at den summen skal overføres til min konto så jeg har de på konto ved overlevering av ny bil, når jeg henter den nye bilen gir jeg selger nøklene til den gamle bilen min.

 

Nå kan det jo være forskjell på forhandlere med hvor mye jobb de gjør, men de 2 forhandlerene jeg har handlet hos har vært veldig behjelpelige gjennom hele prosessen.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...