Gå til innhold

RYKTE: Neste Lumia kan være årets siste Lumia


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg syns det er dristig av Microsoft å pøse ut telefoner, så lenge de ikke har et operativsystem som fungerer.

Windows Phone 8.1 var et operativsystem som fungerte godt, var enkelt og bruke, og ga assosiasjoner tol Nokia's brukervennlighet. Windows 10 Phone er helt på trynet, uoversiktlig og brukeruvennlig, med en masse påtvungne funksjoner, samt at operativsystemet ikke er stabilt nok til at det i det hele tatt skulle være sluppet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Spenstig (eller kanskje desperat) av de å satse så mye på surface til å bane vei i mobilmarkedet. Surface PC'ene er jo et nisjeprodukt som ikke akkurat har solgt i store volumer

 

Dette stemmer dårlig med den oppfattelsen jeg har. Surface-porteføljen trender jo bra. Surface Pro 3 ble vel rapportert å selge for over 1 mrd USD, og Surface Pro 4 selger vissnok bedre. Surface Book var utsolgt før lanseringsdato. Og etter å ha jumpstarta markedet med å selge med tap til å begynne med, gikk Surface-divisjonen med overskudd fra andre kvartal 2015, hvis jeg har sett riktig.

 

Så jeg velger å gjøre noen bildesøk på Google Images for å underbygge mitt inntrykk sammenlignet med ditt.

 

Hvis vi ser bort fra den rapporterte økningen i siste halvår 2015, har vi en omsetning som ser omtrent slik ut:

 

surface-revenue.jpg

 

Og hvis vi ikke ser bort fra den, så det slik ut når de lanserte Surface Pro 4:

 

Online-Tablet-Share-Trending-by-Brand-YT

 

Obs! Denne grafen viser bare oktober, og det vi ser i oktober var release på Surface Pro 4. Så det er tvilsomt de klarte holde trenden ut desember. Edit: Obs 2! Det står der, så jeg nevnte det ikke, men disse tallene er altså kun for online-kjøp. Situasjonen vil være sterkere i Apples favør i butikkjøp. Men likevel, når de selger over en million Surface Pro enheter i kvartalet tross de høye prisene, sliter jeg med å kalle det en nisje. Dette er helt tradisjonelle konvertible tablet PCs, et gammelt marked med dyrere og mer funksjonsrike maskiner enn vanlige laptops.

 

Hvis vi ser bort fra at dette er tablet PCs der Microsoft rett og slett knuser konkurrentene, og måler det som vanlige tablets, er Microsoft heller ingen nisje-produsent:

 

Share_of_Top_Brands_Selling_Tablets_OnliOgså her ser vi bare fram til oktober, så julesalget vil forandre på dette endel. Men selv før Surface Pro 4s eventuelle popularitet, selger altså Microsoft nest flest brett. Og da med mye høyere estimert snittpris enn Apple.

 

Surface-serien er ingen nisje. Det ser ut til å være en av de aller viktigste produktseriene for brett og den desidert viktigste for brettPCer.

 

Hvorfor skulle ikke Microsoft satse på den ene tingen de har på gang?

Endret av tommyb
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Kult. Vi kan altså omsider komme til å få en fullverdig serieprodusert lommedatamaskin i løpet av dette året.

 

Jeg gjetter på at 2016-generasjonen vil være litt som Surface RT: sentrert rundt Windows Apps, uten støtte for tradisjonelt skrivebord utover Continuum. Da kan man jo vurdere det som en lommedatamaskin i Microsofts nye økosystem, men for meg blir forskjellen akademisk uten x86-støtte. Selv om det kan komme intel-prosessor til serien i år, tviler jeg på at det følger med støtte for NT-programvare i denne runden. Hvis jeg har rett, håper jeg produktet/produktene kommer til å hete Surface Phone, og ikke Surface Pro Phone, og dermed antyde et framtidig premiumsegment. Hvis de allerede nå slipper en som heter Surface Phone og en som heter Surface Pro Phone, er jeg redd forskjellen blir som Edge og Edge+, funksjonsmessig uinteressant for å ha en dyrere versjon for de som helst vil betale mest.

 

Jeg frykter for prisene, spesielt dersom jeg har rett. Men jeg er entusiastisk, for jeg har som jeg gjentar til det kjedsommelige, svært gjerne ønsket meg en (-da en) lommePC helt siden jeg hadde Nokia N900 med Maemo.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

 

Spenstig (eller kanskje desperat) av de å satse så mye på surface til å bane vei i mobilmarkedet. Surface PC'ene er jo et nisjeprodukt som ikke akkurat har solgt i store volumer

 

Dette stemmer dårlig med den oppfattelsen jeg har. Surface-porteføljen trender jo bra. Surface Pro 3 ble vel rapportert å selge for over 1 mrd USD, og Surface Pro 4 selger vissnok bedre. Surface Book var utsolgt før lanseringsdato. Og etter å ha jumpstarta markedet med å selge med tap til å begynne med, gikk Surface-divisjonen med overskudd fra andre kvartal 2015, hvis jeg har sett riktig.

