Gå til innhold

GUIDE: Disse feilene gjør vi når vi tar bilder


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva med fotografer som ønsker at det skal være sånn og litt ekstra spessiell!!

 

Vel, regler er til for å brytes, men som min gamle fotolærer sa: Du må kunne dem før du kan bryte dem :p Dette (som med omtrent alt som har med foto å gjøre) er "regler" i gåseøyne, men med mindre du har en grunn til å ikke følge dem, blir det som regel bedre bilder hvis du gjør det :)

Lenke til kommentar

 

Hva med fotografer som ønsker at det skal være sånn og litt ekstra spessiell!!

Vel, regler er til for å brytes, men som min gamle fotolærer sa: Du må kunne dem før du kan bryte dem :p Dette (som med omtrent alt som har med foto å gjøre) er "regler" i gåseøyne, men med mindre du har en grunn til å ikke følge dem, blir det som regel bedre bilder hvis du gjør det :)

 

 

Regler er til for å brytes! Jeg har hørt mye rart.  :closedeyes:  Den var ny for meg; "du må kunne dem før du kan bryte dem." Jeg har hørt at regler er til for at samfunnet skal fungere. Så klart her snakker vi om fotografering ikke samfunnet i seg selv. Og igjen det er så mange regler og lover, så det er vanskelig å følge appsolutt alle uansett. :wee:

Endret av TheDarkSeeds - SCM
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

 

 

Hva med fotografer som ønsker at det skal være sånn og litt ekstra spessiell!!

Vel, regler er til for å brytes, men som min gamle fotolærer sa: Du må kunne dem før du kan bryte dem :p Dette (som med omtrent alt som har med foto å gjøre) er "regler" i gåseøyne, men med mindre du har en grunn til å ikke følge dem, blir det som regel bedre bilder hvis du gjør det :)

 

 

Regler er til for å brytes! Jeg har hørt mye rart.  :closedeyes:  Den var ny for meg; "du må kunne dem før du kan bryte dem." Jeg har hørt at regler er til for at samfunnet skal fungere. Så klart her snakker vi om fotografering ikke samfunnet i seg selv. Og igjen det er så mange regler og lover, så det er vanskelig å følge appsolutt alle uansett. :wee:

Du snakker om lover og rettsregler. Det er vel rimelig åpenbart at denne artikkelen og ordtaket ikke handler om det.

Endret av nbmofo
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

--forkortet ned--

 

Regler er til for å brytes! Jeg har hørt mye rart.  :closedeyes:  Den var ny for meg; "du må kunne dem før du kan bryte dem." Jeg har hørt at regler er til for at samfunnet skal fungere. Så klart her snakker vi om fotografering ikke samfunnet i seg selv. Og igjen det er så mange regler og lover, så det er vanskelig å følge appsolutt alle uansett. :wee:

Du snakker om lover og rettsregler. Det er vel rimelig åpenbart at denne artikkelen og ordtaket ikke handler om det.

 

Jah, du har rett der. Nå pekte jeg på hovedsakelig på lover og regler for fotografering da. :wee: For å nøste inn den løse tråden jeg lagde.

Endret av TheDarkSeeds - SCM
Lenke til kommentar

Reglene innen fotografering er tilrettelagt utifra hva som fungerer for sinnet så et bilde blir interessant og se på, disse reglene er laget på bakgrunn av oppfattelsesevnen til et menneske.

Selvfølgelig kan man bryte disse reglene men da burde man vite hva man bryter, tar man foreksempel et portrett så er det satt opp retningslinjer for å få personen til og se best mulig ut, tar du foreksempel og kutter bort halve hodet "håret" så er enten bildet eksepsjonelt eller så ser det stygt ut siden man ikke vet hva man gjør, det er da man kan få til et godt bilde ved å vite hva som er viktig med og ta et bilde.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

 

Jah, du har rett der. Nå pekte jeg på hovedsakelig på lover og regler for fotografering da. :wee: For å nøste inn den løse tråden jeg lagde.

 

Dette var en artig tråd å lese etter veldig fine og enkle forklaringer, i håp om å hjelpe folk til å ta fine og fornøyelige bilder å se på.

Men for all del "TheDarkSeeds", de tusener av skjeve, kornete og undereksponerte bildene jeg ser på facebook og andre nettsider er sikkert alle veldig spesielle i fotografenes egne øyne.

Lenke til kommentar

Hva er "digital ISO-støy"? Når man ikke har en analog forsterkning av signalet er ikke da støyen fra sensor alltid den samme, den bare vises bedre når man justerer opp ISO/EV? (Mao. så lenge lukkertid og mengde lys er den samme så vil bildet alltid få samme mengde støy.)

Lenke til kommentar

Tror jeg ville lagt til #7-2: Vi bruker ikke den innebygde blitsen.

 

For all del, en reflektor eller ekstern blits er bedre som innfyllingslys i motlys, men den innebygde kan fint gjøre jobben i mange situasjoner. Det siste bildet f.eks. hadde nok ikke hatt vondt av å eksponere for himmelen og legge på litt innfyllingslys.

Lenke til kommentar

Tror jeg ville lagt til #7-2: Vi bruker ikke den innebygde blitsen.

 

For all del, en reflektor eller ekstern blits er bedre som innfyllingslys i motlys, men den innebygde kan fint gjøre jobben i mange situasjoner. Det siste bildet f.eks. hadde nok ikke hatt vondt av å eksponere for himmelen og legge på litt innfyllingslys.

 

Enig, det er mange som unngår den innebygde blitsen for en hver pris og dermed mangler erfaring med å bruke den. Den innebygde, eller eksterne for den del, kan gjøre underverker justert ned 1-2 EV.

 

Ellers forstår jeg ikke denne trangen media har til å virkelig gni det inn at "du" gjør alt feil. Du vasker klær feil, du steker vafler feil, du kjører rundkjøringer feil, du sover feil, du trener  feil osv osv. Hvorfor ikke vinkle ting litt positivt og si at gjør du det slik, gjør du det riktig?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ellers forstår jeg ikke denne trangen media har til å virkelig gni det inn at "du" gjør alt feil. Du vasker klær feil, du steker vafler feil, du kjører rundkjøringer feil, du sover feil, du trener  feil osv osv. Hvorfor ikke vinkle ting litt positivt og si at gjør du det slik, gjør du det riktig?

Kanskje en ide, kan hende mediene får like mye inntekt/klikk ved og skrive " du vasker klær riktig, du steker vaflene riktig, etc."

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...