Gå til innhold

Fans hadde laget Zelda i 3D for å hylle spillet – nå er det fjernet av Nintendo


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Spillbransjen anno 2016. :thumbdown:

 

Noen er bedre enn andre, nintendo har alltid vært kundefiendtlige.

 

AtW

Jeg er litt nysgjerrig på akkurat det der, men har ikke noe kunnskap om store selskapers holdning til at folk låner merkevarene deres for å skape sine egne ting.

Har du noen eksempler på hvordan andre (store og etablerte) spillselskaper støtter eller ignorerer sånne prosjekter basert på deres egne spill?

Lenke til kommentar

 

 

Spillbransjen anno 2016. :thumbdown:

Noen er bedre enn andre, nintendo har alltid vært kundefiendtlige.

 

AtW

Jeg er litt nysgjerrig på akkurat det der, men har ikke noe kunnskap om store selskapers holdning til at folk låner merkevarene deres for å skape sine egne ting.

Har du noen eksempler på hvordan andre (store og etablerte) spillselskaper støtter eller ignorerer sånne prosjekter basert på deres egne spill?

Det finnes flere eksempler på utviklere som har tillatt modifikasjoner. Half life-CS er vel det fremste eksemplet på det. Jeg kommer ikke på at noen har tillatt "remakes". Senest i går stengte jo Blizzard en "vanilla"-server (kan ses på som en remake). Jeg tror ikke det er vanlig å tillate det Endret av Donkey Kong
Lenke til kommentar

 

 

 

Spillbransjen anno 2016. :thumbdown:

Noen er bedre enn andre, nintendo har alltid vært kundefiendtlige.

 

AtW

Jeg er litt nysgjerrig på akkurat det der, men har ikke noe kunnskap om store selskapers holdning til at folk låner merkevarene deres for å skape sine egne ting.

Har du noen eksempler på hvordan andre (store og etablerte) spillselskaper støtter eller ignorerer sånne prosjekter basert på deres egne spill?

Det finnes flere eksempler på utviklere som har tillatt modifikasjoner. Half life-CS er vel det fremste eksemplet på det. Jeg kommer ikke på at noen har tillatt "remakes". Senest i går stengte jo Blizzard en "vanilla"-server i WoW (kan ses på som en remake). Jeg tror ikke det er vanlig å tillate det
Endret av Donkey Kong
Lenke til kommentar

Tenk om de hadde spurt Nintendo om lov før de satte i gang med et sånt tvilsomt prosjekt? Da kunne nok saken ha vært en helt annen. Tviler på at de ville ha fått lov å lage en ren remake, men de kunne nok kanskje ha fått lov til å lage en Legend of Zelda 1.5, med en god del nye ting, nye dungeons osv. Da hadde de ikke bare visst fra starten at de fikk lov til dette, men også at Nintend støttet dem.

Lenke til kommentar

Nåja, sliter og sliter. Nintendo gjør det svært bra med 3DS, og mange regner den som en av de beste håndholdte konsollene gjennom tidene. Den har også et sykt stort utvalg i bra spill, og flere knallspill kommer hele tiden på rekke og rad. Bare i år er det en hel drøss spill å se frem til. Eneste "problemet" er at mange ikke skjønner at 3DS faktisk eksisterer. Wii var en stor suksess, og sammen med 3DS har nok Nintendo tjent inn nok penger til å feile både tre og fire ganger på rad uten å trenge krisemøte av den grunn.

Lenke til kommentar

 

 
Det finnes flere eksempler på utviklere som har tillatt modifikasjoner. Half life-CS er vel det fremste eksemplet på det. Jeg kommer ikke på at noen har tillatt "remakes". Senest i går stengte jo Blizzard en "vanilla"-server (kan ses på som en remake). Jeg tror ikke det er vanlig å tillate det

 

 

CS var en mod, som ikke stjal fra noe annet. Half Life støttet tidlig mods, og CS krevde en gyldig HL-nøkkel for å få spilt det online... Blir absolutt ikke det samme..

 

Finnes noen gratis retro remakes der ute, Wings of Fury, Street Roads etc som sikkert får leve fint... men det er vel heller fordi ingen bryr seg, Zelda er fortsatt i salg gjennom VC så da blir det noe helt annet.

Lenke til kommentar

Det er jo slik ting har utviklet seg dessverre, det er nesten ikke lov/mulig å modde noe lenger eller lage noe slik som dette, jeg tviler sterkt på at dette hadde stjelt kunder, det er en remake du må spille i en nettleser, hvor bra kan det egentlig være?

Dette var nok gjort mest for gøy og bare gjøre det fordi man kan, var vel ikke akkurat noen plan å gi ut en fullversjon av spillet i 3D heller.

Verden blir bare tristere og tristere, ting som var lov for 10,20,30,40 år tilbake er ikke lov fordi noen er misunnelig, eller bare drittsekker eller føler seg moralt bedre eller noe sånt og da må ting meldes inn og reguleres og lages straffer for, yay, great world we live in, satans mongo idioter som skal få bestemme.

 

Det samme gjelder jo for spill, alt skal låses ned eller begrenses eller fjernes, var aldri særlig interessert i Zelda selv om jeg vokste opp da det var, uhm "hot" og at de er kjipe med slikt hjelper ikke akkurat på interessen heller.

Lenke til kommentar

At folk ikke husker hvordan Nintendo sutrer når det gjelder slikt er forbløffende.

Jeg mener de gjerne må lage det, men de må finne en måte å gi det ut på slik at Nintendo ikke enkelt kan fjerne det i etterkant...

Deretter kan de sende noen bøtter til Nintendo sjefene så de har noe å gråte oppi.

Lenke til kommentar

Det må finnes grenser for hvor lenge de kan beholde rettigheter til et så pass gammel spill.

Nå er jo "problemet" at spillet fortsatt er i salg på eShop, dermed tjener Nintendo fortsatt penger på det. De har også laget noen 3D-varianter av gamle spill, som f.eks 3D Sonic the Hedgehog og 3D Streets of Rage 2. Disse er de gamle spillene vi er vant med, men har fått en ny dybde. Det kan jo tenkes at de vurderer 3D Super Mario Bros eller 3D Legen of Zelda etterhvert? :)

Lenke til kommentar

Jeg er overbevist om at å drastisk kutte ned tiden før en ip blir public domain ikke bare vil komme forbrukerne til gode men også skaperne, da det vil skape mer konkurranse og tvinge fram kreativitet fremfor at man bare kverner ut HD-remakes som hvem som helst kan lage selv på en PC med emulator. Da må man faktisk komme med noe nytt med jevne mellomrom og ikke bare en gang per århundre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...