Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Truxal og impotens


jae-ols

Anbefalte innlegg

Stemmer det at Truxal kan være med på å føre til impotens? Jeg fikk vite det i dag, men det er rart. Jeg har brukt Truxal i over 40 år. Men vært impotent et år nå. Så det virker litt rart. Hvilke medisiner kan øke testosteron nivået? Jeg har prøvd Andriol, det funket ikke. Det er for tidli å være impotent. 

Jeg hverken røyker eller drikker og trener mye. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ifølge felleskatalogen, ja.

Jeg vil anbefale deg å ta kontakt med din lege og få undersøkt nærmere om Truxal kan være årsaken til din impotens.

 

 

 

Bivirkninger:  Bivirkningene er i hovedsak doseavhengige. Frekvens og alvorlighetsgrad er mest uttalt i tidlig fase av behandlingen og avtar ved fortsatt behandling. Ekstrapyramidale bivirkninger kan forekomme, særlig i begynnelsen av behandlingen. I de fleste tilfeller kan disse bivirkningene kontrolleres ved reduksjon av dosen og/eller bruk av antiparkinsonmidler. Rutinemessig profylaktisk bruk av antiparkinsonmidler anbefales ikke. Antiparkinsonmidler lindrer ikke tardive dyskinesier og kan forverre dem. Redusert dose eller, hvis mulig, avbrutt klorprotiksen-behandling anbefales. Ved vedvarende akatisi kan et benzodiazepin eller propranolol være effektivt.Svært vanlige (≥1/10): Gastrointestinale: Munntørrhet, økt spyttsekresjon. Nevrologiske: Somnolens, svimmelhet. Vanlige (≥1/100 til <1/10):Gastrointestinale: Forstoppelse, dyspepsikvalme. Hjerte/kar: Takykardi, palpitasjoner. Hud: Økt svette. Muskel-skjelettsystemet: Myalgi. Nevrologiske: Dystoni, hodepine. Psykiske: Søvnløshet, nervøsitet, agitasjonnedsatt libido. Stoffskifte/ernæring: Økt appetitt, vektøkning. Øye: Akkommodasjonsforstyrrelser, synsforstyrrelser. Øvrige: Asteni, tretthet.Mindre vanlige (≥1/1000 til <1/100): Gastrointestinale: Oppkast, diaré. Hjerte/kar: Hypotensjon, hetetokter. Hud: Utslett, kløe, fotosensitivitet, dermatitt. Kjønnsorganer/bryst: Ejakulasjonsproblemer, erektil dysfunksjon.
Endret av Uderzo
Lenke til kommentar

Såpass ja, det har ikke legen sagt noe om. Hva med Zopiclone, er det samme problemer der? Men litt merkelig at ereksjonen har fungert før. Jeg er ganske avhengig av Truxal. Men må legge om hvis det er synderen. Zopiclone er jeg spent på. Fant ikke noe på google. 

Lenke til kommentar

Såpass ja, det har ikke legen sagt noe om. Hva med Zopiclone, er det samme problemer der? Men litt merkelig at ereksjonen har fungert før. Jeg er ganske avhengig av Truxal. Men må legge om hvis det er synderen. Zopiclone er jeg spent på. Fant ikke noe på google.

Benytt Felleskatalogen og ikke "google".

 

http://www.felleskatalogen.no/medisin/pasienter/pil-zopiklon-mylan-565707

 

Den vanligste bivirkningen er bitter smak.

Andre vanlige bivirkninger er døsighet, tretthet (somnolens) om morgenen og munntørrhet.

Mindre vanlige bivirkninger er mareritt, uro, svimmelhet, hodepine, kvalme, oppkast, fordøyelsesbesvær og utmattelse.

Sjeldne bivirkninger er forvirring, endret seksualdrift, irritabilitet, aggresjon, hallusinasjon, psykoser, angst, tristhet, konsentrasjonsproblemer, hukommelsessvikt, kortpustethet, utslett, kløe, fall (hovedsakelig hos eldre).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Såpass ja, det har ikke legen sagt noe om. Hva med Zopiclone, er det samme problemer der? Men litt merkelig at ereksjonen har fungert før. Jeg er ganske avhengig av Truxal. Men må legge om hvis det er synderen. Zopiclone er jeg spent på. Fant ikke noe på google.

Benytt Felleskatalogen og ikke "google".

 

http://www.felleskatalogen.no/medisin/pasienter/pil-zopiklon-mylan-565707

 

Den vanligste bivirkningen er bitter smak.

