Gå til innhold

AMD avslører fremtidsplanene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Høres bra ut, håper AMD kan bidra mere for opensuse\linux generielt med åpne drivere.

Det ville gjort AMD til mere alternativ også for linux brukere.

 

Ellers tror jeg nok AMD\Nvidia vil nok få en del kjøpere mot sommeren\høsten hvis prisene blir fornuftige.

Lenke til kommentar

AMD skal hvertfall ha for at de er mye mer kundevennlig med deres adaptiv sync teknologi. De prøver ikke å tømme pengebøkene til kundene med å implementere en 3000kr modul i hver skjerm som støtter freesync.

Dersom AMD klarer å komme ut med skjermkort som har samme driverstøtten som Nvidia(selvom jeg ikke har vært spesielt imponert over Nvidia sine drivere den siste tiden), mindre varme og samme effektforbruket er jeg fult åpen for å velge Radeon skjermkort i fremtiden.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Så vidt jeg vet får du ikke AMD Crimson drivere i linux på lik måte som windows 10.

Hvis du har fått det til, så gi meg gjerne guide på hvordan.

Når jeg snakker om åpne drivere, så mener jeg primære drivere som blir åpnet slik at det gis dokumentasjon hvordan man legger opp drivere på langt mere effektiv måte slik at så sant man har skjermkort fra AMD spiller det liten rolle hva slags skjermkort man har, eneste forskjellen er på ytelse\bruk.

 

Er usikker på windows 10 om man kan bytte skjermkort og slippe å oppgradere drivere så sant man har nyeste versjon. Så jeg kunne bytte skjermkort uten å måtte fjerne drivere.

 

50371d1448405871t-latest-amd-catalyst-gr

 

Drivere for r9 280x eller eldre er ikke så ille for opensuse.

Men fremdeles er nok nvidia\intel favoritten bland flest brukere for linux.

 

Selv vurder jeg å oppgradere skjermkort til R9 490x hvis prisen blir under 4000 kr.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Veien fram til 2019 er avslørt

Ikke avslørt men avduket.

 

Endelig krymping! Og det med hele 2,5x bedre ytesle/watt. Det lover veldig bra.

 

Jeg ser en skillelinje mellom Polaris 10 og 11, slik det var mellom 300-serien og Fury, men HBM nevnes ikke så hva kan da være den tydelige skillelinjen mellom Polaris 10 og 11? Kan det være sånn at Polaris 10 får alle nyhetene mens Polaris 11 blir omdøping og finpuss på gamle GPUer?

 

 

Kan bidra til å presse prisene ned på skjermkort. High-End skjermkort koster alt for mye i dag.


Tja! Dette vil nok gi ytelse X til en betydelig lavere pris enn i dag, men skal du utnytte ytelseøkningen må man regne med å betale det samme for en toppmodell om et år som man gjør nå. Forskjellen er at man får mer ytelse for den prisen. Endret av Simen1
  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Alle grafikkort som baseres på Polaris-arkitekturen vil by på HDMI 2.0a – som gir støtte for 4K-oppløsning i opptil 60 bilder i sekundet, – DisplayPort 1.3 og støtte for maskinvareakselerert H.265 (HEVC)-avspilling av 4K-materiale

Er dette ikke ganske vanlig på GTX 960 eller høyere?

 

Det burde vel også støtte 8k avspilling i youtube? Eller er det for tidlig?

H.265 (HEVC) tror jeg de fleste skjermkort støtter så sant man har drivere og nok GPU kraft, er litt tvil på minstekravet 950 eller tilsvarende, R5 230 eller bedre men man må vel bruke displayport i så fall for å få bedre en 30 bilder i sekundet.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-RnjNn5NbHl

 

Veien fram til 2019 er avslørt

Ikke avslørt men avduket.

 

Endelig krymping! Og det med hele 2,5x bedre ytesle/watt. Det lover veldig bra.

 

Jeg ser en skillelinje mellom Polaris 10 og 11, slik det var mellom 300-serien og Fury, men HBM nevnes ikke så hva kan da være den tydelige skillelinjen mellom Polaris 10 og 11? Kan det være sånn at Polaris 10 får alle nyhetene mens Polaris 11 blir omdøping og finpuss på gamle GPUer?

 

 

Kan bidra til å presse prisene ned på skjermkort. High-End skjermkort koster alt for mye i dag.

Tja! Dette vil nok gi ytelse X til en betydelig lavere pris enn i dag, men skal du utnytte ytelseøkningen må man regne med å betale det samme for en toppmodell om et år som man gjør nå. Forskjellen er at man får mer ytelse for den prisen.

Fordi både polaris 10 og 11 er 14nm er det ikke rebrand, mest sansynelig er det bare snakk om at polaris 11 er den nedre delen av markedet og polaris 10 er den øvre halvdelen.

grunnen til at de har forskjellig nummer (11 vs 10) er mest sansynnelig at de mes samme nummer er basset på den samme chipen og nedgradert/oppgradert, at forskjellige "grupper" med folk har designet dem, eller at de kommer ut på to forskjellige tider.

Lenke til kommentar

Hvorfor kaller du det halvdeler og ikke tjuendeler? Tidligere serier har jo hatt rundt 20 kort fra bunn til topp uten noen tydelig prinsippiell skillelinje mellom "halvdeler", med unntak av 300 vs Fury der HBM var en tydelig skillelinje. Poenget mitt er at skillelinjen tyder på en større og tydeligere forskjell enn bare lavere vs høyere modeller. Jeg kjøper ikke helt forklaringen om at Polaris 10 og 11 skal komme til ulikt tidspunkt eller at de er basert på to ulike brikker. Tidligere serier har hatt flere enn to brikker (6-7 stk) som utgangspunkt for flere GPU-modeller.

