Gå til innhold

Er dette Nokias comeback som mobilprodusent?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Med Apple, Google, Huawei, LG, Microsoft, Samsung, Sony, BlackBerry, CAT, Doro, HTC, Motorola, Sonim og OnePlus etablert på markedet så tviler jeg på at det er plass til Nokia etter at de har vært ute av gamet.

 

Nokia burde heller fokusere på innovasjon og videresalg av teknologi til andre produsenter, da de helt klart sitter på mye kompetanse.

Lenke til kommentar

Så, fra en fabrikk som lager Sony-kopier til venstre og en som lager HTC-kopier til høyre?

 

Det blir ikke en Nokia-telefon av å lime på en Nokia-logo. Det blir en Foxconn-telefon med Nokia-logo.

 

Man skal ikke undervurdere verdien av en merkelapp.

 

Microsoft kjøpte ikke primært rettighetene til Nokia, men hele infrastrukturen som behøves fra start til ende. Utvikling, produksjon, distribusjon, PR, osv, ja, i grunnen alt mobil. Så, som du sier er det ikke noen sammenheng overhode mellom det som en gang var Nokia og det som kan komme nå. Skal man ha noe av arven fra gamle Nokia, da kjøper man Microsoft.

 

Jeg sier ikke de nye ikke kan være bra, men i praksis vil disse være en hvilken som helst "kinamobil" med ny logo.

Lenke til kommentar

Kodak-telefonen er egentlig en Bullitt. Det samme er Cat-telefoner. Nokias N1-tablet er altså en Foxconn. Pepsis telefon er heller ikke laget av Pepsi. Nå er dette jo ikke noe nytt for noen bransje... Det har pinadø sneket seg noen franske deler inn i selv en Toyota.

 

Poenget mitt var, glemt inni der et sted, at dersom Nokia skal bygge en telefon som lever opp til de forventningene folk har til navnet, må de bygge opp ny R&D, ny manufacturing, ny design og ny programvareavdeling. Alt dette har de solgt. Folkene er tilgjengelige, fabrikker finnes nok av, men det krever vilje. Nokia har sagt at de vil bruke andre til å produsere telefonene for seg. Da er det lite igjen annet enn lysten til å skumme penger av det gamle ryktet.

Endret av tommyb
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Blir det mulig å få tak i nyproduserte Nokia-mobiler (annen produsent eller ikke) blir jeg garantert å kjøpe, om bare på prinsipp.

 

Var lenge en tilhenger av Nokia-telefonene ,men en som fra starten ville at de skulle gå over på Android (da det faktisk ligner på Symbian, i motsetning til det "merkelige" Windows Phone OSet.

 

Siste jeg hadde merket Nokia var Lumia 1020, godt kamera, gøy mobil men.......så hvordan det gikk med WP. Aksjeneprisene for i dass (på MS' Stephen Elops vakt) og MS fikk kjøpe mobil-delen av Nokia på billig salg.

 

Spørsmålet han ble stilt "are you a Microsoft mole?" er et som jeg aldri tror ble besvart skikkelig

Lenke til kommentar

Hvis kvaliteten er av god gammeldags Nokia-kvalitet, så blir jeg å skifte ut min nåværende Samsung med en Nokia ved neste skifte uti 2017 en gang.

 

Jeg savnet den dag i dag en telefon av samme kvalitet som 3310. Nå er det ganske usannsynlig at noen telefoner kan få like god holdbarhet med tanke på utviklingen med tykkelse og ikke minst skjermstørrelse, men det er da lov å håpe!

 

Nokia var klasse. Nokia var kvalitet. Håper de kan bli det igjen.

Lenke til kommentar

N1 er ikke noe bevis på hva de vil gjøre i framtida, men jeg regner det som over middels sannsynlig at de velger Android, men jeg håper de også tilbyr valgmuligheter. Det går jo fint an å lansere étt stykke maskinvare med to OS. Enten sånn at velger utgave i kjøpsøyeblikket, eller at man velger OS ved første gangs oppstart eller at man velger OS ved hver oppstart.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...