Andre vanlige bivirkninger er døsighet, tretthet (somnolens) om morgenen og munntørrhet.

Mindre vanlige bivirkninger er mareritt, uro, svimmelhet, hodepine, kvalme, oppkast, fordøyelsesbesvær og utmattelse.

Sjeldne bivirkninger er forvirring, endret seksualdrift, irritabilitet, aggresjon, hallusinasjon, psykoser, angst, tristhet, konsentrasjonsproblemer, hukommelsessvikt, kortpustethet, utslett, kløe, fall (hovedsakelig hos eldre).

 

Jeg leste det, men trodde ikke det var noe problem. Men det er det tydeligvis. Jeg googlet legemiddelet! Jeg er avhengig av Zopiclone for å få sove. Så får man vurdere hva som er verst. Det er noe med alt. Lett å bli oppgitt. 

Lenke til kommentar

Jeg leste det, men trodde ikke det var noe problem. Men det er det tydeligvis. Jeg googlet legemiddelet! Jeg er avhengig av Zopiclone for å få sove. Så får man vurdere hva som er verst. Det er noe med alt. Lett å bli oppgitt. 

 

 

Husk at sånt skjer med alderen. Av seg selv. Litt som dårliger syn, blodtrykk og diabetes, blant annet.

Som du selv sier, du har brukt den i 40 år uten at denne bivirkningen kom frem. Så jeg ville ikke skylde på den... Men ja, snakk med legen din.

Lenke til kommentar

 

 

Såpass ja, det har ikke legen sagt noe om. Hva med Zopiclone, er det samme problemer der? Men litt merkelig at ereksjonen har fungert før. Jeg er ganske avhengig av Truxal. Men må legge om hvis det er synderen. Zopiclone er jeg spent på. Fant ikke noe på google.

Benytt Felleskatalogen og ikke "google".

 

http://www.felleskatalogen.no/medisin/pasienter/pil-zopiklon-mylan-565707

 

Den vanligste bivirkningen er bitter smak.

Andre vanlige bivirkninger er døsighet, tretthet (somnolens) om morgenen og munntørrhet.

Mindre vanlige bivirkninger er mareritt, uro, svimmelhet, hodepine, kvalme, oppkast, fordøyelsesbesvær og utmattelse.

Sjeldne bivirkninger er forvirring, endret seksualdrift, irritabilitet, aggresjon, hallusinasjon, psykoser, angst, tristhet, konsentrasjonsproblemer, hukommelsessvikt, kortpustethet, utslett, kløe, fall (hovedsakelig hos eldre).

 

Jeg leste det, men trodde ikke det var noe problem. Men det er det tydeligvis. Jeg googlet legemiddelet! Jeg er avhengig av Zopiclone for å få sove. Så får man vurdere hva som er verst. Det er noe med alt. Lett å bli oppgitt. 

 

Da har enten du eller legen din vært noe jævla slappe, for du ble fortalt da du fikk dem at de er høyt avhengighetsdannende. Det finnes annen medisin du kan ta fast som ikke er så jævla avhengighetsdannende, og det er helt og holdent legen din sin skyld for at han ikke hjalp deg med det. Zopiklone burde aldri brukes som ett fast sovemiddel (Unntak er det alltids, som hvis man f.eks har historie med voldelige episoder når man er i psykose pga søvnmangel, men da er det snakk om andre folks sikkerhet og det triumferer avhengigheten)

Lenke til kommentar

 

 

 

Såpass ja, det har ikke legen sagt noe om. Hva med Zopiclone, er det samme problemer der? Men litt merkelig at ereksjonen har fungert før. Jeg er ganske avhengig av Truxal. Men må legge om hvis det er synderen. Zopiclone er jeg spent på. Fant ikke noe på google.

Benytt Felleskatalogen og ikke "google".

 

http://www.felleskatalogen.no/medisin/pasienter/pil-zopiklon-mylan-565707

 

Den vanligste bivirkningen er bitter smak.

Andre vanlige bivirkninger er døsighet, tretthet (somnolens) om morgenen og munntørrhet.

Mindre vanlige bivirkninger er mareritt, uro, svimmelhet, hodepine, kvalme, oppkast, fordøyelsesbesvær og utmattelse.

Sjeldne bivirkninger er forvirring, endret seksualdrift, irritabilitet, aggresjon, hallusinasjon, psykoser, angst, tristhet, konsentrasjonsproblemer, hukommelsessvikt, kortpustethet, utslett, kløe, fall (hovedsakelig hos eldre).