 

Kanskje det er så enkelt at HBM vs GDDR5 videreføres med flere HBM-modeller i toppen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-RnjNn5NbHl

Hvorfor kaller du det halvdeler og ikke tjuendeler? Tidligere serier har jo hatt rundt 20 kort fra bunn til topp uten noen tydelig prinsippiell skillelinje mellom "halvdeler", med unntak av 300 vs Fury der HBM var en tydelig skillelinje. Poenget mitt er at skillelinjen tyder på en større og tydeligere forskjell enn bare lavere vs høyere modeller. Jeg kjøper ikke helt forklaringen om at Polaris 10 og 11 skal komme til ulikt tidspunkt eller at de er basert på to ulike brikker. Tidligere serier har hatt flere enn to brikker (6-7 stk) som utgangspunkt for flere GPU-modeller.

 

Kanskje det er så enkelt at HBM vs GDDR5 videreføres med flere HBM-modeller i toppen?

 

kanskje, med det er ikke rebrands da både poltaris 10 og 11 er 14 nm, hvis ikke AMD har lyvd noe veldig da.

 

men det som jeg skrev var egentlig ikke helt sånn som jeg tenkte, men det mest sansynelige er HBM vs GDDR5 eller at det er to to typer akritekturer, det jeg mener med det er ikke at det er to som er standard og de andre er forandret fra det, men to helt forskjellige, innen for det er det flere kjærner igjen. liksom om to studioer lagde en gpu serie hver som fokuserte på froskellige ting uten å sammarbedide for mye. en fokus på effektivitet og en på kraft.

 

men mest sannsynelig er det bare noe som HBM vs GDDR5.

Lenke til kommentar

Kunne det tenkes at HBM ikke er nevnt under polaris, siden det ikke er en ny teknologi for AMD kort lengre?

 

Antar nye kort fremdeles støtter freesynch og asynch compute, selv om ikke det er spesifisert under Polaris, at Vega fremdeles er 14nm og inkluderer HDMI 2 og DisplayPort 1.3 osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, årsaken til at HBM minne ikke vil brukes på Polaris er hovesakelig 4k og høyere oppløsning samt begrensningene på 4gb minne HBM1  , dette løser seg på HBM2 men tilgjengeligheten er ikke akkurat så stor og Nvidia har tydeligvis også store interesser der så de har kjøpt seg selv tilgang til HBM2 minne.

 

Jeg vil også tro at det er naturlig at samtlige kort som nå kommer i den nye serien og som ikke er "rebrands" vil ha full støtte for Freesync og alle andre nyvinninger som Amd har kommet med de siste årene.

 

Vi vil trolig se en kraftig reduksjon i strømforbruk samt konkurransedyktig ytelse on par eller høyere enn det Nvidia har å tilby i den kommende serien med skjermkort , greier ikke AMD dette så er trolig løpet kjørt.

Lenke til kommentar

I første omgang vil de med andre ord ikke prioritere ytelse såfremt det er på linje med GTX kortene iht. "per watt" så har de mye å gå på til neste gang, gg som vanlig.

GPU er generelt effektbegrenset. Dvs. kjøleløsningene på toppmodellene er hovedbegrensningen, deretter tilgang på effekt fra strømforsyningen i oppsett med flere kort. Når de øker ytelsen per watt med 2,5 ganger så vil de selvsagt ikke ta det ut i lavere effekt over hele linja. De kommer nok fortsatt til å tilby kort i området 2-300 watt og dermed rundt 2,5 ganger høyere ytelse enn dagens toppmodeller.

 

Det kan se ut som polaris 11 er for notebooks og polaris er for low til mid end desktops.

Den offentliggjorte plansjen gjelder tydeligvis kun stasjonære, ikke bærbare. Blant annet står det Radeon 300-serien (den bærbare heter M300-serien og M400-serien og har ikke brukt Fury-navnet ennå. Det kan heller ikke være sånn at de blander stasjonære og bærbare inn i samme plansje siden de nevner 2,5 ganger økning i ytelse/watt. Det gir ingen mening å sammenligne ytelse/watt på GPU for bærbare med GPU for stasjonære.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-RnjNn5NbHl

Den offentliggjorte plansjen gjelder tydeligvis kun stasjonære, ikke bærbare. Blant annet står det Radeon 300-serien (den bærbare heter M300-serien og M400-serien og har ikke brukt Fury-navnet ennå. Det kan heller ikke være sånn at de blander stasjonære og bærbare inn i samme plansje siden de nevner 2,5 ganger økning i ytelse/watt. Det gir ingen mening å sammenligne ytelse/watt på GPU for bærbare med GPU for stasjonære.

 

 

kanskje, kasnkje ikke, men det er det rykter sier. kanskje AMD syns de low end desktop polaris (11) er så effektive at de også kan brukes i notebook.

 

har ikke vært inne på disse sidene før men:

http://techfrag.com/2016/04/22/amd-finally-confirms-target-markets-polaris-10-polaris-11-gpus/

http://www.thecountrycaller.com/81400-advanced-micro-devices-inc-amd-confirms-polaris-release-timeline-polaris-10-to-power-notebooks/

 

(skrivefeil i den siste, nevner 10 to ganger i steden for først 11 og så 10)

Endret av Slettet-RnjNn5NbHl
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...