 

Så jeg velger å gjøre noen bildesøk på Google Images for å underbygge mitt inntrykk sammenlignet med ditt.

 

Hvis vi ser bort fra den rapporterte økningen i siste halvår 2015, har vi en omsetning som ser omtrent slik ut:

 

surface-revenue.jpg

 

Og hvis vi ikke ser bort fra den, så det slik ut når de lanserte Surface Pro 4:

 

Online-Tablet-Share-Trending-by-Brand-YT

 

Obs! Denne grafen viser bare oktober, og det vi ser i oktober var release på Surface Pro 4. Så det er tvilsomt de klarte holde trenden ut desember. Edit: Obs 2! Det står der, så jeg nevnte det ikke, men disse tallene er altså kun for online-kjøp. Situasjonen vil være sterkere i Apples favør i butikkjøp. Men likevel, når de selger over en million Surface Pro enheter i kvartalet tross de høye prisene, sliter jeg med å kalle det en nisje. Dette er helt tradisjonelle konvertible tablet PCs, et gammelt marked med dyrere og mer funksjonsrike maskiner enn vanlige laptops.

 

Hvis vi ser bort fra at dette er tablet PCs der Microsoft rett og slett knuser konkurrentene, og måler det som vanlige tablets, er Microsoft heller ingen nisje-produsent:

 

Share_of_Top_Brands_Selling_Tablets_OnliOgså her ser vi bare fram til oktober, så julesalget vil forandre på dette endel. Men selv før Surface Pro 4s eventuelle popularitet, selger altså Microsoft nest flest brett. Og da med mye høyere estimert snittpris enn Apple.

 

Surface-serien er ingen nisje. Det ser ut til å være en av de aller viktigste produktseriene for brett og den desidert viktigste for brettPCer.

 

Hvorfor skulle ikke Microsoft satse på den ene tingen de har på gang?

You sir, made my day! Takk :)

Lenke til kommentar

1mrd i revenue på Surface er virkelig ikke enormt. Det er kanskje en del i "tablet med fullt os"-nisjen, men det er fortsatt en nisje. Det blir vel sånn ca. 750.000-1.000.000 solgte enheter, som ikke er ille men heller ikke noen game changer. iPad selger ca. 10-15 så mange enheter, for å sette det i perspektiv (over 10 mill enheter per kvartal).

 

Surface er et flott produkt, men det selger ikke så bra som du prøver å fremstille det som. Grafene dine stemmer rett og slett ikke med virkeligheten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Panos Panay er sjef for hardware avdelingen til Microsoft. Så alt hardware som kommer fra Microsoft fremover kommer fra hans avdeling, ikke bare Surface. Den Lumiaen som kommer 1 Februar er da muligens den siste telefonen som kommer, hvor utviklingen startet før den tidligere Nokia avdelingen kom inn under den nye hardware avdelingen i Microsoft. Xbox hardware er også inn under denne avdelingen, så den neste Xboxen vil også være en "Panos Xbox". ;)

Lenke til kommentar

1mrd i revenue på Surface er virkelig ikke enormt. Det er kanskje en del i "tablet med fullt os"-nisjen, men det er fortsatt en nisje. Det blir vel sånn ca. 750.000-1.000.000 solgte enheter, som ikke er ille men heller ikke noen game changer. iPad selger ca. 10-15 så mange enheter, for å sette det i perspektiv (over 10 mill enheter per kvartal).

 

Surface er et flott produkt, men det selger ikke så bra som du prøver å fremstille det som. Grafene dine stemmer rett og slett ikke med virkeligheten.

 

Du misforstår én ting: jeg forsøker ikke framstille det på noe vis, verken den ene eller andre måten. Grafene er ikke mine, de var de jeg fant på nett. Og jeg understreket at dette var bare fra segmentet "online" og at grafen var klippet den måneden der Microsoft slapp Surface Pro 4 og naturlig hadde en økning. Når tallene er såpass i favør for Microsoft, er det fordi undersøkelsen fra 1010data viser data i favør Microsoft, og det er den eneste undersøkelsen jeg fant som viser tall for tredje kvartal i det hele tatt. Det var vel snakk om en million enheter i måneden. Og det var for Surface Pro 3, mens Surface Pro 4 vissnok skal selge raskere.

 

Tallene viser at Microsoft er den nest største produsenten av brett. Samtidig er det flere andre produsenter som leverer brett med Microsofts OS. Når du forsøker framstille det som en nisjeprodusent, bør du gjøres oppmerksom på at det er du som maler opp en annerledes virkelighet.

Endret av tommyb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

I segmentet "dyre nettbrett med full Windows" er Microsoft en stor produsent, men det et lite segment.

 

Akkurat som Rolls Royce er en svær leverandør i markedet for biler med innebygget champagnekjøler, men ingen stor aktør i markedet generelt.

 

Misforstå meg ikke - Surface Pro 4 er et flott produkt. Men det er ingen storselger i det større bildet, og Microsoft er ingen stor hardwareleverandør.