 

Jeg leste det, men trodde ikke det var noe problem. Men det er det tydeligvis. Jeg googlet legemiddelet! Jeg er avhengig av Zopiclone for å få sove. Så får man vurdere hva som er verst. Det er noe med alt. Lett å bli oppgitt. 

 

Da har enten du eller legen din vært noe jævla slappe, for du ble fortalt da du fikk dem at de er høyt avhengighetsdannende. Det finnes annen medisin du kan ta fast som ikke er så jævla avhengighetsdannende, og det er helt og holdent legen din sin skyld for at han ikke hjalp deg med det. Zopiklone burde aldri brukes som ett fast sovemiddel (Unntak er det alltids, som hvis man f.eks har historie med voldelige episoder når man er i psykose pga søvnmangel, men da er det snakk om andre folks sikkerhet og det triumferer avhengigheten)

 

Jeg har brukt de ovet et år i strekk. Er nå avhengig. Så nå blir valget, ingen søvn eller evig impotens. Legen har aldri kommet med innsigelser mot at jeg bruker Zopiclone. Jeg sover ikke uten. Når det gjelder Truxal har jeg brukt de over 40 år og alt har fungert fram til for ca. et år siden. Kan være da jeg begynte med Zopiclone. Jeg vet de er avhengighetsdannende. Så jeg  har littskyld sjøl, men legen burde også ha reagert. 

Lenke til kommentar

Jeg bruker Zopiklone, men fikk klar beskjed av legen om å ikke bruke dette fast. En eske med 30 tabletter/doser, holder i ca 6 måneder for meg. Det hender at jeg ikke får sove, men bruker likevel Zopiklone bare i "ekstreme" tilfeller hvor jeg MÅ sove.

 

Edit: Rettelse, Zopiclone selvfølgelig.

Endret av 96abrevs
Lenke til kommentar

Til trådstarter.

 

Har du prøvd å bote på søvnproblemene med trening? Trening utløser endorfiner, som kan hjelpe på søvnen. Det hjelper også mot urolighet og gir deg mer overskudd.

 

Edit: Sorry, jeg bør kanskje lese HELE trådstarten. Ser jo nå at du skrev at du trener mye. My bad ...

Endret av 96abrevs
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Såpass ja, det har ikke legen sagt noe om. Hva med Zopiclone, er det samme problemer der? Men litt merkelig at ereksjonen har fungert før. Jeg er ganske avhengig av Truxal. Men må legge om hvis det er synderen. Zopiclone er jeg spent på. Fant ikke noe på google.

Benytt Felleskatalogen og ikke "google".

 

http://www.felleskatalogen.no/medisin/pasienter/pil-zopiklon-mylan-565707

 

Den vanligste bivirkningen er bitter smak.

Andre vanlige bivirkninger er døsighet, tretthet (somnolens) om morgenen og munntørrhet.

Mindre vanlige bivirkninger er mareritt, uro, svimmelhet, hodepine, kvalme, oppkast, fordøyelsesbesvær og utmattelse.

Sjeldne bivirkninger er forvirring, endret seksualdrift, irritabilitet, aggresjon, hallusinasjon, psykoser, angst, tristhet, konsentrasjonsproblemer, hukommelsessvikt, kortpustethet, utslett, kløe, fall (hovedsakelig hos eldre).

 

Jeg leste det, men trodde ikke det var noe problem. Men det er det tydeligvis. Jeg googlet legemiddelet! Jeg er avhengig av Zopiclone for å få sove. Så får man vurdere hva som er verst. Det er noe med alt. Lett å bli oppgitt. 

 

Da har enten du eller legen din vært noe jævla slappe, for du ble fortalt da du fikk dem at de er høyt avhengighetsdannende. Det finnes annen medisin du kan ta fast som ikke er så jævla avhengighetsdannende, og det er helt og holdent legen din sin skyld for at han ikke hjalp deg med det. Zopiklone burde aldri brukes som ett fast sovemiddel (Unntak er det alltids, som hvis man f.eks har historie med voldelige episoder når man er i psykose pga søvnmangel, men da er det snakk om andre folks sikkerhet og det triumferer avhengigheten)

 

Jeg har brukt de ovet et år i strekk. Er nå avhengig. Så nå blir valget, ingen søvn eller evig impotens. Legen har aldri kommet med innsigelser mot at jeg bruker Zopiclone. Jeg sover ikke uten. Når det gjelder Truxal har jeg brukt de over 40 år og alt har fungert fram til for ca. et år siden. Kan være da jeg begynte med Zopiclone. Jeg vet de er avhengighetsdannende. Så jeg  har littskyld sjøl, men legen burde også ha reagert. 