Lenke til kommentar

I segmentet "nettbrett" har Microsoft 19% av online-salget siste 12 måneder fram til oktober 2015. Gitt at tallene fra 1010-data ikke er forfalskede.

 

Uavhengig av "dyre nettbrett med full Windows" gjør det dem klart til nest største leverandør av nettbrett online. Det er bare et forsøk på å tåkelegge et veldig tydelig tall. 19%. Med stigning til 45% i oktober.

Endret av tommyb
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Problemet til Microsoft er ikke om telefonene er Nokia, Lumia eller Surface Phone. Jeg har aldri hatt noe å utsette på selve maskinvaren. Windows 10 på telefon føles fortsatt veldig uferdig, og de har fremdeles ikke kommet med noen løsning på manglende applikasjoner i forhold til Android og IOS. Å bytte navn vil ikke løse dette.

Lenke til kommentar

Å bytte navn løser ganske riktig ingenting. Men dersom problemet er at Windows 10 på telefon føles uferdig, så vil det løse problemet å gjøre Windows 10 ferdig. Og fram til den første Surface-telefonen blir lansert, rekker Microsoft gjøre noen grep.

 

Men Snapchat kommer ikke.

Lenke til kommentar

I segmentet "nettbrett" har Microsoft 19% av online-salget siste 12 måneder fram til oktober 2015. Gitt at tallene fra 1010-data ikke er forfalskede.

 

Uavhengig av "dyre nettbrett med full Windows" gjør det dem klart til nest største leverandør av nettbrett online. Det er bare et forsøk på å tåkelegge et veldig tydelig tall. 19%. Med stigning til 45% i oktober.

Jeg ser ingen grunn til å ta de tallene for god fisk da de ikke ser ut til å stemme med omsetningstall overhodet. Det er mulig MS har 17% av omsetningen på nett, men det er i såfall en liten del av bildet.

 

Skulle ønske andre leverandører var like åpne som Apple og faktisk oppga salgstall.

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

Å bytte navn løser ganske riktig ingenting. Men dersom problemet er at Windows 10 på telefon føles uferdig, så vil det løse problemet å gjøre Windows 10 ferdig. Og fram til den første Surface-telefonen blir lansert, rekker Microsoft gjøre noen grep.

 

Men Snapchat kommer ikke.

 

Skjønner ikke helt styret med den artikkelen som var publisert. Snapchat sin offisielle Twitter-konto har sagt at en applikasjon til Windows jobbes med.

 

image33.png

Lenke til kommentar

 

I segmentet "nettbrett" har Microsoft 19% av online-salget siste 12 måneder fram til oktober 2015. Gitt at tallene fra 1010-data ikke er forfalskede.

 

Uavhengig av "dyre nettbrett med full Windows" gjør det dem klart til nest største leverandør av nettbrett online. Det er bare et forsøk på å tåkelegge et veldig tydelig tall. 19%. Med stigning til 45% i oktober.

Jeg ser ingen grunn til å ta de tallene for god fisk da de ikke ser ut til å stemme med omsetningstall overhodet. Det er mulig MS har 17% av omsetningen på nett, men det er i såfall en liten del av bildet.

 

Skulle ønske andre leverandører var like åpne som Apple og faktisk oppga salgstall.

 

Ser man på online shopping tallene så vil det varierer stort fra land til land, men en verdensomspennende undersøkelse gjort i 2014 viste at elektronikk var en av de mest populære kategoriene for online handel. Ser man på det amerikanske markedet, så har online handel blitt doblet fra 2008 til 2013, og jeg ser ingen grunn til at denne utviklingen ikke har fortsatt. I tillegg kan man legge til at USA faktisk ikke er de som raskest har skiftet til online handel.

 

Like vell, hva man ønsker seg avgjør ikke hvor man handler, selv om de som handler online tradisjonelt har vært en type mennesker som vet mer om og ønsker andre produkter enn de som utelukkende handler i butikk så er det nå mer vanlig for "vanlige" å handle online. Så i utgangspunktet tror jeg man fremdeles kan si at for elektronikk i denne klassen så vil online handel være relativt representativt med tanke på fordelingen av produktsalget.

 

Altså, om et selskap har X% av markedet online og fremdeles er representert i butikker, så vil ikke nødvendigvis %-fordelingen være veldig forskjellig for varer som selges i butikk. Dette gjelder spesielt for Surface serien som selgeren, i motsetning til Windows telefoner, ikke tenker seg to ganger om for å anbefale.

 

Men dette er helt og holdent spekulasjoner, det er klart. Så jeg er enig i at de gjerne kunne vært åpne om salgstall, men det er forståelig at dette er en strategi uansett om man opplyser om tallene eller ikke.

 

I tillegg er det en skog av andre Windows tablet pushere, og i slutten av 2015 mener jeg tallene tilsa at Windows tablets fra alle produsenter samlet overgikk salget til iPad. iPad har forøvrig sett fallende salg helt siden slutten av 2012, og dette ser ikke ut til å ha endret seg. Tablet datamaskiner har imidlertid steget kraftig, og ser ut til å fortsette med det.

 

Jeg tipper uansett tall vil dukke opp ut over våren, så vi får se.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...