 

Jeg hadde byttet lege for legen din er en komplett idiot. Når du kommer i kontakt med ny lege så prat om alternativer, for de finnes, og de er mye bedre enn å være avhengig av zopiklone. Du skulle ikke engang fått nok zopiklone for å ta det fast, jeg har gått på det i ett par-tre år nå og får KUN max 10 stk pr måned, og det fordi legen min er jævla flink og bryr seg om meg og mitt velvære.

 

Vil helst ikke nevne andre medisiner for det burde du ta opp med den nye legen din, og helst ikke være så påvirket av hva alle andre anbefaler deg, men jeg sover VELDIG GODT på 75 mg seroquel (start for guds skyld på 25 mg og jobb deg oppover hvis det ikke funker for deg). Ja det er antipsykotika men for psykose gis ganske høye doser som 400 mg daglig, med så små doser så får du ikke noe av den ''antipsykotiske'' effekten. Seroquel er ikke avhengighetsdannende (kun psykisk).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er 63 og det er alt for tidlig til å gi opp sex. Jeg tar Zopiclone hver kveld. Noe annet som må nevnes er at jeg ikke har hatt sex på 20 år, og nå til slutt er jeg impotent. Jeg har null testosteron. Det er helt for jævlig. Jeg er veldig deprimert og vurderer å gi opp. Det er ingen vits å gå inn i et nytt forhold når jeg ikke får reisning. Ingen ting hjelper. Jeg er bunnløs fortvilet. Hvordan får man opp testosteron nivået? Jeg trener nesten hver dag. Og er sprek for alderen. 

Lenke til kommentar

Jeg er 63 og det er alt for tidlig til å gi opp sex. Jeg tar Zopiclone hver kveld. Noe annet som må nevnes er at jeg ikke har hatt sex på 20 år, og nå til slutt er jeg impotent. Jeg har null testosteron. Det er helt for jævlig. Jeg er veldig deprimert og vurderer å gi opp. Det er ingen vits å gå inn i et nytt forhold når jeg ikke får reisning. Ingen ting hjelper. Jeg er bunnløs fortvilet. Hvordan får man opp testosteron nivået? Jeg trener nesten hver dag. Og er sprek for alderen. 

 

Først, jeg føler med deg, og ønsker deg god bedring. Fysiske problemer er en ting, men det psykiske er jo det verste.

 

Du burde sporenstreks sluttet med å ta Zopiclone hver kveld. Ikke bare blir de vanedannende, men de mister også noe av effekten. Jeg skal ikke, som enkelte jeg har snakket med, prøve å fortelle deg at du nok får nok søvn over tid fordi kroppen din vil kreve det. Av egen erfaring vet jeg at det ikke stemmer. Tilbake i 2001-2002 hadde jeg en forferdelig periode på et drøyt halvår hvor jeg nesten ikke sov. Løsningen for meg ble en kombinasjon av trening, mental støtte fra andre og begrenset med medikamenter til jeg kom over den verste kneika. Jeg sliter fortsatt med søvnproblemer, men ikke i så lange eller ille perioder.

 

Min bror slet også med søvnproblemer og sterk hodepine. Han gikk i søvnterapi, noe som hjalp for ham. Jeg prøvde litt det samme, men det gjorde heller vondt verre for meg, så jeg måtte slutte med det før jeg møtte veggen helt.

 

Du skriver at du trener nesten hver dag. Kanskje du skulle ta deg en liten hvileperiode på noen dager eller en uke, bare for å se om det kan hjelpe litt?

 

Til slutt, og som andre skriver her. BYTT LEGE!!

Endret av 96abrevs
Lenke til kommentar

 

Det er ingen vits å gå inn i et nytt forhold når jeg ikke får reisning. Ingen ting hjelper. Jeg er bunnløs fortvilet. Hvordan får man opp testosteron nivået? Jeg trener nesten hver dag. Og er sprek for alderen. 

Så du er ikke lengre gift nå?

 

Jo jeg er gift, men det er bare på papiret. Har ikke hatt sex på over 20 år. Vi er bare venner. Men jeg har ikke råd til å bryte ut. 

Det er veldig vanskelig. Så jeg får bare holde ut, til jeg dør. Det verste er å ikke få ereksjon. Det sliter på humøret. En på Lommelegen anbefalte mye trening og det gjør jeg. Men blir ikke mer potens av den grunn. Skal slutte med Zopiclone. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...